Greenchoice had storing waardoor slimme meters veel te hoge

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-09-2024

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Greenchoice had storing waardoor slimme meters veel te hoge meterstanden tonen
nieuws: Greenchoice had storing waardoor slimme meters veel te hoge meterstanden tonen
@Koekiemonsterr
Dit artikel lijkt nu te suggereren dat Greenchoice de waarden in de meter kan aanpassen.
De meter is uitgelezen en de waarden daarvan foutief verwerkt, er zijn nu velen die het artikel lezen alsof er meterstanden in de meter zijn ingelezen.

Het zijn ook niet de meters die de te hoge waarden tonen, maar de app van Greenchoice die deze foutieve waarden toont. Dus de titel is dan ook onjuist.

[ Voor 14% gewijzigd door JDVB op 06-03-2018 14:00 ]

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-05 09:45

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Helder, ik snap de verwarring. Was even puzzelen om de kern van het nieuws in de beperkte ruimte van de kop te passen, maar heb het nu aangepast, zodat het (hopelijk) een betere weergave van het nieuws is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
@Koekiemonsterr staat er nu nog niet goed, is niet bij de slimme meters maar bij Greenchoice. Het display van een slimme meter zelf heeft dus op ieder moment gewoon de juiste waarden getoond.

Ook dit zorgt voor verwarring:
bij de slimme meters van fabrikant Liander verkeerde, veel te hoge meterstanden zijn ingelezen.
Bij de meters is niets ingelezen, enkel wat uitgelezen. De informatie uitgelezen van de meters van Liander is foutief verwerkt bij Greenchoice.

Liander lijkt me overigens ook een netbeheerder, niet een fabrikant, niet van electra en ook niet van de meters.

[ Voor 96% gewijzigd door JDVB op 06-03-2018 14:25 ]

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

JDVB schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:13:
@Koekiemonsterr staat er nu nog niet goed, is niet bij de slimme meters maar bij Greenchoice. Het display van een slimme meter zelf heeft dus op ieder moment gewoon de juiste waarden getoond.

Ook dit zorgt voor verwarring:

[...]

Bij de meters is niets ingelezen, enkel wat uitgelezen. De informatie uitgelezen van de meters van Liander is foutief verwerkt bij Greenchoice.
Volgens mij staat het er wel juist, want de huidige kop zegt niet dat de meters hét probleem zijn, maar legt het probleem bij Greenchoice, wat de oorzaak voor de problemen lijkt te zijn. Helaas kon het bedrijf geen nadere info/meer details geven over de oorzaak/storing.

Het lijkt erop dat het niet zo is/was dat de slimme meters zelf altijd de juiste waarden hebben getoond. Ik kreeg namelijk een melding van iemand die zei dat zijn meter een verkeerde waarde aangaf. Dat staat ook in het bericht. Greenchoice houdt het op verkeerd inlezen/uitlezen van de informatie en dat de fout dus bij hen intern lag. Op basis van de huidige informatie lijkt het probleem dus te zijn veroorzaakt door de interne storing, en niet door de meters zelf. Volgens mij reflecteert de kop dat ook, maar kom vooral met een betere suggestie :)

[ Voor 5% gewijzigd door Koekiemonsterr op 06-03-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
@Koekiemonsterr
Het lijkt erop dat het niet zo is/was dat de slimme meters zelf altijd de juiste waarden hebben getoond.
Als dat zo is lijkt me dat een groter item dan dat dit fout gestaan zou hebben. Wanneer een energie leverancier op ieder moment waarden kan uitlezen en aanpassen vertrouw ik die meter helemaal niet meer!
Dan mag dat niet alleen een artikeltje worden, maar een heel dossier!
Liander lijkt me overigens ook een netbeheerder, niet een fabrikant, niet van electra en ook niet van de meters.
Dat was een aanpassing die net te laat was voor jouw reactie.

[ Voor 18% gewijzigd door JDVB op 06-03-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

JDVB schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:32:
@Koekiemonsterr
[...]
Als dat zo is lijkt me dat een groter item dan dat dit fout gestaan zou hebben. Wanneer een energie leverancier op ieder moment waarden kan uitlezen en aanpassen vertrouw ik die meter helemaal niet meer!
Dan mag dat niet alleen een artikeltje worden, maar een heel dossier!

[...]
Dat was een aanpassing die net te laat was voor jouw reactie.
Ik denk niet dat het gaat over aanpassen in de meters, maar een interne correctie waardoor de juiste waarde worden uitgelezen. Hoe dan de eventuele verkeerde weergaven op de meters zelf in dit geheel passen, is niet geheel duidelijk. Ik snap je punt, dat is ook door mijn hoofd geschoten. Het is zonder meer iets dat interessant is voor een nadere blik, dus wie weet wordt vervolgd.

Liander zal ik nog even aanpassen ja, want technisch gezien is dat inderdaad niet de fabrikant van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:47
@Koekiemonsterr Eerlijk gezegd vind ik het artikel meer vragen dan antwoorden opleveren. Die vragen heb je zelf ook al, zo te lezen. Je denkt te weten waar het over gaat, het is niet geheel duidelijk hoe verkeerde weergaven in het verhaal passen, etc.

Het lijkt me goed om zulks eerst volledig uit te zoeken alvorens het verhaal te publiceren. Zo alles nalezend (incl dit topic) lijkt er heel wat meer aan de hand dan het artikel in eerste instantie suggereert, namelijk: energieleveranciers kunnen slimme meters beïnvloeden. Als dat het geval is, dan zal de spreekwoordelijke pleuris uitbreken denk ik.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Achteraf gezien had ik wellicht even wat langer moeten wachten met publiceren ja; ik had niet ingeschat dat deze (op zich begrijpelijke) verwarring zou ontstaan. Echter als je het bericht leest zou het toch duidelijk moeten zijn dat het dus niet gaat om fouten in de meters zelfs die op afstand gecorrigeerd kunnen worden, maar 'slechts' om een incorrecte uitlezing van de data. Ik heb dat nog even iets duidelijker geprobeerd te maken. Hoe dan ook, het was wel opvallend en interessant nieuws, en met de info van de woordvoerder leek het me voldoende substantieel om te publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
@Koekiemonsterr
Nu noem je het wel incorrecte uitlezing, maar daarmee toon je geen onjuiste waarde op de meter zelf. Wanneer dan alsnog door de energie leverancier een wijziging aan die meter gedaan kan worden om dat aan te passen blijft de heisa, de enige plaats waar er iets gecorrigeerd kan en mag worden is bij Greenchoice. Niets bij de meters. Waarom gaat dit niet mis bij andere energie leveranciers die ook waarden uitlezen van deze beheerder?

Het lijkt me niet anders kunnen dat het gaat om het onjuist verwerken van de uitgelezen gegevens. De gegevens zelf zoals uitgelezen moeten wel goed zijn, anders zou het toch bij alle energie leveranciers mis moeten gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door JDVB op 06-03-2018 17:09 ]

Pagina: 1