3 weg zuilenspeaker gevallen, woofer daarna defect? t+a 110e

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 19:08
Beste Tweakers,

Ongeveer vorige week heb ik een heel erg ongelukje gehad met mijn zuilenspeaker, hij viel naar voren toe en daarna scheet de woofer er mee uit maar de midden toner en hoge toon schijnt het nog wel gewoon te doen

De Speaker heeft nogal een klap gemaakt maar we zijn toch maar eens naar de binnenkant gaan kijken en alles zit nog vast gesoldeerd en alles lijkt ok, denk ik, mijn vader ziet in de filter een kleine scheur dat precies naar de woofer gaat en wat naar de woofer gaat en de lijn zegmaar beetje slecht met het uitleggen wat ik precies bedoel, morgen zal ik even een foto van de filter sturen misschien dat de kenner even iets meer kan zien als ik denk

Het lijkt mij wel overigens de filter, want ik heb met die speaker wel eens vaker gehad dat als ik hem optilde tijdens spelen de woofer al eerder stopte met het produceren van geluid en ik moest hem toen echt goed neerzetten en geluk hebben dat hij het bleef doen terwijl de kabels aan de terminals wel gewoon goed zaten dus lijkt mij toch de filter?

Ugh, het is al 04:00 in de nacht en ben al de hele dag er naar wezen kijken maar ik durf nog helemaal niks te doen, wij hebben overigens ook meet apparatuur liggen en ook soldeer mogelijkheden.....

Zijn er mensen die mij misschien willen helpen en misschien mij wijzer kunnen maken wat het is.... want ik denk dat het nog geen zin heeft om de filter eruit te schroeven, of wel.... ik ben even einde raad ermee maar ik wil hem wel weer heel graag terug hebben en spelend!! want heb de torens gekregen en zijn dus waardevol voor mij dan :)

Het gaat om de T+A Critereion 110e fantastische luidsprekers pffff krijg er alleen maar meer spijt van dat ze zijn gevallen :/

Met vriendelijke groet,
Michael

Beste antwoord (via michaell958 op 19-05-2018 22:01)

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:33
0.75mm of 1mm koperdraad op de onderbroken printbanen solderen en het blijft eeuwig werken.
Desnoods een paar draadjes naast elkaar, neem wel massief koperdraad.
10 min werk. Alles weer in elkaar zetten duurt waarschijnlijk langer.
Misschien dat je dat ene bevestigingspunt waar de scheur begonnen is ook kunt verplaatsen als daar ruimte voor is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:27
Niet dat ik je verder kan helpen, maar misschien handig om even een foto van de schade toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:59
@michaell958 zoals @BvZwolle aangeeft. Stuur morgen (vandaag?) even een fotootje van het filter. Kijken we er hier naar en gaan we de mogelijkheden langs. Geen reden om hierover in de stress te geraken. Het is eenvoudige techniek, dus dat is zo opgelost.
De speaker heeft 2 woofers toch? Lijkt me sterk dat ze beide gesneuveld zijn. Het filter is dus aannemelijk. Morgen fotootje posten en dan kijken we verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Ik ben straks thuis en maak ik er een foto van
Het is een drieweg speaker..

Groeten Michael
Bedankt nu al voor de reacties

[ Voor 14% gewijzigd door michaell958 op 05-03-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y6TwFW9njF9QQ8myqaznWg9T/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Voor mijn idee ziet de filter er gewoon goed uit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zie links bovenin onder de connector toch echt een dikke scheur. Lijkt me een duidelijke zaak.

Het hele soldeervlak is daar onderbroken. Eenvoudigste oplossing, de vlakken kaal maken en een brugje erop solderen, of de andere kant het soldeerpunt opzoeken en daar een brug op maken of de aansluiting daar naartoe verhuizen.

Dat laatste dus niet, dan heb je alleen laag, geen hoog.

