Beide kanalen op versterker geven links geen geluid meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:07

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn Yamaha AX-492 heeft 2 kanalen, en enige tijd geleden begon de linker speaker te kraken, waarna het geluid minder werd tot het helemaal weg viel. Na wat troubleshooten kwam ik er achter dat dit voor de linker uitgang van het andere kanaal ook geldt. Nu heb ik beide speakers aangesloten op de rechter uitgangen van beide kanalen; ik houd soms wel van retro, maar mono geluid anno 2018... :+ Daarnaast is het ook al eens gebeurd dat deze 2 uitgangen ook al begonnen te kraken tot ze wegvielen.

Toen ik de versterker open schroefde, zag ik niets bijzonders aan de uitgangen, als ook niet op de printplaat. Moet zeggen dat ik er weinig verstand van heb, maar een doorgebrande transistor ofzo zou me lijkt me moeten opvallen.

Ik zou het jammer vinden om deze versterker af te moeten schrijven, want verder heb ik er nog nooit problemen mee gehad, en hoop dus dat het makkelijk op te lossen is. Wat kan ik verder nog nakijken? Eventueel kan ik een aantal foto's posten van de printplaat. Zelf heb ik al geprobeerd wat meer info te vinden over dit soort problemen, maar heb nog niets bruikbaars gevonden.

Alvast bedankt voor de suggesties :)

-EDIT- de foto's:

Versterker 1

Versterker 2

Versterker 3

Indien meer details nodig zijn; u roept, ik schiet (foto's).

[ Voor 20% gewijzigd door LankHoar op 04-03-2018 21:35 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 04-03-2018 22:35)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nee, dit is een lapmiddel. Je potmeter is vuil of versleten. Het helemaal dicht en opendraaien, wat tijdelijk de functionaliteit weer terug brengt van potmeter is een trucje wat ik van mijn pa heb geleerd. Misschien kan @mux exact uitleggen wat er dan gebeurd.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Foto's zijn meer dan duizend en 1 woorden bij elkaar. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 04-03-2018 21:23 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Lip schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:23:
Foto's zijn meer dan duizend en 1 woorden bij elkaar. :)
U roept, ik bedien :) Zie hierboven.

Leuke ondertitel overigens!

[ Voor 9% gewijzigd door LankHoar op 04-03-2018 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heb je een oscilloscoop en multimeter tot je beschikking? Indien "ja", dan kan je overwegen beide kanalen het zelfde signaal te voeren, en de meetwaarde van de twee kanalen te vergelijken.

Edit: Zie ook de service manual voor een hoop nuttige info: http://www.vintageshifi.c...AX-492-Service-Manual.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door TommyboyNL op 04-03-2018 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

hoe voelt de oppervlakte van de linker condensator op de foto 1, bol of vlak?

Wanneer de versterker uit staat en je de balansknop helemaal naar links draait, daarna naar rechts en daarna terug naar het midden. En je schakelt daarna de versterker aan, komt dan het linker kanaal weer terug?

@TommyboyNL Moet er dan niet een HF-filter tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Lip schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:47:
hoe voelt de oppervlakte van de linker condensator op de foto 1, bol of vlak?

Wanneer de versterker uit staat en je de balansknop helemaal naar links draait, daarna naar rechts en daarna terug naar het midden. En je schakelt daarna de versterker aan, komt dan het linker kanaal weer terug?

@TommyboyNL Moet er dan niet een HF-filter tussen?
Alle condensatoren zijn vlak, ik voel geen abnormaalheden. Dat gezegd hebbende, toen ik zojuist de balansknop naar links, rechts en weer naar het midden draaide, en daarna muziek speelde, deed de linker speaker het weer. Toch vreemd, want toen het probleem zich voor het eerst voor deed heb ik ook met de balansknop gespeeld.

