Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plex Media Server PC

Pagina: 1
Acties:

• niv3k
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 14:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil deze pc gebruiken als media server voor Plex. Er zullen maximaal 3 transcodes nodig zijn op 1080p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is 500 euro. Assemblage, verzending en besturingssysteem is niet in deze prijs meegerekend.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De HDD's heb ik al en hoeven dus niet in dit systeem meegerekend te worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, SSD, CPU, RAM, voeding, moederbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Ryzen CPU lijkt mij op dit moment het voordeligst.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een moederbord met onboard video, dit is echter geen must.
Daarnaast wil ik graag een "simpele" case met 4 of meer drive bays.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag een suggestie krijgen voor een systeem, zodat ik verder kan inventariseren.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

Shunt

Boe

Als je graag meerdere streams wilt transcoden investeer dan naast in een goede CPU / GPU ook in een plex pass. Dan krijg je namelijk hardware transcoding dat scheelt op verbruik en prestaties nogal veel. Verder zijn volgens mij op het moment juist de Intel cpu’s interessant voor Plex. Vooral met hw decoding of je moet een supported ryzen APU kopen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• niv3k
Shunt schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:07:
Als je graag meerdere streams wilt transcoden investeer dan naast in een goede CPU / GPU ook in een plex pass. Dan krijg je namelijk hardware transcoding dat scheelt op verbruik en prestaties nogal veel. Verder zijn volgens mij op het moment juist de Intel cpu’s interessant voor Plex. Vooral met hw decoding of je moet een supported ryzen APU kopen.
Bedankt voor de tip! Ga mij nu in ieder geval verdiepen in de Plex pas en hardware transcoding in het bijzonder.

• niv3k
Heb op het moment het volgende samen gesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 174,49€ 174,49
1ASRock A320M-DGS€ 49,50€ 49,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,01€ 97,01
1Crucial CT8G4DFS824A€ 75,95€ 75,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1WD Green SSD 2,5" (WDS120G1G0A) 120GB€ 45,98€ 45,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,80

Ik ben nog wel verder aan het kijken naar een ander moederbord aangezien deze geen onboard video heeft. Daarnaast zijn 4 sata poorten ook niet optimaal.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
de asrock a32m heeft wel degelijk onboard video, kijk maar naar de dvi pport ;)
De eerste generatie Ryzen heeft geen GPU, voor beeld dien je dan ook een losse videokaart erbij te halen.
voor een headless server geen probleem, puur voor setup een goedkope gpu er in (of "lenen" van een andere computer)
Maar waarom pak je mAtx boardje? de ASRock AB350M Pro4 (ik heb deze) heeft net wat meer, kun je bijvoorbeeld nog naast de gpu een sata controller bij plaatsen.
teven is Hw Transcoding nog redelijk in Bèta status...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Shunt

Shunt

Boe

geenwindows schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:56:
de asrock a32m heeft wel degelijk onboard video, kijk maar naar de dvi pport ;)
De eerste generatie Ryzen heeft geen GPU, voor beeld dien je dan ook een losse videokaart erbij te halen.
voor een headless server geen probleem, puur voor setup een goedkope gpu er in (of "lenen" van een andere computer)
Maar waarom pak je mAtx boardje? de ASRock AB350M Pro4 (ik heb deze) heeft net wat meer, kun je bijvoorbeeld nog naast de gpu een sata controller bij plaatsen.
teven is Hw Transcoding nog redelijk in Bèta status...
Nee dit bord heeft geen on board video het heeft de mogelijkheid om een APU te installeren op de M4 socket zoals een Ryzen 5 / 7 dan kun je de DVI gebruiken. Een on board video is een dedicated chip op het moederbord.

Verder mag het HW transcoding nog in beta zijn maar geloof me dat het een erg groot verschil maakt.
Zover als ik weet zijn de meeste relatief goedkope Intel cpu's altijd nog sneller in software transcoding als (de previous gen) AMD cpu's. Ik heb geen idee hoe dit zit met de Ryzen series.