[ Voor 63% gewijzigd door Fairy op 05-03-2018 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:45

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Even een zijsprong, is er geen verzekering die dit dekt? Inboedelverzekering bijvoorbeeld?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Flimovic schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:33:
Even een zijsprong, is er geen verzekering die dit dekt? Inboedelverzekering bijvoorbeeld?
Heb ik meegemaakt met mijn B&W 603 s3's. De verzekering schrijft speakers vééél sneller af dan de werkelijk realistische waarde. Zelfs na een beetje jokken over de leeftijd kreeg ik er na aftrek van eigen risico zo weinig voor terug dat het amper de moeite was om het in te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaell958
Fairy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:31:
Ik zie links bovenin onder de connector toch echt een dikke scheur. Lijkt me een duidelijke zaak.

Het hele soldeervlak is daar onderbroken. Eenvoudigste oplossing, de vlakken kaal maken en een brugje erop solderen, of de andere kant het soldeerpunt opzoeken en daar een brug op maken [s]of de aansluiting daar naartoe verhuizen[.s].

Dat laatste dus niet, dan heb je alleen laag, geen hoog.
Oei, mijn vader had dus wel gelijk dat er een scheur in zat, ik ben benieuwd hoe dan de andere tower eruit ziet, maar wat jij zegt op het laatste heb ik niet man, ik heb juist geen laag alleen mid en hoog terwijl de woofer zelf nog helemaal in orde lijkt alleen dus dat contact naar woofer niet, gaat dit lastig worden met solderen overigens? _/-\o_

Kan ik gelijk met mijn nieuwe soldeer station aan de slag... :-)

Dankjewel voor je reactie ik sta er wel verbaast van hoe dit kan, nouja door die klap wel denk ik maar behuizing zelf zelf er nog ok uit, hij viel voor de buitenkant heel gelukkig naar voren in indergeval dus geen deuken erbij gekregen, ik hou jullie allen even op de hoogte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
En dikke kabel gaat dus van linksboven overigens naar de woofer en ik heb aan de terminals dezelfde dikte kabels heb al een stukje afgeknipt die aan de terminals zitten om te kijken of het misschien snoerbreuk zal zijn maar dat is het dus ook allemaal niet maar een scheur in het filter pfff dit wordt wel even wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

michaell958 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:53:
[...]

Oei, mijn vader had dus wel gelijk dat er een scheur in zat, ik ben benieuwd hoe dan de andere tower eruit ziet, maar wat jij zegt op het laatste heb ik niet man, ik heb juist geen laag alleen mid en hoog terwijl de woofer zelf nog helemaal in orde lijkt alleen dus dat contact naar woofer niet, gaat dit lastig worden met solderen overigens? _/-\o_

Kan ik gelijk met mijn nieuwe soldeer station aan de slag... :-)

Dankjewel voor je reactie ik sta er wel verbaast van hoe dit kan, nouja door die klap wel denk ik maar behuizing zelf zelf er nog ok uit, hij viel voor de buitenkant heel gelukkig naar voren in indergeval dus geen deuken erbij gekregen, ik hou jullie allen even op de hoogte.....
Precies andersom dus, maar het idee is hetzelfde :P

Dat scheuren is op zich niet zo gek overigens. Laat maar eens een massa dat aan schroefjes hangt (met condensators, spoelen e.d. eraan) vallen en opvangen door alleen de schroefjes waar ze aanhangen. De krachten die daarbij vrijkomen zullen je nog verbazen hoe veel dat is, want de aanhechting is maar op een heel klein punt. Kun je het filter nog beter gewoon zo op de grond laten vallen dan dat hij in gemonteerde toestand is.

Als je het fixt zou je dus wel moeten zorgen dat het niet verder kan scheuren.

Ik zou ook de condensator even verwijderen en kijken hoe de scheur uitloopt. Het is net als bij een nagel, als er nog geen einde aan zit kan het nog verder inscheuren :o :X . Eindigd hij netjes bij een gaatje of opening, dan is er niks aan de hand, het is net als een autoruit, druk maar eens op een scheurtje ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 05-03-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Fairy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:59:
[...]

