Letselveilig glas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1048369

Topicstarter
De aannemer van mijn nieuwbouwwoning heeft een offerte gedaan voor openslaande deuren met aan weerzijden zijlichten vanaf vlak boven de vloer.

Toen ik de vraag stelde of dit inclusief letselveilig veiligheidsglas was, kreeg ik een aanvullende offerte van nog eens zo'n 500 euro, om de betreffende optie van dit type glas te voorzien.

Nu vraag ik mij echter af, moet vanuit het bouwbesluit dergelijk ramen niet sowieso van letselveilig glas worden voorzien? Ik voel me nu een beetje genept door de aanvullende offerte.

Weet iemand hoe dit nu precies zit en wie is er verantwoordelijk voor het aanbrengen van letselveiligglas?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
op de begaande grond is dit niet verplicht. zo te lezen.

https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/419

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als ik die tekst goed begrijp is de NEN 3569 norm geen onderdeel van het bouwbesluit en dus niet verplicht. Wil je dat er aan die norm voldaan wordt dan moet dit apart afgesproken worden met de verantwoordelijke partij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:17
bij mij stond er ook in de aannemingsovereenkomst:
De Verkrijger is erop gewezen dat de Ondernemer niet verplicht is om het glas in de buitenramen te laten voldoen aan de norm NEN 3569, ook wel ‘veiligheidsglas’ genoemd.
Verkrijger is erop gewezen dat het feit dat ramen niet uit ‘veiligheidsglas’ bestaan bepaalde risico’s
op het ‘doorvallen door het glas’ (hierna: doorvallen) met zich meebrengen. In concrete situaties zou
dit ‘doorvallen’ lichamelijk en geestelijk letsel met zich kunnen meebrengen.
Verkrijger is er tevens op gewezen dat het risico op doorvallen kan worden verminderd door
veiligheidsglas toe te passen. De Ondernemer is op verzoek van Verkrijger bereid dit veiligheidsglas
tegen meerprijs toe te passen in de woning.
Het veiligheidsglas kan worden toegepast ter plaatse van de/het aanwezige Franse balkon(s) / schuifpui / dubbele openslaande deuren aan de voor/achter/zijgevel van de woning.
Door ondertekening van deze overeenkomst ontslaat Verkrijger de Ondernemer voor de aansprakelijkheid voor letsel als gevolg van dit ‘doorvallen’. Eveneens is deze aansprakelijkheid uitgesloten van de toepasselijke Woningborg garantie-en Waarborgregeling Nieuwbouw 2016.
Verkrijger vrijwaart de Ondernemer tevens tegen claims c.q. aansprakelijkstelling door derden als gevolg van dit ‘doorvallen’.
Bij ons kostte dit €660 voor hetzelfde als bij jou: 2x openslaande deuren + 2x ramen ter grootte van de deur (en bij ons was dit dus zelfs niet eens een zelf gekozen optie maar al standaard zonder letselvrij glas)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1048369

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Dat wordt dus gewoon nog even 500 extra lappen begrijp ik. Ik ga toch ook niet het risico nemen dat de kids er lekker doorheen wandelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Betreft het dubbelglas?

Daar loop je zowiezo niet ‘even’ doorheen, wel of geen veiligheidsglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:42
Het gaat ook niet of je er even doorheen loopt, maar hoe het glas 'reageert' bij schade. Op de begane grond is het glas meestal van twee zijden bereikbaar, letselwerende beglazing heeft zowel aan het binnen- als buitenblad gelaagd glas 33.1 (twee glasbladen van 3mm elk, met daartussen folie om te verhinderen dat de scherven open en bloot komen te liggen).