Game PC

• geenwindows
  • Niet online
volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. dit bordje heeft onboard video aansluiting alleen de gekozen cpu heeft dit niet waardoor de onboard aansluiting niet zal werken.
HW transcoding zal zeker beter zijn dan software, dat geloof ik zeker. zelf nog geen ervaring mee...
(plex draait hier in Docker)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Shunt

Shunt

Boe

geenwindows schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:17:
volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. dit bordje heeft onboard video aansluiting alleen de gekozen cpu heeft dit niet waardoor de onboard aansluiting niet zal werken.
HW transcoding zal zeker beter zijn dan software, dat geloof ik zeker. zelf nog geen ervaring mee...
(plex draait hier in Docker)
Haha ja ik reageerde puur op het onboard stukje dat is stiekem een reliek uit het verleden toen moederborden nog daadwerkelijk onboard gpu's hadden. Tegenwoordig is dat op server moederborden na verdwenen.

Ik heb vorige maand de keuze gemaakt om een plex pass te kopen voor 80 dollar voor life time.
Voor mij is de mogelijkheid om op ieder device plex te gebruiken het geld al waard tel daar de Hardware decoding bij op en het is de beste aanschaf van het jaar nu al. :P

Game PC

• geenwindows
  • Niet online
Plex Pass heb ik niet echt voor de extra's genomen, meer voor de support voor de developpers ;)

Om nog even op TS terug te komen:
Ik zelf gebruik de ryzen 7 1700 zonder OverClock en kan met gemak 5 1080 transcode streams aan zonder tegen buffer aan te lopen, en zonder HW-transcode. (meer apparaten had ik niet, en vond 5 tegelijkertijd wel voldoende, was nog ruimte over voor meer, wel is dit getest op 't bekabelde netwerk gedeelte.)
ik denk dat een ryzen 5 1600 wel voldoende zal zijn voor 3 streams tegelijkertijd.
maar transcode is niet altijd nodig, Direct stream, of alleen audio transcode vraag weinig van de cpu.
betreft x265 transcode, dat is weer een ander verhaal.

• Joost1991
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:22
Wat betreft het transcoden van content, reken ongeveer dat je met 2000 passmark punten 1 transcode 1080p stream kunt bedienen. Met een Ryzen 5 1600 (https://www.cpubenchmark....=AMD+Ryzen+5+1600&id=2984) kun je dus ongeveer 6 transcodes tegelijk serveren, afhankelijk van je uploadsnelheid natuurlijk.

Macbook Pro 16" 2021 -  iPhone 14 Pro Max Deep Purple 256GB -  Apple Watch Ultra 2 Black Titanium Case -  iPad Pro 11" M4 Space Gray 256GB -  Apple TV 4K 32GB

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Wel zonder bays, maar wellicht een leuk alternatief. Klein, kan 3 streams aan en verbruik is zeer laag:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNK€ 326,-€ 326,-
1Crucial CT8G4SFS824A€ 76,95€ 76,95
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 76,57€ 76,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,52

• niv3k
Bedankt voor de reacties iedereen! Het ASRock AB350M Pro4 moederbord lijkt mij een goede vervanger van mijn eerdere suggestie. Aangezien ik (waarschijnlijk) voor een Ryzen 1600 CPU ga is onboard video geen must. Ik zal dan in deze configuratie een oude videokaart gebruiken wanneer ik bij de server moet, maar deze zal voornamelijk headless opereren.

Ik heb voor 3 transcodes als streven gekozen omdat ik uit ga van 3 gebruikers. Natuurlijk zal het grootste gedeelte van de media via een direct stream lopen, maar in het "ergste" geval ga ik uit van 3 transcodes.

De Plex pas zal ik nog verder bekijken als het systeem een tijdje draait. Het is wel aantrekkelijk met de kijk op hardware transcoding in de toekomst en pre-loaden op een mobiel apparaat.
Pagina: 1