Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 22:17
[Done]

[ Voor 99% gewijzigd door AFCAjax op 01-05-2020 09:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom niet gewoon je hypotheek verhogen? Als je hypotheek hoger ingeschreven is bij de notaris (wat eigenlijk standaard is) kan dit zonder tussenkomst van de notaris gebeuren.

De hypotheekrente is vele malen lager, dan die van een persoonlijke lening.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
hypotheek ophogen geen beter idee? Die rente percentages zijn iig een stuk vriendelijker.
En 10K + spaar voor een badkamer is een best budget, al offertes aangevraagd voor de kosten?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:32
AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:59:
Mijn vrouw en ik hebben ca. 2 jaar geleden een huis gekocht
- Wij sparen nu met gemak 500 in de maand + voor de kleine alle kinderbijslag
500 * 24 = 12.000 euro gespaard in de tijd dat jullie het huis hebben?
Misschien dat jullie pas sinds kort kunnen sparen, kan ook.

Verder ben ik het eens met bovenstaande reacties dat het voordeliger kan zijn het via de hypotheek te regelen, daar kan je misschien beter professioneel advies over inwinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 05-03-2018 13:07 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
@Question Mark @arjants

Hebben we al naar gekeken, ik denk (uit mijn hoofd) dat onze hypotheek te laag is ingeschreven hiervoor. Dat moet ik nog even checken. Daarbij zullen er advieskosten om de hoek komen, dus ik vraag me af of ik hiermee goedkoper uit ben.

Nog geen offertes aangevraagd voor de badkamer, maar de bedoeling is dat als er geld overblijft wij nog wat extra doen in huis. Ik verwacht voor de badkamer 10K kwijt te zijn. Wat we uiteindelijk niet gebruiken, direct aflossen is het idee.

Ik heb een familielid in de bouw die voor zichzelf werkt (allround). Deze zal sowieso deze verbouwing doen.
Ik zal met hem overleggen wbt kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
daan! schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:07:
[...]

500 * 24 = 12.000 euro gespaard in de tijd dat jullie het huis hebben?
Misschien dat jullie pas sinds kort kunnen sparen, kan ook.

Verder ben ik het eens met bovenstaande reacties dat het voordeliger kan zijn het via de hypotheek te regelen, daar kan je misschien beter professioneel advies over inwinnen.
Dat klopt + er zijn meer dingen waarvoor gespaard dient te worden. Op dit moment is er geen 12k. Slechts 1/3 daarvan. Komst kleine etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:17
Kijk ook goed of je een persoonlijke lening of doorlopend kredit neemt.
Kijk ook verder dan alleen je eigen bank :) Weet niet of het mag, maar ik kan een bepaalde financierder wel aanraden, behoorlijk scherpe rentes en onderdeel van groter geheel (bank).

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Hoe nodig is het om de badkamer te vervangen ? Is het ongemak of niet acceptabel meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Martinusz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:16:
Kijk ook goed of je een persoonlijke lening of doorlopend kredit neemt.
Kijk ook verder dan alleen je eigen bank :) Weet niet of het mag, maar ik kan een bepaalde financierder wel aanraden, behoorlijk scherpe rentes en onderdeel van groter geheel (bank).
Ik denk dat ik weet wie jij bedoelt, dit is ook degene waar ik dan zaken mee zal doen.

Mede om ook dat ik daar altijd kan aflossen wat ik wil. Geld wat overblijft van deze PL, wordt direct afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
descon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:16:
Hoe nodig is het om de badkamer te vervangen ? Is het ongemak of niet acceptabel meer ?
Allereerst, goede vraag :)

Als ik moet gokken, is de badkamer zeker 20+ jaar oud.

Er zijn gewoon dingen die niet meer acceptabel zijn, en ik ben bang dat als ik het nu niet doe dat ik straks voor verassingen kom te staan. Ik heb geen zin om straks stel op sprong dit allemaal alsnog te moeten regelen.

Dat is voor mij de voornaamste reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:17
AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Ik denk dat ik weet wie jij bedoelt, dit is ook degene waar ik dan zaken mee zal doen.

Mede om ook dat ik daar altijd kan aflossen wat ik wil. Geld wat overblijft van deze PL, wordt direct afgelost.
Het is nog shirt sponsor geweest van die club die nu bovenaan staat ;)
Heb er zelf een lening lopen, snel afgehandeld, lage rente en prima service etc. en idd aflossen kan altijd zonder extra kosten of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 05-03-2018 12:20 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een dergelijke situatie is niets meer dan kosten en risico naast elkaar neer leggen. Leg de kosten van een persoonlijke lening naast de kosten van de hypotheekverhoging en kijk welke methode voordeliger is. Bepaal daarna of die kosten acceptabel zijn of niet. Kijk vervolgens naar het risico dat je loopt en bekijk of dat risico acceptabel is. Wat gebeurt er wanneer je tijdelijk niet kan betalen? Wat als je langdurig niet kan betalen? Zijn die risico's acceptabel of zijn ze te hoog?