Precies andersom dus, maar het idee is hetzelfde :P

Dat scheuren is op zich niet zo gek overigens. Laat maar eens een massa dat aan schroefjes hangt (met condensators, spoelen e.d. eraan) vallen en opvangen door alleen de schroefjes waar ze aanhangen. De krachten die daarbij vrijkomen zullen je nog verbazen hoe veel dat is, want de aanhechting is maar op een heel klein punt. Kun je het filter nog beter gewoon zo op de grond laten vallen dan dat hij in gemonteerde toestand is.

Als je het fixt zou je dus wel moeten zorgen dat het niet verder kan scheuren.

Ik zou ook de condensator even verwijderen en kijken hoe de scheur uitloopt. Het is net als bij een nagel, als er nog geen einde aan zit kan het nog verder inscheuren :o :X . Eindigd hij netjes bij een gaatje of opening, dan is er niks aan de hand, het is net als een autoruit, druk maar eens op een scheurtje ;)
Heel goed, kan iemand even aanwijzen voor mij op een plaatje met circel waar ongeveer de scheur zit ik gok denk dat ik de goeie heb, en condensator verwijderen, hoe doe ik dat safe?

Als ik het allemaal zo lees, moet ik dus een soort lijntje gaan solderen op de plaat gaan solderen naar het officele toe of zie ik dat nou net niet zo als het lijkt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet de indruk dat je erg thuis bent in speakerbouw. Is het geen goed idee om eerst naar een zaak als Speaker en Co in Haarlem te gaan met je vloerstaander om te kijken wat daar een reparatie moet kosten? Ik vind het zonde als je door onwetendheid je filter om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
michaell958 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 04:06:
wij hebben overigens ook meet apparatuur liggen en ook soldeer mogelijkheden.....
Nu dus alleen nog even uitzoeken hoe je dat moet gebruiken 8)

Volgens mij is het vrij simpel, kijk welke printbanen kapot zijn bij die scheur, en soldeer dat dmv een draadbrug weer aan elkaar.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:08:
Ik heb niet de indruk dat je erg thuis bent in speakerbouw. Is het geen goed idee om eerst naar een zaak als Speaker en Co in Haarlem te gaan met je vloerstaander om te kijken wat daar een reparatie moet kosten? Ik vind het zonde als je door onwetendheid je filter om zeep helpt.
Klopt, Ik weet normaal genoeg van hardware maar meer van de comptuers dan hardware van radios en speakers, mijn neef en mijn vader zijn daar wel veel handiger mee want die hebben toen daar heel veel mee gewerkt en ik alleen nog maar met de computers haha ;)

Dit is wel even een schrik momentje, dit is niet zomaar een kleine scheur in het filter.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2Gzy0MyUwwqKhFkaXvn6KorM/full.jpg

Dus wat zouden het beste kunnen doen?! _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:33
0.75mm of 1mm koperdraad op de onderbroken printbanen solderen en het blijft eeuwig werken.
Misschien dat je dat ene bevestigingspunt waar de scheur begonnen is ook kunt verplaatsen als daar ruimte voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BMW_Gizzmo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:38:
Zijn die lijnen wel printbanen? Lijkt wel weggefreesd en dat koperen vlakken voor verbinding zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:59
Sethro schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:53:
[...]

Zijn die lijnen wel printbanen? Lijkt wel weggefreesd en dat koperen vlakken voor verbinding zorgen.
Uiteraard. Het koper zorgt voor de verbinding en de lijnen zijn weggeëtst.
Verbindt het koper en het laag komt weer tot leven. (Het is bijna poëzie)
Het is echt een reparatie van niets. Klein beetje nauwkeurig werken, ben je voor 20 cent aan soldeer klaar. Als je zelf een soldeerstation hebt, ga je hiervoor natuurlijk niet naar een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08

Cheezus

Luiaard

BMW_Gizzmo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:38:
Dat inderdaad. Neem een beetje dik koperdraad zodat dit ook meteen wat stevigheid geeft om verder scheuren te voorkomen.
Zo te zien op de foto van je openingspost loopt er ook een spoor onder de elco door, je zult deze dus even moeten verwijderen om te kijken of deze ook is onderbroken of niet (en op dezelfde wijze repareren indien nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaell958
Ik wil jullie allen bedanken voor de reacties, mijn vader leest op de achtergrond mee en snapt het wel allemaal die is meer thuis in dit soort dingetjes maar extra hulp hierbij wordt heel erg gewaardeerd want eigenlijk is dit zo gedaan alleen moeten we eventjes een dag plannen om dit te doen.

