[Done]
[ Voor 99% gewijzigd door AFCAjax op 01-05-2020 09:35 ]
[ Voor 99% gewijzigd door AFCAjax op 01-05-2020 09:35 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
500 * 24 = 12.000 euro gespaard in de tijd dat jullie het huis hebben?AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:59:
Mijn vrouw en ik hebben ca. 2 jaar geleden een huis gekocht
- Wij sparen nu met gemak 500 in de maand + voor de kleine alle kinderbijslag
[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 05-03-2018 13:07 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dat klopt + er zijn meer dingen waarvoor gespaard dient te worden. Op dit moment is er geen 12k. Slechts 1/3 daarvan. Komst kleine etc.daan! schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:07:
[...]
500 * 24 = 12.000 euro gespaard in de tijd dat jullie het huis hebben?
Misschien dat jullie pas sinds kort kunnen sparen, kan ook.
Verder ben ik het eens met bovenstaande reacties dat het voordeliger kan zijn het via de hypotheek te regelen, daar kan je misschien beter professioneel advies over inwinnen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik denk dat ik weet wie jij bedoelt, dit is ook degene waar ik dan zaken mee zal doen.Martinusz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:16:
Kijk ook goed of je een persoonlijke lening of doorlopend kredit neemt.
Kijk ook verder dan alleen je eigen bankWeet niet of het mag, maar ik kan een bepaalde financierder wel aanraden, behoorlijk scherpe rentes en onderdeel van groter geheel (bank).
Allereerst, goede vraagdescon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:16:
Hoe nodig is het om de badkamer te vervangen ? Is het ongemak of niet acceptabel meer ?
Het is nog shirt sponsor geweest van die club die nu bovenaan staatAFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:17:
[...]
Ik denk dat ik weet wie jij bedoelt, dit is ook degene waar ik dan zaken mee zal doen.
Mede om ook dat ik daar altijd kan aflossen wat ik wil. Geld wat overblijft van deze PL, wordt direct afgelost.
[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 05-03-2018 12:20 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Over het algemeen zijn de montagekosten gelijk aan de kosten van de spullen.Ik verwacht voor de badkamer 10K kwijt te zijn. Wat we uiteindelijk niet gebruiken, direct aflossen is het idee.
Ik heb een familielid in de bouw die voor zichzelf werkt (allround). Deze zal sowieso deze verbouwing doen.
Ik zal met hem overleggen wbt kosten.
Mijn ervaring is juist dat een doorlopend krediet meer rente kost + het feit dat het niet aftrekbaar is volgens mij?fender89 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:51:
[...]
Over het algemeen zijn de montagekosten gelijk aan de kosten van de spullen.
(Deze week zijn ze bij ons begonnen aan nieuwe badkamer (+2 toiletten en entree/hal) a 25 k, waarvan spullen 12k. (Moet ik wel erbij zeggen dat we alles van a tot z uitbesteden. (Dus slopen, afvoeren etc. zit hierbij). (. Zelf hebben we dit uit spaargelden voldaan overigens)
Is dit meegenomen in jouw begrootte 10k?
Qua leenvorm is het te overwegen, naast een verhoging van hypotheek , een doorlopend krediet te nemen i.p.v. een persoonlijke lening. Deze heeft een lagere rente, en je kunt meerdere opnames doen. (Totdat limiet bereikt is natuurlijk). Iets flexibeler dus.
Bij de PL krijg je in een keer 10k uitgekeerd en ‘succes ermee’
Ik begrijp jouw onderste alinea volkomen, maar soms zijn er ook dingen die onverwacht om de hoek komen kijken. Zoals deze situatie. Ik stop het niet in een bodemloze put, en mocht ik het huis moeten verkopen om wat voor reden dan ook zit er voldoende groei in de waarde van het huis dat deze kostenpost ook direct weg is.Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:47:
Een dergelijke situatie is niets meer dan kosten en risico naast elkaar neer leggen. Leg de kosten van een persoonlijke lening naast de kosten van de hypotheekverhoging en kijk welke methode voordeliger is. Bepaal daarna of die kosten acceptabel zijn of niet. Kijk vervolgens naar het risico dat je loopt en bekijk of dat risico acceptabel is. Wat gebeurt er wanneer je tijdelijk niet kan betalen? Wat als je langdurig niet kan betalen? Zijn die risico's acceptabel of zijn ze te hoog?
