Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Centrale Verwarming Zonering / Zoneverwarming

Pagina: 1
Acties:

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-11 17:51
Hier in dit topic ondertussen beschreven drie budget-opties (€20/€25 per radiator) om een slimme knop op een radiator te plaatsen die t radiatorventiel vol open, deels open en helemaal dicht kan zetten en aangestuurd kunnen worden zonder afhankelijk te zijn van een specifiek 'merk' domotica of software/apps van de fabrikant van de knop.

EQ-3 Max! (op AA batterijen)
EQ-3 Bluetooth (op AA batterijen)
Thermo Elektrische Actuatoren icm Sonoff (op 230v of 24v)

Voor CV-ketels wil je daarnaast mogelijk nog via slimme thermostaat de ketel kunnen aansturen.

Misschien een heel cool idee voor goedkope zonerings-oplossing voor centrale verwarming/stadsverwarming, en ook compleet onafhankelijk van merk thermostaat (en ketel).

Thermo Elektrische Actuatoren (gangbaar bij vloerverwarming) aansluiten op je radiatoren, en deze actuatoren aansturen via Sonoff. Goedkoop, betrouwbaar en platform-onafhankelijk.
De Sonoff kan dan weer aangestuurd worden via domotica en naar wens gekoppeld worden aan een combinatie van temperatuursensoren, bewegingssensoren en raam-/deursensoren, tijdschemas, geolocatie smartphone (plus eventueel weergegevens als buitentemperatuur, invallend zonlicht, windkracht en -richting)

Zo'n €25 per radiator ipv de €70+ opties van bijvoorbeeld Tado en Honeywell. En die dure opties zijn dan ook nog eens platform-afhankelijk..

Van stand volledig dicht naar volledig open duurt wel zo'n drie minuten.

Om sterke temperatuurschommelingen in de te verwarmen ruimte tegen te gaan als de aanvoertemperatuur hoog ligt, kan je extra het volgende overwegen (uitgaande van die 3 minuten omschakeling):
Stand 0: Sonoff Altijd uit (Sonoff uit, Valve vol dicht)
Stand 1: Sonoff afwisselend 45s aan en 135s uit. (Valve klein beetje open?)
Stand 2: Sonoff afwisselend 90s aan en 90s uit. (Valve half open?)
Stand 3: Sonoff afwisselend 135s aan en 45s uit. (Valve ver open?)
Stand 4: Sonoff Altijd aan (Sonoff continue aan, Valve vol open)
(Geen idee wat deze extra regulerings-optie doet met de levensduur van je Sonoff en Actuator gezien de vele omschakelingen ...)

Wel handig als je dan ook een slimme thermostaat hebt waarmee je ook via domotica de ketel aan kan sturen als je CV hebt. Voor stadsverwarming speelt dit natuurlijk niet.

Omdat dit een domotica/platform onafhankelijke oplossing is, graag reageren via dit topic.

Idee komt oorspronkelijk van hier:
https://community.openhab.org/t/any-trv-suggestions/36723/30

[ Voor 12% gewijzigd door dabachata op 08-03-2018 04:03 ]

• dabachata
Danfoss is een heel gangbaar merk. Voor een Danfoss Actuator betaal je ongeveer €12.
https://www.amazon.de/Dan...en-088H3220/dp/B010B5GBJM

Let wel, er zijn vier varianten normaalgesproken:
230V NO (Normaal Open)
230V NC (Normaal Gesloten)
24V NO
24V NC

Er zijn ook PWM varianten maar die zijn erg duur (€40/€50 per stuk)

Ook las ik iets over een derde optie, lineaire varianten, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Een variant die dus van zichzelf al kan reguleren dus, zonder PWM..

• dabachata
En met meerdere radiatoren in 1 zone heb je dus eventueel maar 1 Sonoff nodig die meerdere Actuatoren aanstuurt. Ipv meerdere dure knoppen, voor elke radiator 1.

• dabachata
Sonoff:
https://nl.aliexpress.com...5080812&SearchText=sonoff

Sonoff is een 230V aan/uit schakelaar die je kan bedienen via domotica (Home Assistant, OpenHAB, Domoticz) en naar wens Smart Speakers als Amazon Alexa, Google Assistant, Apple Homekit en ook een Smartphone app.

Er is een versie die 1 kanaal schakelt, eentje die vier kanalen schakelt, en volgens mij is er ook een versie die twee kanalen schakelt.

