Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-09-2020
Hi,

Ik ben nieuw op dit forum, en hoop dat jullie mij advies kunnen geven over het netjes afronden van mijn huidige baan.

Ik ben in dienst voor een detacheerder en zit nu < 3 maanden bij een nieuwe klant. Nu heb ik een baanaanbod van een bedrijf wat ik al langer ken, hiermee ben ik akkoord gegaan en het is bijna rond. Wanneer dit rond is ga ik mijn detacheerder uiteraard z.s.m. op de hoogte stellen.

Nu is het beleid dat de detacheerder de klant zelf wil inlichten wanneer iemand vertrekt, zodat ze direct een nieuw persoon kunnen aanbieden (logisch). Echter doen ze dit vaak vrij laat (3 weken van tevoren). Dit voelt voor mij verkeerd, want:
- Ik heb nog veel vakantiedagen die ik moet opnemen als ik wegga, dus het is mogelijk dat wanneer de klant hoort dat ik wegga ik werkelijk nog maar 1 week aanwezig ben en op steil en sprong vertrek. Is ook vervelend i.v.m. overdracht van werkzaamheden.
- Ik heb een goede relatie met de klant en wil liever persoonlijk vertellen dat ik wegga, dit vind ik wel zo netjes.

Daarbij is de klant in de veronderstelling dat ik persoonlijk ben verhuurd aan hen, i.p.v. mijn functie. Mijn detacheerder had mij al voor een jaar weggezet, terwijl ik niet eens wist of mijn contract bij de detacheerder verlengd zou worden. Dit is miscommunicatie geweest tussen detacheerder/klant, maar ik denk niet dat het goed valt als ik wegga en al helemaal niet zo plotseling.

Hebben jullie advies? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Je bent helemaal niet verplicht om je vakantie-dagen op te nemen. Die horen gewoon uitbetaald te worden, zie:
http://www.flexadvocaten....-bij-einde-dienstverband/

Daarnaast, ik snap dat je een goede relatie hebt en dat je het netjes vind, maar het is wel gewoon een professionele relatie. Als de klant waarde had gehecht aan meer zekerheid hadden ze geen detacheerder moeten gebruiken of hadden ze jou moeten overnemen.

Wat ik zo lees is dat jouw detacheerder het allemaal wat kort-dag en onhandig aanpakt, maar het is wel de realiteit van detacheerders. Ik zou er niet te wakker van liggen. Bij je huidige baan weten ze dat het zo kan lopen. Wat je wel kan doen is natuurlijk gewoon netjes een exit-gesprek gaan doen (wat niet nodig is) met je huidige klant om feedback te ontvangen en te geven. Dat vinden ze vaak wel prettig :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:22

Rannasha

Does not compute.

Ik denk dat je dit in eerste instantie zal moeten bespreken met de detacheerder. Zodra je je ontslag aankondigt, kun je direct de situatie over je vakantiedagen noemen en vermelden dat er om deze reden weinig tijd is tussen het op de hoogte stellen van de klant en jouw vertrek. Het is ook voor de detacheerder belangrijk om een goede relatie met de klant te behouden, dus zij zullen in deze situatie wellicht bereid zijn om het nieuws eerder te brengen bij de klant, zodat een degelijke handover mogelijk is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou me niet bemoeien met afspraken tussen jouw werkgever en zijn klant. De klant begrijpt echt wel dat jij gebonden bent aan de opdrachten vanuit je werkgever en dat het "op het allerlaatste moment" melden van dit soort dingen een bewuste keuze van je werkgever is om zijn risico zoveel mogelijk te beperken.

Als jij daar tussen gaat zitten, waardoor de klant al veel eerder weet dat jij weggaat, loopt je werkgever het risico dat de klant ook gaat kijken naar alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Dat is een discussie voor de klant en detacheerder, daar hoef jij je niet in te mengen. Als de klant ook vindt dat het verkeerd of te kort vooraf is moeten ze de volgende keer betere afspraken maken met de detacheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is vervelend voor de klant maar dit is ook onderdeel van het inhuren via detacheerders. Jij hebt een overeenkomst met jouw werkgever, niet met de klant. Laat je werkgever het maar met de klant regelen, de klant zal hoogstens negatief over jouw werkgever zijn, niet over jou.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
Bedankt voor alle snelle reacties! Hm, jullie hebben wel gelijk dat ik er niet tussen hoef te zitten. Zo'n exit gesprek tegen die tijd is een goed idee. Vakantiedagen moeten inderdaad worden uitbetaald maar in ons contract staat dat we die moeten opnemen. En zelf vind ik het ook wel fijn om tussen twee banen even vrij te hebben. Ik vind het wel lastig om zo veel vrije dagen af te stemmen met de klant, zonder dat ik kan uitleggen waarom ik die nu allemaal wil opnemen.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Dit lijkt me een lastige situatie inderdaad, vooral omdat je niet altijd zomaar in je vakantie al bij een ander kan/mag werken.
Toch ben ik het met de rest eens, Als de klant jouw voor zekerheid had willen hebben, hadden ze je moeten overnemen; dat hebben ze niet gedaan dus daarmee verliezen ze hun recht wel zo'n beetje.

