Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude PCI geluidskaart of moderne onboard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Astort
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-07 15:03
Hoi Tweakers,

Deze maand ga ik mijn pc een flinke upgrade geven, en bestel ik onder andere dit moederbord: pricewatch: MSI Z370 SLI PLUS. In mijn huidige pc zit een (ondertussen 10 jaar oude) pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Gamer. Toentertijd was het echt de moeite waard deze geluidskaart te gebruiken, maar hoe staat deze kaart tegenover een moderne onboard audiochip? Kan ie de kliko in of is een (oude) dedicated audiokaart nog steeds beter dan onboard?

Alvast bedankt _/-\o_

Beste antwoord (via Astort op 05-03-2018 23:27)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Er zijn wel flinke verbeteringen gemaakt op het gebied van onboard audio.
Op veel borden zie je ook dikke afscherming traces met daar overheen een laag printplaatmasker (het drukwerk er op) om dat extra duidelijk te maken.
In jouw geval een rode streep. Bij mijn board een soort van verdrijvingsvlak (je weet wel, wat op de autowegen gebruikt wordt.

Ik zou gewoon eerst even kijken wat onboard doet en of je dat goed genoeg vindt.
En anders doe je 'm er wel in. Windows 10 drivers zijn er blijkbaar gewoon voor die kaart.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Er zijn wel flinke verbeteringen gemaakt op het gebied van onboard audio.
Op veel borden zie je ook dikke afscherming traces met daar overheen een laag printplaatmasker (het drukwerk er op) om dat extra duidelijk te maken.
In jouw geval een rode streep. Bij mijn board een soort van verdrijvingsvlak (je weet wel, wat op de autowegen gebruikt wordt.

Ik zou gewoon eerst even kijken wat onboard doet en of je dat goed genoeg vindt.
En anders doe je 'm er wel in. Windows 10 drivers zijn er blijkbaar gewoon voor die kaart.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nogal afhankelijk van je eisen en wat voor apparatuur je erop zet. Een Creative Speakertje uit die tijd of een 15k audio-installatie? Wat zijn je audiofiele eisen?

Voor mij, met een relatief eenvoudig setje actieve speakertjes voldoet de on-board prima. Zoals @McKaamos terecht opmerkt zijn daar al jaren enorme verbeteringen in gemaakt. Maar ik ben absoluut geen audiofiel.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Astort
Room42 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:04:
Nogal afhankelijk van je eisen en wat voor apparatuur je erop zet. Een Creative Speakertje uit die tijd of een 15k audio-installatie? Wat zijn je audiofiele eisen?

Voor mij, met een relatief eenvoudig setje actieve speakertjes voldoet de on-board prima. Zoals @McKaamos terecht opmerkt zijn daar al jaren enorme verbeteringen in gemaakt. Maar ik ben absoluut geen audiofiel.
M'n muziek luister ik op een (tevens antieke) pricewatch: Logitech X-230 en gamen doe ik met mijn pricewatch: Turtle Beach Ear Force PX22 Pro. Back in the day heb ik gekozen voor een geluidskaart omdat de onboard audiochip op mijn toenmalige moederbord zo weinig vermogen gaf, dat als ik mijn speakers en headset via een splitter tegelijk aansloot, het geluid simpelweg niet hard genoeg kon.

Ik ben zeker geen audiofiel, maar ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat onboard chips ruisten en kraakten tijdens games en muziek, en daar heb ik een grafhekel aan.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Astort schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:12:
[...]

M'n muziek luister ik op een (tevens antieke) pricewatch: Logitech X-230 en gamen doe ik met mijn pricewatch: Turtle Beach Ear Force PX22 Pro. Back in the day heb ik gekozen voor een geluidskaart omdat de onboard audiochip op mijn toenmalige moederbord zo weinig vermogen gaf, dat als ik mijn speakers en headset via een splitter tegelijk aansloot, het geluid simpelweg niet hard genoeg kon.

Ik ben zeker geen audiofiel, maar ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat onboard chips ruisten en kraakten tijdens games en muziek, en daar heb ik een grafhekel aan.
Njah, daar hoef je tegenwoordig niet echt bang meer voor te zijn.
En aansluiten met een splitter is gewoon niet heel slim om te doen. Dat wil nog wel eens verminderde geluidskwaliteit veroorzaken, of gekraak/ruis etc.

Sowieso kan je in dat geval het beste twee uitgangen hebben. Onboard en losse kaart samen.
Windows 10 is tegenwoordig slim genoeg om applicatiespecifiek de audio te routeren.
Lijkt me veel handiger.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 05-03-2018 23:17 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Astort Haha, ja, nu je het zegt. Ik had dat ook op mijn on-board speaker out, ruis gerelateerd aan GPU/CPU-activiteit. Ik gebruik nu een 10 euro pricewatch: LogiLink USB Soundcard :D

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 05-03-2018 23:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Astort
Bedankt voor de reacties! Ik gooi hem in m'n doos met andere antieke pc-parts waarvan ik denk dat ik ze ooit nog nodig ga hebben, maar toch nooit gaat gebeuren. Mocht ik niet tevreden zijn over de onboard audio steek ik hem er gewoon weer in, en anders kom ik hem bij een verhuizing wel weer tegen.

:Y)

Verwijderd

Astort schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:26:
Bedankt voor de reacties! Ik gooi hem in m'n doos met andere antieke pc-parts waarvan ik denk dat ik ze ooit nog nodig ga hebben, maar toch nooit gaat gebeuren. Mocht ik niet tevreden zijn over de onboard audio steek ik hem er gewoon weer in, en anders kom ik hem bij een verhuizing wel weer tegen.

:Y)
Verstandig, aangezien de geluidskaart een PCI interface heeft en het moederbord dat je linkt alleen PCI-E slots ;-)

• Astort
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:30:
[...]

Verstandig, aangezien de geluidskaart een PCI interface heeft en het moederbord dat je linkt alleen PCI-E slots ;-)
Oh damn... |:(

Kliko it is!
Pagina: 1