Ik bezit geen oscilloscoop, wel een multimeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nou weet je in ieder geval, wat je te doen staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Lip schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:09:
Nou weet je in ieder geval, wat je te doen staat. :)
Nou, eigenlijk vraag ik me af wat er mis ging, en waarom ie het nu weer doet, en of ie het ook gaat blijven doen :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nee, dit is een lapmiddel. Je potmeter is vuil of versleten. Het helemaal dicht en opendraaien, wat tijdelijk de functionaliteit weer terug brengt van potmeter is een trucje wat ik van mijn pa heb geleerd. Misschien kan @mux exact uitleggen wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Lip schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:13:
Potentiometer, gotcha. Moest wel ff op Wikipedia lezen wat dat nou precies is. Is dat iets dat makkelijk te vervangen is voor een leek? En waar koop ik dit soort onderdelen? Ben wel redelijk handig, maar heb nagenoeg nul verstand van elektriek.

-EDIT- Hmm ik lees op een of ander forum dat ik hem ook gewoon zou kunnen verwijderen? Ik gebruik de functionaliteit eigenlijk nooit meer, staat altijd gewoon in het midden.

[ Voor 12% gewijzigd door LankHoar op 04-03-2018 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Hoi :) een potentiometer is een klein metalen flapje dat over een koolstoffilm heen sleept. Visueel:

Afbeeldingslocatie: https://www.electronics-tutorials.ws/resistor/pot3.gif

De wiper 'schuurt' dus over de track heen. Staat hij helemaal naar links, dan is de weerstand tussen de wiper en de linkerterminal laag, en de weerstand tussen wiper en rechterterminal hoog. En omgekeerd als hij naar rechts gedraaid is.

De wiper 'schuurt' dus over het oppervlak heen en weer. Meestal zit er wat grafiet tussen als 'smeermiddel', maar in de loop van de jaren wordt de wiper of zelfs de track aangetast door de zuurstof en vocht in de atmosfeer, wat zorgt voor slecht contact. Dit is waarom potentiometers stukgaan. Eventjes heen en weer bewegen kan die oxidelaag wegschuren en contact verbeteren, maar na verloop van tijd gebeurt het weer. Je kunt het oppervlak op die manier niet meer in nieuwstaat terugbrengen. De potentiometer zal vervangen moeten worden.

Om hem te vervangen moet je 1) weten wat voor stijl potmeter het precies is, 2) weten of het een logaritmische of lineaire potmeter is, 3) weten hoeveel de totale trackweerstand is en 4) kunnen solderen. Je kunt de trackweerstand meten door een multimeter in ohm-stand tussen pin 1 en 3 te houden. De stijl is hoe hij eruit ziet (meet hem evt. op!), of hij logaritmisch is meet je wederom met een multimeter terwijl je hem draait.

Dan kun je kijken of een webshop een goede vervanger heeft. Zoniet, dan kun je op Farnell rondzoeken en via mijn besteldienst (schaamteloze plug) de potmeter bestellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom druk je de Pure Direct knop niet in ?

Dat schakelt het balanscircuit toch helemaal uit.

https://www.fein-hifi.de/...ages/278_5_ax492klapf.jpg

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@mux bedankt voor de uitleg, glashelder! Wellicht kan ik Yamaha schrijven om te vragen wat voor type het is. Anders zal ik eens aan de pruts gaan.

@enchion Pure direct zou kunnen indien ik mijn bass en trebble niet gebruik, en dat doe ik dus wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
LankHoar schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:39:
@mux bedankt voor de uitleg, glashelder! Wellicht kan ik Yamaha schrijven om te vragen wat voor type het is. Anders zal ik eens aan de pruts gaan.
Staat gewoon in de service manual :) VP742000 geeft de nodige hits in google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

LankHoar schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:39:

@enchion Pure direct zou kunnen indien ik mijn bass en trebble niet gebruik, en dat doe ik dus wel :)
Is met de Pure Direct functie ingeschakeld wel je probleem verholpen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
bartvl schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:57:
[...]