Dit is gewoon zakendoen, als jouw detacheerder je niet tijdig vervangt en/of de transitie niet goed doet, dan verliezen ze mogelijk een klant, OOK DAT is zakendoen. en ook daar moet je je niet in willen mengen.

Doe gewoon een exit gesprek, zodra je je werkgever genoeg tijd hebt gegeven: 5 werkdagen bijvoorbeeld...
Ga dan gewoon dat gesprek aan, doe desnoods net alsof je er gewoon vanuit ging dat ze het al wisten op die manier kun je tegen je werkgever zeggen dat 5 dagen wel genoeg was - en je alleen maar klantgericht was zonder iets te willen verraden.... je hebt immers gewacht. Meer kun je niet doen lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
caraseria schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:05:
Bedankt voor alle snelle reacties! Hm, jullie hebben wel gelijk dat ik er niet tussen hoef te zitten. Zo'n exit gesprek tegen die tijd is een goed idee. Vakantiedagen moeten inderdaad worden uitbetaald maar in ons contract staat dat we die moeten opnemen. En zelf vind ik het ook wel fijn om tussen twee banen even vrij te hebben. Ik vind het wel lastig om zo veel vrije dagen af te stemmen met de klant, zonder dat ik kan uitleggen waarom ik die nu allemaal wil opnemen.. :D
Jij hoeft geen vrije dagen bij de klant te nemen, want dan is je vervanger er al. Je detacheerder moet gewoon de laatste datum dat jij er bent communiceren. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Detacheerders willen geld aan je verdienen. Als ze meer geld verdienen door je vakantiedagen uit te betalen dan willen ze dat.
Als ze redelijk zijn dan dan valt er over te praten, maar ga er niet vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
i-chat schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:16:
Dit lijkt me een lastige situatie inderdaad, vooral omdat je niet altijd zomaar in je vakantie al bij een ander kan/mag werken.
Toch ben ik het met de rest eens, Als de klant jouw voor zekerheid had willen hebben, hadden ze je moeten overnemen; dat hebben ze niet gedaan dus daarmee verliezen ze hun recht wel zo'n beetje.

Dit is gewoon zakendoen, als jouw detacheerder je niet tijdig vervangt en/of de transitie niet goed doet, dan verliezen ze mogelijk een klant, OOK DAT is zakendoen. en ook daar moet je je niet in willen mengen.

*knip*
De klant had aan m'n detacheerder gevraagd of ze me na 6 maanden konden overnemen, maar de detacheerder zei dat ik pas na een jaar overgenomen kon worden.. Dus de klant wilde wel, maar m'n detacheerder wilde eerst nog meer geld aan me verdienen. Maar daar kan ik zelf inderdaad niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zou bij je detacheerder gewoon aankaarten dat jij op datum x aan gaat geven dat je het project / bedrijf gaat verlaten omdat je een andere uitdaging hebt gevonden.
Hierbij heeft de detacheerder de kans om het bedrijf eerder in te lichten dan dat jij doet.

Vergeet niet dat ze jou kennen en jij bij het bedrijf werkt (ingehuurd bent). Vaak werk je in een relatief klein wereldje en is er een "ons-kent-ons" cultuur.
Als jij zomaar vertrekt en dit niet netjes afrond heb je best kans dat je in de toekomst nog eens met dezelfde mensen te maken hebt of tegen gaat komen. Wel zo fijn, als je dan met een goede verstandshouding uit elkaar gaat.

Ik ben zelf (lang geleden) ook via een detacheerder begonnen. Heb daar aangegeven niet verder te willen en dat ze een week de tijd hadden om mijn werkgever in te lichten. Als zij dat niet zouden doen, dan zou ik het zelf doen.
Uiteindelijk heeft mijn detacheerder toen verzuimd om het bedrijf in te lichten, en heb ik zelf het nieuws kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
i-chat schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:16:

*knip*
Stel ik neem mijn vakantiedagen op, zou ik dan in mijn vakantie al een paar dagen eerder bij m'n nieuwe baan kunnen beginnen? Misschien niet officieel maar die eerdere dagen als extra vakantiedagen erbij krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Let je wel op dat je vakantiedagen naar ratio worden berekend over dit jaar? Dat je er ?24 hebt dit jaar is op basis van een heel jaar. Als je dus maar 4 maanden in dienst ben is dat dus nog maar 1/4 van je totale aantal dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja, dat zou kunnen. Maar ga straks eerst maar eens met je baas praten, en doe wat voor jou goed voelt met je vakantiedagen :)

Jouw inzet bij de klant is iets tussen je baas en de klant, heb jij niks mee te maken. Hoe dat voor jou voelt boeit even gechargeerd niet. kwestie van overleggen met je baas hoe en wie dat naar de klant communiceert :)

Qua vakantieuren: kun je laten uitbetalen of opnemen, ligt er net aan wat je afspreekt. Kan zijn dat vakantieuren uitbetalen tegen bijzonder tarief gaan, maar if zo krijg je een evt verschil weer via je loonbelasting terug.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
Vorkie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:04:
Let je wel op dat je vakantiedagen naar ratio worden berekend over dit jaar? Dat je er ?24 hebt dit jaar is op basis van een heel jaar. Als je dus maar 4 maanden in dienst ben is dat dus nog maar 1/4 van je totale aantal dagen.
Klopt, maar ik heb er ook nog een aantal van vorig jaar meegenomen. :) Ik kan nu ongeveer 2,5 / 3 weken vrij nemen, wat vrij veel is als ik over 2 maanden weg wil..

Dus eerst maar eens in gesprek met mijn baas inderdaad, als alles rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39
caraseria schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:52:
- Ik heb nog veel vakantiedagen die ik moet opnemen als ik wegga, dus het is mogelijk dat wanneer de klant hoort dat ik wegga ik werkelijk nog maar 1 week aanwezig ben en op steil en sprong vertrek. Is ook vervelend i.v.m. overdracht van werkzaamheden.
- Ik heb een goede relatie met de klant en wil liever persoonlijk vertellen dat ik wegga, dit vind ik wel zo netjes.
Aangeven bij je werkgever dat je gaat vertrekken. Ook vragen hoe zij willen dat er omgegaan wordt richting de klant met de communicatie. Wel aangegeven dat je het graag zelf wil vertellen maar je werkgever het moment laten bepalen. Dan kan je zelf bij de klant aangegeven dat je weg gaat en dan kan je account manager daarna gelijk met alternatieven komen.

Vakantiedagen etc is iets tussen jou en je werkgever. Jij hebt geen contract met de klant maar met je werkgever. Wel altijd zorgen dat je netjes en profesioneel blijft en geen verwijten maakt richting je werkgever richting de klant.
caraseria schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:52:
Daarbij is de klant in de veronderstelling dat ik persoonlijk ben verhuurd aan hen, i.p.v. mijn functie. Mijn detacheerder had mij al voor een jaar weggezet, terwijl ik niet eens wist of mijn contract bij de detacheerder verlengd zou worden. Dit is miscommunicatie geweest tussen detacheerder/klant, maar ik denk niet dat het goed valt als ik wegga en al helemaal niet zo plotseling.

Hebben jullie advies? :)
Niet jou probleem, dat is iets wat tussen je werkgever en de klant speelt.

Zeg altijd: de begraafplaats ligt vol met mensen die onmisbaar waren en de wereld draait nog steeds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:18
Vakantiedagen moeten inderdaad worden uitbetaald maar in ons contract staat dat we die moeten opnemen.
Volgens mij niet:
"Als je als werknemer ervoor kiest om niet akkoord te gaan met het opnemen van de openstaande vakantiedagen voor einde dienstverband, dan dienen deze uitbetaald te worden bij einde dienstverband.Dat is alleen anders als daarover andere afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld als een vertrekregeling wordt overeengekomen bij een beëindiging met wederzijds goedvinden."

Maar zoals altijd: IANAL etc, ben wel benieuwd of er op dit punt verschillende opvattingen bestaan.
linkje
En zelf vind ik het ook wel fijn om tussen twee banen even vrij te hebben.
Dat lijkt mij belangrijker.
Ik vind het wel lastig om zo veel vrije dagen af te stemmen met de klant, zonder dat ik kan uitleggen waarom ik die nu allemaal wil opnemen.. :D
Omdat het moet van de detacheerder lijkt me een goede reden?
Dat verder los van de kwestie of de detacheerder jou daar juridisch toe kan dwingen.

edit: linkje

[ Voor 8% gewijzigd door daan! op 05-03-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 22:40
Mij lijkt dat hier wel 'reputatie komt te voet en gaat te paard' geldt. Je zou maar in de situatie zijn dat je binnen enkele jaren rechtstreeks wilt werken bij je huidige klant of iemand die de zaakvoerder van je huidige klant kent. In goede orde vertrekken is belangrijk. Ik zou proberen te vermijden dat de gebrekkige communicatie van jou detacheerder jouw reputatie aantast per associatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