Persoonlijk vind ik het aan moeten gaan van een persoonlijke lening altijd een resultaat van slechte financiële planning en zou ik het zelf nooit aanraden vanwege de hogere kosten die bij een dergelijke lening horen. Je heb het al snel over ruim 1000 euro op een lening van slechts 10.000 euro.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
Ik verwacht voor de badkamer 10K kwijt te zijn. Wat we uiteindelijk niet gebruiken, direct aflossen is het idee.

Ik heb een familielid in de bouw die voor zichzelf werkt (allround). Deze zal sowieso deze verbouwing doen.
Over het algemeen zijn de montagekosten gelijk aan de kosten van de spullen.
(Deze week zijn ze bij ons begonnen aan nieuwe badkamer (+2 toiletten en entree/hal) a 25 k, waarvan spullen 12k. (Moet ik wel erbij zeggen dat we alles van a tot z uitbesteden. (Dus slopen, afvoeren etc. zit hierbij). (. Zelf hebben we dit uit spaargelden voldaan overigens)

Is dit meegenomen in jouw begrootte 10k?

Qua leenvorm is het te overwegen, naast een verhoging van hypotheek , een doorlopend krediet te nemen i.p.v. een persoonlijke lening. Deze heeft een lagere rente, en je kunt meerdere opnames doen. (Totdat limiet bereikt is natuurlijk). Iets flexibeler dus.
Bij de PL krijg je in een keer 10k uitgekeerd en ‘succes ermee’ :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
fender89 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:51:
[...]

Over het algemeen zijn de montagekosten gelijk aan de kosten van de spullen.
(Deze week zijn ze bij ons begonnen aan nieuwe badkamer (+2 toiletten en entree/hal) a 25 k, waarvan spullen 12k. (Moet ik wel erbij zeggen dat we alles van a tot z uitbesteden. (Dus slopen, afvoeren etc. zit hierbij). (. Zelf hebben we dit uit spaargelden voldaan overigens)

Is dit meegenomen in jouw begrootte 10k?

Qua leenvorm is het te overwegen, naast een verhoging van hypotheek , een doorlopend krediet te nemen i.p.v. een persoonlijke lening. Deze heeft een lagere rente, en je kunt meerdere opnames doen. (Totdat limiet bereikt is natuurlijk). Iets flexibeler dus.
Bij de PL krijg je in een keer 10k uitgekeerd en ‘succes ermee’ :w
Mijn ervaring is juist dat een doorlopend krediet meer rente kost + het feit dat het niet aftrekbaar is volgens mij?

Ik ga er nog eens goed naar kijken :) en maak dan de beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:47:
Een dergelijke situatie is niets meer dan kosten en risico naast elkaar neer leggen. Leg de kosten van een persoonlijke lening naast de kosten van de hypotheekverhoging en kijk welke methode voordeliger is. Bepaal daarna of die kosten acceptabel zijn of niet. Kijk vervolgens naar het risico dat je loopt en bekijk of dat risico acceptabel is. Wat gebeurt er wanneer je tijdelijk niet kan betalen? Wat als je langdurig niet kan betalen? Zijn die risico's acceptabel of zijn ze te hoog?

Persoonlijk vind ik het aan moeten gaan van een persoonlijke lening altijd een resultaat van slechte financiële planning en zou ik het zelf nooit aanraden vanwege de hogere kosten die bij een dergelijke lening horen. Je heb het al snel over ruim 1000 euro op een lening van slechts 10.000 euro.
Ik begrijp jouw onderste alinea volkomen, maar soms zijn er ook dingen die onverwacht om de hoek komen kijken. Zoals deze situatie. Ik stop het niet in een bodemloze put, en mocht ik het huis moeten verkopen om wat voor reden dan ook zit er voldoende groei in de waarde van het huis dat deze kostenpost ook direct weg is.

Ik denk hetzelfde over een persoonlijke lening als jij, mits gebruikt voor een overbodig (luxe-)product. Ik zie alleen geen verschil tussen een hypotheek van 180k of een hypotheek van 170k + 10k persoonlijke lening voor je huis. Alleen dat de kosten ietsje hoger zijn, maar deze streep ik weg tegen advies/notaris/taxatiekosten in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 19:08
AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:55:
Mijn ervaring is juist dat een doorlopend krediet meer rente kost + het feit dat het niet aftrekbaar is volgens mij?

Ik ga er nog eens goed naar kijken :) en maak dan de beslissing.
Een PL is ook niet aftrekbaar, dat is alleen verhoging van hypotheek. Indien de middelen aanwezig zijn bij (schoon-)ouders, zou je een aanvullende familie hypotheek kunnen afspreken. Rente is aftrekbaar voor de hypotheeknemer en kan eventueel ook weer belastingvrij terug geschonken worden door de hypotheekgever. Bovendien hoef je er niet voor naar de notaris....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

eggda schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:02:
[...]

