Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• kajdehoop
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-01 08:23
Hallo! :)

Ik zit op dit moment in het laatste jaar van mijn HBO studie Kunst & Techniek in Enschede. Momenteel ben ik met twee andere studenten een eigen startup aan het opzetten rondom een webapplicatie. Deze applicatie heeft nog geen duidelijk verdienmodel en het opzetten van een eigen bedrijf is natuurlijk altijd onzeker op financieel gebied, dus ik ben me ook aan het oriënteren op part-time programmeerbanen. Met part-time bedoel ik dan 1 of 2 dagen in de week, ik namelijk nog geen grote vaste kosten op dit moment.

Ik heb alleen werkelijk geen flauw idee hoeveel ik hiermee zou kunnen verdienen en of dit dus een verstandige keuze zou zijn.

Ik heb al gezocht naar gemiddelde salarissen, maar meestal is dit per maand en is dit voor vacatures waar om een aantal jaar werkervaring wordt gevraagd. Verder heb ik gekeken op sites zoals StackOverflow, maar ik ga er vanuit dat Amerikaanse salarissen niet 1-op-1 over te zetten zijn naar euro's. Ook heb ik op een aantal vacatures gereageerd en gevraagd of ze een indicatie kunnen geven van het salaris, maar de meesten willen dit niet doen, tenzij ik daadwerkelijk solliciteer (waarschijnlijk omdat dit hun onderhandelingspositie zou verzwakken?).

Dus daarom probeer ik het maar hier: kunnen jullie mij een indicatie geven van hoeveel ik zou kunnen verdienen als ik 1 dag in de week programmeer?

Relevante informatie:
  • Ik ben 22 jaar oud
  • Mijn studie is behoorlijk breed, ik heb dus in ieder geval basiskennis van aardig wat programmeertalen zoals Java, Python, C# (en natuurlijk HTML/CSS/JS). Ook kan ik prima overweg met het Adobe pakket, Maya (3D modelleren) en Arduino's en Pi's programmeren en in elkaar solderen.
  • Vanwege het werken in onze startup het afgelopen halfjaar heb ik flink wat kennis opgedaan van React, jQuery, PHP (en Laravel) en hier en daar wat SQL.
  • Ik heb een halfjaar stage gelopen bij een bedrijfje dat interactieve installaties bouwt. Ben hier vooral met elektronica en het programmeren van een installatie in de weer geweest
  • Ik weet niet zeker of het relevant is, maar ik heb mijn minor Visual Communication Design gevolgd aan een universiteit in Indonesië en heb dus een halfjaar buitenlandervaring.

Alle reacties

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 01:28

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Het hangt er in de parttime/bijbaanwereld wel een beetje vanaf wat er in je omgeving nog meer voor werk is. Bij dit soort dingen is concurrentie iets meer een ding omdat dit soort bijbanen makkelijker door verschillende mensen gedaan kan worden. Daarnaast verschilt het ook wel qua werk wat je betaald krijgt. Backenders zijn over het algemeen moeilijker te vinden, maar goede frontenders (wat je volgens mij prima kan als ik je opleiding en werk zo zie) kunnen ook goed aan de slag voor een eveneens goed loon.

Ik hoor van verschillende universitaire studenten van eind bachelor/begin master dat ze veel programmeerwerk kunnen vinden in het noorden voor tussen de 10 en 15 euro per uur bruto in loondienst. Freelancers zitten meestal tussen de 20 en 30 euro per uur (als ze per uur rekenen).

Sommige doen het beter en springen daar (ver) boven uit, maar dat zijn vaak mensen die aan het einde van hun studie zitten en tijdens hun studie ook flink hebben zitten programmeren aan eigen dingen of bij een bedrijf waardoor ze goed in de stof zitten en bovengemiddeld ervaring hebben. Veel bedrijven zien dat dan ook als een kans om een werknemer er aan over te houden wanneer deze mensen klaar zijn met hun studie.

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Heb je al overwogen om uit te zoeken wat een startsalaris is voor zo'n functie op basis van een 40-urige werkweek, en dat door 5 a 6 te delen? Er loopt wel een topicje op t.net waat wat geallen genoemd worden: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)

• absurdsmash
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:47
Ik zou zeggen ongeveer 10 tot 13 euro per uur.

• Greyfox
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:37

Greyfox

MSX rulez

Zou je dan niet beter afgebakende freelance codeerklusjes op je kunnen nemen.
Er zijn veel platforms waar ze voor een paar uur/dagen/weken een programmeur zoeken.
Dan ben je super flexibel, want een baan voor 1-2 dagen in de week wordt lastig denk ik.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Ik denk dat je blij moet zijn als je een baan uberhaupt vindt. Er zullen relatief weinig bedrijven zitten te wachten op iemand voor 1-2 dagen, je hebt geen ervaring, en een opleiding die niet direct eentje is waar potentiele werkgevers naar zoeken.

• Supercop
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 18:25

Supercop

electronics is my game

Ik ken toevallig een bedrijf die wel op zoek is naar studenten die studeren in een IT richting en op zoek zijn naar een part-time studentenbaan en daarmee behoorlijk goed verdienen.

Ze zitten ook op de campus van UT Twente, maar je hoeft uiteraard niet student te zijn op die campus. Het bedrijf is Topicus. Ik heb er zelf ook een aantal jaar voor gewerkt toen ik net afgestudeerd was, leuke club en ideaal voor studenten en pas afgestudeerden.