Is met de Pure Direct functie ingeschakeld wel je probleem verholpen?
Op het moment van antwoorden eerder wel, maar toen had ik de balans knop al heen en weer gedraaid. Ik zal het nog eens proberen wanneer hij weer kuren heeft en zal het hier dan posten voor je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij meerdere versterkers problemen gehad met potmeters. Simpelste oplossing: zaak openmaken en inspuiten met wat contactspray. Gebruik zo weinig mogelijk en veeg overtollige spray meteen weg. Daarna even de potmeter heen- en weer draaien en 9 van de 10 keer werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
LankHoar schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:12:
[...]

Op het moment van antwoorden eerder wel, maar toen had ik de balans knop al heen en weer gedraaid. Ik zal het nog eens proberen wanneer hij weer kuren heeft en zal het hier dan posten voor je ;)
Kom er zojuist achter dat ik dit nooit meer gemeld heb, oeps.

Echter lijkt het probleem niet in de potometer te zitten; nadat de versterker het een lange tijd weer goed deed, toonde hij sinds recent weer zo nu en dan kuren. Zo nu en dan gaf 1 speaker geen geluid meer, en sinds enige tijd werkt steeds nog maar 1 kant. De potometer heen en weer draaien heeft geen enkel effect, echter heb ik hem eens uitgespoten met lucht uit blik, en dat leek enige tijd te helpen (vandaar mijn idee dat het niet aan de podometer ligt). Ook nu heeft dit geen effect meer, dus het lijkt alsof er ergens geen goed contact gemaakt word.

Heeft iemand nog suggesties, of zal ik hem naar een speciaalzaak moeten brengen of een nieuwe kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
LankHoar schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:45:
[...]

Kom er zojuist achter dat ik dit nooit meer gemeld heb, oeps.

Echter lijkt het probleem niet in de potometer te zitten; nadat de versterker het een lange tijd weer goed deed, toonde hij sinds recent weer zo nu en dan kuren. Zo nu en dan gaf 1 speaker geen geluid meer, en sinds enige tijd werkt steeds nog maar 1 kant. De potometer heen en weer draaien heeft geen enkel effect, echter heb ik hem eens uitgespoten met lucht uit blik, en dat leek enige tijd te helpen (vandaar mijn idee dat het niet aan de podometer ligt). Ook nu heeft dit geen effect meer, dus het lijkt alsof er ergens geen goed contact gemaakt word.

Heeft iemand nog suggesties, of zal ik hem naar een speciaalzaak moeten brengen of een nieuwe kopen?
Toeval bestaat niet, ik denk dat het probleem nog steeds de potmeter is.

Je kan proberen zoals al voorgesteld contactspray te gebruiken, of wd40 wat overigens niet door iedereen geadviseerd zal worden, maar ik heb er zelf goede ervaringen mee.

Spuit de potmeter flink in met wd40, even laten intrekken, dan de potmeter een aantal keer heen en weer halen, daarna nog eens goed doorspuiten met wd40, zorg onderwijl wel dat de wd40 niet door heel de versterker heen loopt met een oude lap ofzo.

Dan haal je de oxidatielaag waar @mux aan refereert iig voor langere of kortere tijd eraf.

Ik heb het over een paar jaar een aantal keer gebruikt bij een oudere Kenwood versterker, en vooralsnog is solderen me bespaard gebleven 😊

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
DjaRoel schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:19:
[...]

Toeval bestaat niet, ik denk dat het probleem nog steeds de potmeter is.

Je kan proberen zoals al voorgesteld contactspray te gebruiken, of wd40 wat overigens niet door iedereen geadviseerd zal worden, maar ik heb er zelf goede ervaringen mee.

Spuit de potmeter flink in met wd40, even laten intrekken, dan de potmeter een aantal keer heen en weer halen, daarna nog eens goed doorspuiten met wd40, zorg onderwijl wel dat de wd40 niet door heel de versterker heen loopt met een oude lap ofzo.

Dan haal je de oxidatielaag waar @mux aan refereert iig voor langere of kortere tijd eraf.

