Vraag

• iDonkey
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09-2025
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik helemaal into Plex, wat een top programma! Ik zoek echter wat meer gebruikersgemak, ik gebruik mijn PC nu namelijk als server, deze moet dan echter continu aan staan wanneer ik een film kijk op mijn Xbox One. Ik ben hierom rond aan het kijken naar een server. Mijn vraag is nu: wat is de beste oplossing om mijn films te kijken vanaf deze server? Ik rip DVD's vanaf mijn PC welke ik dan op de server wil zetten. Mijn setup is als volgt:
pricewatch: Pioneer VSX-527 Zwart
pricewatch: Samsung UE32K5100AW Zwart
pricewatch: Microsoft Xbox One S 500GB + Assassin's Creed Origins Wit

Ik ben benieuwd naar jullie (koop)adviezen!

Met hartelijke groet,

Thomas

Alle reacties

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 08:46

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:35:
Mijn vraag is nu: wat is de beste oplossing om mijn films te kijken vanaf deze server?

Ik rip DVD's vanaf mijn PC welke ik dan op de server wil zetten.

Ik ben benieuwd naar jullie (koop)adviezen!

Met hartelijke groet,

Thomas
Ik snap je vraag niet helemaal, de beste oplossing om je films te kijken vanaf deze server? Via je Xbox kun je hem gewoon benaderen. Ik gebruik thuis chromecasts om de media te streamen naar de TV.

Het rippen van je DVD's kun je gewoon blijven doen. Eventueel een share maken op je server, deze als netwerkschijf koppelen aan je pc om het verplaatsen te vereenvoudigen.

[ Voor 9% gewijzigd door Lawwie op 05-03-2018 14:43 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:35:
...ik gebruik mijn PC nu namelijk als server, deze moet dan echter continu aan staan wanneer ik een film kijk op mijn Xbox One. Ik ben hierom rond aan het kijken naar een server....
Linksom of rechtsom; de machine zal aan moeten staan om iets te kunnen kijken. Financieel-technisch is een extra machine dus geen handige optie; investering in hardware en software alsmede stroomkosten en afschrijving? Alternatief, maar doe dan even goed onderzoek naar het aantal concurrent streams: een NAS neerzetten. Die moet ook constant aan staan maar verbruikt waarschijnlijk (!!) een stukje minder dan een PC.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• iDonkey
Thanks voor je reactie, mijn vraag is inderdaad niet helemaal duidelijk.
Ik lees veel over transcoderen, mijn vraag is of ik hiervoor een goede server nodig heb? Of doet mijn Xbox als client dit werk? Ik zoek dus een netwerkschijf buiten mijn PC om welke in staat is om films naar mijn Xbox te streamen of mijn Xbox moet deze server kunnen benaderen.
Stroomverbruik speelt geen rol in deze situatie.

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Op de server zal Plex Media Server moeten draaien. Mocht je al je DVD's omzetten; Let er dan op dat dit naar een encoding gaat welke ondersteund zal worden door je XBOX. Anders moet de server je content transcoden en hiervoor is een redelijke processor nodig.

Alternatief kan zijn: Een Seedbox, Dedicated of Shared. Deze zijn vaak Plex geoptimaliseerd.

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:45:
Ik lees veel over transcoderen, mijn vraag is of ik hiervoor een goede server nodig heb? Of doet mijn Xbox als client dit werk? Ik zoek dus een netwerkschijf buiten mijn PC om welke in staat is om films naar mijn Xbox te streamen of mijn Xbox moet deze server kunnen benaderen.
De server transcode als dit nodig is. Als er een formaat niet native ondersteund wordt door de XBox dan vergt dit rekenkracht. Een Passmark score van 2000 geeft globaal ca. 1 x een 1080p stream van 10Mbps.
Kijk bij het zoeken naar een server dus even welke Passmarkscore de CPU haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dan0r op 05-03-2018 14:49 ]

• Lawwie

Lawwie

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:45:
Ligt er natuurlijk aan hoeveel streams je gelijktijdig hebt draaien, als het een enkele stream is hoeft het allemaal niet zo spannend. Maar wat is momenteel het probleem met het aan laten staan van je PC dan? Dat moet de server ook.

