Audio Converter voor 4.0 setup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 09:26
Beste tweakers,

Ik ben al langere tijd op zoek naar een audio converter/Digitale voorversterker om de volgende setup aan te sturen:

2x Frontspeakers met analoge stereo versterker
2x Achterspeakers met analoge stereo versterker.

Dit maakt een 4.0 quadraphonic setup.

Audio Bron zal mijn tv zijn geconnecteerd met SPDIF, type: LG oled55c7v

De converters die ik kan vinden zullen Toslink (SPDIF) omzetten naar 5.1/2.1 analoog signaal:
Voorbeeld: https://sewelldirect.com/...ound-decoder-spdif-to-rca

De 2 problemen die ik hiermee zie zijn als volgt:

1: Het geluid dat naar het center kanaal gestuurd wordt moet eigenlijk gemixed worden naar de 2 front speakers aangezien het center kanaal niet aangesloten wordt.

2: De Front kanalen moeten niet op het laag gifilterd worden, aangezien het subwoofer kanaal niet aangesloten wordt.

Heeft iemand een idee hoe ik toch het geluid zo kan converten/mixen dat het center kanaal netjes over de fronts wordt gestuurd en het laag ook weergegeven wordt?

Via de PC kan je hier gewoon simpel 4.0 selecteren bij de instellingen van de geluidskaart, maar ik dit geval wil ik gewoon de TV (Netflix/nas streamen) als bron gebruiken.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via nl-chrs op 10-03-2018 20:55)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

nl-chrs schreef op maandag 5 maart 2018 @ 01:00:
[...]

Ik denk dat mijn uitleg een beetje onduidelijk is, wat ik wil bereiken is en 4.0 setup in plaats van een 5.1 setup.

Dus 2 stereo versterkers 2x 2.0 = 4.0

Als ik het digitale uitgangs signaal zo kan mixen dat ik dus enkel 2x voor en 2x achter overhoud inclusief het Frontsignaal gemixed in de voor speakers zodat de stemmen niet wegvallen. (Vanuitgaande dat het laag niet gefilterd wordt naar het subkanaal dat ik niet ga gebruiken).

EDIT: als ik je post nog een keer leest klopt het wel wat je zegt, maar wil ik de 5.1 liefst in 1x scheiden naar 4.0..
Ik begrijp goed wat je wil. De meest directe route is een surround receiver kopen. Die kan alles wat je wil (en evt meer) en hoeft niet duur te zijn.

Ik begrijp ook dat je het een onzinnig idee vindt als je al voldoende amps hebt.

Ik denk drie alternatieven:
- 2e hands surround pre amp. Rotel heeft die onder andere in het assortiment. Kunnen alles wat je wil, zullen alleen ook 2e hands nog prijzig zijn.
- goedkope surround decoder via eBay bestellen en analoog mixertje (Behringer bijv) erachter om center kanaal en sub aan fronts toe te voegen.
- een surround decoder vinden waarbij je wel speaker instellingen kan maken. Denk niet dat deze markt groot is :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Tv naar versterker 1, stereo instellen. Daarna met stereo tulp naar versterker 2.. simpel

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Hi,

Als ik je goed begrijp heb je dan 2 stereo, dat is niet wat ik zoek..

Wat ik wil is 4 afzondelijke kanalen dus 4.0. (Links rechts voor en links rechts achter) zodat je het surround effect hebt met films etc. Alleen dan zonder de center speaker en subwoofer.

De versterkers zijn beide analoog en kunnen dus enkel (nu met de stereo jack plug van de tv) analoog worden aangesloten. Vandaar het idee om de digitale uitgang te pakken van de tv en die te splitsen in 4 kanalen (Links voor + Rechtsvoor en Linksachter + Rechtsachter.) waarmee je dus de 2 achter kanalen naar de 2e versterker stuurt voor de achterspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@nl-chrs Je loopt nu dus tegen de beperkingen van een gewone versterker aan op het processen van surroundsound. Een av-receiver mixt de surroundtrack automatisch naar de speakeropstelling, waarbij de center dan verdeeld wordt over de 2 fronts, in het geval van een 4.0-opstelling. Wat jij wil lijkt me erg lastig met 1 of 2 versterkers.

@millman Leuk, maar dan krijg je dus nooit een quadrofonische surroundsound, maar gewoon LoRo (left only; right only) en ik begrijp dat @nl-chrs juist 4 afzonderlijke kanalen wil kunnen horen.

