Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john188
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-12-2020
Goedenavond allemaal,

Ik zal even kort mijn schoolcarrière toelichten. Na mijn vwo wist ik niet wat voor studie ik moest kiezen. Ik had interesse voor de techniek en was goed in wiskunde, dus ben ik na een tussenjaar op hbo werktuigbouwkunde terecht gekomen. Dit is mij vrij gemakkelijk afgegaan en ik bevind mij nu in het afstudeertraject, waarmee ik eind juni hoop klaar te zijn. Echter ben ik tot de conclusie gekomen dat dit niet de branche is voor mij om in te werken.

Sinds ik te maken heb gekregen met robotica, ben ik steeds meer interesse gaan krijgen voor de software engineering. Ik ben ondertussen ook al even bezig op sites als codecademy en codingame. Nu wil ik na mijn hbo dus een switch gaan maken richting de software engineering. Ik vroeg mij af wat hiervoor de opties zijn en of mensen ervaring hebben met een soortgelijke situatie. Eén van de opties die ik nu overweeg, is om met behulp van een pre-master aan de master software engineering op de UvA te beginnen. Echter moet ik hier nog wel zien toegelaten te worden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke stap? Is dit te doen? Of hebben jullie nog andere suggesties om richting de software engineering te gaan? Eventueel een plan B mocht ik daar niet toegelaten worden?

Ik hoop snel van jullie te horen!
mvg,
John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Is echt die softwarekant wat je trekt, of de combinatie van harde mechanica spullen maken in de robotica en dit vervolgens automatiseren middels hardware en firmware/software? Ik heb een combinatie W/E gedaan met mijn HBO opleiding en als ik zie dat ik daar al aan programmeren heb gehad, dan vrees ik dat je echt te kort gaat komen met alleen werktuigbouwkunde en wat hobbymatig programmeren om een master in te kunnen gaan. Nu weet ik niet in hoeverre een premaster deze kennis bij schaaft, maar dat zul je echt moeten gaan vragen bij de UvA zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:13
Al eens gekeken naar de industriële automatisering? ze zoeken veel mensen. Zelf net aan een baan hierin begonnen, ook met Werktuigbouwkunde als achtergrond.
Als opleiding zou je dan Systems and control kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john188
Pizza_Boom schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:40:
Is echt die softwarekant wat je trekt, of de combinatie van harde mechanica spullen maken in de robotica en dit vervolgens automatiseren middels hardware en firmware/software? Ik heb een combinatie W/E gedaan met mijn HBO opleiding en als ik zie dat ik daar al aan programmeren heb gehad, dan vrees ik dat je echt te kort gaat komen met alleen werktuigbouwkunde en wat hobbymatig programmeren om een master in te kunnen gaan. Nu weet ik niet in hoeverre een premaster deze kennis bij schaaft, maar dat zul je echt moeten gaan vragen bij de UvA zelf.
Het is echt de softwarekant die me trekt. Ik vind robotica ook erg tof om mee bezig te zijn, maar ik wil toch wel verder naar de echte softwarekant. Ja dat ik nog geen pro ben in programmeren wordt ook zeker pittig, maar ben er zelf wel van overtuigd dat ik daar uit ga komen. Ben even geleden al op de UvA geweest op een voorlichtingsavond, daar werd mij verteld dat ik gewoon op een intake gesprek moet komen. Er werd gezegd dat ik absoluut niet moest denken dat het onmogelijk is om het via deze route te doen. Echter moet ik ze er dus wel van zien te overtuigen dat ik dat ga redden.
Sibrand schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:49:
Al eens gekeken naar de industriële automatisering? ze zoeken veel mensen. Zelf net aan een baan hierin begonnen, ook met Werktuigbouwkunde als achtergrond.
Als opleiding zou je dan Systems and control kunnen doen
Bedankt voor de suggestie! Lijkt me zeker interessant, ik vond robotica/industriële automatisering ook het leukste onderdeel van de wtb opleiding. Echter wil ik toch wel echt volledig naar de softwarekant toe. Ik heb zelf het idee dat ik dan achteraf ook altijd nog meer richting de mechanische kant programmeren kan, dat dat andersom moeilijker is. Maar dat kan ik ook helemaal mis hebben :X

