All electric warmtepomp vs hyrbride systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvr
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-01-2023
Ik heb voldoende ruimte om voldoende zonnepanelen te leggen om een all electric warmtepomp oplossing te creëren bij een renovatie. Toch adviseert men mij een hybride systeem te nemen omdat het warme tapwater niet zo efficiënt als het minder warme vloerverwarmingswater kan worden gemaakt met een warmtepomp. Maar aangezien ik meer dan genoeg "gratis" elektriciteit heb, wat zou dan de beweegreden kunnen zijn om toch voor een hyrbide ipv een all electric systeem te gaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Komt vaker voorbij laatste tijd. Zie recente topics in dit deel van van het forum.

Het is mijn inziens vooral dat mensen bang zijn dat de warmtepomp het allemaal niet gaat trekken.
Daarnaast kan het in sommige uiterste situaties goedkoper zijn om iets met gas te doen, maar dat is kortzichtig, want je hebt wel de relatief hoge vaste lasten om je gas aansluiting erbij te behouden.

Wat betreft vloerverwarming / verwarmingscapaciteit is het heel simpel, je kan een warmtepomp zo sterk/groot nemen als je wil, dus als je de juiste kiest heeft deze voldoende vermogen om je huis warm te houden, ook in koude tijden zoals afgelopen week.
Ik zie dan ook niet echt een reden om gas daarvoor nog te gebruiken, behalve als het misschien 4 maanden -15 zou zijn ofzo, maar dat is het niet.

Dan tapwater: Is iets minder efficient, maar het gaat prima met een boiler (die wordt verwarmd door warmtepomp)
Alternatieven zijn:
- elektrische doorstroomverwarmer
- kleine elektrische boiler (als je geen bad hebt)
- douche wtw pijp

Of een combinatie van bovenstaande, dan hoef je dus geen grote boiler te hebben, en kan de warmtepomp zich alleen op verwarmen richten. Als dat echt je doel is.
Elektrische doorstroomverwarmers kunnen niet altijd genoeg leveren ondanks 3 fase aansluiting, maar als ze samenwerken met een grote of kleine boiler, dan ga je wel weg van de situatie dat een boiler "leeg" kan zijn (qua warmte). Want dat willen veel mensen niet.

Maar de standaard oplossing is gewoon warmtepomp met relatief groot boiler vat in huis, en dat kan ook gewoon.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvr
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-01-2023
Ja, snap ik. Hoewel ik zelf vloerverwarming zal aanleggen zag ik nog een mooi artikel over het feit dat normale radiatoren vaak overgedimensioneerd zijn alsook dat de warmtevraag vaak laag is (behalve als het -10 is) en deze combinatie het zeer wel mogelijk maakt de meeste tijd met gewone radiatoren en warmtepomp te verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:10
Ik ben na de verhuizing gaan verbouwen en ben full electric gegaan. Ondanks de kou afgelopen periode was het binnen warm.

Op de begane grond vloerverwarming gemaakt en in de slaapkamers nog de originele radiatoren.

Huis van 30 jaar oud (tussenwoning), matige isolatie, maar dat wordt op termijn aangepakt en deel is al aangepakt.

Ik heb een Techneco Loria duo, dit is een warmtepomp met een ingebouwde boiler van 190 liter. Wij zijn met z'n tweeën thuis en voor douche en bad is dit genoeg. In de keuken hebben we een kokend water kraan.

Helaas is mijn dak te klein om alles met zonnepanelen op te vangen.

Voor de vaste kosten van gas heb je ruim 1000 kWh aan stroom. Ikzelf weet het historisch verbruik van deze woning niet, maar naar mijn idee moet ik op lange termijn wel quite kunnen spelen of gaan besparen. Maarja niemand weet wat de (r) overheid met de energie prijzen gaat doen.

Ik heb de 10 KW versie van de warmtepomp, de installateur heeft 8 kw berekend en voor de zekerheid een 10 KW geadviseerd. Gezien de hogere subsidie was dit maar een kleine meer prijs.

Voor de sfeer en geval van extreme kou hebben we ook nog een pelletkachel in de woonkamer. Als deze een avondje brand gaat de warmtepomp pas in de loop van de ochtend weer wat doen me de koude dagen.

Er is ook een l/w warmtepomp topic waar veel kennis aanwezig is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.