@nl-chrs Begrijp ik nu goed dat je 2 losse stereoversterkers hebt staan? En dat je dan dus eigenlijk eerst de 5.1 wilt splitsen naar 3.1 en 2.0 waarbij de 3.1 staat voor front + center + sub en de 2.0 dan voor rear en dat je dat op die manier wilt scheiden en overbrengen naar de twee versterkers en de bijbehorende luidsprekers? En als dat dus van elkaar gescheiden is, de 3.1 wilt mixen naar 2.0? Ik geloof dat je het wel ingewikkeld maakt voor jezelf. ;) 3.1 naar 2.0 zou dan vanzelf moeten gaan lijkt me. Maar of die eerste scheiding zomaar kan, ben ik ook wel benieuwd naar.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Jorgen schreef op maandag 5 maart 2018 @ 00:57:
@nl-chrs Je loopt nu dus tegen de beperkingen van een gewone versterker aan op het processen van surroundsound. Een av-receiver mixt de surroundtrack automatisch naar de speakeropstelling, waarbij de center dan verdeeld wordt over de 2 fronts, in het geval van een 4.0-opstelling. Wat jij wil lijkt me erg lastig met 1 of 2 versterkers.

@millman Leuk, maar dan krijg je dus nooit een quadrofonische surroundsound, maar gewoon LoRo (left only; right only) en ik begrijp dat @nl-chrs juist 4 afzonderlijke kanalen wil kunnen horen.

@nl-chrs Begrijp ik nu goed dat je 2 losse stereoversterkers hebt staan? En dat je dan dus eigenlijk eerst de 5.1 wilt splitsen naar 3.1 en 2.0 waarbij de 3.1 staat voor front + center + sub en de 2.0 dan voor rear en dat je dat op die manier wilt scheiden en overbrengen naar de twee versterkers en de bijbehorende luidsprekers? En als dat dus van elkaar gescheiden is, de 3.1 wilt mixen naar 2.0? Ik geloof dat je het wel ingewikkeld maakt voor jezelf. ;) 3.1 naar 2.0 zou dan vanzelf moeten gaan lijkt me. Maar of die eerste scheiding zomaar kan, ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik denk dat mijn uitleg een beetje onduidelijk is, wat ik wil bereiken is en 4.0 setup in plaats van een 5.1 setup.

Als ik het digitale uitgangs signaal zo kan mixen dat ik dus enkel 2x voor en 2x achter overhoud inclusief het Frontsignaal gemixed in de voor speakers zodat de stemmen niet wegvallen. (Vanuitgaande dat het laag niet gefilterd wordt naar het subkanaal dat ik niet ga gebruiken).

EDIT: als ik je post nog een keer leest klopt het wel wat je zegt, maar wil ik de 5.1 liefst in 1x scheiden naar 4.0..

[ Voor 3% gewijzigd door nl-chrs op 05-03-2018 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

Misschien kan deze wat je wilt? https://www.conrad.nl/nl/...0-x-1080-pix-1331002.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Dit device zal het zelfde resultaat geven als het apparaat in mijn start post, omdat je niet kan kiezen om de center (+Sub) uit te schakelen en die kanalen te laten mixen in de front's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Een oplossing kan zijn om 3 van deze Stereo naar analoog converters toe te voegen achter het apparaat in mijn start post:
Afbeeldingslocatie: https://imagescdn.juno.co.uk/full/IS432335-01-01-BIG.jpg
Afbeeldingslocatie: https://sewelldirect.imgix.net/gallery/SW-29767/SW-29767_1.jpg

https://www.juno.co.uk/pr...mono-converter/432335-01/

Wat het idee is:
1--> Center output kanaal te mixen naar 2x mono met converter 1.
2--> Mono output 1 van converter 1 + Front left kanaal in de 2e converter mixen naar combined left
3--> Mono output 2 van converter 1 + Front Right kanaal in de 3e converter mixen naar combined right

Op deze manier heb je theoretisch het center kanaal terug gemixed naar Links voor + Rechts voor..

Wat denken jullie hiervan?

[ Voor 11% gewijzigd door nl-chrs op 05-03-2018 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@nl-chrs misschien zou je aan kunnen geven om welke versterkers het nu gaat, dat we de aansluitingen en mogelijkheden daarvan eens kunnen bekijken.

Daarbij krab ik mij aan het achterhoofd en vraag me af waarom je met 2 analoge stereo versterkers wil werken in je setup?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Het zijn 2 standaard 2 kanaals analoge stereo versterkers. Type is niet heel relevant, hebben ieder 2 inputs: links + rechts. De redenen dat ik deze wil gebruiken zijn:

* Heb ze al in mijn bezit
* Merk is Rotel
* sluiten goed aan bij de B&W speakers

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

[...]