IK vind dat iedereen hier wel redelijk snel overheen stapt. Werkgever zoekt het maar met klant uit? Ikzelf zou eerder afwegen welke relatie ik belangrijker vind. Die met de klant, of die met mijn binnenkort ex werkgever. Voord e klant is het allemaal heel erg vervelend wanneer iemand weggaat. ALle verhalen over 'dan hadden ze maar geen detachering moeten doen' vind ik veel te kort door de bocht. Klant heeft notabene al aangegeven caraseria in vaste dienst te willen nemen.

Mijn gut feeling zegt, besrpeek het iig met je directe teamleider oid zodat deze alvast kan gaan zoeken naar een oplossing. En ook al is het de schuld van de werkgever, je kunt het niet maken om (vanuit klant perspectief) zomaar te vertrekken zonder dat er een fatsoenlijke overdracht geregeld is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Janoz de klant weet welk risico hij neemt, weet welke opzegtermijn hij heeft afgesproken en weet wat de gevolgen daarvan zijn. Ik zie niet in waarom je de klant bij het handje moet nemen. Zeker niet als je eigen werkgever expliciet aangeeft zelf dat contact te willen leggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou het bespreken met 'de klant ' waar je nu werkt, en dezelfde dag of dag later met je werkgever. Je geeft dan netjes aan hoe het staat in je contract, en dat je genoodzaakt bent vrije dagen op te nemen. dan kan ' de klant ' zelf contact leggen om een vervanger voor je te regelen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zeg niet dat je de klant bij de hand moet nemen. Ik geef gewoon aan dat je ook aan je eigen reputatie moet denken. Je kunt niet verwachten dat een dergelijke 'naai actie' niet ook een beetje op jezelf af gaat stralen. Dan zul je gewoon een keuze moeten maken welke relatie belangrijker is. Ik kan me voorstellen dat topicstarter mogelijk in de toekomst vaker met klant (of conculega's van klant) te maken heeft dan met de detacheerder.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:28
Janoz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:05:
IK vind dat iedereen hier wel redelijk snel overheen stapt. Werkgever zoekt het maar met klant uit? Ikzelf zou eerder afwegen welke relatie ik belangrijker vind. Die met de klant, of die met mijn binnenkort ex werkgever. Voord e klant is het allemaal heel erg vervelend wanneer iemand weggaat. ALle verhalen over 'dan hadden ze maar geen detachering moeten doen' vind ik veel te kort door de bocht. Klant heeft notabene al aangegeven caraseria in vaste dienst te willen nemen.

Mijn gut feeling zegt, besrpeek het iig met je directe teamleider oid zodat deze alvast kan gaan zoeken naar een oplossing. En ook al is het de schuld van de werkgever, je kunt het niet maken om (vanuit klant perspectief) zomaar te vertrekken zonder dat er een fatsoenlijke overdracht geregeld is.
Tis wel iets wat je goed moet kunnen - beide kanten tevreden houden. Dus aankondigen dat de kans er is dat je weg gaat, maar dat je uiteindelijk het officiele nieuws uit de werkgever laat komen.

Heb het ook altijd netjes gedaan, maar nogmaals - het vergt wel wat inschattingsvermogen tegen wie je wat kunt zeggen. Heb het ook tig keer mis zien gaan, met onnodig 'gedoe' tot gevolg. Overigens vinden klanten het doorgaans niet leuk om zo kort van te voren te horen dat iemand weg gaat en dan zomaar een vervanger in de mik geschoven te krijgen.. maar de detacheerder doet dat mogelijk met opzet omdat dan een vervanger elders zoeken lastiger is, bijvoorbeeld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat zomaar op het laatste moment tegen de klant zeggen "Ik ga naar huis en kom niet meer terug, oké doei!" niet de meest professionele houding uitstraalt.

Heel strikt genomen is het niet het probleem van de klant dat jij vertrekt, en moet de detacheerder een vervanger regelen, maar het is natuurlijk wel zo netjes om, op het moment dat je het contract bij de detacheerder hebt opgezegd, het ook even met de klant af te stemmen hoe en wat, ook voor het overdragen van werk aan de persoon die het over moet nemen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Tsurany schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:12:
@Janoz de klant weet welk risico hij neemt, weet welke opzegtermijn hij heeft afgesproken en weet wat de gevolgen daarvan zijn. Ik zie niet in waarom je de klant bij het handje moet nemen. Zeker niet als je eigen werkgever expliciet aangeeft zelf dat contact te willen leggen.
Ten eerste willen ze alleen maar een kortere periode zodat zij alvast iemand kunnen klaarzetten als vervanger wanneer de klant opeens maar 21 dagen heeft voor een vervanger, minder dan 21 als je overlap en overdracht wil.