Ik heb het over een paar jaar een aantal keer gebruikt bij een oudere Kenwood versterker, en vooralsnog is solderen me bespaard gebleven 😊
Indien ik "Pure Direct" indruk, dan werkt mijn versterker nog steeds niet juist. Dat zou dan toch betekenen dat het niet aan de potmeter ligt, want die word dan immers gepasseerd? Of zeg ik nu iets raars? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
LankHoar schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:04:
[...]

Indien ik "Pure Direct" indruk, dan werkt mijn versterker nog steeds niet juist. Dat zou dan toch betekenen dat het niet aan de potmeter ligt, want die word dan immers gepasseerd? Of zeg ik nu iets raars? :)
Ik weet niet of de balance control l/r, ook uitgeschakeld wordt bij pure direct?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
DjaRoel schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:07:
[...]

Ik weet niet of de balance control l/r, ook uitgeschakeld wordt bij pure direct?
Zojuist even getest, en deze wordt dan inderdaad uitgeschakeld; ik kan draaien wat ik wil indien pure direct ingeschakeld is, maar het volume blijft hetzelfde.

Overigens merkte ik dat er toch enigzins geluid uit mijn linker speaker komt, echter alleen miniem hoorbaar wanneer je met je de speaker zo'n beetje in je oor drukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
LankHoar schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:10:
[...]

Zojuist even getest, en deze wordt dan inderdaad uitgeschakeld; ik kan draaien wat ik wil indien pure direct ingeschakeld is, maar het volume blijft hetzelfde.

Overigens merkte ik dat er toch enigzins geluid uit mijn linker speaker komt, echter alleen miniem hoorbaar wanneer je met je de speaker zo'n beetje in je oor drukt :+
Dat kan ook een stukje overspraak zijn van het andere kanaal.

Heb je de overige knoppen ook al een keer heen en weer gehaald, of kijk eens of er schuif amps gebruikt zijn, of andere stekkerverbindingen in het pre amp gedeelte, ik zet mn geld in op een contact.

Zeker omdat je aangeeft dat het probleem zich soms voordoet en soms niet.

Je weet btw wel zeker dat het probleem in de versterker zit, en niet in de bron of kabel? O-)

[ Voor 5% gewijzigd door DjaRoel op 17-12-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
DjaRoel schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:14:
[...]

Dat kan ook een stukje overspraak zijn van het andere kanaal.

Heb je de overige knoppen ook al een keer heen en weer gehaald, of kijk eens of er schuif amps gebruikt zijn, of andere stekkerverbindingen in het pre amp gedeelte, ik zet mn geld in op een contact.

Zeker omdat je aangeeft dat het probleem zich soms voordoet en soms niet.

Je weet btw wel zeker dat het probleem in de versterker zit, en niet in de bron of kabel? O-)
Goed punt. Ik dacht op een gegeven moment ook dat het aan de kabels tussen speakers en versterker lag, en na daar een tijd mee geprutst te hebben dacht ik het zeker te weten en heb ik ze vervangen. Conclusie? Het probleem was niet verholpen.

Ik moet denk ik even wat gaan lezen over preamps en schuif amps want ik snap het niet helemaal :)

Overigens is het probleem nu vrij constant aanwezig inmiddels, alsof het nu echt doorgeslagen is..

-EDIT- Kan me niet voorstellen dat het in de bron zit. Ik sluit er ombeurten een laptop, TV en telefoon aan en het probleem is hetzelfde. Versterker lijkt me het enige logische. En ik heb de kabels allemaal nog eens goed nagekeken net, maar zie daar niets bijzonders aan wat imo incorrect zou zijn. Beetje hopeloos dit :'(

[ Voor 13% gewijzigd door LankHoar op 17-12-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
LankHoar schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:24:
[...]

Goed punt. Ik dacht op een gegeven moment ook dat het aan de kabels tussen speakers en versterker lag, en na daar een tijd mee geprutst te hebben dacht ik het zeker te weten en heb ik ze vervangen. Conclusie? Het probleem was niet verholpen.

Ik moet denk ik even wat gaan lezen over preamps en schuif amps want ik snap het niet helemaal :)

Overigens is het probleem nu vrij constant aanwezig inmiddels, alsof het nu echt doorgeslagen is..