Een PL is ook niet aftrekbaar, dat is alleen verhoging van hypotheek.
Neehoor... De betaalde rente van elke lening die gebruikt wordt voor aanschaf, onderhoud of verbouwing van een woning is aftrekbaar. Het maakt daarbij niet uit of het een persoonlijke lening of hypotheek is.

https://www.belastingdien...e/rente_voor_uw_hypotheek

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Ik begrijp jouw onderste alinea volkomen, maar soms zijn er ook dingen die onverwacht om de hoek komen kijken. Zoals deze situatie. Ik stop het niet in een bodemloze put, en mocht ik het huis moeten verkopen om wat voor reden dan ook zit er voldoende groei in de waarde van het huis dat deze kostenpost ook direct weg is.
Ik ken je badkamer niet dus of het absoluut noodzakelijk is kan ik niet bepalen. Wel is het zo dat slijtage zelden onverwacht komt en je bij aanschaf al wist hoe oud de badkamer was. Daarnaast is een verbouwing vaak niet dermate waardeverhogend dat je 100% van de kosten terug ziet in waardestijging. Je mag met 50% al blij zijn.
Ik denk hetzelfde over een persoonlijke lening als jij, mits gebruikt voor een overbodig (luxe-)product. Ik zie alleen geen verschil tussen een hypotheek van 180k of een hypotheek van 170k + 10k persoonlijke lening voor je huis. Alleen dat de kosten ietsje hoger zijn, maar deze streep ik weg tegen advies/notaris/taxatiekosten in dit geval.
Een hypotheek kent een veel lagere rente dan een persoonlijke lening waardoor het verhogen van de hypotheek vaak voordeliger is bij duurdere verbouwingen. Natuurlijk moet je wel de extra kosten afwegen tegen het rentevoordeel. Maar inderdaad,veel verschil zit er waarschijnlijk niet in.

Maar ook dan blijft lenen van geld voor een verbouwing iets wat je zoveel als mogelijk moet voorkomen naar mijn mening. Ik zou enkel lenen onder een van deze voorwaarden:
1. De verbouwing uitstellen leid tot een onbewoonbaar huis
2. De verbouwing uitstellen leid tot veel meer kosten
3. Eigen vermogen rendeert beter waardoor lenen goedkoper is dan eigen geld aanwenden

@eggda een persoonlijke lening kan aftrekbaar zijn als het aan de juiste voorwaarden voldoet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 19:08
Question Mark schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:09:
[...]

Neehoor... De betaalde rente van elke lening die gebruikt wordt voor aanschaf, onderhoud of verbouwing van een woning is aftrekbaar. Het maakt daarbij niets uit of het een persoonlijke lening of hypotheek is.

https://www.belastingdien...e/rente_voor_uw_hypotheek
I stand corrected...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 13:53
AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:09:
@Question Mark @arjants

Hebben we al naar gekeken, ik denk (uit mijn hoofd) dat onze hypotheek te laag is ingeschreven hiervoor. Dat moet ik nog even checken. Daarbij zullen er advieskosten om de hoek komen, dus ik vraag me af of ik hiermee goedkoper uit ben.

Nog geen offertes aangevraagd voor de badkamer, maar de bedoeling is dat als er geld overblijft wij nog wat extra doen in huis. Ik verwacht voor de badkamer 10K kwijt te zijn. Wat we uiteindelijk niet gebruiken, direct aflossen is het idee.

Kan je niet een afbetalingsregeling regelen met de aannemer/familielid. Weet niet hoe gezond zijn bedrijf is, maar ik betaalde liever de rente aan hem dan aan een partij waarmee je niets te maken hebt :?
Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:09:
[...]
Ik ken je badkamer niet dus of het absoluut noodzakelijk is kan ik niet bepalen. Wel is het zo dat slijtage zelden onverwacht komt en je bij aanschaf al wist hoe oud de badkamer was.
TS heeft misschien iets fout ingeschat. Zoals hij al aangeeft, sparen was beter geweest. Hij vraagt echter niet om de mening van iedereen of het wel of niet slim is, of dat hij misschien een inschattingsfout heeft gemaakt.

Hij vraagt financieel advies ;)

[ Voor 22% gewijzigd door ybos op 05-03-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hoe groot is de buffer die je op de spaarrekening wilt aanhouden?
Geld lenen kost namelijk geld en als e dan nog geld als buffer aanhoudt, is het wellicht verstandig om (een deel van) je buffer aan te spreken. Natuurlijk niet tot op de laatste euro gebruiken, maar als je 500 euro per maand opzij kan zetten, kan je je buffer ook op redelijke termijn weer gezond maken.

Daarnaast zou ik gewoon het rekensommetje maken waar je het meest voordelige mee uitkomt.
Dat kan een PL zijn, maar ook een verhoging van je hypotheek kan een zeer gunstige optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ybos schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:31:
TS heeft misschien iets fout ingeschat. Zoals hij al aangeeft, sparen was beter geweest. Hij vraagt echter niet om de mening van iedereen of het wel of niet slim is, of dat hij misschien een inschattingsfout heeft gemaakt.