Persoonlijk vind ik het aan moeten gaan van een persoonlijke lening altijd een resultaat van slechte financiële planning en zou ik het zelf nooit aanraden vanwege de hogere kosten die bij een dergelijke lening horen. Je heb het al snel over ruim 1000 euro op een lening van slechts 10.000 euro.
Een PL is ook niet aftrekbaar, dat is alleen verhoging van hypotheek. Indien de middelen aanwezig zijn bij (schoon-)ouders, zou je een aanvullende familie hypotheek kunnen afspreken. Rente is aftrekbaar voor de hypotheeknemer en kan eventueel ook weer belastingvrij terug geschonken worden door de hypotheekgever. Bovendien hoef je er niet voor naar de notaris....AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:55:
Mijn ervaring is juist dat een doorlopend krediet meer rente kost + het feit dat het niet aftrekbaar is volgens mij?
Ik ga er nog eens goed naar kijkenen maak dan de beslissing.
Neehoor... De betaalde rente van elke lening die gebruikt wordt voor aanschaf, onderhoud of verbouwing van een woning is aftrekbaar. Het maakt daarbij niet uit of het een persoonlijke lening of hypotheek is.eggda schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:02:
[...]
Een PL is ook niet aftrekbaar, dat is alleen verhoging van hypotheek.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik ken je badkamer niet dus of het absoluut noodzakelijk is kan ik niet bepalen. Wel is het zo dat slijtage zelden onverwacht komt en je bij aanschaf al wist hoe oud de badkamer was. Daarnaast is een verbouwing vaak niet dermate waardeverhogend dat je 100% van de kosten terug ziet in waardestijging. Je mag met 50% al blij zijn.AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:59:
[...]
Ik begrijp jouw onderste alinea volkomen, maar soms zijn er ook dingen die onverwacht om de hoek komen kijken. Zoals deze situatie. Ik stop het niet in een bodemloze put, en mocht ik het huis moeten verkopen om wat voor reden dan ook zit er voldoende groei in de waarde van het huis dat deze kostenpost ook direct weg is.
Een hypotheek kent een veel lagere rente dan een persoonlijke lening waardoor het verhogen van de hypotheek vaak voordeliger is bij duurdere verbouwingen. Natuurlijk moet je wel de extra kosten afwegen tegen het rentevoordeel. Maar inderdaad,veel verschil zit er waarschijnlijk niet in.Ik denk hetzelfde over een persoonlijke lening als jij, mits gebruikt voor een overbodig (luxe-)product. Ik zie alleen geen verschil tussen een hypotheek van 180k of een hypotheek van 170k + 10k persoonlijke lening voor je huis. Alleen dat de kosten ietsje hoger zijn, maar deze streep ik weg tegen advies/notaris/taxatiekosten in dit geval.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
I stand corrected...Question Mark schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:09:
[...]
Neehoor... De betaalde rente van elke lening die gebruikt wordt voor aanschaf, onderhoud of verbouwing van een woning is aftrekbaar. Het maakt daarbij niets uit of het een persoonlijke lening of hypotheek is.
https://www.belastingdien...e/rente_voor_uw_hypotheek
Kan je niet een afbetalingsregeling regelen met de aannemer/familielid. Weet niet hoe gezond zijn bedrijf is, maar ik betaalde liever de rente aan hem dan aan een partij waarmee je niets te maken hebtAFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:09:
@Question Mark @arjants
Hebben we al naar gekeken, ik denk (uit mijn hoofd) dat onze hypotheek te laag is ingeschreven hiervoor. Dat moet ik nog even checken. Daarbij zullen er advieskosten om de hoek komen, dus ik vraag me af of ik hiermee goedkoper uit ben.