Op de verdieping is het glas niet van twee kanten bereikbaar, maar alleen van binnen. Daarnaast moet het -als het glas lager zit dan 850mm boven vloerpeil- doorvalveilig zijn. Wederom gelaagd glas, vaak met dikkere bladen, bijvoorbeeld een 44.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Anoniem: 1048369 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:44:
Bedankt voor jullie reacties. Dat wordt dus gewoon nog even 500 extra lappen begrijp ik. Ik ga toch ook niet het risico nemen dat de kids er lekker doorheen wandelen...
Ah joh dat hoort erbij. De halve bevolking loopt met een litteken ergens op zijn harses omdat ie als kind een keer door een ruit is gegaan mijzelf inclusief. Worden ze hard van jatochnietdan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:07
leecher schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:09:
[...]

Ah joh dat hoort erbij. De halve bevolking loopt met een litteken ergens op zijn harses omdat ie als kind een keer door een ruit is gegaan mijzelf inclusief. Worden ze hard van jatochnietdan :+
Ik had gewoon een fiets zonder remmen, ging meestal goed, totdat ik het even vergat en dwars door een schutting reed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 13:28
@ bovenstaand
Heb je je wel eens open gehaald aan een stuk glas?
Wat nou als je door een deur loopt waar het glas "tot de grond" loopt. En je valt toevallig net verkeerd.
Een hakmes doet hetzelfde, je kan gewoon een ader doorsnijden met het glas.... Zeker als er een stukje in de sponning blijft zitten.
Zoals @aikink aangeeft, gewoon letselwerend toepassen. Tuurlijk is het glas sterk, maar die 4 mm doet niet veel als het glas 80 x 300 cm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:14
Nu we het er toch over hebben vind ik glas zetten echt extreem duur. Ik heb offerte's voor een raam van 2,5x3meter in HR++ (idd letselwerend) en kom dan incl montage op zo'n EUR 2500,-.
Waar laten jullie dit doen en is dit een beetje een normale prijs?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Voor ramen wordt de vuistregel toegepast van ca 500€ per m2 in België.

Jij zit daar onder, dus die prijs lijkt me fair.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:32

Reptile209

- gers -

Hier rekenen ze met 140 €/m2 incl plaatsen voor HR++. Dus op die 3x2,5 zou je dan op 1000 (zeg: 1500) euro uit moeten komen. Dan klinkt die 2500 best duur. Nog maar een offerte vragen ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:33

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Anoniem: 1048369 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:37:
De aannemer van mijn nieuwbouwwoning heeft een offerte gedaan voor openslaande deuren met aan weerzijden zijlichten vanaf vlak boven de vloer.

Toen ik de vraag stelde of dit inclusief letselveilig veiligheidsglas was, kreeg ik een aanvullende offerte van nog eens zo'n 500 euro, om de betreffende optie van dit type glas te voorzien.

Nu vraag ik mij echter af, moet vanuit het bouwbesluit dergelijk ramen niet sowieso van letselveilig glas worden voorzien? Ik voel me nu een beetje genept door de aanvullende offerte.

Weet iemand hoe dit nu precies zit en wie is er verantwoordelijk voor het aanbrengen van letselveiligglas?
In België is het in iedergeval verplicht om gelaagd glas aan de binnenzijde te hebben als het glas onder 1meter van de vloer staat.

Doorvalbeveiliging dus.

En dat is een kut wet, want ik mag telkens die veel te zware ruiten plaatsen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Jellabie op 06-03-2018 16:29 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:42
@Reptile209 Ik lees die prijzen als glas zetten in een bestaand kozijn. Nu weet ik niet of @NiGeLaToR met zijn raam alleen glas, of ook met kozijn bedoeld, maar dat maakt uiteraard veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:17 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:17
CurtPoindexter schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:52:
Je kan voor minder dan de helft folie halen die hetzelfde effect heeft.
maar dat er netjes opkrijgen helemaal zonder bellen.....

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:14
aikink schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:50:
@Reptile209 Ik lees die prijzen als glas zetten in een bestaand kozijn. Nu weet ik niet of @NiGeLaToR met zijn raam alleen glas, of ook met kozijn bedoeld, maar dat maakt uiteraard veel uit.
Alleen glas + zetten.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 101% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:18 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Pagina: 1