Ik begrijp goed wat je wil. De meest directe route is een surround receiver kopen. Die kan alles wat je wil (en evt meer) en hoeft niet duur te zijn.

Ik begrijp ook dat je het een onzinnig idee vindt als je al voldoende amps hebt.

- 2e hands surround pre amp. Rotel heeft die onder andere in het assortiment. Kunnen alles wat je wil, zullen alleen ook 2e hands nog prijzig zijn.
- goedkope surround decoder via eBay bestellen en analoog mixertje (Behringer bijv) erachter om center kanaal en sub aan fronts toe te voegen.
- een surround decoder vinden waarbij je wel speaker instellingen kan maken. Denk niet dat deze markt groot is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Jag schreef op maandag 5 maart 2018 @ 01:47:
[...]

Thanks voor je reply! Heb al even lopen zoeken naar een 2e hands rotel pre amp met surround ondrrsteuning welke modern genoeg is om Toslink te ontvangen. Nog niet gevonden helaas.

Optie 2 is nog steeds interessant, hoe zie jij dat voor je? Qua mixen. Aangezien het center kanaal maar 1 kanaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kodi dsplayer (= een addon voor Kodi) kan softwarematig alles wat je wil. Hardware ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Alternatief is inderdaad af te spelen via de PC met Netflix app en Kodi.. Maar het was juist leuk geweest om de onboard netflix en treaming app van de TV te benutten.. maar dit gaat inderdaad complex worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En via tv heb je natuurlijk Netflix 4k en via ander apparaat moet je het maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

nl-chrs schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:24:
[...]

Thanks voor je reply! Heb al even lopen zoeken naar een 2e hands rotel pre amp met surround ondrrsteuning welke modern genoeg is om Toslink te ontvangen. Nog niet gevonden helaas.

Optie 2 is nog steeds interessant, hoe zie jij dat voor je? Qua mixen. Aangezien het center kanaal maar 1 kanaal is.
Optie 1 voorbeeld. Wel erg duur dus.

Optie 2 is een surround decoder, kan evt via ebay. En dan een mixer zoals de Behringer Xenyx 502. Die is 40euro. Je achter luidsprekers sluit je rechtstreeks aan op de surround uitgangen van je decoder.

De front uitgangen steek je dan in kanaal 2/3. De center in kanaal 1. En de sub in kanaal 4. Dan mix je het sub en center kanaal naar de front luidsprekers. Met de mixer kan je dan ook nog mooi het level van center en sub regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Jag Kunnen we dan niet gewoon eenvoudiger een echte av-receiver van Sony / Pioneer / Marantz / Denon / Onkyo / Yamaha adviseren, die ook op die 4 speakers wordt aangesloten? Een 3e amp lijkt misschien veel, maar met kastje, mixertje, houtje-touwtje wordt het ook een hele stapel aan kunst-en-vliegwerk met allemaal "net-niet-aparatuur". Het enige wat je dan nog hoeft te doen is er een luidsprekerswitch tussen te zetten waarbij je de input voor de luidsprekers kunt selecteren. Ik had er ooit één om bij mijn radio te kunnen switchen tussen 2 stellen luidsprekers: A; B; beide. Ik neem aan dat ze er ook omgekeerd zijn. Input A of Input B. Dan heb je een dedicated apparaat wat sowieso zelf probleemloos en foutloos elke surroundtrack decodeert/downmixt naar 4.0 en kun je naar hartenlust switchen tussen je stereoversterkers of je av-receiver. Of misschien kan het dan wel nog simpeler door één van beide als voor/eind versterker te gebruiken. Óf, TS verkoopt al zijn Rotels en zet er meteen een mooie AV-receiver voor in de plaats. Probleem opgelost ;) O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Jorgen op 05-03-2018 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dat was ook mijn eerste suggestie. En idd ook de oplossing die ik zelf zou kiezen. Maar ik vermoed dat de TS liever voor een andere oplossing kiest.