Hij vraagt financieel advies ;)
Ik gaf hem advies, zie de eerste alinea. En onderdeel van dat advies is tevens aangeven dat je naar mijn mening beter kan uitstellen en sparen dan lenen. Geen lening aangaan is ook financieel advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Een paar bedenkingen:

1. 10K voor een badkamer is niet echt veel. Ik heb mijn badkamer 3 jaar geleden laten vernieuwen, en was 25k kwijt. Die ziet er nu wel goed uit, maar gaat de voorpagina's van de interieurtijdschriften niet halen, en nee, er zit geen sauna en broebelbad in. Dus... eerst een paar offertes vragen zodat je zeker bent van je budget.

2. Ga naar je bank, die bieden zowel hypotheer, verbouwing als persoonlijke leningen aan, en vergelijk dan alle kosten en de interestvoeten. Voor verbouwingen kan je gerust op langere termijn lenen aan lagere rentevoeten. De overschot kan je beter beleggen dan vervroegd aflossen.
Dat kan ook een combinatie zijn. Zowieso heb je al wat afbetaald op het hypotheek. Dat kan je wellicht terug opnemen. Zit je dan nog met een tekort van 1-2000€, ga dan gewoon in het rood op je rekening of kredietkaart. Dat heb je 3-4 maand later toch terug gespaard.
Durf ook dat spaargeld even gebruiken als je het toch vrij snel kan opbouwen.

3. Sommige kosten van je lening zijn aftrekbaar van je belastingen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Als ik die kennis was vond ik het geweldig m'n spaargeld kwijt te kunnen tegen de rente van een PL. Ik zou die mogelijkheid toch zeker eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
@Tsurany Zoals ik aangaf, inderdaad een verkeerde inschatting. Misschien zelfs te weinig aandacht aan geschonken. Gewoon een foute inschatting. Wat betreft waarde vermeerdering heb je gelijk, er wordt gewoon geacht dat het in goede staat is (en dat duurt niet lang meer voor dat niet meer zo is ;)).

Ik bedoelde met waarde vermeedering dat wij een hypotheek van bedrag X hebben en de waarde Y ruim ruim 15K meer is. Hier zit dus een redelijk bruggetje mochten we het verkopen. We hebben het huis in de meest gunstige tijd gekocht.

@BastaRhymez Buffer wil ik toch wel graag tussen de 3 en 5k aanhouden. Misschien is dit meer voor het gevoel dan dat het ook echt nodig is. Maar er wordt ook auto gereden en dat kan ook onverwachts geld kosten. Net zoals heel veel meer gebruiksvoorwerpen.

@ybos Ik heb het nooit zo op geld lenen van familie, daar kan ook gezeur door komen. Een onbekende partij heb ik op dat gebied dan niks mee te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door AFCAjax op 05-03-2018 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Yucon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:46:
Als ik die kennis was vond ik het geweldig m'n spaargeld kwijt te kunnen tegen de rente van een PL. Ik zou die mogelijkheid toch zeker eens bekijken.
Als ik loodgieter ben, dan hou ik me bezig met badkamers en verwarmingsketels, en niet met kredieten.
Wellicht is het gewoon niet toegelaten, en daarenboven onderschat je schromelijk wat dat betekent aan opvolging van betalingen.
En wees maar gerust, als die kraan na 6 maand drie druppels laat vallen, dan stopt de helft met betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Nog even over je badkamer en buiten je PL/Hypotheek om, misschien is dit wel een interessant topic:
Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Tommie12 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:46:
Een paar bedenkingen:

1. 10K voor een badkamer is niet echt veel. Ik heb mijn badkamer 3 jaar geleden laten vernieuwen, en was 25k kwijt. Die ziet er nu wel goed uit, maar gaat de voorpagina's van de interieurtijdschriften niet halen, en nee, er zit geen sauna en broebelbad in. Dus... eerst een paar offertes vragen zodat je zeker bent van je budget.

2. Ga naar je bank, die bieden zowel hypotheer, verbouwing als persoonlijke leningen aan, en vergelijk dan alle kosten en de interestvoeten. Voor verbouwingen kan je gerust op langere termijn lenen aan lagere rentevoeten. De overschot kan je beter beleggen dan vervroegd aflossen.
Dat kan ook een combinatie zijn. Zowieso heb je al wat afbetaald op het hypotheek. Dat kan je wellicht terug opnemen. Zit je dan nog met een tekort van 1-2000€, ga dan gewoon in het rood op je rekening of kredietkaart. Dat heb je 3-4 maand later toch terug gespaard.
Durf ook dat spaargeld even gebruiken als je het toch vrij snel kan opbouwen.

3. Sommige kosten van je lening zijn aftrekbaar van je belastingen.
1. Er komt ook wat spaargeld bij kijken, dus budget zal wat ruimer zijn. Er hoeft geen leidingwerk te worden omgelegd etc. Mocht dit allemaal actueel worden, is het de bedoeling dat ik zeker met het sloopwerk ga helpen.