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 16:44

Chris van der G

Tailchakra

Een transcode heeft (verschilt per bandbreedte/client/container etc) gemiddeld 2000 passmark nodig, dus 1 transcode vergt niet heel veel. 2000 passmark is ook relatief hoog gegrepen. Het beste kan je dus, als je een cpu ziet, even googlen met "cpu-type passmark" (bv "Xeon e5 2660 passmark").

Wees wel zeker dat je goed kijkt naar de xbox client wat deze wel en niet kan, ook eerst even op de pc uitproberen en kijken of hij wel of niet transcode (voor goede transcode info kan je Tautulli installeren om je plex te monitoren).

De PS4 client is namelijk HEEL bagger betreft direct plays.

[ Voor 34% gewijzigd door Chris van der G op 05-03-2018 14:49 ]

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• iDonkey
Lawwie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:48:
[...]

Ligt er natuurlijk aan hoeveel streams je gelijktijdig hebt draaien, als het een enkele stream is hoeft het allemaal niet zo spannend. Maar wat is momenteel het probleem met het aan laten staan van je PC dan? Dat moet de server ook.
Omdat alles in dezelfde kamer staat, de server kan ik in een kastje wegwerken.

• MAX3400

MAX3400

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:49:
[...]

"de server"? Zelfs je warmwater-ketel thuis is "server" want er draait een service op die door een client "thermostaat" uit te lezen is. Een raspberry pi is ook een server zodra ik er een http-daemon op installeren en "hello world" in mijn browser kan zien.

Je staart je, volgens mij, blind op het woord server; gezien de vraagstelling neem ik toch aan dat op de forums van Plex of hier op GoT er toch wel iets aan informatie staat hoe je je Xbox One kan "aansluiten" op een centrale opslag waar Plex de transcoding voor je doet?

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 05-03-2018 14:53 ]

• Lawwie

Lawwie

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Dan zou je zelfs een lange hdmi kabel kunnen trekken van je PC naar je tv. Wat @MAX3400 zegt, waarschijnlijk staar je je blind op het woord server.

Geef eens aan wat je echt wil bereiken wat je nu niet kan met je huidige setup.

• iDonkey
MAX3400 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:52:
[...]

"de server"? Zelfs je warmwater-ketel thuis is "server" want er draait een service op die door een client "thermostaat" uit te lezen is. Een raspberry pi is ook een server zodra ik er een http-daemon op installeren en "hello world" in mijn browser kan zien.

Je staart je, volgens mij, blind op het woord server; gezien de vraagstelling neem ik toch aan dat op de forums van Plex of hier op GoT er toch wel iets aan informatie staat hoe je je Xbox One kan "aansluiten" op een centrale opslag waar Plex de transcoding voor je doet?
Heb je gelijk in, zou bijvoorbeeld een pricewatch: Synology DiskStation DS218j voldoen? Dan rip ik via mijn PC en zet ik de bestanden op die Diskstation welke ik dan weer (via USB) op de Xbox aansluit?

Het doel is dus uiteindelijk om voor het kijken van films onafhankelijk te zijn van mijn PC.

[ Voor 4% gewijzigd door iDonkey op 05-03-2018 14:57 ]

• MAX3400

MAX3400

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:56:
[...]

Heb je gelijk in, zou bijvoorbeeld een pricewatch: Synology DiskStation DS218j voldoen? Dan rip ik via mijn PC en zet ik de bestanden op die Diskstation welke ik dan weer (via USB) op de Xbox aansluit?
Nee want de Xbox snapt officieel geen SMB en over USB kan je niet streamen middels Plex. Dan moet je over op NFS maar dat is weer "ruk" want de Windows-ondersteuning voor NFS laat iets te wensen over, vind ik.

NAS-advies: https://forums.plex.tv/categories/synology

Je wil eigenlijk je Xbox voorzien van de Plex-client en die moet je op je netwerk laten communiceren met, bijvoorbeeld, de Plex-service op je NAS / server / PC.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 05-03-2018 15:02 ]

• Lawwie

Lawwie

[...]

Het doel is dus uiteindelijk om voor het kijken van films onafhankelijk te zijn van mijn PC.
Synology kan een plex server draaien, dus je hoeft vanuit daar niks aan te sluiten op je Xbox, dit lijkt me wel de beste oplossing voor jouw situatie.

Let wel op, de NAS die je linkt komt zonder harde schijven.

• iDonkey
Lawwie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:02:
[...]