Ten tweede willen ze die periode waar de klant het nog niet weet gebruiken om jou te masseren en te bespelen met schuldgevoelens of een beter contract.

Mijn mening:
Zeg het zo snel mogelijk na je opzeggen tegen je manager en directe collegas. Als je elke dag met mensen werkt denk ik dat het de meest oprechte en eerlijke manier is, voor mijzelf in elk geval.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MrMonkE schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:20:
[...]

Ten tweede willen ze die periode waar de klant het nog niet weet gebruiken om jou te masseren en te bespelen met schuldgevoelens of een beter contract.
Als mijn werkgever zich zo zou gedragen dan is het een rat waar ik niet voor wil werken. Me gaan guilt-trippen om te blijven is gewoon onherroepelijk exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:18 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Stoney3K schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:21:
[...]

Als mijn werkgever zich zo zou gedragen dan is het een rat waar ik niet voor wil werken. Me gaan guilt-trippen om te blijven is gewoon onherroepelijk exit.
Mee eens. Net als bedrijven waar je als je zegt dat je ontslag hebt genomen je tot een of andere paria wordt gemaakt. (Heb ik meegemaakt.) Dan kun je alleen maar concluderen dat je de juiste keuze hebt genomen.

Sommige mensen zijn echter slecht in het onderkennen van manipulatie of laten zich lijmen met wat extra loon omdat ze toch angstig en onzeker zijn over de overstap. Dan gaan ze een meestal later toch nog weg.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:29:
[...]

Als dit het geval is hebben jullie heb allebei verkeerd aangepakt. Werknemer èn werkgever.

Als er een mooie kans plotseling voorbij komt en je grijpt hem, is er vast iets dat beter is dan je huidige werk. De uitdaging? Het geld? De locatie? Is het echt zo raar dat je baas zegt, "ik ga dat proberen te matchen"? Ben je dan een rat? Hij wilt je overtuigen te blijven, dat is niet raar. Dat jij wellicht al getekend hebt....
Dat is niet inspelen op een schuldgevoel maar gewoon aanbieden.

Het wordt wat anders als je werkgever gaat zeggen "Sja, had je maar bij mij moeten blijven, want nu loop je die loonsverhoging mis!" op het moment dat je wil opstappen voor een beter aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:18 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-08 11:28
Netjes met je werkgever (de detacheerder) praten en hen vooral vertellen dat je de relatie met die klant goed wilt houden en ze dus vragen die klant tijdig te informeren over je vertrek. Ze vervolgens de kans geven dat de doen, als het na een week nog niet gebeurd is vragen wanneer ze dat wel gaan doen, en nogmaals tot spoed manen. Als het die dag of de dag erna dan nog niet is gecommuniceerd, gewoon zelf tegen de klant vertellen dat je vertrekt. Als de detacheerder moeilijk doet kan je wijzen op het feit dat je ze hebt gevraagd de klant tijdig te informeren én dat je ze na een redelijke tijd hieraan hebt herinnerd.

Mocht het dan alsnog tot scheve gezichten leiden, dan heb jij in elk geval netjes gehandeld, naar beiden toe. En als je werkgever er moeilijk om gaat doen: dat is binnenkort dan toch je ex-werkgever, en wederom: jij hebt juist gehandeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, ik heb mijn vertrek ook wel eens in het "niet officiële circuit" te kennen gegeven bij een klant. Gewoon om te zorgen dat de klant waar ik drie jaar zat niet met een lastig pakket kwam te zitten na mijn vertrek Dat zou voor mijn toenmalige werkgever namelijk een worst geweest (een van de redenen ook dat ik daar vertrok).

Het is ook maar geheel hoe de cultuur bij de klant in elkaar steekt en hoe je band is met direct leidinggevende en directe collega's.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HooksForFeet schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:58:
Netjes met je werkgever (de detacheerder) praten en hen vooral vertellen dat je de relatie met die klant goed wilt houden en ze dus vragen die klant tijdig te informeren over je vertrek. Ze vervolgens de kans geven dat de doen, als het na een week nog niet gebeurd is vragen wanneer ze dat wel gaan doen, en nogmaals tot spoed manen. Als het die dag of de dag erna dan nog niet is gecommuniceerd, gewoon zelf tegen de klant vertellen dat je vertrekt. Als de detacheerder moeilijk doet kan je wijzen op het feit dat je ze hebt gevraagd de klant tijdig te informeren én dat je ze na een redelijke tijd hieraan hebt herinnerd.