2. Wat PL betreft zit er erg veel verschil tussen bijvoorbeeld ING en een dergelijke andere (internet)aanbieder. Zeg 7-8% tegenover 5%.

3. Dat klopt, als je het maar voor je huis gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:28
Ik heb de volgende gedachten spinsels bij je verhaal:

Inkomsten kant: ik neem aan onbepaalde tijd contracten? Bij bepaalde tijd contracten zou ik er sowieso al niet aan beginnen
De 500 die je aangeeft te sparen is mijn inziens bierviltjes boekhouden. Dit kun je alleen maar aantonen door een meerjarig spaarpatroon te analyseren. En niet op basis van de afgelopen paar maanden waarin nog geen volledige cyclus aan vervangingen en uitgaven zitten.

Uitgaven kant: Staat van je witgoed, cv en auto? Als morgen Murphey's Law bij je langskomt hoe hangt de vlag er dan bij?
Komt er nog een 2e kind?

Een buffer van € 5.000 is in mijn ogen niet uitermate riant en zou ik inderdaad zeker niet onder gaan zitten.

Ik lees niet echt waarom de badkamer niet acceptabel zou zijn. Ik zou hier persoonlijk lekkages en extreme vocht/schimmel problemen voor kunnen aandragen. Zolang deze er niet zijn voldoet een badkamer technisch gezien. En een lekkage laten repareren of een nieuwe thermostaatkraan doet wellicht ook al wonderen?

Persoonlijk vind ik het wel slim een PL aan te wenden voor je badkamer. Je bent wat flexibeler m.b.t. aflossen en waarschijnlijk los je het sneller af. Want een hypotheek laat je weer lekker 20-30 jaar door lopen zonder discipline om versneld af te lossen. Dus mijn inziens een goede en verstandige optie!

Persoonlijk zou ik manieren zoeken om het uit te stellen en het bedrag bij elkaar te sparen. Maar als je de risico's aan wilt gaan en voor je duidelijk zijn wat let je dan om het niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 14:25
Ik zou gewoon even doorsparen en waar mogelijk dingen zonder factuur laten doen. Scheelt je bakken met geld en rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Accountant schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:29:
Ik heb de volgende gedachten spinsels bij je verhaal:

Inkomsten kant: ik neem aan onbepaalde tijd contracten? Bij bepaalde tijd contracten zou ik er sowieso al niet aan beginnen
De 500 die je aangeeft te sparen is mijn inziens bierviltjes boekhouden. Dit kun je alleen maar aantonen door een meerjarig spaarpatroon te analyseren. En niet op basis van de afgelopen paar maanden waarin nog geen volledige cyclus aan vervangingen en uitgaven zitten.

Uitgaven kant: Staat van je witgoed, cv en auto? Als morgen Murphey's Law bij je langskomt hoe hangt de vlag er dan bij?
Komt er nog een 2e kind?

Een buffer van € 5.000 is in mijn ogen niet uitermate riant en zou ik inderdaad zeker niet onder gaan zitten.

Ik lees niet echt waarom de badkamer niet acceptabel zou zijn. Ik zou hier persoonlijk lekkages en extreme vocht/schimmel problemen voor kunnen aandragen. Zolang deze er niet zijn voldoet een badkamer technisch gezien. En een lekkage laten repareren of een nieuwe thermostaatkraan doet wellicht ook al wonderen?

Persoonlijk vind ik het wel slim een PL aan te wenden voor je badkamer. Je bent wat flexibeler m.b.t. aflossen en waarschijnlijk los je het sneller af. Want een hypotheek laat je weer lekker 20-30 jaar door lopen zonder discipline om versneld af te lossen. Dus mijn inziens een goede en verstandige optie!

Persoonlijk zou ik manieren zoeken om het uit te stellen en het bedrag bij elkaar te sparen. Maar als je de risico's aan wilt gaan en voor je duidelijk zijn wat let je dan om het niet te doen?
Alinea 1; ja, en geef ik je volkomen gelijk. Die 500 sparen is inderdaad zonder dat er vervangingscycli in zitten, maar wij wonen pas 3 jaar op onszelf, dus dat is bijna niet te berekenen. Alle inboedel zijn 3 jaar geleden nieuw gekocht, daar verwacht ik nog gewoon het beste van. 2e kind niet op korte termijn :9~

Lekkage etc. nog niet, maar zou er niet gek van staan kijken op korte termijn. Een aantal delen vervangen kosten ook alleen maar geld, omdat hij daarna toch in zijn geheel wordt vervangen streep ik dit weer weg tegen de rente die de PL kost. Achja, wikken en wegen... altijd lastig.

@418O2 Zou ook mijn voorkeur hebben, de situatie heb ik reeds uitgelegd.

Sowieso is het de bedoeling om te shoppen en zoveel mogelijk zonder factuur de werkzaamheden te laten uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:45:
[...]
Sowieso is het de bedoeling om te shoppen en zoveel mogelijk zonder factuur de werkzaamheden te laten uitvoeren.
Is het niet zo dat zonder facturen het lastig bewijzen wordt dat de lening gebruikt is voor een verbouwing/uitbreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Viper® schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:58:
[...]

