[mac OS 9] boot probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 15:15
Ik heb hier een apple PowerBook liggen (mac OS9,196Mb RAM,etc) maar hij wil plotseling niet meer opstarten. Er staat denk ik geen virus op.

Hij had wel eerder opstart-problemen, maar na een paar keer opstarten deed 'ie het wel.

De systeem-fout ontstaat voor het moment dat de extenties geladen worden (shift ingedrukt houden bij het opstarten helpt niet). Ik heb drie verschillende fout meldingen gezien ('illegale instructie', 'bus-fout', 'type 10 fout') met als enige mogelijkheid een knopje om het systeem te herstarten. Als ik een usb-muis aansluit is deze al wel "actief". Bij het opstarten zie ik altijd zo'n blauw voortgang balkje en op het moment van de crash staat deze op ongeveer zo'n 20%.

De enige oplossing die ik kan bedenken is de installatie-cd erin doen en daarvan booten (en bijvoorbeeld de system-folder replacen). Ik heb de CD echter niet bij de hand, dus ik zoek voorlopig nog een andere oplossing (zoals het ernaar uitziet heb ik de cd maandag pas, maar dan moet ik eigenlijk op vakantie...).

Ik zat wat te zoeken op GoT en kwam in een post tegen dat ik nog de PROM (or whatever) kon wissen, maar dat heeft verder het probleem niet opgelost (maar goed, je moet toch wat proberen :) ).

Iemand nog andere opties? Is het wel een software fout, kan het ook een hardware fout zijn? Heet de mac zoiets als een "veilige modus"?

Ik ben nog redelijk nieuw t.o.v. van de mac OS (niet lang meer, ik heb een reference-guide (400+ pagina's) en ben van plan deze te lezen als ik tijd heb) dus elk idee is welkom.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Verwijderd

ff heel diep graven in mijm geheugen hoor.
Mac-os is heel lang geleden.. Die but fout,
is dat niet een bus fout toevallig ???

Die veilige modus... das zonder die extensies. Het kan een hardware probleem zijn, (slecht contact mb db) maar ik gok dat het systeem een beetje loopt te klieren.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Als hij zonder extensies niet meer opstart ben je best wel genaaid volgens mij.

Je zou het PRAM kunnen zappen met ALT+COMM+P+R, die moet je inhouden na de eerste 'boing', als je die lang genoeg inhoudt gaat hij vanzelf nog een keer opstarten, dat laat je hem 3 keer doen, en dan laat je hem opstarten.

-----------------

Ik moet beter leren lezen.

Overigens kun je ook booten van CD meestal, ik geloof als je de C inhoudt tijdens het booten. Dan zou je eventueel wat herstelwerkzaamheden kunnen doen.

iOS developer

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Wat voor een PowerBook is het?

iOS developer

• Infinitive
ff heel diep graven in mijm geheugen hoor.
Mac-os is heel lang geleden.. Die but fout,
is dat niet een bus fout toevallig ???
OS, sorry :) Idd bus-fout (typo, ik verbeter het even).
Die veilige modus... das zonder die extensies.
Dat heb ik al geprobeerd, zonder veel success...
Het kan een hardware probleem zijn, (slecht contact mb db)
Ik volg je hier niet helemaal (wat bedoel je met slecht contact mb db?)

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Infinitive
Op zaterdag 14 juli 2001 11:18 schreef BikkelZ het volgende:
Wat voor een PowerBook is het?
Ik zou je geen typenummer kunnen geven (ik heb trouwens zelf de OS9 installatie niet gedaan), maar wat ik weet:

400 Mhz processor;
196 Mb ram (uitgebreid, zat eerst 64 in?)
8 Mb ATI Rage videokaart
5 Gb HD
2 USB poorten, ingebouwde infrarood, modem en netwerk-kaart, plus monitor uitgang.

Wat software betreft staat er (nog) niet veel op:
- mac os 9
- microsoft word
- microsoft internet explorer en ook netscape communicator
- microsoft outlook express
- wat standaard dingen als sherlock file-finder, etc. Meer niet...

