Toon posts:

Bresser 60mm f2.8 x2 macro lens met extensieringen / balg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een aantal vragen over de Bresser 60 mm f/2.8 2:1 macro lens (equivalent aan de LAOWA 60 mm f/2.8 2x marco lens geloof ik). Ik voer experimenten hier op de universiteit en weet dat deze lens tot 2x vergroting gaat. Echter wil ik nu richting de 3 tot 4x vergroting gaan met deze lens. Ik weet dat het mogelijk is om een balg / extensieringen toe te voegen, waardoor de brandpuntsafstand vergroot wordt, en daardoor de vergroting. Ik weet dat het nadeel van extensieringen/ een balg is dat de scherptediepte verkleind wordt en dat het diafragma geknepen moet worden, waardoor meer belichting / een hogere sluitertijd nodig is.

Het object dat ik film is snel bewegend, waardoor ik het met 100 Hz wil filmen. De achtergrondbelichting kan ik zelf regelen, en kan erg fel gezet worden. Het object dat ik film is vlak, dus veel dieptescherpte heb ik niet nodig.

Kunnen jullie mij aanraden om deze Bresser macro lens in combinatie met een balg/extensieringen te gebruiken om een vergroting van 3 a 4x te krijgen? Ik kies voor deze lens, omdat hij goedkoper is dan de LAOWA, én omdat een collega van mij deze lens al gebruikt en er goede ervaringen mee heeft.

Ik hoor het wel!

Groeten Koen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Verwijderd Eh? Waarom specifiek dat objectief als je toch al met balg/tussenringen en/of omkeerringen gaat werken?

Dan is in principe een simpel, en goedkoop 50mm objectief prima geschikt! (van een paar tientjes)

Zo is onderstaande opname gemaakt met een 50mm MF f/1.8 objectief, gemonteerd met een omkeerring en een balg:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2831/9497400374_e290594d7c_c.jpg
CPUPins by Erik Haak, on Flickr

En een aardbei van dichtbij:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7332/9494495087_26fb6a2983_c.jpg
Strawberry1 by Erik Haak, on Flickr

Of zoiets, gewoon een bakje met nat zand:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3699/9502993759_3623203935_c.jpg
Wet sand by Erik Haak, on Flickr

Allemaal met goedkope hulpstukken voor elkaar te krijgen. :Y

Zeker als je een vaste opstelling hebt waarbij je camera + objectief + tussen-'materiaal' stevig staat opgesteld.
Er zijn talloze voorbeelden te vinden op het www hoe je zoiets aan elkaar knoopt. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 06-03-2018 13:12 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:31:
Beste tweakers,

Ik heb een aantal vragen over de Bresser 60 mm f/2.8 2:1 macro lens (equivalent aan de LAOWA 60 mm f/2.8 2x marco lens geloof ik). Ik voer experimenten hier op de universiteit en weet dat deze lens tot 2x vergroting gaat. Echter wil ik nu richting de 3 tot 4x vergroting gaan met deze lens. Ik weet dat het mogelijk is om een balg / extensieringen toe te voegen, waardoor de brandpuntsafstand vergroot wordt, en daardoor de vergroting. Ik weet dat het nadeel van extensieringen/ een balg is dat de scherptediepte verkleind wordt en dat het diafragma geknepen moet worden, waardoor meer belichting / een hogere sluitertijd nodig is.

Het object dat ik film is snel bewegend, waardoor ik het met 100 Hz wil filmen. De achtergrondbelichting kan ik zelf regelen, en kan erg fel gezet worden. Het object dat ik film is vlak, dus veel dieptescherpte heb ik niet nodig.

Kunnen jullie mij aanraden om deze Bresser macro lens in combinatie met een balg/extensieringen te gebruiken om een vergroting van 3 a 4x te krijgen? Ik kies voor deze lens, omdat hij goedkoper is dan de LAOWA, én omdat een collega van mij deze lens al gebruikt en er goede ervaringen mee heeft.

Ik hoor het wel!