Synology kan een plex server draaien, dus je hoeft vanuit daar niks aan te sluiten op je Xbox, dit lijkt me wel de beste oplossing voor jouw situatie.

Let wel op, de NAS die je linkt komt zonder harde schijven.
Zoiets dacht ik al, is het dan een goede start om zoiets te kopen met schijf?
MAX3400 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:01:
[...]

Nee want de Xbox snapt officieel geen SMB en over USB kan je niet streamen middels Plex. Dan moet je over op NFS maar dat is weer "ruk" want de Windows-ondersteuning voor NFS laat iets te wensen over, vind ik.

NAS-advies: https://forums.plex.tv/categories/synology

Je wil eigenlijk je Xbox voorzien van de Plex-client en die moet je op je netwerk laten communiceren met, bijvoorbeeld, de Plex-service op je NAS / server / PC.
De Xbox draait al een Plex Client welke verbonden is met mijn netwerk en dus films ophaalt vanaf mijn PC.

• MAX3400

MAX3400

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:05:
[...]

De Xbox draait al een Plex Client welke verbonden is met mijn netwerk en dus films ophaalt vanaf mijn PC.
+
[...]

Waarom zeg je dan dat je met USB wilde gaan aansluiten? Sorry maar als je tegenstrijdige antwoorden/info geeft, dan proberen we dat zoveel mogelijk te corrigeren :)

[ Voor 34% gewijzigd door MAX3400 op 05-03-2018 15:06 ]

• iDonkey
MAX3400 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:06:
[...]

+

[...]

Waarom zeg je dan dat je met USB wilde gaan aansluiten? Sorry maar als je tegenstrijdige antwoorden/info geeft, dan proberen we dat zoveel mogelijk te corrigeren :)
Snap ik, dan begrepen we elkaar verkeerd! Het leek mij een oplossing omdat die Synology ook USB heeft en naast mijn Xbox komt te staan. Omdat mijn PC verder weg staat dacht ik dat een netwerkverbinding sowieso nodig zou zijn.

• Lawwie

Lawwie

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:05:
[...]

Zoiets dacht ik al, is het dan een goede start om zoiets te kopen met schijf?
Kijk even in deze google spreadsheet voor een NAS met ondersteuning. Het lijkt erop dat de DS218J er niet in staat.

• iDonkey
Lawwie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:10:
[...]

Kijk even in deze google spreadsheet voor een NAS met ondersteuning. Het lijkt erop dat de DS218J er niet in staat.
Hij staat er inderdaad niet in, is het niet zo dat ik de NAS alleen gebruik als opslag? Heeft hij dan wel die capaciteiten nodig?

• MAX3400

MAX3400

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:38:
[...]

Hij staat er inderdaad niet in, is het niet zo dat ik de NAS alleen gebruik als opslag? Heeft hij dan wel die capaciteiten nodig?
Ja want de NAS neemt de capaciteit over van je huidige PC. Neem aan dat op je huidige PC Plex "server" draait en dat je Xbox met Plex "client" daarmee verbindt?

Zoals ik eerder aangaf; de Xbox praat geen SMB dus je kan niet je NAS benaderen over het netwerk zoals je dat met Windows Explorer wel kan.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 05-03-2018 15:42 ]

• iDonkey
MAX3400 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:41:
[...]

Ja want de NAS neemt de capaciteit over van je huidige PC. Neem aan dat op je huidige PC Plex "server" draait en dat je Xbox met Plex "client" daarmee verbindt?
Correct.
MAX3400 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:41:
[...]

Zoals ik eerder aangaf; de Xbox praat geen SMB dus je kan niet je NAS benaderen over het netwerk zoals je dat met Windows Explorer wel kan.
Snap ik, dan installeer ik dus Plex op een NAS?

• MAX3400

MAX3400

iDonkey schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:37:
[...]

Correct.

[...]

Snap ik, dan installeer ik dus Plex op een NAS?
Dus je leest onze vorige replies niet? Er zijn al meerdere linkjes gepost welke NAS (als je die wil aanschaffen) van Synology bepaalde capaciteiten hebben om Plex te kunnen serveren.

Dan mag je zelf bekijken welke NAS er nodig is; er is nogal verschil tussen 1080 materiaal of 4K materiaal transcoden waardoor je voor een lichter of zwaarder model moet gaan.

Pagina: 1