Mocht het dan alsnog tot scheve gezichten leiden, dan heb jij in elk geval netjes gehandeld, naar beiden toe. En als je werkgever er moeilijk om gaat doen: dat is binnenkort dan toch je ex-werkgever, en wederom: jij hebt juist gehandeld.
Dan zegt de klant in deze, je had dat zelf toch ook met ons kunnen bespreken. Let Wel, dat ze TS over wouden nemen, dus er is een goede relatie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-08 11:28
Hackus schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:14:
[...]

Dan zegt de klant in deze, je had dat zelf toch ook met ons kunnen bespreken. Let Wel, dat ze TS over wouden nemen, dus er is een goede relatie.
Dan kan TS naar alle eerlijkheid zeggen dat hij met z'n werkgever had afgesproken het eerst daar te melden zodat zij het met de klant konden bespreken. Dat zal die klant waarschijnlijk als des te professioneler van TS zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08
Ik heb dit in de praktijk ervaren. Ik mocht van mijn detacheerder (loondienst) ook absoluut niets zeggen omdat gevolgen voor contract. Uiteindelijk hebben ze twee weken (ipv 2mnd) van te voren de klant ingelicht. Mijn projectleider voelde zich nogal voor het blok gezet (mede door mij).

Vervanging heeft er uiteindelijk drie weken gezeten.

Dus ik zou de communicatie nooit meer overlaten aan de detacheerder. Want het is inderdaad jouw naam die besmet raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Hackus schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:17:
Ik zou het bespreken met 'de klant ' waar je nu werkt, en dezelfde dag of dag later met je werkgever. Je geeft dan netjes aan hoe het staat in je contract, en dat je genoodzaakt bent vrije dagen op te nemen. dan kan ' de klant ' zelf contact leggen om een vervanger voor je te regelen.
Ik denk dat je de volgorde verkeerd hebt. Je werkt tenslotte voor je werkgever bij de klant. Dus eerst overleg met je leidinggevende, en daar gewoon aangeven dat je gezien de goede relatie en verstandhouding met de klant je het daar ook gaat vertellen. Niet als vraag neerleggen, maar als voldongen feit. Is je werkgever misschien wel boos/teleurgesteld/whatever over, maar hij zal ook snappen waarom je dat doet.
Tenzij het een hork eerste klas is, maar dan geeft het niet als het de relatie met je aanstaande ex-werkgever wat beschadigt :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
BiLLY_daKid schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:32:
Ik heb dit in de praktijk ervaren. Ik mocht van mijn detacheerder (loondienst) ook absoluut niets zeggen omdat gevolgen voor contract. Uiteindelijk hebben ze twee weken (ipv 2mnd) van te voren de klant ingelicht. Mijn projectleider voelde zich nogal voor het blok gezet (mede door mij).

Vervanging heeft er uiteindelijk drie weken gezeten.

Dus ik zou de communicatie nooit meer overlaten aan de detacheerder. Want het is inderdaad jouw naam die besmet raakt.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Zo is het bij een paar van mijn andere collega's ook gegaan, vandaar dat ik de bui al zie hangen.

----

Even nog wat achtergrond informatie:
Bij mijn detacheerder doe ik een traineeship wat bijna klaar is. :) Mijn trainee contract loopt dus bijna af, en mijn detacheerder heeft mij een vast contract aangeboden wat ik nog niet heb ontvangen (ze zijn wat laat met alles, haha). Ze hebben me het mondeling aangeboden en ik mondeling heb gezegd "Klinkt goed". Ik denk dat ze me wilden houden omdat ik dus net nieuw bij een klant zat. Bij een collega was het contractaanbod plotseling ingetrokken, dus veel zekerheid haal ik ook niet uit die mondelinge toezegging.

Mijn nieuwe baan start precies de dag nadat mijn trainee-contract afloopt, dus sluit mooi aan! Ook is mijn huidige functie niet zo uitdagend en mijn nieuwe baan juist veel vrijheid en verantwoordelijkheid, voor een commerciële organisatie. Uiteraard ga ik het zsm laten weten bij m'n huidige detacheerder wanneer ik voor mijn nieuwe baan heb getekend.

Dus misschien verandert dit de ernst van de zaak. Neemt niet weg dat ik het met de klant goed wil afronden. Dus het wordt of een boze werkgever, of een boze klant. Of als ik het heel goed speel, van beiden maar een beetje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Afhankelijk van welke omgeving en niche je werkt, zou ik het niet alleen laten voor de detacheerde zelf. Je kan het de klant (of in iedergeval de leidinggevende daar) al vertellen, nadat je zelf de detacheerder hebt ingelicht natuurlijk (en zet daar liefst wel een aantal dagen tussen).

Ik ken meerdere gevallen waarbij de detacheerder een enorm lul verhaal heeft opgehangen waardoor de "schuld" in het verhaal dus inderdaad bij de 'vertrokken' werknemer is gelegd. Dit is ook mij overkomen, en kwam ik achter nadat ik bij die klant weer over de vloer kwam een jaar later (voor een andere klus en werkgever)..... Die hebben dus een vol jaar een lul verhaal geloofd. Ik een kleine regio of niche kan dat wel schadelijk zijn voor jouw eigen mogelijkheden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb wel degelijk de situatie gezien waarin dit de bij de klant vertrekkende werknemer werd kwalijk genomen. (Toen kon hij nog niets zeggen omdat er eerst voor zijn hypotheek getekend moest worden, voordat hij naar z'n werkgever en de rest van de wereld duidelijkheid kon geven.) Zoals meerdere hier aangeven: je hebt wel degelijk ook een relatie met de klant en het is een kleine wereld.

Ga niet in vakantiedagen werken bij een nieuwe baas. Gewoon niet doen. Het mag niet van je oude contract. Het is administratief een puinhoop. En: wat win je er nu eigenlijk mee? Je oude baas moet je overgebleven vakantiedagen uitbetalen, dus kies vrij hoeveel je er op wilt nemen voor die vakantie tussen twee banen. Verder niet ingewikkelder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:58
caraseria schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:27:
Even nog wat achtergrond informatie:
Bij mijn detacheerder doe ik een traineeship wat bijna klaar is. :) Mijn trainee contract loopt dus bijna af, en mijn detacheerder heeft mij een vast contract aangeboden wat ik nog niet heb ontvangen (ze zijn wat laat met alles, haha). Ze hebben me het mondeling aangeboden en ik mondeling heb gezegd "Klinkt goed". Ik denk dat ze me wilden houden omdat ik dus net nieuw bij een klant zat. Bij een collega was het contractaanbod plotseling ingetrokken, dus veel zekerheid haal ik ook niet uit die mondelinge toezegging.

Mijn nieuwe baan start precies de dag nadat mijn trainee-contract afloopt, dus sluit mooi aan! Ook is mijn huidige functie niet zo uitdagend en mijn nieuwe baan juist veel vrijheid en verantwoordelijkheid, voor een commerciële organisatie. Uiteraard ga ik het zsm laten weten bij m'n huidige detacheerder wanneer ik voor mijn nieuwe baan heb getekend.

Dus misschien verandert dit de ernst van de zaak. Neemt niet weg dat ik het met de klant goed wil afronden. Dus het wordt of een boze werkgever, of een boze klant. Of als ik het heel goed speel, van beiden maar een beetje :)
Dan hoef je toch in principe niets te zeggen tegen je detacheerder? Ik zou het hier eerder gaan omdraaien in een gesprek, natuurlijk even afhankelijk van wat de termijn van jouw bijna klaar is: "Ik doe hier een traineeship/Mijn contract loopt af en heb nog altijd geen fysiek contract aangeboden gekregen. Omdat ook ik zekerheid wil, heb ik besloten verder te kijken en daarbij een passende uitdaging gevonden."

Het is toch niet jouw schuld dat jouw detacheerder zo laks is met het vasthouden van mensen die bij een renderende klant zitten en daar nog een flinke tijd kunnen blijven zitten? Mondelinge toezeggingen zijn leuk, maar als men niet met het papierwerk over de brug komt, moet je echt aan jezelf denken. Het kacheltje bij jou thuis moet ook roken. Terloops kan je er nog bij vermelden dat de werkzaamheden ook boeiender zijn (iets tactischer verpakken aangeraden), maar dat hoeft niet per sé. Echter, op het moment dat ze jou kunnen plaatsen voor een jaar en jij hebt nog een contract voor 3 maanden, zouden ze je eigenlijk meteen een contract voor 9 maanden erachteraan moeten sturen. Immers, je zit 12 maanden bijna 100% zeker bij de/een klant. Kan altijd fout lopen, maar die kans is toch niet zo groot.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie: Met mijn detacheerder heb ik dit jaar 3x contact gehad. 1x om mij ziek te melden, 1x om mij beter te melden en 1x om een fout in mijn persoonlijke gegevens door te geven. Strikt formeel heb ik met hun een relatie, maar met de klant heb ik veel meer te maken (40 betaalde uur en nog onbetaalde momenten tussen 2 betaalmomenten, ook wel pauze genoemd). Ik spreek ook gewoon over mijn collega's als ik het heb over de mensen met wie ik samenwerk bij de opdrachtgever.

[ Voor 9% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-03-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:46
Afhankelijk van je relatie met klant zou ik het zsm aan klant mededelen met de afspraak het tussen jullie te houden. Daarna detacheerder inlichtenen verzoeken het zsm mede te delen aan klant.

Als je relatie met de klant goed is en ze houden hun mond is het win-win, klant en detacheerder blij.

Je kunt het ook volgens de regels spelen maar idd kans dat jij “de schuld” van detacheerder krijgt + late medeling wat de relatie met je klant negatief zou kunnen beïnvloeden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qwerty-273 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:41:
Afhankelijk van welke omgeving en niche je werkt, zou ik het niet alleen laten voor de detacheerde zelf. Je kan het de klant (of in iedergeval de leidinggevende daar) al vertellen, nadat je zelf de detacheerder hebt ingelicht natuurlijk (en zet daar liefst wel een aantal dagen tussen).

Ik ken meerdere gevallen waarbij de detacheerder een enorm lul verhaal heeft opgehangen waardoor de "schuld" in het verhaal dus inderdaad bij de 'vertrokken' werknemer is gelegd. Dit is ook mij overkomen, en kwam ik achter nadat ik bij die klant weer over de vloer kwam een jaar later (voor een andere klus en werkgever)..... Die hebben dus een vol jaar een lul verhaal geloofd. Ik een kleine regio of niche kan dat wel schadelijk zijn voor jouw eigen mogelijkheden.
Daarom ook eerst met 'de klant' bespreken, dan voorkom je het tweede deel van de bericht. Altijd netjes en eerlijk zijn. Een detacheringsbureau heeft (vaak ) schijt aan een werknemer die hun verlaat, en heeft alleen belang om geld te verdienen aan 'de klant'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga het eind deze week persoonlijk melden bij mijn detacheerder (heb een gesprek ingepland) waarbij ik ga aangeven het graag persoonlijk tegen de klant te willen vertellen - uiterlijk 1 week later.

Ik weet niet zeker of ik nog iets schriftelijk moet opzeggen, aangezien het gewoon de afloop van mijn oude contract is en ik mijn 'nieuwe' contract niet heb getekend (of überhaupt gezien). Wel vroeg mijn manager waarom ik een gesprek heb ingepland, wat zouden jullie antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Contract wel gehad en ligt nu ongetekend thuis?
- Dan zou ik melden dat je ook niet de intentie hebt het contract te tekenen (waarschijnlijk neemt je baas aan dat je het tekent en dat het nog ergens onderweg is).

Geen contract gehad (en daarom dus nog niet getekend)?
- Dan kan het stilzwijgend verlengd worden onder dezelfde voorwaarden. Dus zonder te tekenen loopt je contract 'door' en gaat je baas daar wellicht vanuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
RoNoS schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:57:
Contract wel gehad en ligt nu ongetekend thuis?
- Dan zou ik melden dat je ook niet de intentie hebt het contract te tekenen (waarschijnlijk neemt je baas aan dat je het tekent en dat het nog ergens onderweg is).

Geen contract gehad (en daarom dus nog niet getekend)?
- Dan kan het stilzwijgend verlengd worden onder dezelfde voorwaarden. Dus zonder te tekenen loopt je contract 'door' en gaat je baas daar wellicht vanuit?
Detacheerder gaat er denk ik vanuit dat ik het nieuwe contract bij hen ga tekenen. Het is nu 1,5 maand voordat m'n huidige contract afloopt, en heb nog geen nieuw contract gezien. De voorwaarden voor het nieuwe contract zouden wel veranderen, dus het loopt niet stilzwijgend door. :)

Morgen ga ik een contract tekenen voor mijn nieuwe baan (geen detachering). Maar mijn huidige detacheerder vraagt nu al naar het onderwerp van het gesprek dat ik heb aangevraagd. Moet ik morgen al sturen dat ik niet van plan ben het nieuwe contract te tekenen, of pas persoonlijk ter plekke vertellen en de reden voor het gesprek vaag houden?

[ Voor 5% gewijzigd door caraseria op 12-03-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

caraseria schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:03:
De voorwaarden voor het nieuwe contract zouden wel veranderen, dus het loopt niet stilzwijgend door. :)
Dat kan natuurlijk wel, als zowel jij en je werkgever niets doen en je gewoon door blijft en kan werken dan wordt het natuurlijk gewoon door onder dezelfde voorwaarden. (die je natuurlijk ook kan aanpassen met een nieuw contract).

Ik zou aangeven dat je het wilt hebben over het aflopen van je huidige contract. Je kan dan in het midden laten wat je dan daadwerkelijk gaat doen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1