Je kan dus ook meerdere Actuatoren/Radiatoren in 1 zone in lijn schakelen via 1 Sonoff, en/of ook een (DIY) radiator-ventilator YouTube: radiator ventilator (Koop icm ventilator in lijn dan wel een NC (Normaal Gesloten) Actuator)

Een plafond ventilator zou je ook kunnen overwegen. Die levert zo'n 30% besparing op volgens brits onderzoek doordat ie de warme luchtlaag boven vermengt met de koude lucht beneden. (Volgens mij lieten ze m wel de andere kant opdraaien) Die kan je het beste temperatuurafhankelijk laten aan- en uitschakelen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Op banggood zijn ze op dit moment goedkoper.

En waarom niet zoiets gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1543545_LB_01_FB/draadloze-radiatorthermostaat-eqiva-cc-rt-ble-eq-elektronisch.jpg?x=520&y=520
Die kun je ook via bluetooth rechtstreeks besturen volgens mij. Heeft als voordeel dat je ze ook ter plekke kunt bedienen.

• dabachata
jobr schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:37:
[...]

Op banggood zijn ze op dit moment goedkoper.

En waarom niet zoiets gebruiken?
[afbeelding]
Die kun je ook via bluetooth rechtstreeks besturen volgens mij. Heeft als voordeel dat je ze ook ter plekke kunt bedienen.
Die heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Alle EQ-3 radiatorthermostaten krijgen voor de prijs opmerkelijk goede gebruikersbeoordelingen. De Max! variant is blijkbaar niet met domotica aan te sturen. De Bluetooth variant wel. Edit: Blijkbaar zijn er voor zowel de EQ-3 Bluetooth knoppen en de EQ-3 Max! knoppen al oplossing voor aansturing via domotica beschikbaar. /Edit. Ik zag dat er in Home Assistant al mee wordt gewerkt. Ik vraag me alleen bij deze Bluetooth varianten af wat het bereik is. Kom je wel door de muren heen richting badkamer en andere kamers? En communiceren ze bi-directioneel?
Minpunt: De plastic bevestigingsring. Pluspunt: Regulerings-optie zit ingebouwd. Vraagteken: Reguleren is leuk, maar hoe gevoelig is de sensor voor het feit dat vlak bij de radiator de temperatuur natuurlijk hoger is..

De Actuator optie lijkt me veel meer bullet-proof, de grote vraag is of reguleren ook mogelijk is. In het topic op het OpenHAB forum waarnaar ik verwijs zie je temperatuurschommelingen van zo'n 1*C en dat is best veel en onaangenaam.. https://community-openhab...c5bf70963a4_1_690x362.png De vraag is echter of andere slimme radiator-oplossingen die met een sensor vlak bij de radiator werken niet ook flinke temperatuurschommelingen veroorzaken..

Het mooiste en (volgens mij (toch?)) ook energie-zuinigste is moduleren met de aanvoertemperatuur via de thermostaat. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe minder extreem de temperatuurschommelingen ook lijkt mij.

[ Voor 8% gewijzigd door dabachata op 08-03-2018 03:49 ]

• dabachata
De regulerings-optie met de Actuator afwisselend aan en uit om niet vol Open of vol Dicht maar juist een stand er tussen in te bereiken blijkt in Duitsland al professioneel te worden toegepast :)
https://community.openhab.org/t/any-trv-suggestions/36723/32

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 12:50
dabachata schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:37:
[...]

Die heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Alle EQ-3 radiatorthermostaten krijgen voor de prijs opmerkelijk goede gebruikersbeoordelingen. De Max! variant is blijkbaar niet met domotica aan te sturen. De Bluetooth variant wel. Ik zag dat er in Home Assistant al mee wordt gewerkt. Ik vraag me alleen bij deze Bluetooth varianten af wat het bereik is. Kom je wel door de muren heen richting badkamer en andere kamers? En communiceren ze bi-directioneel?
Minpunt: De plastic bevestigingsring. Pluspunt: Regulerings-optie zit ingebouwd. Vraagteken: Reguleren is leuk, maar hoe gevoelig is de sensor voor het feit dat vlak bij de radiator de temperatuur natuurlijk hoger is..
Ik heb de Max! versie van die thermostaat in gebruik met Home Assistant. Hardware: zelfbouw CUL (Arduino nano + CC1101). Die CUL praat dan met fhem. FHEM praat via mqtt met Home Assistant. Werkt prima. De door de thermostaat gemeten temperatuur is juist een graad lager dan die in de rest van de kamer; thermostaatknop zit in een raar hoekje van koude stenen muur. De warmte verdwijnt naar boven.

• dabachata
balk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:03:
[...]