Zelf zat ik nog te denken om het heel misschien een klein beetje terug te duwen zodat de sporen weer contact maken met elkaar (of gaat het dan juist breken) en dat dan nog daarna te bevestigen en te solderen, ik ga jullie op de hoogte houden want dit gaat nu een project worden samen met mijn vader en mijn neef en hopelijk komt er weer een nieuw leven in de speaker!

Ik hou jullie allen op de hoogte!
Voor nu heel erg bedankt, mijn vader gaat overigens ook alles even meten etc...

Mijn vraag is wel, hoe dit nou kan onstaan want in principe zit het in de kast wel helemaal vast dus eigenlijk onmogelijk dat het dan zou kunnen scheuren! kan iemand mij dit uitleggen?

Nogmaals allemaal bedankt voor de tips wordt gewaardeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michaell958 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:22:
......
Zelf zat ik nog te denken om het heel misschien een klein beetje terug te duwen zodat de sporen weer contact maken met elkaar (of gaat het dan juist breken) en dat dan nog daarna te bevestigen en te solderen
Je kunt de gebroken printpaat uitlijnen en op de breuklijn een druppeltje(!!) secondenlijm droppen.
Als de gescheurde delen strak tegen elkaar zitten dan wordt de breuk 'vanzelf' capillair volgezogen.
De originele sterkte krijg je er niet meer mee terug en bij structurele belasting zal de print hier nogmaals breken.

De vlakken van koper ga je hier niet mee verbinden/herstellen, die moet je zoals al is aangeven overbruggen met liefst flexibel koperdraad dat je soldeert.
Mijn vraag is wel, hoe dit nou kan onstaan want in principe zit het in de kast wel helemaal vast dus eigenlijk onmogelijk dat het dan zou kunnen scheuren! kan iemand mij dit uitleggen?
De tegenvraag is hoe dit scheidingsfilter in de kast was gemonteerd.

Zat het op een enkel deel hout vast of op meerdere delen??
Zit het filter op meerdere (los van elkaar staande) delen hout/mdf vast, die ten opzichte van elkaar iets kunnen bewegen dan zit daar het probleem. :+
Dat brengt de spanning van de mogelijk beweeglijke delen direct over op de printplaat, ergo breuk.

Je dropt hierboven bij herhaling meerdere eigen berichten los onder elkaar en kickt daarmee binnen enkele minuten iedere keer je eigen topic, terwijl je intussen zou moeten weten dat je daar beter (zie faq) de wijzig knop in je eigen bericht voor kunt gebruiken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 05:18:
[...]

Je kunt de gebroken printpaat uitlijnen en op de breuklijn een druppeltje(!!) secondenlijm droppen.
Als de gescheurde delen strak tegen elkaar zitten dan wordt de breuk 'vanzelf' capillair volgezogen.
De originele sterkte krijg je er niet meer mee terug en bij structurele belasting zal de print hier nogmaals breken.

De vlakken van koper ga je hier niet mee verbinden/herstellen, die moet je zoals al is aangeven overbruggen met liefst flexibel koperdraad dat je soldeert.

[...]

De tegenvraag is hoe dit scheidingsfilter in de kast was gemonteerd.

Zat het op een enkel deel hout vast of op meerdere delen??
Zit het filter op meerdere (los van elkaar staande) delen hout/mdf vast, die ten opzichte van elkaar iets kunnen bewegen dan zit daar het probleem. :+
Dat brengt de spanning van de mogelijk beweeglijke delen direct over op de printplaat, ergo breuk.