Is het niet zo dat zonder facturen het lastig bewijzen wordt dat de lening gebruikt is voor een verbouwing/uitbreiding?
Goed punt, maar ook dit is weer een stukje afwegen. Wat scheelt het aan aftrek, en wat scheelt het in aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 16:00
AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Goed punt, maar ook dit is weer een stukje afwegen. Wat scheelt het aan aftrek, en wat scheelt het in aanschaf.
Zal wel meevallen als je ca. €10k zou willen lenen. Dat geld ben je al snel kwijt aan alle materialen en daarvan kan je een factuur overleggen.

Arbeid zonder factuur kan niet worden opgevoerd voor een bouwdepot (even los hoe je die financiert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dvl-2 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:10:
[...]

Zal wel meevallen als je ca. €10k zou willen lenen. Dat geld ben je al snel kwijt aan alle materialen en daarvan kan je een factuur overleggen.

Arbeid zonder factuur kan niet worden opgevoerd voor een bouwdepot (even los hoe je die financiert)
Klopt, maar als je het via een aannemer of bedrijf laat doen factureren ze gewoon gedane arbeid door neem ik aan. Deze vallen gewoon onder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
dvl-2 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:10:
[...]

Klopt, dat is het beste idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Viper® schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:58:
[...]

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een faktuur die ook achteraf opgemaakt kan worden en op rekening leveren waarbij je feitelijk van de aannemer het geld leent om later te kunnen betalen.

Als je handje contantje betaalt kun je natuurlijk nog altijd een net bonnetje krijgen. Tenzij je het door een beun-Pool laat doen die het zwart doet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hier hebben wij een vergelijkbare situatie gehad; badkamer uit was nog van "91.
Toen we het huis kochten moest de spoelbak eigenlijk al vervangen worden (vlottermechanisme & rubbertjes verrot), een van de 2 wasbakken had lekkage, de kit bij de douche was weg en het houtwerk was rot.
Voor letterlijk enkele tientjes heb ik al deze problemen opgelost; wc afgesloten, lekkage wasbak opgelost met duct-tape & emmer onder de wasbak, een dikke laag nieuwe kit over de oude heen + rot houtwerk verwijderen en repareren met pasta's etc. Later nog een keer het binnenwerk van de douchekraan vervangen.
Totale kosten < € 50 en daarmee hebben we nog drie jaar gedaan.

Als je geen leidingwerk etc hoeft te verleggen dan zou ik gewoon enkele tientjes uitgeven en alles repareren. Als er niets te repareren valt is het ook nog niet dringend aan vervanging toe ;-)
In deze maatschappij wordt 'nieuw' veel te snel als oplossing aangedragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 22:49
AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:47:
@Tsurany Zoals ik aangaf, inderdaad een verkeerde inschatting. Misschien zelfs te weinig aandacht aan geschonken. Gewoon een foute inschatting. Wat betreft waarde vermeerdering heb je gelijk, er wordt gewoon geacht dat het in goede staat is (en dat duurt niet lang meer voor dat niet meer zo is ;)).

Ik bedoelde met waarde vermeedering dat wij een hypotheek van bedrag X hebben en de waarde Y ruim ruim 15K meer is. Hier zit dus een redelijk bruggetje mochten we het verkopen. We hebben het huis in de meest gunstige tijd gekocht.

@BastaRhymez Buffer wil ik toch wel graag tussen de 3 en 5k aanhouden. Misschien is dit meer voor het gevoel dan dat het ook echt nodig is. Maar er wordt ook auto gereden en dat kan ook onverwachts geld kosten. Net zoals heel veel meer gebruiksvoorwerpen.

@ybos Ik heb het nooit zo op geld lenen van familie, daar kan ook gezeur door komen. Een onbekende partij heb ik op dat gebied dan niks mee te maken.
heb je bedacht dat als je je hypotheek gaat verhogen dat je bank om een taxatierapport mogelijk gaat vragen en je daar ook weer wrs 500 euro aan kwijt bent.

Wij hebben dezelfde berekeningen gedaan en je moet het echt voor jezelf uitrekenen. Bij je hypotheek wordt het standaard meegenomen in de looptijd, maar een PL kun je bij wijze van binnen 3 jaar aflossen als je dat wilt. Dan valt het met de rente na aftrek ook mee. uiteindelijk hebben wij de hypotheek opgehoogd omdat het huis zoveel meer waard was geworden en we de hypotheek ook zo hoog hebben in geschreven en alle verbouwingen die we wilden dan in 1 keer konden doen.

[ Voor 14% gewijzigd door bvbal79 op 05-03-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:09:
[...]