[ Voor 24% gewijzigd door john188 op 05-03-2018 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sowieso eens zo'n intake gaan doen, wellicht voorafgaand nog eens een informatiedag? Bij voorkeur met een decaan erbij. Heeft de UvA niet iets als een studierichtingkeuzeprogrammatje, dat kijkt naar wat er bij je past? Onmogelijk is natuurlijk niets, maar je moet hierin wel een stukje zelfdiscipline hebben. Als ik je zo hoor heb je het HBO redelijk eenvoudig doorlopen, kán je nog echt blokken met studie? Heb je die zelfdiscipline om uren aan een minder leuk onderwerp te gaan zitten blokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Welk gedeelte van de software kant gaat het je om? Want het echt programmeren zal het bij de UvA niet over gaan. Een technische informatica master zou dat nog meer hebben, al zover mij bekend is het daar ook meer een middel als een doel.

Heb je een Embedded Systems master overwogen? Toen ik naar een master keek zit je dan op kruizing tussen WB, INF en EL, en kan je zelf met behulp van keuzevakken nog wel het meer in de ene of de andere richting sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john188
Sissors schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:18:
Welk gedeelte van de software kant gaat het je om? Want het echt programmeren zal het bij de UvA niet over gaan. Een technische informatica master zou dat nog meer hebben, al zover mij bekend is het daar ook meer een middel als een doel.

Heb je een Embedded Systems master overwogen? Toen ik naar een master keek zit je dan op kruizing tussen WB, INF en EL, en kan je zelf met behulp van keuzevakken nog wel het meer in de ene of de andere richting sturen.
Hoezo zal het bij software engineering niet over programmeren gaan? Ik heb juist het idee van wel, er wordt inderdaad wel van tevoren verwacht dat je een bepaald niveau hebt in programmeren, omdat ze je dat niet leren inderdaad. Maar vanaf dit niveau gaat het naar mijn idee wel over programmeren.

Lijkt me ook zeker weer een interessante optie, ga ik zeker nog even verder research naar te doen. Maar ik denk toch wel dat ik vooral naar de software kant neig.
Bedankt voor de suggestie, ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:09
My 2 cents:

Ik werk als software engineer bij een bedrijf wat robots ontwikkeld, zowel mechanisch als software en alles daar tussenin. Het bedrijf is de laatste jaren behoorlijk aan het groeien en professionaliseren en wat ik daarbij zie gebeuren is dat er steeds meer mensen met een mechanische achtergrond zich bezig zijn gaan houden met de software die uiteindelijk de robot moet gaan aansturen.

Waar voorheen door de werktuigbouwers het model van een robot wel doorgerekend werd, hield het na dat rekenen meestal op. Tegenwoordig gaan ze veel verder dan dat door code te genereren vanuit Matlab of bijvoorbeeld met ROS een simulatie model bouwen en ook regelingen ontwikkelen. Ik vind het mooi om te zien hoe daar dan soms (of zelfs regelmatig) betere software uit komt dan wat een software engineer ontwikkeld. Het is zeker niet de oplossing voor alles, maar ik vind het wel interessant om te zien hoe de vakgebieden naar elkaar toe groeien.
john188 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:22:
[...]

Hoezo zal het bij software engineering niet over programmeren gaan? Ik heb juist het idee van wel, er wordt inderdaad wel van tevoren verwacht dat je een bepaald niveau hebt in programmeren, omdat ze je dat niet leren inderdaad. Maar vanaf dit niveau gaat het naar mijn idee wel over programmeren.
Minstens net zo belangrijk als programmeren is software ontwerp, denk aan ontwerp van algoritmes, software architectuur, design patterns, etc. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de wiskunde van werktuigbouw overlapt met de wiskunde bij software engineering.

[ Voor 25% gewijzigd door jbvo op 05-03-2018 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53

TheBorg

Resistance is futile.