Nog geen offertes aangevraagd voor de badkamer, maar de bedoeling is dat als er geld overblijft wij nog wat extra doen in huis. Ik verwacht voor de badkamer 10K kwijt te zijn. Wat we uiteindelijk niet gebruiken, direct aflossen is het idee.
Ik heb een familielid in de bouw die voor zichzelf werkt (allround). Deze zal sowieso deze verbouwing doen.
Ik zal met hem overleggen wbt kosten.
TS heeft misschien iets fout ingeschat. Zoals hij al aangeeft, sparen was beter geweest. Hij vraagt echter niet om de mening van iedereen of het wel of niet slim is, of dat hij misschien een inschattingsfout heeft gemaakt.Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:09:
[...]
Ik ken je badkamer niet dus of het absoluut noodzakelijk is kan ik niet bepalen. Wel is het zo dat slijtage zelden onverwacht komt en je bij aanschaf al wist hoe oud de badkamer was.
[ Voor 22% gewijzigd door ybos op 05-03-2018 13:34 ]
Ik gaf hem advies, zie de eerste alinea. En onderdeel van dat advies is tevens aangeven dat je naar mijn mening beter kan uitstellen en sparen dan lenen. Geen lening aangaan is ook financieel advies.ybos schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:31:
TS heeft misschien iets fout ingeschat. Zoals hij al aangeeft, sparen was beter geweest. Hij vraagt echter niet om de mening van iedereen of het wel of niet slim is, of dat hij misschien een inschattingsfout heeft gemaakt.
Hij vraagt financieel advies
Sony A7 iv en wat recycled glas
[ Voor 4% gewijzigd door AFCAjax op 05-03-2018 13:48 ]
Als ik loodgieter ben, dan hou ik me bezig met badkamers en verwarmingsketels, en niet met kredieten.Yucon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:46:
Als ik die kennis was vond ik het geweldig m'n spaargeld kwijt te kunnen tegen de rente van een PL. Ik zou die mogelijkheid toch zeker eens bekijken.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
1. Er komt ook wat spaargeld bij kijken, dus budget zal wat ruimer zijn. Er hoeft geen leidingwerk te worden omgelegd etc. Mocht dit allemaal actueel worden, is het de bedoeling dat ik zeker met het sloopwerk ga helpen.Tommie12 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:46:
Een paar bedenkingen:
1. 10K voor een badkamer is niet echt veel. Ik heb mijn badkamer 3 jaar geleden laten vernieuwen, en was 25k kwijt. Die ziet er nu wel goed uit, maar gaat de voorpagina's van de interieurtijdschriften niet halen, en nee, er zit geen sauna en broebelbad in. Dus... eerst een paar offertes vragen zodat je zeker bent van je budget.
2. Ga naar je bank, die bieden zowel hypotheer, verbouwing als persoonlijke leningen aan, en vergelijk dan alle kosten en de interestvoeten. Voor verbouwingen kan je gerust op langere termijn lenen aan lagere rentevoeten. De overschot kan je beter beleggen dan vervroegd aflossen.
Dat kan ook een combinatie zijn. Zowieso heb je al wat afbetaald op het hypotheek. Dat kan je wellicht terug opnemen. Zit je dan nog met een tekort van 1-2000€, ga dan gewoon in het rood op je rekening of kredietkaart. Dat heb je 3-4 maand later toch terug gespaard.
Durf ook dat spaargeld even gebruiken als je het toch vrij snel kan opbouwen.