-EDIT- Kan me niet voorstellen dat het in de bron zit. Ik sluit er ombeurten een laptop, TV en telefoon aan en het probleem is hetzelfde. Versterker lijkt me het enige logische. En ik heb de kabels allemaal nog eens goed nagekeken net, maar zie daar niets bijzonders aan wat imo incorrect zou zijn. Beetje hopeloos dit :'(
Google schuif amp maar dan zie je welk type connector ik bedoel.

Met pre amp bedoel ik het voorversterker gedeelte, daar worden nog wel eens schuif of stekker verbindingen gebruikt, hoe je het wel noemen, die zijn ouderdomsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
DjaRoel schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:42:
[...]

Google schuif amp maar dan zie je welk type connector ik bedoel.

Met pre amp bedoel ik het voorversterker gedeelte, daar worden nog wel eens schuif of stekker verbindingen gebruikt, hoe je het wel noemen, die zijn ouderdomsgevoelig.
Schuif

Dit is het enige schuifbare dat ik zie op mijn versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
LankHoar schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:52:
[...]

[Afbeelding: Schuif]

Dit is het enige schuifbare dat ik zie op mijn versterker.
Ik bedoel de stekker verbindingen binnenin de versterker.

Op de foto's in je eerste post zie ik dat ze naar elke printplaat gaan met een stekkerverbinding, de zwarte bandkabels met witte connectors, ik zou die ook eens los maken en proberen schoon te maken al dan niet met contactspray of wd40.

Idem voor alle (draai) knoppen op de versterker. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De ingangsselector kan ook vieze contactjes hebben of contacten die met te weinig druk contact maken. Een paar keer aan de knop draaien en de contacjes voorzichtig bijbuigen helpt dan.

Verder kunnen de contacten van de speakerrelais vies zijn. Als dat het geval is zal je ze moeten vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door TBTL op 18-12-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik zal hem van het weekend eens open schroeven en hier en daar proberen schoon te maken (hopelijk lukt dat qua tijd). Bedankt en word vervolgd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wilde toch nog even laten weten hoe dit is afgelopen:

Omdat ik er zelf toch niet helemaal uit kwam heb ik de versterker naar een specialist gebracht. Het duurde even voor ik er een gevonden had, blijkbaar zijn er niet zoveel in Praag die HiFi repairs uitvoeren. Enfin, hij is gefixt en sinds gisteren heb ik weer een mooi geluid uit mijn speakers. Wat ik begrepen heb over de reparatie:
- In een controle unit was een folie gescheurd, deze is vervangen.
- Functionele switch was kapot en is ook vervangen.
- E.e.a. is schoongemaakt.

Ik ben weer blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
LankHoar schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:47:
Wilde toch nog even laten weten hoe dit is afgelopen:

Omdat ik er zelf toch niet helemaal uit kwam heb ik de versterker naar een specialist gebracht. Het duurde even voor ik er een gevonden had, blijkbaar zijn er niet zoveel in Praag die HiFi repairs uitvoeren. Enfin, hij is gefixt en sinds gisteren heb ik weer een mooi geluid uit mijn speakers. Wat ik begrepen heb over de reparatie:
- In een controle unit was een folie gescheurd, deze is vervangen.
- Functionele switch was kapot en is ook vervangen.
- E.e.a. is schoongemaakt.

Ik ben weer blij :)
Praag ?

Hoeveel geld was je kwijt ? (gewoon benieuwd)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
enchion schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:51:
[...]

Praag ?

Hoeveel geld was je kwijt ? (gewoon benieuwd)
Ja daar woon ik ;)

Omgerekend zo'n 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Da's geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nee, klopt. Zal ongetwijfeld te maken hebben met lager arbeidsloon hier. Ik had al even rondgekeken naar een leuke tweedehands, zelfde model omdat ik het geluid echt heerlijk vind, maar dan zit je toch al ruim boven de honderd euro en is het maar de vraag wat de staat van het apparaat is..

Pagina: 1