Juist omdat de vakgebieden heel dicht bij elkaar liggen lijkt het mij persoonlijk verstandig om de UvA route te kiezen. Ze hebben ook een Pre-Master programma. Heb je straks een Bachelor en een Master in je zak zitten die super goed op elkaar aansluiten. Dat staat wel "fucking dik" op je CV en reken maar dat er heel wat bedrijven zitten te springen om mensen met die combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john188
Zelf denk ik dat wiskunde o.i.d. absoluut geen probleem zal worden, het zal hoger niveau zijn maar dat is overbrugbaar met behulp van de pre-master. Het enige waar een probleem zou zitten in mijn ogen is dat ik (nog) niet goed genoeg kan programmeren. Zijn er nog betere manieren om dat zelf op peil te krijgen? Dit is ook voornamelijk de reden van deze post, als ik niet toegelaten zou worden ben ik wel benieuwd of er nog andere goede wegen zijn. Maar het liefste doe ik wel deze master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TheBorg schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 00:07:
Juist omdat de vakgebieden heel dicht bij elkaar liggen lijkt het mij persoonlijk verstandig om de UvA route te kiezen. Ze hebben ook een Pre-Master programma. Heb je straks een Bachelor en een Master in je zak zitten die super goed op elkaar aansluiten. Dat staat wel "fucking dik" op je CV en reken maar dat er heel wat bedrijven zitten te springen om mensen met die combi.
Die snap ik niet helemaal. Hoe sluiten een random HBO WB en een andere master INF super goed op elkaar aan? Als je daarna echt op een raakvlak tussen WB en INF gaat werken dan zal het wel een pré zijn hoor, maar om het nou "fucking dik" te noemen. Als hij ergens aan websites gaat werken zal het niemand wat uitmaken dat hij HBO WB heeft.
[...]

Van horen zeggen hoor, maar zover mij bekend is zelfs bij een technische informatica programmeren een middel wat je moet kunnen, en je dus wel vakken vooral in je bachelor voor krijgt, maar niet het doel van wat je leert. En zeker in je master dat het dan meer over architecturen en algorithmes gaat, en minder over programmeren zelf.
Bij een niet technische informatica studie zal dat nog meer zijn. Maar dat kan vast iemand anders hier bevestigen al dan niet ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:08

Bedankt voor de suggestie, ervaring mee?
Ja heb het zelf gevolgd vorig jaar. Ik heb Bestuurskunde gestudeerd en werk nu als software engineer. DM maar hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john188
Sissors schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:04:
[...]

Van horen zeggen hoor, maar zover mij bekend is zelfs bij een technische informatica programmeren een middel wat je moet kunnen, en je dus wel vakken vooral in je bachelor voor krijgt, maar niet het doel van wat je leert. En zeker in je master dat het dan meer over architecturen en algorithmes gaat, en minder over programmeren zelf.
Bij een niet technische informatica studie zal dat nog meer zijn. Maar dat kan vast iemand anders hier bevestigen al dan niet ontkrachten.
Eens, maar dat is ook wat ik bedoel. Er wordt vanuit gegaan dat je het al kan. Echter hou je je nog wel bezig met codes maar op een andere manier inderdaad. Tenminste dat is mijn beeld als ik de inhoud van de vakken lees.

[ Voor 6% gewijzigd door john188 op 06-03-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@john188 Ik heb zo'n 7 jaar terug me HBO WTB gehaald, maar was altijd al programmeur. Had altijd gedacht dat iedereen dat wel kon doen 8)7. Nu wil ik mezelf nog eens verder ontplooien via een Pre-master en dan de Master Software Engineering gaan doen. Ik heb genoeg ervaring met code kloppen de vraag die je hier hebt gesteld vroeg ik me dus ook af.

Greetz,

Navynl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William92
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 20:15
john188 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:28:
Goedenavond allemaal,

Ik zal even kort mijn schoolcarrière toelichten. Na mijn vwo wist ik niet wat voor studie ik moest kiezen. Ik had interesse voor de techniek en was goed in wiskunde, dus ben ik na een tussenjaar op hbo werktuigbouwkunde terecht gekomen. Dit is mij vrij gemakkelijk afgegaan en ik bevind mij nu in het afstudeertraject, waarmee ik eind juni hoop klaar te zijn. Echter ben ik tot de conclusie gekomen dat dit niet de branche is voor mij om in te werken.

Sinds ik te maken heb gekregen met robotica, ben ik steeds meer interesse gaan krijgen voor de software engineering. Ik ben ondertussen ook al even bezig op sites als codecademy en codingame. Nu wil ik na mijn hbo dus een switch gaan maken richting de software engineering. Ik vroeg mij af wat hiervoor de opties zijn en of mensen ervaring hebben met een soortgelijke situatie. Eén van de opties die ik nu overweeg, is om met behulp van een pre-master aan de master software engineering op de UvA te beginnen. Echter moet ik hier nog wel zien toegelaten te worden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke stap? Is dit te doen? Of hebben jullie nog andere suggesties om richting de software engineering te gaan? Eventueel een plan B mocht ik daar niet toegelaten worden?