Je dropt hierboven bij herhaling meerdere eigen berichten los onder elkaar en kickt daarmee binnen enkele minuten iedere keer je eigen topic, terwijl je intussen zou moeten weten dat je daar beter (zie faq) de wijzig knop in je eigen bericht voor kunt gebruiken. _/-\o_
Zat het op een enkel deel hout vast of op meerdere delen??: Dat zat vast op het hout in de kast gewoon tegen de achterkant aan.

We gaan er waarschijnlijk zaterdag of week daarop aan de slag ermee... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
Dit gaat je echt wel lukken.
Die printplaat is eigenlijk zeer eenvoudig opgebouwd.

Anderzijds, een nieuwe filter kan je waarschijnlijk ook nog vinden, en die gaat ook geen fortuinen kosten.

Wel snap ik niet hoe die breekt bij een val. Ik denk dat die scheur er al langer zit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Tommie12 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:32:
Dit gaat je echt wel lukken.
Die printplaat is eigenlijk zeer eenvoudig opgebouwd.

Anderzijds, een nieuwe filter kan je waarschijnlijk ook nog vinden, en die gaat ook geen fortuinen kosten.

Wel snap ik niet hoe die breekt bij een val. Ik denk dat die scheur er al langer zit.
Dankjewel!

Dat laatste is zeker al omdat het er al waarschijnlijk was, want ik moest hem al een keertje goed neerzetten en toen spelde hij ook weer, heb dus al een paar keer gehad dat de woofer ermee stopte ;)

En daarna weer werkte en na die val helemaal niet meer dus die scheur zal wel eerst nog wel klein geweest zijn, ik heb ook al op internet opgezocht naar een 3 weg print plaatje alleen moet ff kiezen als dit niet werkt welke het beste is en het meest geschikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
Als die speakers al oud zijn, dan gebeurt het wel eens dat de elco's defect (uitgedroogd) raken.

Je kan die vervangen, maar dan kan het ook handiger zijn een nieuwe filter te kopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Probleem zit hem niet in de grote scheur aan de rechterkant, maar waar de scheur ophoud linksboven in de cirkel. Die printbaan is 100% doorgesneden en heeft aan het begin en eind een contactpunt (soldering) die nu onderbroken is. Die andere baan waar de print het verst uit elkaar ligt heeft verder geen functie, want de solderingen zijn nog verbonden met elkaar.

Maak de print weer vlak, verlijm de delen weer aan elkaar (geen cyanoacrylaatlijm cq secondelijm, dat heeft 0,0 flexibiliteit en kan het ook niet overbruggen. Gebruik liever iets taaiers) en maak een brugje over het doorgesneden vlak. In principe is het voldoende om een centimeter speakerkabel er bloot op te leggen en aan beide kanten vast te solderen. Het koper ligt al bloot dus deze fix is echt supermakkelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michaell958
Beste aantwoord geven vindt ik nogal wat, maar ik wil alsnog iedereen enorm bedanken voor alle tips, mijn neef en me vader zijn er ook wel erg handig mee, dus het gaat goed komen! als het is gefixt zal ik dat ook zo snel als mogelijk laten weten!!! :D Thank you all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fi5d0A3k4CaILc9PR5H4DV5r/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EqVFE2mobo2N6Pux5I88qA6O/full.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door michaell958 op 13-03-2018 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Beste mensen

We hebben uieindelijk een hele makkelijke brug gemaakt naar de overkant zodat het weer in verbinding zou komen, gelukkig is dit goed uitgepakt en werkt de speaker weer helemaal perfect! :D

Voor matriaal hebben we voor het bruggetje gewoon een stuk koperdraad gebruikt rond dik en stug volgesmij hetzelde draad wat je voor stopcontacten gebruikt, vrij makkelijke techniek het moet alleen in contact komen met elkaar en meer doet het niet volgensmij (mijn kennis is niet al te hoog met dit soort techniek) maargoed het is dus een beetje inproviseren geweerst hoe we dit gingen oplossen en uiteindelijk is het allemaal gelukt!

Condensator hebben we wel verwijderd want door die scheur zou die niks meer tot vrij weinig meer doen maar we merken geen verschil van hoe die eerst zou doen! :D

Alles werkt dus weer nadat we het zo hebben gesoldeerd
Bedankt allemaal voor het meedenken nogmaals ik wilde het laten weten dat het probleem verholpen is!!!