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Doet hij dit trouwens zowel met aansluiting op het lichtnet als gewoon op de accu?

iOS developer

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Lijkt op een G3-powerbook, heeft hij verder nog opvallende uiterlijke kenmerken zoals een 'bronze' keyboard?

iOS developer

Verwijderd

Ik download ook nooit vage dingen maar toch had ik precies het zelfde als jij en het was een virus.

edit: Volgens mij zat ooit een virus in een officieel pakket. Kweet niet meer welk

• Infinitive
Op zaterdag 14 juli 2001 11:23 schreef BikkelZ het volgende:
Doet hij dit trouwens zowel met aansluiting op het lichtnet als gewoon op de accu?
geeft geen verschil (beide geprobeerd, zelfs nog geprobeerd met usb-muis eraan/eraf, netwerkkabel eraan/eraf, externe monitor eraan/eraf).

BTW: kreeg weer een nieuwe fout: "adress fout" toen ik de PROM drie maal achter elkaar wiste...

• Infinitive
Op zaterdag 14 juli 2001 11:28 schreef sharky_k_ het volgende:
Ik download ook nooit vage dingen maar toch had ik precies het zelfde als jij en het was een virus.

edit: Volgens mij zat ooit een virus in een officieel pakket. Kweet niet meer welk
Dit ding heeft nog nooit met internet in contact gestaan (of programma's van internet af gedraait). Zelfs de e-mail programma's en brouwsers zijn nog niet gebruikt.
Lijkt op een G3-powerbook, heeft hij verder nog opvallende uiterlijke kenmerken zoals een 'bronze' keyboard?
Klopt, "bronze" keyboard.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Heb je het RAM geheugen al eens getest, 1 voor 1 vervangen, evt geheugen waarvan je zeker weet dat het goed is?

iOS developer

• Infinitive

Mocht er toch op een hele vreemde manier toch een virus opstaan: wat is de beste oplossing? Ik heb beschikking over een officiele licentie van sophos antivirus maar ik weet niet of deze mac-versie heeft... Zijn er ook share-ware virusscanners voor de mac beschikbaar?

En wat is dan de beste actie om te ondernemen: mac OS9 CD'tje erin zodat ik het systeem kan starten, CD'tje eruit halen en vervangen met een CD'tje met virusscanner, en dan de locate harde schijf scannen. Of is zelfs dat niet meer mogelijk? (Ik kan dat nog niet uitproberen want degene die de OS9 CD heeft, heeft nog geen gehoor gegeven).

Oh ja, donderdag deed 'ie het nog normaal. Ik heb toen even een word-documentje getikt waar ik werk en pas weer op vrijdagmiddag aangeraakt om 'm thuis even via m'n windows-proxy te versturen (alleen toen starte die al niet meer op?).

Verwijderd

dan weet ik het ook niet meer :(
Wachten op de CD...
Misschien een RAM of HD fout?
Proberen zonder 2e of 1e ram reepje???

• Infinitive
dan weet ik het ook niet meer :(
Wachten op de CD...
Dat doen we dan maar... iig bedankt voor je hulp.
Misschien een RAM of HD fout?
Ik heb de labtop wel vervoert (in een rugtas op m'n rug op de fiets), maar dat zou verder nie voor hd-problemen moeten zorgen, toch (als 'ie uitstaat kunnen de schijven wel wat hebben)?
Proberen zonder 2e of 1e ram reepje???
ik kan het altijd proberen, alleen dan zou 'ie eerder ook al problemen hebben moeten geven (ja - dat deed 'ie ook, maar nooit dat ik helemaal niet meer kan booten).

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 11:34 schreef Infinitive het volgende:
Zijn er ook share-ware virusscanners voor de mac beschikbaar?
bij www.versiontracker.com even naar virus zoeken. Norton Anti Virus is het beste, maar ik weet niet of je die meteen kan gebruiken.
Zit er nog garantie op? Dan even naar de macdealer gaan die hebben wel een startup cd.

• Infinitive
Als er trouwens een virus opgestaan heeft, moet het wel een slapend virus zijn geweest (het was natuurlijk wel vrijdag de 13e, een goede datum voor een virus om op actief te worden natuurlijk...).