Ik hoop snel van jullie te horen!
mvg,
John
Op dit moment doe ik hbo werktuigbouwkunde 1e jaars en ik ga doorstromen naar de TU voor de WO bachelor werkuigbouwkunde. Ik ben ook fan van robotica en programmeren en ik wil nadat ik de bachelor in Delft heb gehaald mijn master doen aan de technische universiteit in Zurich (Zwitserland).

Ik ben ook begonnen met programmeren en ik snap er niet veel van. Ik loop de hele tijd vast. Ik ben begonnen met Python. Moet de basis dingen nog goed leren. Op school programmeren wij in PLC voor industriële automatisering etc.

https://www.tudelft.nl/on...wb/bsc-werktuigbouwkunde/
In Delft heb je de minor Robotica! Hierin ga je een robot ontwerpen en bouwen met je projectgroep voor een bedrijf wat met een robotica probleem zit... Super interessant.
https://tudelftroboticsinstitute.nl/study/minor-robotics

En dit is de master die ik wil gaan doen:

https://www.ethz.ch/en/st...-systems-and-control.html

Dit is de allerbeste master die je maar kunt doen op het gebied van robotica en dan krijg je vakken als machine learning en artificial intelligence etc er allemaal bij 8) 8)

Als ik dat allemaal haal, blijf ik ook lekker in Zwitserland werken voor een goed loon. _/-\o_

PS: dit wordt allemaal kei en kei hard werken en heel veel zware weken zwoegen, ik ben me al goed aan het voorbereiden op calculus en lineaire algebra + mechanica :9 :9

[ Voor 19% gewijzigd door William92 op 25-05-2018 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Ik heb dezelfde stap gezet, alleen dan tijdens een WO opleiding.

Was er we iets eerder bij, waardoor ik nog de mogelijkheid had om mijn afstudeerrichting de juiste kant op te sturen. procesautomatisering, had een aanzienlijke IT component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:40
jbvo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:40:
Het is zeker niet de oplossing voor alles, maar ik vind het wel interessant om te zien hoe de vakgebieden naar elkaar toe groeien.
...
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de wiskunde van werktuigbouw overlapt met de wiskunde bij software engineering.
Ik had vroegah (vorige eeuw nog :P ) op de HTS een (imo interessant) vak met de naam 'Analogie / Dualogie'. Daarin werd uitgelegd hoe vergelijkbare theorien van toepassing waren op verschillende vakgebieden als electrotechniek, pneumatiek, hydroliek. Als je weet dat bijvoorbeeld een veer zich gedraagt als een spoel, een vat als een condensator en een ventiel als een weerstand, etcetera, dan kun je dezelfde wiskunde gebruiken bij het doorrekenen van een installatie. Een RC netwerk gedraagt zich als een ventiel/vat combinatie. De eenheden en constantes zijn anders, de (differentiaal / integraal etc.) vergelijkingen zijn identiek.

Maar goed, bij software engineering komt meer kijken dan het doorrekenen van installaties. Maar ik vermoed / weet bijna wel zeker dat als je goed bent in het soort wiskunde wat bij werktuigbouw nodig is (zoals TS aangeeft) dat SW specifieke wiskunde geen groot obstakel zal zijn. En in de praktijk doorgaans helemaal niet, vaak kom je niet verder dan wat booleaanse algebra (en zelfs daarmee gaat het wel eens fout :X )

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
William92 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:41:
Op dit moment doe ik hbo werktuigbouwkunde 1e jaars en ik ga doorstromen naar de TU voor de WO bachelor werkuigbouwkunde. Ik ben ook fan van robotica en programmeren en ik wil nadat ik de bachelor in Delft heb gehaald mijn master doen aan de technische universiteit in Zurich (Zwitserland).