[ Voor 8% gewijzigd door michaell958 op 13-03-2018 02:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@michaell958 Mooi dat het is opgelost maar in het vervolg graag niet meer 2-3 keer binnen 24 uur achter elkaar posten; dat is niet gewenst op het forum. Wanneer de laatste post van jezelf is en je wil iets toevoegen, gebruik dan de "wijzig"-knop; die is er niet voor niets. Dat voorkomt dat het topic ongewenste schopreacties naar boven krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Jag

Mooi dat het opgelost is. Maar waarom moest die condensator er nou af, dat begrijp ik nog niet helemaal. Een condensator op een filter heeft wel echt een belangrijke functie doorgaans :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Jag schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:33:
Mooi dat het opgelost is. Maar waarom moest die condensator er nou af, dat begrijp ik nog niet helemaal. Een condensator op een filter heeft wel echt een belangrijke functie doorgaans :).
Hij zat bij die scheur, echt er tussen zegmaar, het leek ons dat die dan toch niks meer zou doen tot weinig... maargoed we merken geen verschil dus dan lijkt 't toch ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
S1NN3D schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:09:
[mbr]@michaell958 Mooi dat het is opgelost maar in het vervolg graag niet meer 2-3 keer binnen 24 uur achter elkaar posten; dat is niet gewenst op het forum. Wanneer de laatste post van jezelf is en je wil iets toevoegen, gebruik dan de "wijzig"-knop; die is er niet voor niets. Dat voorkomt dat het topic ongewenste schopreacties naar boven krijgt.[/mbr]
Bedankt, dacht dat het nooit echt een probleem zou zijn excuus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jag schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:33:
Zorgen dat er geen HF naar de woofers gaat? Niet schadelijk, maar wel voor de toonbalans misschien een probleem. Gaat de woofer schel klinken.

PS. Kabel voor stopcontacten is meestal solid copper. Dit is stranded.

Toch zou ik nog wel even, desnoods met hotmelt de print wat verstevigen en ook vlak maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 13-03-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Fairy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:56:
[...]

Zorgen dat er geen HF naar de woofers gaat? Niet schadelijk, maar wel voor de toonbalans misschien een probleem. Gaat de woofer schel klinken.

PS. Kabel voor stopcontacten is meestal solid copper. Dit is stranded.

Toch zou ik nog wel even, desnoods met hotmelt de print wat verstevigen en ook vlak maken.
We hadden de printplaat ook vlak gemaakt, en verstevigd met gewoon hete pistool lijm want meer hadden we niet in huis, de woofer ben ik nu aan het testen zowel mono als stereo om te horen of het allemaal hetzelfde klinkt en voor nu lijkt alles gewoon weer te werken zoals het was :)

Kijk we hebben nou niet heel veel in huis voor dit soort dingen dus we moesten echt gewoon improviseren zodat het gewoon ging werken en resultaat is echt goed want ik hoor niks geen geluidsverschil dan eerst dus ze zijn gewoon in goede staat weer alleen de filter heeft gewoon een "fixed" status gekregen als ik later iets begin te merken koop ik een nieuwe filter maar voor nu neuh.... :)

Door die scheur was het gewoon duidelijk te zien dat die elco al niks meer deed want hij zat er ook al niet goed op meer hij werkt nu dus veel meer wil ik er niet meer aan gaan doen ;) :P

[ Voor 44% gewijzigd door michaell958 op 13-03-2018 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaell958
We zijn nu aantal maandjes verder en alles werkt nog perfect!

Ben nogsteeds jullie erg dankbaar voor meedenken! (nogsteeds) 20-8-2018

Ja en nogsteeds gewoon! en dat zal wel zo blijven, ze staan alleen maar op dezelfde plek. :) en als je speakers laat staan blijven ze spelen.

[ Voor 42% gewijzigd door michaell958 op 25-02-2019 19:06 ]

Pagina: 1