Maar goed, omdat ik verder niets geinstalleerd of van internet gehaald heb op deze labtop, zou het een virus opgelopen moeten hebben voordat ik er de beschikking over had. Maar verder weet ik zeker dat er anders geen virus op heeft kunnen komen.

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 11:40 schreef Infinitive het volgende:

ik kan het altijd proberen, alleen dan zou 'ie eerder ook al problemen hebben moeten geven (ja - dat deed 'ie ook, maar nooit dat ik helemaal niet meer kan booten).
Waren dat problemen toen je Office of ander MS software niet aan had staan? Dan zou het wel ram kunnen zijn. Klinkt misschien raar maar ALS er problemen zijn ligt dat 9 van de 10 keer aan de M$ shared lib's.

edit: nadruk op "als" :)

• Infinitive
die "problemen" waren dat deze fout wel eens meer voor kwam (af en toe), maar niet *altijd* zoals nu. De M$ software staat er al vanaf het begin op.

• Infinitive
Ik heb het extra geheugen eruit gehaald, alleen op accu, dvd-speler eruit, tot drie maal toe de PRAM gewist en opgestart met shift ingedrukt, maar heeft niets uitgehaald :'(

De macOS CD krijg ik pas maandag (als m'n baas de CD kan vinden tenminste -> de CD had eigenlijk hier aanwezig moeten zijn...). Tot nu toe kan ik concluderen dat er geen andere opties zijn?

Ik heb gehoort dat je een speciale linux versie kan installeren... waar kan je die krijgen, zit dat bijvoorbeeld bij de uitgebreide (devellopers) versie van RedHat Linux 7?

En ik kan de labtop-hardeschijf op een windows-computer aansluiten, alleen deze kan die partities niet herkennen. Zijn er nog bepaalde tooltjes zodat ik bijvoorbeeld vanaf een windows pc virusscanners of scandisks kan runnen?

Verwijderd

bel de apple helpdesk, zeg dat je MacOS 9.1 net heb aangeschaft( krijg je namelijk 90 dagen support op) zeg dat je t serial number kwijt bent, en em ong. 2 weken geleden gekocht heb...

dan gan zij je helpen. kleine kans dat je maandag of disndag mij dan aan de foon krijgt *D

• Infinitive
dan gan zij je helpen. kleine kans dat je maandag of disndag mij dan aan de foon krijgt
Dan ben ik al niet meer thuis.
maandag heb ik als het goed is de bijbehorende OS9 CD weer terug... die avond/middag ga ik op vakantie (no margin 4 error ;) ). Maar tenzij iemand anders nog suggesties heeft houd ik het bij het herinstalleren van OS 9...

maar wat ik wel graag wil weten omdat er (welliswaar onwaarschijnlijk) een virus op zou kunnen staan, welke stappen ik het beste kan nemen als ik de CD heb...

(er staan nog bestanden op de HD die ik eigenlijk nog moet hebben...)

Verwijderd

norton antivirus ergens downloaden, of een trial van macaffee ofzow is er ook voor de mac. over je HD runnen.

vervolgens je HD backuppen(firewire mogelijk!) een lowlevel format doen met 'schijfinstallatie' en herinstalleren.

ik zou eerst virus scannen, en daarna opstarten van macOS Cd, en dan Schijf EHBO runnen... kijken hoe t dan gaat.

wat voor powerbook is t ? (type)

Verwijderd

type 10 fout is meestal geheugen.
dus toetsenbord even oplichen.
klipjes zitten aan d ebovenkant van het Tb, en deze naar beneden schuiven.
dan kan je je Tb eruit halen.

daarna 2 schroefjes om bij je processor te komen. daarna de geheugen module aan de bovenkant eruit halen en opnieuwe proberen.

Anders maandag een nieuwe OS proberen te installeren.

anders :'(

En als ik dan peg heb, krijg ik hem van de week op mijn bord, en moet ik hem repareren.