Groeten Koen
De eerste vraag die bij me opkomt, is welke camera ga je gebruiken?
De lens is fullframe dus de vraag is of je dat formaat gaat benutten. Anders kan je met een goedkopere lens af.
Macro met tussenringen heeft voordelen: goedkoop, gemakkelijk, behoud van electronische functies (AF, exif).
Echter vergroten tot 3 a 4x wordt moeilijk zonder balg, een balg is duur dus de prijs van de lens is dan van minder belang.
Waarom wil je verder vergroten dan 2x? In enkele gevallen is een camera met meer pixels een optie.
Bij een minder lange lens (kleiner dan 60mm) wordt is sterke vergroting gemakkelijker te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties :) . Die foto's zien er echt super gaaf uit 8)

Op dit moment gebruik ik eigenlijk al een 50 mm lens (Pentax Cosmicar 50 mm f2.8 YF5028 voor Nikon). Daarnaast heb ik de beschikking tot een Micro Nikkor 55mm f2.8 voor Nikon. Ik ben net nieuw in de fotografie wereld, dus zie hier een aantal nieuwe dingen voorbijkomen zoals een omkeerring.

De camera die ik gebruik is de Pixelink PL-D725, een 5 MP USB 3.0 industriele camera die tot de 800 Hz kan gaan (met cropped beeld). Die verbind ik via een mount met een van de twee lenzen. Ik ben scheurgroei experimenten aan het doen en ga nu van grote samples naar mini samples, wat betekent dat ik van 24 mm naar 4 mm FOV breedte ga. De breedte van de camerasensor is 12 mm, dus dit betekent dat ik rond de 3x vergroting wil hebben.

Uiteindelijk wil ik iets hebben waarmee ik dus een FOV van 24 mm tot zo klein mogelijk (2-4mm) kan fotograferen. Ik had al gekeken naar een balg en vroeg me af waarom er zoveel verschil in prijs zit.

75 euro balg:
https://www.fotoshopaalte...QDPMwQy8wK8RoCXeEQAvD_BwE

334 euro balg:
https://www.kamera-expres...02.MTIyMDQxMzA&zoek=balg&

Doet die van 75 euro niet gewoon zijn ding?

Over die omkeerring gesproken: Die twee lenzen die ik nu heb, hebben een vergroting van 1:2. Als ik het goed begrijp, wordt dit 2:1 als ik de lens omkeer?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een camera met een sensor van 12 mm hebt, dan is het erg onlogisch om daar standaard foto-lenzen aan te koppelen. Neem lenzen die gemaakt zijn voor de kleinere beeldcirkel. Een sterke vergroting is op die manier veel makkelijker en het resultaat zal scherper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:14:
Bedankt voor de snelle reacties :) . Die foto's zien er echt super gaaf uit 8)

Op dit moment gebruik ik eigenlijk al een 50 mm lens (Pentax Cosmicar 50 mm f2.8 YF5028 voor Nikon). Daarnaast heb ik de beschikking tot een Micro Nikkor 55mm f2.8 voor Nikon. Ik ben net nieuw in de fotografie wereld, dus zie hier een aantal nieuwe dingen voorbijkomen zoals een omkeerring.

De camera die ik gebruik is de Pixelink PL-D725, een 5 MP USB 3.0 industriele camera die tot de 800 Hz kan gaan (met cropped beeld). Die verbind ik via een mount met een van de twee lenzen. Ik ben scheurgroei experimenten aan het doen en ga nu van grote samples naar mini samples, wat betekent dat ik van 24 mm naar 4 mm FOV breedte ga. De breedte van de camerasensor is 12 mm, dus dit betekent dat ik rond de 3x vergroting wil hebben.

Uiteindelijk wil ik iets hebben waarmee ik dus een FOV van 24 mm tot zo klein mogelijk (2-4mm) kan fotograferen. Ik had al gekeken naar een balg en vroeg me af waarom er zoveel verschil in prijs zit.

75 euro balg:
https://www.fotoshopaalte...QDPMwQy8wK8RoCXeEQAvD_BwE

334 euro balg:
https://www.kamera-expres...02.MTIyMDQxMzA&zoek=balg&

Doet die van 75 euro niet gewoon zijn ding?

Over die omkeerring gesproken: Die twee lenzen die ik nu heb, hebben een vergroting van 1:2. Als ik het goed begrijp, wordt dit 2:1 als ik de lens omkeer?
Die balg van 75 euro is prima alleen die van 334 euro is feel preciezer in te stellen en beter gebouwd ;)

Hier kun je uitrekenen wat dit met je vergroting doet: http://extreme-macro.co.uk/bellows/#calculator

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1