Ik ken je badkamer niet dus of het absoluut noodzakelijk is kan ik niet bepalen. Wel is het zo dat slijtage zelden onverwacht komt en je bij aanschaf al wist hoe oud de badkamer was. Daarnaast is een verbouwing vaak niet dermate waardeverhogend dat je 100% van de kosten terug ziet in waardestijging. Je mag met 50% al blij zijn.
Toen ik vorig jaar dit huis kocht dacht ik eerst de badkamer te doen en dit jaar de keuken.
Na twee weken hier gewoond te hebben kwam ik tot de conclusie: keuken eruit of ik eruit.
Dus prioriteiten kunnen veranderen, al dan niet gedwongen door slijtage die je niet in de gaten had op het moment van aanschaf of door nieuwe inzichten ("wacht ff, een baby. Die kunnen we niet aan zijn oren door dit bad heen sleuren...").

De afgelopen jaren zijn de huizenprijzen in sommige delen van het land echt enorm gestegen, dus 10% is wel degelijk mogelijk. Maar dat hangt echt van de buurt en plaats af, niet eens zo zeer van de verbouwingen. Die voegen inderdaad niet zo heel veel toe in waarde.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maak je niet direct te grote zorgen.
In die periode van je leven is een beetje krap zitten normaal.

Kijk vooral naar de interestvoeten.
Het is in mijn ogen vééél beter het in een 20 jarige hypotheek te steken en dan 50€ per maand extra te betalen dan een persoonlijke lening te nemen aan 8%.
Dan blijft je buffer op peil, en kan je sneller wat geld beleggen, dat brengt mits goed gedaan altijd meer op dan een hypotheek, zeker op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:42

JaQ

Wij hebben in 2016 een additionele verbouwing gefinancierd met een PL om vergelijkbare redenen die @bvbal79 noemt:
• korte looptijd: 5 jaar
• kostenverschil: PL had enkel afsluitkosten van iets van 300 piek, terwijl hypotheek veranderen advieskosten en taxatiekosten zouden brengen van totaal ~1000 piek
• dat alles tegen een verwaarloosbaar renteverschil van 0.1% (bij onze huisbank waar we zowel privé als zakelijk bankieren)

Je kan nogal een bedrag lenen voordat een hypotheek dan goedkoper uit valt...

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Die looptijd heb je zelf in de hand natuurlijk. Er is niets op tegen om dit extra bedrag versneld af te lossen. Standaard mag jaarlijks 10 of 20% extra afgelost worden op een hypotheek.

Taxatiekosten kunnen nodig zijn, maar een WOZ-waarde die hoog genoeg is (tov de gewenste hypotheek) wordt ook geaccepteerd.

Het is dus per case verschillend wat de betere oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Houd er rekening mee dat een badkamer van 10k geen meerwaarde is voor een huis. (hooguit 40-50% als je geluk hebt)
Nieuwe bewoners zullen hooguit sneller aangetrokken worden.

Daarnaast zou ik echt sparen ipv lenen, tenzij je nu echt lekkage hebt, maar daar heb je ook een verzekering voor.

Ik had 2 jaar geleden ook een verouderde badkamer, ineens ontstond er lekkage achter een voorzetwand.
Verzekering gebeld, schade opgenomen zou 2500 euro krijgen om de badkamer weer te herstellen,
Maarja oude badkamer, tegels niet meer verkrijgbaar..

Dus besloten om de gehele badkamer te doen, door goed te shoppen kwamen we incl installatie op 8000 euro uit. 5500 euro uit eigen zak moeten betalen..

Ik zou je aanraden om gewoon nog een jaar extra te sparen (mits je geen lekkages etc hebt) en het gewoon cash af te tikken, een lening is leuk, maar zit je ook zo 2-3 jaar aan vast + de nodige rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik zou juist gaan verbouwen joh.. als je niet van plan bent om te verhuizen op korte termijn, en je hebt elke maand genoeg geld over om e.e.a. te kunnen aflossen, dan is er toch geen probleem? Tuurlijk, sparen is leuk, maar in de tussentijd zit je wel met een crappy badkamer.

Daarnaast, mooi om te lezen dat iedereen denkt over financiële planning en rentestanden, maar niemand vraagt hoe de vrouw van @AFCAjax er in staat. Wil ze ook een andere badkamer, klaagt ze over de huidige? Dat zou ik zeker meenemen in je overweging, maar ik lees er weinig over in het topic.

Om ook een inhoudelijk steentje bij te dragen:
-Ik zou idd niet lenen van familie, je wilt liever gezeik met een bank (oid) dan met je familie.
-Je raamt de verbouwing op 10k, wat is daar de bron van :) eigen inschatting, of die van familie die gaat klussen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 13:59
Waarom iedereen proberen te overtuigen? Gewoon doen, volgens mij heb je al meer onderzoek gedaan dan de meeste hier. PL is aftrekbaar en voor 10k meestal betere keus dan een hypotheek ivm advies en notariskosten. Helemaal als je binnen 5 jaar gaat aflossen. Check svn.nl soms hebben ze aantrekkelijke leningsvormen voor verbouwing etc.
AFCAjax schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:59:
Goedemorgen Tweakers,

Mijn vrouw en ik hebben ca. 2 jaar geleden een huis gekocht (jaren 60 woning, schittende ligging etc.). Het idee op dat moment was/is nog steeds om stap voor stap het hele huis te vernieuwen.