3. Sommige kosten van je lening zijn aftrekbaar van je belastingen.
Alinea 1; ja, en geef ik je volkomen gelijk. Die 500 sparen is inderdaad zonder dat er vervangingscycli in zitten, maar wij wonen pas 3 jaar op onszelf, dus dat is bijna niet te berekenen. Alle inboedel zijn 3 jaar geleden nieuw gekocht, daar verwacht ik nog gewoon het beste van. 2e kind niet op korte termijnAccountant schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:29:
Ik heb de volgende gedachten spinsels bij je verhaal:
Inkomsten kant: ik neem aan onbepaalde tijd contracten? Bij bepaalde tijd contracten zou ik er sowieso al niet aan beginnen
De 500 die je aangeeft te sparen is mijn inziens bierviltjes boekhouden. Dit kun je alleen maar aantonen door een meerjarig spaarpatroon te analyseren. En niet op basis van de afgelopen paar maanden waarin nog geen volledige cyclus aan vervangingen en uitgaven zitten.
Uitgaven kant: Staat van je witgoed, cv en auto? Als morgen Murphey's Law bij je langskomt hoe hangt de vlag er dan bij?
Komt er nog een 2e kind?
Een buffer van € 5.000 is in mijn ogen niet uitermate riant en zou ik inderdaad zeker niet onder gaan zitten.
Ik lees niet echt waarom de badkamer niet acceptabel zou zijn. Ik zou hier persoonlijk lekkages en extreme vocht/schimmel problemen voor kunnen aandragen. Zolang deze er niet zijn voldoet een badkamer technisch gezien. En een lekkage laten repareren of een nieuwe thermostaatkraan doet wellicht ook al wonderen?
Persoonlijk vind ik het wel slim een PL aan te wenden voor je badkamer. Je bent wat flexibeler m.b.t. aflossen en waarschijnlijk los je het sneller af. Want een hypotheek laat je weer lekker 20-30 jaar door lopen zonder discipline om versneld af te lossen. Dus mijn inziens een goede en verstandige optie!
Persoonlijk zou ik manieren zoeken om het uit te stellen en het bedrag bij elkaar te sparen. Maar als je de risico's aan wilt gaan en voor je duidelijk zijn wat let je dan om het niet te doen?
Is het niet zo dat zonder facturen het lastig bewijzen wordt dat de lening gebruikt is voor een verbouwing/uitbreiding?AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:45:
[...]
Sowieso is het de bedoeling om te shoppen en zoveel mogelijk zonder factuur de werkzaamheden te laten uitvoeren.
Goed punt, maar ook dit is weer een stukje afwegen. Wat scheelt het aan aftrek, en wat scheelt het in aanschaf.Viper® schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:58:
[...]
Is het niet zo dat zonder facturen het lastig bewijzen wordt dat de lening gebruikt is voor een verbouwing/uitbreiding?
Zal wel meevallen als je ca. €10k zou willen lenen. Dat geld ben je al snel kwijt aan alle materialen en daarvan kan je een factuur overleggen.AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:06:
[...]
Goed punt, maar ook dit is weer een stukje afwegen. Wat scheelt het aan aftrek, en wat scheelt het in aanschaf.
Klopt, maar als je het via een aannemer of bedrijf laat doen factureren ze gewoon gedane arbeid door neem ik aan. Deze vallen gewoon onder kosten.dvl-2 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:10:
[...]
Zal wel meevallen als je ca. €10k zou willen lenen. Dat geld ben je al snel kwijt aan alle materialen en daarvan kan je een factuur overleggen.
Arbeid zonder factuur kan niet worden opgevoerd voor een bouwdepot (even los hoe je die financiert)
Klopt, dat is het beste ideedvl-2 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:10:
[...]
Zal wel meevallen als je ca. €10k zou willen lenen. Dat geld ben je al snel kwijt aan alle materialen en daarvan kan je een factuur overleggen.
Arbeid zonder factuur kan niet worden opgevoerd voor een bouwdepot (even los hoe je die financiert)
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een faktuur die ook achteraf opgemaakt kan worden en op rekening leveren waarbij je feitelijk van de aannemer het geld leent om later te kunnen betalen.Viper® schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:58:
[...]