Ik ben ook begonnen met programmeren en ik snap er niet veel van. Ik loop de hele tijd vast. Ik ben begonnen met Python. Moet de basis dingen nog goed leren. Op school programmeren wij in PLC voor industriële automatisering etc.
Ik ben afgestudeerd met een W/E combi opleiding. De struggles met de eerste stappen van het programmeren herken ik wel. Je moet jezelf een bepaalde logica aanleren en die is best lastig. Wat mij hielp was doorzetten, maar ook het feit dat wij op een microchip programmeerden. Ik had een demobordje, waardoor ik dus direct kon zien hoe bepaalde acties elkaar konden beïnvloeden (knopje en een LED, 2 LEDs, potmeter, etc). Wellicht is het voor jou, zeker gezien je interesse in robotica, handig om bijvoorbeeld met een Arduino aan de gang te gaan? Breadboardje erbij en tutorials volgen.
Dit is de allerbeste master die je maar kunt doen op het gebied van robotica en dan krijg je vakken als machine learning en artificial intelligence etc er allemaal bij 8) 8)

Als ik dat allemaal haal, blijf ik ook lekker in Zwitserland werken voor een goed loon. _/-\o_

PS: dit wordt allemaal kei en kei hard werken en heel veel zware weken zwoegen, ik ben me al goed aan het voorbereiden op calculus en lineaire algebra + mechanica :9 :9
Het leven in Zwitserland is ook flink duurder hè :+ Niet voor niets wippen veel Zwitsers de grens over voor hun boodschappen of brandstof, zeker aan de Duitse/Oostenrijkse zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William92
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 20:15
Pizza_Boom schreef op zondag 27 mei 2018 @ 02:45:
[...]
Ik ben afgestudeerd met een W/E combi opleiding. De struggles met de eerste stappen van het programmeren herken ik wel. Je moet jezelf een bepaalde logica aanleren en die is best lastig. Wat mij hielp was doorzetten, maar ook het feit dat wij op een microchip programmeerden. Ik had een demobordje, waardoor ik dus direct kon zien hoe bepaalde acties elkaar konden beïnvloeden (knopje en een LED, 2 LEDs, potmeter, etc). Wellicht is het voor jou, zeker gezien je interesse in robotica, handig om bijvoorbeeld met een Arduino aan de gang te gaan? Breadboardje erbij en tutorials volgen.

Bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker proberen.

[...]
Het leven in Zwitserland is ook flink duurder hè :+ Niet voor niets wippen veel Zwitsers de grens over voor hun boodschappen of brandstof, zeker aan de Duitse/Oostenrijkse zijde.
Inderdaad. Een kilo kip kost in Zwitserland gemiddeld 55 euro. Ik heb vrienden en familie in Zwitserland wonen en mijn beste kameraad is vorig jaar afgestudeerd aan de TU in Zurich en verdient 12.000 zwitserse franken per maand. Dat komt neer op zo'n 10.000 euro per maand. _/-\o_
Vaste lasten zijn 5000 ofzo en de rest kan je sparen of uitgeven.

Mijn beste kameraad is ook Nederlands en deed zijn bachelor in Delft (Werktuigbouwkunde) en hij is verbaasd over de kosten en hogere levensstandaarden in Zwitserland. In Nederland zou hij met een Master of Science beginnen op 2500-2700 euro ofzo. Afhankelijk van het bedrijf... En in Zwitserland is zijn START salaris 12.000 CHF. 8)

Hij heeft een goedkoop kamertje daar voor 700 euro en woont samen met een vriendin. Ik weet hoe het daar werkt en in 45 mins ben je in Duitsland aan de zuid Duitse grens voor boodschappen te doen. Uiteraard koop je dan wel in voor een aantal weken. :P :P

Een andere maat van me studeert economie (bachelor) en gaat voor zijn master ook naar Zurich en dan gaat ie ook cashen als een of andere financial controller. Die verdienen nog meer daaro. 8)7

De inkomstenbelastingen en heffingen zijn daar echt laag. Ligt ook in welk kanton van Zwitserland je woont.

Mijn plan is om daar flink te cashen en zo goedkoop mogelijk te wonen etc, dat is natuurlijk allemaal om een studieschuld van 50k zo snel mogelijk terug te kunnen betalen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door William92 op 28-05-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneMatsje
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 14:07
Hey John! Weet je inmiddels al of je bent toegelaten tot de (pre)master? Ik dacht dat anders een traineeship misschien ook nog een optie voor je zou kunnen zijn. Dan heb je namelijk aan basis programmeer kennis wel voldoende, de rest komt in het traineeship. Er zijn genoeg websites en tutorials om die basic skills te leren, dus je hoeft absoluut geen informatica te studeren om zo iets te kunnen doen :)

*geen verkooppraatje trouwens! Gewoon interesse :*)

[ Voor 6% gewijzigd door AnneMatsje op 05-06-2018 16:10 ]

Pagina: 1