Wij hadden verwacht met de badkamer nog iets langer te kunnen doen, dan dat in de praktijk waarheid is. Er komen wat ongemakken om de hoek kijken. Daarom zitten wij te denken deze eerder te vervangen met als middel een Persoonlijke Lening als aanvulling van ons zelf gespaarde geld eind dit jaar. Uiteraard wil ik ook gewoon een buffer houden op de spaarrekening.

Even wat feiten:

- Wij sparen nu met gemak 500 in de maand + voor de kleine alle kinderbijslag
- Wij zijn met zijn 3en (ik, vrouw, baby)
- Huis is intussen ruim 10% (lees 15-18K meer waard)
- Bedrag van 10K lenen (maandelijks netto ca. 200 euro per maand + wat in onze ogen extra kan)
- Aflossen binnen 5 jaar is een must

Als ik ga vragen of dit verstandig is, weet ik dat er veel mensen zullen zeggen dat we eerst maar moeten gaan sparen etc. Dat snap ik zelf ook, dat was ook het plan. Graag jullie mening/ervaringen op dit gebied. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden etc.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
@Widow @Figo112 Puur advies vragen, overtuigen is m.i. niet nodig. De keuze is nog altijd aan mijzelf.

10K heb ik begroot op basis van de materialen, daarin kom ik op ca. 7K (met uitloop naar 10K). Arbeid zal ik gaan betalen van spaargeld.

Ik verwacht ook niet dat de komende jaren mijn situatie wat betreft inkomsten nooit achteruit zal gaan. Mijn vrouw werkt al 20-24 uur en ik blijf gewoon full-time werken. Beiden vaste aanstelling, en zeker ik kan nog flink vooruit in mijn huidige functie.

Ik wil iedereen bedankten voor alle meningen/adviezen. Stof om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:32
AFCAjax schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:06:
Ik wil iedereen bedankten voor alle meningen/adviezen. Stof om over na te denken.
Succes met de verbouwing!
Post nog eens een foto als het klaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
daan! schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:09:
[...]

Succes met de verbouwing!
Post nog eens een foto als het klaar is :)
Komt goed, eerst nog even een planning maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:27
Laat ik voorop stellen dat sparen het voordeligst is. Maar dat weten we allemaal wel. Het nadeel is dat als je de verbouwing met al je spaargeld betaald, je hier met noodsituaties niet op terug kunt vallen. Hoewel je binnen enkele maanden al weer een redelijke buffer opbouwt (500E per maand).

De hypotheekrente is laag. Je hebt de woning nu 3 jaar, dus zit je tegen een prima tarief. Zoals je zelf aan hebt gegeven zal de inschrijving van de hypotheek op dit moment te laag zijn. Dus dat betekent dat je te maken gaat krijgen met notariskosten. Per hypotheekaanbieder is het verschillend of ze een WOZ beschikking voldoende vinden. Mocht dat niet het geval zijn, zal je dus ook te maken krijgen met taxatiekosten. En tot slot zijn er afsluit- of advieskosten. Afhankelijk of je het rechtstreeks regelt bij de hypotheekverstrekker of via een tussenpersoon.

Bijkomend nadeel is het extra aflossen op je hypotheek. Dat is afhankelijk van je voorwaarden. Vaak is het jaarlijks 10 % van de hoofdsom. Dan zit je er dus langer aan vast dan de volgende optie.

Een persoonlijke lening afsluiten. De rente voor 10K zit op zo'n 5 tot 6 %. Tegenwoordig mag je vrijwel overal boetevrij aflossen. Met 500 euro per maand heb je een looptijd van 21 maanden. Oftewel: Je rente die je hebt betaald is 500 euro. Als je dan ook nog eens vervroegd wilt aflossen (vakantiegeld? bonus?) dan ben je nog goedkoper uit.

Het nadeel is dat je nu 500 euro per maand spaart. Dat zal 21 maanden lang 0 euro zijn. Maar mocht je nu nog een buffer hebben die voldoende zekerheid bied bij noodsituaties, moet dat geen probleem zijn.

Overigens las ik hier ook dat er risico's zijn met betrekking tot werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Dat zijn gevallen die je prima kan verzekeren. Alsook een overlijdensrisicoverzekering. Hoewel dat laatste bij diverse kredietverstrekkers standaard gedekt is.

Ik denk dat ik je alvast veel succes mag gaan wensen met de verbouwing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1060645

Kan iemand mij zeggen hoe ik een topic aan moet maken. Ik zit met een vraag voor een privé lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 1060645 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:57:
Kan iemand mij zeggen hoe ik een topic aan moet maken. Ik zit met een vraag voor een privé lening.
Ga naar het juiste forumdeel, en daar staat een knop nieuw topic.

Klik daar op, en dan typen maar.

Pagina: 1