Groeten,

Niels

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tom.Hanekamp
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-01 12:50
quote:
Sissors schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:52:
Ik denk dat je blij moet zijn als je een baan uberhaupt vindt. Er zullen relatief weinig bedrijven zitten te wachten op iemand voor 1-2 dagen, je hebt geen ervaring, en een opleiding die niet direct eentje is waar potentiele werkgevers naar zoeken.
Dit is ook mijn gedachte. Niks ten nadele van jou als persoon TS, maar ik voer nog wel eens sollicitatiegesprekken voor mijn werk met ontwikkelaars en onder deze omstandigheden zou ik je denk ik niet aannemen. Als junior die net een HBO opleiding afgerond heeft (been there) moet je nog een boel leren.

Dat is voor ons normaliter geen enkel bezwaar om je aan te nemen, vaak word je dan gekoppeld aan een ervaren ontwikkelaar en gaan jullie samen zorgen dat je in een kort traject klaar bent om echt aan de slag te kunnen. Dat is meestal een maand of 1 á 2 en je krijgt in de tussentijd gewoon betaald, dat is als het ware de investering die wij in jou doen onder de gedachte dat we daarna nog lang met elkaar verder gaan.

Die investering gaan wij natuurlijk niet doen voor iemand die 1 á 2 dagen parttime aan de gang wil en als ik het zo lees ben je verdwenen zodra de startup begint te lopen.

Als je toch door wilt met wat je zoekt, dan zou ik inderdaad eens naar freelance ontwikkelklussen kijken of zoiets.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15-07-2019
quote:
Tom.Hanekamp schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:20:
[...]

Dit is ook mijn gedachte. Niks ten nadele van jou als persoon TS, maar ik voer nog wel eens sollicitatiegesprekken voor mijn werk met ontwikkelaars en onder deze omstandigheden zou ik je denk ik niet aannemen. Als junior die net een HBO opleiding afgerond heeft (been there) moet je nog een boel leren.

Dat is voor ons normaliter geen enkel bezwaar om je aan te nemen, vaak word je dan gekoppeld aan een ervaren ontwikkelaar en gaan jullie samen zorgen dat je in een kort traject klaar bent om echt aan de slag te kunnen. Dat is meestal een maand of 1 á 2 en je krijgt in de tussentijd gewoon betaald, dat is als het ware de investering die wij in jou doen onder de gedachte dat we daarna nog lang met elkaar verder gaan.

Die investering gaan wij natuurlijk niet doen voor iemand die 1 á 2 dagen parttime aan de gang wil en als ik het zo lees ben je verdwenen zodra de startup begint te lopen.

Als je toch door wilt met wat je zoekt, dan zou ik inderdaad eens naar freelance ontwikkelklussen kijken of zoiets.
Volledig mee eens.

Aanvullend op de quote: ik heb zelf een programmeer-bijbaan gehad, maar dat was om mijn stageproject verder te ontwikkelen bij dat bedrijf. Tarief was 15 euro p/u, maar wel via een uitzendbureau (was kennelijk een makkelijkere constructie omdat het niet voor lange duur was). Hield 9 euro p/u over, voor 8-9 uur per week (had vrijdags geen lessen, had die dag ingevuld met de bijbaan).

Een oud-collega van mij deed vaak in zijn vrije tijd freelance werk, met name webshops. Gewoon met iets als Magento, maar daar ving hij wel 1500-2500 euro voor.

Arcastin wijzigde deze reactie 06-03-2018 12:56 (5%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 19-01 16:32
Ik ga vanaf de zomer weer studeren (hbo-ict) en ik wil het liefst daarnaast werken als parttime developer. Ik heb met php, sql en html/css wat websites gebouwd maar ik twijfel over mijn geschiktheid. Hoe kan ik dat het beste toetsen?

• Knippr
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10-12-2019
Ik denk ook dat een baan vinden op basis van 1 dag in de week lastig gaat worden. Partime zit vaak op 3-4 dagen, slechts 1 dag is heel andere koek. Welk project zou in godsnaam deze traagheid accepteren. Paar uurtjes programmeren en dan...tot volgende week?

Ik denk dat je alleen een kans hebt in het gehobby met websites voor het MKB, waar vaak geen enorme haast is. Helaas willen die meestal ook nauwelijks iets betalen, en verwachten oneindig veel support. Mijn advies is om ver weg te blijven van die wereld.

De andere optie is wellicht een of andere betaalde stageopdracht.

In het serieuze bedrijfsleven geef ik je geen enkele kans, hard maar waar. Daar wordt gewoon 4-5 dagen verwacht, en je hebt ook nog geen ervaring. React is overigens wel een hot skill, maar ook daar schiet 1 dag niet op. Je hebt overigens ondanks een gebrek aan ervaring, een mooi profiel. Maar die komt niet tot zijn recht met 1 dag.

Knippr wijzigde deze reactie 06-03-2018 16:59 (6%)

• kajdehoop
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-01 08:23
Bedankt voor alle antwoorden! Zoals Yustice ook vraagt, hoe valt te toetsen wat mijn skill level is? Is er een manier om dit vast te stellen of zou dit bij een sollicitatie gewoon puur van mijn portfolio afhangen?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True