Is het niet zo dat zonder facturen het lastig bewijzen wordt dat de lening gebruikt is voor een verbouwing/uitbreiding?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
heb je bedacht dat als je je hypotheek gaat verhogen dat je bank om een taxatierapport mogelijk gaat vragen en je daar ook weer wrs 500 euro aan kwijt bent.AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:47:
@Tsurany Zoals ik aangaf, inderdaad een verkeerde inschatting. Misschien zelfs te weinig aandacht aan geschonken. Gewoon een foute inschatting. Wat betreft waarde vermeerdering heb je gelijk, er wordt gewoon geacht dat het in goede staat is (en dat duurt niet lang meer voor dat niet meer zo is).
Ik bedoelde met waarde vermeedering dat wij een hypotheek van bedrag X hebben en de waarde Y ruim ruim 15K meer is. Hier zit dus een redelijk bruggetje mochten we het verkopen. We hebben het huis in de meest gunstige tijd gekocht.
@BastaRhymez Buffer wil ik toch wel graag tussen de 3 en 5k aanhouden. Misschien is dit meer voor het gevoel dan dat het ook echt nodig is. Maar er wordt ook auto gereden en dat kan ook onverwachts geld kosten. Net zoals heel veel meer gebruiksvoorwerpen.
@ybos Ik heb het nooit zo op geld lenen van familie, daar kan ook gezeur door komen. Een onbekende partij heb ik op dat gebied dan niks mee te maken.
[ Voor 14% gewijzigd door bvbal79 op 05-03-2018 16:38 ]
Toen ik vorig jaar dit huis kocht dacht ik eerst de badkamer te doen en dit jaar de keuken.Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:09:
[...]
Ik ken je badkamer niet dus of het absoluut noodzakelijk is kan ik niet bepalen. Wel is het zo dat slijtage zelden onverwacht komt en je bij aanschaf al wist hoe oud de badkamer was. Daarnaast is een verbouwing vaak niet dermate waardeverhogend dat je 100% van de kosten terug ziet in waardestijging. Je mag met 50% al blij zijn.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Anoniem: 35872
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:59:
Goedemorgen Tweakers,
Mijn vrouw en ik hebben ca. 2 jaar geleden een huis gekocht (jaren 60 woning, schittende ligging etc.). Het idee op dat moment was/is nog steeds om stap voor stap het hele huis te vernieuwen.
Wij hadden verwacht met de badkamer nog iets langer te kunnen doen, dan dat in de praktijk waarheid is. Er komen wat ongemakken om de hoek kijken. Daarom zitten wij te denken deze eerder te vervangen met als middel een Persoonlijke Lening als aanvulling van ons zelf gespaarde geld eind dit jaar. Uiteraard wil ik ook gewoon een buffer houden op de spaarrekening.
Even wat feiten:
- Wij sparen nu met gemak 500 in de maand + voor de kleine alle kinderbijslag
- Wij zijn met zijn 3en (ik, vrouw, baby)
- Huis is intussen ruim 10% (lees 15-18K meer waard)
- Bedrag van 10K lenen (maandelijks netto ca. 200 euro per maand + wat in onze ogen extra kan)
- Aflossen binnen 5 jaar is een must
Als ik ga vragen of dit verstandig is, weet ik dat er veel mensen zullen zeggen dat we eerst maar moeten gaan sparen etc. Dat snap ik zelf ook, dat was ook het plan. Graag jullie mening/ervaringen op dit gebied. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden etc.
Alvast bedankt!
Succes met de verbouwing!AFCAjax schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:06:
Ik wil iedereen bedankten voor alle meningen/adviezen. Stof om over na te denken.
Komt goed, eerst nog even een planning makendaan! schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:09:
[...]
Succes met de verbouwing!
Post nog eens een foto als het klaar is
Anoniem: 1060645
Ga naar het juiste forumdeel, en daar staat een knop nieuw topic.Anoniem: 1060645 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:57:
Kan iemand mij zeggen hoe ik een topic aan moet maken. Ik zit met een vraag voor een privé lening.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq