Data fysiek in Nederland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Beste allemaal,

voor mijn werk maak ik gebruik van onedrive for business van KPN. Volgens hun website maken zij gebruik van servers in Ierland en Nederland. Daarmee valt het onder EU wetgeving.

Ik heb de volgende vraag: in welke gevallen/ bij welk type data (als ze er zijn) zou je alleen gebruik mogen maken van servers die daadwerkelijk in Nederland staan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Onedrive for business via KPN

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb veel gegoogled, maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het enige dat ik me zo kan bedenken is als je echt met staatsgeheimen werkt, maar daar zul je geen Onedrive voor gebruiken.

Verder zou je naar de GDPR kunnen kijken voor wat betreft het opslaan van data, en wat daarvan geregeld is binnen de EU. Maar dat is alleen data die binnen de EU opgeslagen moet worden (dus niet in de VS bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

TERW_DAN schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:53:
Verder zou je naar de GDPR kunnen kijken voor wat betreft het opslaan van data, en wat daarvan geregeld is binnen de EU. Maar dat is alleen data die binnen de EU opgeslagen moet worden (dus niet in de VS bijvoorbeeld).
Ook dat niet, het gaat om data die waar dan ook opgeslagen wordt, maar gegevens bevat van EU burgers.

Verder snap ik de vraag van de TS ook niet, er is geen regelgeving die zegt dat "specifieke data" opgeslagen moet worden in nederland.

[ Voor 10% gewijzigd door Lawwie op 05-03-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Lawwie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:55:
[...]

Ook dat niet, het gaat om data die waar dan ook opgeslagen wordt, maar gegevens bevat van EU burgers.

Verder snap ik de vraag van de TS ook niet, er is geen regelgeving die zegt dat "specifieke data" opgeslagen moet worden in nederland.
Klopt, er is geen regelgeving voor.
Echter, vanuit onze eigen overheid is de wens er wel dat de data die zij opslaan in nederland blijft.

Stel dat je software ontwikkelaar bent die voor de nederlandse overheid iets maakt en dat aanbied als SaaS oplossing (werken in de cloud), dan zal je bij aanbestedingdtrajecten de vraag krijgen en kom je hoogstwaarschijnlijk niet door de selectie heen als je niet kan aantonen dat de data binnen de landsgrenzen blijft.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

TERW_DAN schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:53:
Het enige dat ik me zo kan bedenken is als je echt met staatsgeheimen werkt, maar daar zul je geen Onedrive voor gebruiken.
Dat, of informatie die erg interessant is voor economische spionage. De VS heeft de naam daar ook niet vies van te zijn dus voor bv Airbus is dit wel een belangrijke afweging. Maar die laten het vast niet door TS uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Yucon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:59:
[...]

Dat, of informatie die erg interessant is voor economische spionage. De VS heeft de naam daar ook niet vies van te zijn dus voor bv Airbus is dit wel een belangrijke afweging. Maar die laten het vast niet door TS uitzoeken.
Precies, maar als je met dat soort data werkt heb je toch wel je eigen datacenter waarin je die dingen regelt lijkt me. Die dingen dump je niet zomaar op een standaard cloudconfig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:47:
Mijn vraag

Beste allemaal,

voor mijn werk maak ik gebruik van onedrive for business van KPN. Volgens hun website maken zij gebruik van servers in Ierland en Nederland. Daarmee valt het onder EU wetgeving.

Ik heb de volgende vraag: in welke gevallen/ bij welk type data (als ze er zijn) zou je alleen gebruik mogen maken van servers die daadwerkelijk in Nederland staan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Onedrive for business via KPN

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb veel gegoogled, maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Die data mag overal staan zolang jij maar zorgt dat je aan Nederlandse wetgeving voldoet. Hoe je dat doet is jouw eigen verantwoordelijkheid. Je mag desnoods een datacenter in Zanzibar gebruiken zolang je maar aan de Nederlandse eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het algemeen beleid #verbodenspam

Reactie aangepast.

[ Voor 81% gewijzigd door iisschots op 16-03-2018 02:41 ]

Pagina: 1