Ik heb de Max! versie van die thermostaat in gebruik met Home Assistant. Hardware: zelfbouw CUL (Arduino nano + CC1101). Die CUL praat dan met fhem. FHEM praat via mqtt met Home Assistant. Werkt prima. De door de thermostaat gemeten temperatuur is juist een graad lager dan die in de rest van de kamer; thermostaatknop zit in een raar hoekje van koude stenen muur. De warmte verdwijnt naar boven.
Dank voor je reactie! :)

Om t even goed te begrijpen. Die CC1101 is een transceiver(module) die direct kan communiceren met de Max! thermostaatknoppen en eventueel Max! wandthermostaten, Max! raam/deursensoren en wat nog niet Max! meer. En die CC1101 wordt (in jouw geval) aangestuurd door een Arduino Nano. Geen Max! Cube meer nodig, of Max! Software. Via Cul <-> FHEM <-> mqtt <-> Home Assistant kan je dan alles aansturen, en kan je dus tegelijkertijd via een combinatie van allerlei manieren die thermostaatknoppen aansturen. (Schema's, Smartphone, Browser, Google Assistant, Geolocatie-bepaling, De Max! knoppen zelf, De Wandthermostaat zelf) Correct me if I'm wrong please.

Wat ik graag voor iedereen duidelijk wil krijgen is de verschillende goedkope opties om een thermostaatknop op een radiator te plaatsen die t ventiel dicht, deels open en vol open kan zetten en die (via wat omwegen) helemaal naar eigen inzicht en situatie zijn aan te sturen, onafhankelijk van de het gebruikte 'merk' domotica.

• dabachata
Via OpenHAB forum een reactie gekregen van iemand die zijn setup met Thermo Elektrische Actuatoren volledig heeft omschreven:

https://community.openhab...thermal-actuators/41320/8

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 12:50
dabachata schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 03:42:
[...]

Dank voor je reactie! :)

Om t even goed te begrijpen. Die CC1101 is een transceiver(module) die direct kan communiceren met de Max! thermostaatknoppen en eventueel Max! wandthermostaten, Max! raam/deursensoren en wat nog niet Max! meer. En die CC1101 wordt (in jouw geval) aangestuurd door een Arduino Nano. Geen Max! Cube meer nodig, of Max! Software. Via Cul <-> FHEM <-> mqtt <-> Home Assistant kan je dan alles aansturen, en kan je dus tegelijkertijd via een combinatie van allerlei manieren die thermostaatknoppen aansturen. (Schema's, Smartphone, Browser, Google Assistant, Geolocatie-bepaling, De Max! knoppen zelf, De Wandthermostaat zelf) Correct me if I'm wrong please.

Wat ik graag voor iedereen duidelijk wil krijgen is de verschillende goedkope opties om een thermostaatknop op een radiator te plaatsen die t ventiel dicht, deels open en vol open kan zetten en die (via wat omwegen) helemaal naar eigen inzicht en situatie zijn aan te sturen, onafhankelijk van de het gebruikte 'merk' domotica.
Ja, je hebt het goed begrepen :)
Dit is de CUL device.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pYJG6BxXNSX0UkPvq2gMea5r/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rnIg1508E3v4a52qUN9nz6Jx/medium.jpg
Met deze beschrijving en cul-fw versie 1.67 met nanoCUL868 werkt het prima. CUL device is verbonden met USB poort van mijn huis server. In FHEM heb ik een CUL device aangemaakt, thermostaat knop gepaird met de CUL. Vervolgens de thermostaatknop verbonden (in FHEM) met de MQTT module van FHEM. FHEM stuurt bij een verandering van het setpoint of de gemeten temperatuur van de thermostaatknop een berichtje over MQTT. Tegelijkertijd luistert FHEM naar een topic om de temperatuur in te stellen.

Vanuit Home Assistant kan ik nu een nieuw setpoint sturen, en krijg ik het huidige setpoint en gemeten temperatuur terug.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Interessant topic :)

Ik heb de Thermo Elektrische Actuatoren van Eazy, net zoals in dit openHAB topic gekocht https://community.openhab...g-thermal-actuators/41320

Het lukt me echter niet om ze te installeren, de borging van de Eazy thermostaatknop lijkt niet goed aan te sluiten op de schroefdraad van de thermostaat. Beide thermostaatknoppen zouden echter m30 moeten zijn.

Het probleem zat toch bij de maat: de radiator is M28 i.p.v. M30.

[ Voor 13% gewijzigd door sloth op 14-10-2018 16:40 ]

Pagina: 1