Ik zou wel nog in overweging nemen dat een surround receiver ook streamings mogelijkheden heeft, beter de speaker setup kan calibreren en ook uitbreidingsmogelijkheden geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe, ook al lijkt een surround receiver het makkelijkste is dat niet de beste oplossing als je ook nog eens lekker muziek wilt kunnen luisteren... via pc zou het perfect kunnen maar blijkbaar zijn er belachelijk hoge systeem eisen verbonden aan Netflix 4K op de pc... heb het volgende eventueel beschikbaar:

Shuttle DS81 Barebone
16GB ram
i7-4790
USB 5.1 geluidskaart

Dit kan waarschijnlijk geen 4k Netflix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Niet werkelijk belachelijk hoog, eerder wat moderner. Minimaal 7e generatie Intel processor (Kaby Lake), en Windows 10.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
De I-7 4790 zou 4K prima aan moeten kunnen, toch vreemd dat Netflix dan niet ondersteund wordt (of andersom)
http://www.guru3d.com/art...-processor-review,21.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nl-chrs schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:55:
De I-7 4790 zou 4K prima aan moeten kunnen, toch vreemd dat Netflix dan niet ondersteund wordt (of andersom)
http://www.guru3d.com/art...-processor-review,21.html
Je Haswell CPU is een fijne processor (voor zijn tijd), maar hij mist nu eenmaal wat zaken die wel aanwezig (en noodzakelijk) zijn in die 7e generatie CPU's. Het is helaas niet anders.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

nl-chrs schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:07:
Heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe, ook al lijkt een surround receiver het makkelijkste is dat niet de beste oplossing als je ook nog eens lekker muziek wilt kunnen luisteren... via pc zou het perfect kunnen maar blijkbaar zijn er belachelijk hoge systeem eisen verbonden aan Netflix 4K op de pc... heb het volgende eventueel beschikbaar:

Shuttle DS81 Barebone
16GB ram
i7-4790
USB 5.1 geluidskaart

Dit kan waarschijnlijk geen 4k Netflix?
Ik zie niet in waarom een receiver minder goed zou zijn voor muziek. Uiteindelijk is het een "audio-doorgever" die akoestisch transparant hoort te zijn. Equalizers daargelaten. Maar goed dat is een heel andere discussie. O-) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
Je kunt een AV-receiver toch ook alleen als voorversterker gebruiken? Alle AV-receivers die ik heb (gehad) hebben pre-out-connectors. Bijkomend voordeel is dat je er dan ook (ooit) nog eens een center-speakertje aan kunt knopen. Een center is naar mijn mening de belangrijkste speaker bij video.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
T-MOB schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:13:
Je kunt een AV-receiver toch ook alleen als voorversterker gebruiken? Alle AV-receivers die ik heb (gehad) hebben pre-out-connectors. Bijkomend voordeel is dat je er dan ook (ooit) nog eens een center-speakertje aan kunt knopen. Een center is naar mijn mening de belangrijkste speaker bij video.
Ik vind dit een hele goede, ben nu op zoek naar het juiste type. Messte recievers kunnen ook werken met phantom center. Nu nog een leuke voor niet te veel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Ik ben het volgende tegengekomen voor een leuke prijs:

Rotel surround receiver RSX-965
http://www.rotel.com/en-gb/product/rsx-965
Manual:
http://www.rotel.com/site...ct/manuals/RSX-965-OM.pdf

Deze unit bevat de juiste digitale inputs om de LG oled55c7v mee aan te sluiten. Als ook pre-outs voor naar de bestaande Rotel RB-03 eindversterker voor de front speakers.
Terwijl de interne versterker gebruikt gaat worden voor de achter speakers en ik de Center setting op none zal instellen.

Enige wat ik mij afvraag of een verouderde surround reciever overweg kan met de output formaten van deze moderne tv met als Bron de ingebakken Netflix app.

Waarschijnlijk wel, aangezien de reciever het volgende ondersteund:
Dolby Digital® and DTS® digital surround sound signals

Enkel PCM komt niet voor in de handleiding van de reciever, (wordt gebruikt bij MPEG en ???)

Thanks!

[ Voor 7% gewijzigd door nl-chrs op 09-03-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-chrs
Update, Reciever opgehaald en werkt fantastisch in de huide setup, fronts aangestuurd via de Pre-Outs naar bestaande RB-03 eindbak.

Setup:

Fronts B&W DM630
Rear B&W DM600

Reciever:
Rotel RSX-965
Stereo Eindversterker Rotel RB-03.

Klinkt helemaal super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ondanks dat je op een receiver van een duur merk (Arcam, Rotel, Integra, etc) vaak de opties mist van de goedkopere merken (Bij Sony, Marantz en co. krijg je vaak meer functies), denk ik wel dat je met de aankoop van een receiver de beste keuze hebt gemaakt om te kunnen doen wat je wilt. Veel plezier met je films!

Pagina: 1