• Infinitive
Ik heb het geheugen er al op die manier uitgelicht, maar dat blijft 'ie nog steeds errors geven (of dat 'ie nu geen type10 errors geeft weet ik niet, want de keuze van de error lijkt wel random). Degene die de notebook voor mij in gebruik had heeft er (meer dan) een jaar mee gewerkt, dus dat het aan het geheugen ligt lijkt me onwaarschijnlijk... tenzij het gisteren kapot/instabiel is geworden :?
ik zou eerst virus scannen, en daarna opstarten van macOS Cd, en dan Schijf EHBO runnen... kijken hoe t dan gaat.
Moet ik niet eerst de notebook kunnen booten om een anti-virus programma te installeren (ik heb net vscan gedownload (vscan.sit.hqx)).
wat voor powerbook is t ? (type)
Lijkt op een G3-powerbook
Achterop (op de sticker staat):
PowerBok 400Mhz/1MB Cache/64Mb/6Gb HD/8Mb Vedeo/DVD

edit:
Ik kan erg goed blind-typen :)
vervolgens je HD backuppen(firewire mogelijk!)
Firewire... da's toch zo'n USB like connector achterop de powerbook... alleen dan zeker een externe tape-streamer aansluiten? Is er een mogelijkheid om de backup via een windows-programma/computer te doen, of iets dergelijks???? [lijkt me lastig/onmogelijk]

Verwijderd

mag ik t serienummer es hebben, registreer m niet, maar dan weet ik wanneer ie gemaakt is etc..

verder, firewire.
zorg dat je 2 macs hebt(weet niet of t met PCs werkt namelijk) plug de firewire cables in beide computers, zet je powerbook aan, en druk METEEN de 'T' toets in, dan zal deze zich als een HD gedragen en verschijnt dan op de desktop van de andere computer

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

hmz, lekkere kluns geweest dit dat systeem heeft 'gemaakt'

als er nix van belang op staat (zoals reflex al zei) een low-level format doen, en alles opnieuw installeren. Kost je een half uur.

Anders een andere maccer zoeken en de HD mounten op diens computer (danwel via firewire, ethernet, of ide).

btw kan je wel booten af cd of heb je dat al geprobeerd?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Ik volg je hier niet helemaal (wat bedoel je met slecht contact mb db?)
[/quote]

Wel... zoals ik al zei.. diep graven in mijn geheugen.. In de tijd dat ik nog Macjes repareerde... In sommige zit een Moederbord (mb) met daar op een dochterbord (db).. Heb wel eens meegemaakt dat die slecht contact maakten...

Sorry voor mijn luiheid... zal die afkortingen proberen te laten zitten in de future.

Verwijderd

waar woon je? Kan je een copytje ophalen van MacOS 9.1.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Doe dat soort dingen maar liever buiten GoT om... :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op zaterdag 14 juli 2001 19:26 schreef Jotti het volgende:
Doe dat soort dingen maar liever buiten GoT om... :)
da's echt wel legaal hoor :)

OS 9.1 wordt meegeleverd bij elke powerbook... OS X ook trouwens...

• Infinitive
Goed, even alles op een rijtje (oops... het is wel een lap tekst geworden):

- ik heb een powerbook met mac OS 9 (deze speciaal voor werk bedoeld). Eerst had iemand anders heb, maar die is weggegaan. M'n baas had 'm een tijdje thuis gehad maar nu heb ik 'm in bruikleen. Normaal gesproken liggen alle CD'tjes en doosjes netjes op de zaak, maar deze juist nu toevallig niet. Ik heb al wel de code-warrior doos gevonden dus zodra 'ie het weer doet kan ik deze installeren. Het serial-nummer zou ik niet weten, maar zo te horen heb je er een nodig bij de installatie dus als ik de CD krijg zal ik meteen de hele doos vragen. De software (OS 9, codewarrior, office, etc) van m'n werk is allemaal legaal en gelicenceerd (in tegenstelling tot wat ik thuis heb, maar daar hebben we het maar niet over >:) ).

- deze powerbook heeft een flink startup probleem (vier verschillende "fatale" systeemfouten). Als er een virus opstaat dan kan dat niet door mij veroorzaakt zijn (ik heb er geen bestanden van internet/e-mail mee uitgevoerd) en bovendien heb ik een mogelijk probleem-bestand net door twee virusscanners heen gehaald waarvan de ene om het uur geupdate wordt :9 . Als er een virus opstaat dan moet deze er al opgestaan hebben en blijkbaar op vrijdag de dertiende actief zijn geworden. Dit laatste lijkt mij alleen onwaarschijnlijk.

- ik heb verder niets speciaals met deze labtop uitgevoerd. De dag van te voren een word-documentje op getikt, de labtop op de fiets mee naar huis genomen (veilig in een rugtas en bovendien wordt er altijd gezegt dat een labtop een stootje kan hebben), toen ik de volgende dag thuis aansloot om de e-mail instellingen in te stellen en het word-dcoumentje te verturen starte hij niet meer op. Ik heb de labtop dus op normale manier afgesloten, ingepakt, vervoert, weer aangesloten en toen deed 'ie het niet meer.

- ik heb van alles geprobeerd om te kijken of het niet aan de hardware ligt, dus allerlei externe apparaten aangekoppend en losgekoppeld, zelfs het overbodige geheugen eruit gehaald. Dat helpt niet. Ook het clearen van de PROM werkt niet.

- de enige oplossing lijkt het vervangen van het OS. Booten van CD doet 'ie naar alle waarschijnlijkheid wel (ik heb een normale CD erin gedaan en de toetscombinatie bij het opstarten voor de CD ingedrukt en dan hoor je dat er wordt geprobeerd een geschikte CD te vinden), alleen ik heb op het moment geen geschikte CD om een mac te booten. De installatie CD's krijg ik hopelijk maandagochtend. Alle tips met betrekking tot wat ik moet doen als ik de installatie CD in handen heb is welkom.

- er staan nog enkele bestanden op die ik wil bewaren. Ik heb vandaag een freeware ftp-client gedownload, een shareware virusscanner. Als ik dus kan opstarten dan wil ik de ftp-client installeren en dan deze bestanden naar een linux machintje (of m'n windows machine met freeware ftp server) ftp'en. Wat er daarna met de hardeschijf gebeurt maakt me dan niet meer uit. Een lowlevel format lijkt me een mooie oplossing, maar hoe doe je dat. Zit er bij de mac-os installtie een optie format bij? Een andere mogelijkheid is het replacen van de system-folder, misschien dat 'ie dan ook boot en heb ik alle bestanden op de hd nog. De shareware virusscanner gebruik ik dan maar een om wat extra zekerheid te hebben dat er geen virus op staat.

- ik weet alleen niet als je via de installatie cd boot of je dan wel programma's kan installeren. Wordt je locale hd dan writable "gemount"?

- ik hoef verder geen kopie van OS9 of OSX. Ik heb de officiële CD toch al? Maar toch bedankt dat je het vraagt. Voorlopig doe ik toch nog geen geavanceerde dingen met de mac...

- Als ik chem's reply lees zie ik dat OSX bij de powerbooks zitten? Ik heb verder nog niets van een doos gezien, maar daar zitten dus twee verschillende OS'sen bij? En Reflex, als ik het serienummer had geweten had je het direct gekregen. Je had het van mij zelfs mogen registreren, waarschijnlijk dat het zelfs al gedaan is. Mocht je er wat aan hebben, op de achterkant zit een streepjescode met daaronder de tekst "*QT012AXWHDR*". En in het klein "Family number: M7572", "EMC No.: 1840".

- maandag heb ik dus als het goed is de juiste CD en dan heb ik welgeteld 1 a 2 uur om het probleem op te lossen... dus *elke* tip is welkom... ik weet nog niet veel van de mac os, maar ik heb hier een boek van Maria Langer genaamd "Teach yourself Mac OS 9 the quick and easy way!" dus maandag weet ik in ieder geval de beginsellen van de mac en moet ik verder maar vertrouwen op mijn ervaringen met andere besturingssystemen en theoretische achtergrond van een computer.

- als iemand mij in stapjes kan zeggen wat ik aankomende maandag als ik de CD in handen gedrukt krijg het beste kan doen zou ik daar erg blij mee zijn. Ik heb zelf al wel een idee, maar als iemand hier zegt van ik zou dat en dat en dat proberen en desnoods nog dat en dat, dan weet ik zeker dat ik maandag niet zonder opties zit. Voor backups heb ik als andere computers alleen windows en linux beschikbaar, firewire spullen heb ik ook niet liggen. Dus dat betekend dat er alleen netwerk overblijft (apple-talk ondersteuning is niet ingeschakeld, maar een van de computers draait sinds kort windows 2k professional en die zou dat kunnen ondersteunen... maar het liefst doe ik de backup (indien nodig) of door een mailtje te sturen, of door te ftp-en). Het mooiste zou zijn dat de hardeschijf niet gewist hoeft te worden (alleen een vernieuwing van het OS).

- Welke oorzaak lijkt jullie het meest waarschijnlijk?

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

chem: ok, kun je weer zien hoeveel ik van mac stuff weet :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• chem

chem

Reist de wereld rond

oorzaak: just fucked up. it happens.

spoedcursurs hoe fix ik m'n mac met brute kracht:
start op van de cd; lukt dit niet - huil hard en vergeet de spoedcursus;

na booten kopieer je alles van de hd naar ??? via firewire/ethernet/tcp-ip/whatever

start "disk utility". kies hier voor een low-level format van je hd. lijkt me overbodig te melden dat-ie nu ECHT leeg is.

Boot de installer van OS9, en installeer zo MIN MOGELIJK. Enkel het core-os en tcp/ip meuk. werkt iets neit dan installeer je het zo weer.

na de installate via apple menu > control panels > startup disk je interne HD als bootdisk aanwijzen.

reboot

you're the man :)

verder heb je NERGENS serienummers voor nodig (noch CW, noch OS9). Als je via ethernet +tcp/ip (cq. ftp) wil backupppen dan moet je via apple menu > control panels > tcp/ip ff de boel instellen. Als je linux draaiend hebt moet dat geen probleem zijn :)

bij problemen moet je me maar ff icq-en op 20710967 of overdag 98343967

have fun!

• chem

chem

Reist de wereld rond

hoe fix ik m'n mac p nog minder behoorlijke wijze:

start van cd

dump de system folder van je hd

koipieer de system folder van je cd -> hd

reboot

you're the man :)

dit WERKT edoch je lost nix op ;)

• Infinitive
Thanx, nu zal het wel gaan lukken maandag.
Nogmaals iedereen harstikke bedankt!
Als jullie er niet waren geweest had ik waarschijnlijk het apple-teken op de klep vervangen door mijn voetafdruk >:)

(als ik maandag de tijd heb post ik nog wel even of het wel dan niet gelukt is - en anders is het na twee weken maar dan is dat niet zo verstandig meer om te doen).

offtopic:
Chem, hoe staat het eigenlijk met je c -> php3 verhaal? Lukt dat al een beetje? Ik heb anders nog wel een hello-world-like c progje liggen met wat simpele dingen met pointers (geeft de kalender van huidige maand, gebruikt stdio.h en time(), localtime() uit time.h). Een kleine aanpassing en je zou het zo in php kunnen gebruiken als functie)

• chem

chem

Reist de wereld rond

mjah dat PHP gedoe komt nog wel ;)

maar lukt het al?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 22:20

TeeDee

CQB 241

als ik nog een kleine trick mag aandragen:

gooi je os 9 cd erin (die heb je nu toch binnen? :))

boot ervan, en flikker van je systeem disk (dus nie van je bootced :)) de volgende voorkeuren weg:

appleshare prep
tcp-ip instellingen

grote kans dat het dan wel lukt

deze error heb ik op werk ook vaak gehad...

maar probeer dat eerst eens.... enne...
veel succes :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• chem

chem

Reist de wereld rond

nou nee, want die prefs worden niet zo vroeg ingelezen...

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 22:20

TeeDee

CQB 241

Op maandag 16 juli 2001 10:00 schreef chem het volgende:
nou nee, want die prefs worden niet zo vroeg ingelezen...
ik weet dat het zeer vaag klinkt... :) maar bij mij werkt het iig wel... magoe... probeer ook alleen te helpen :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Infinitive
Ik heb de CD nog niet :(

De persoon die 'm heeft komt wat later... maar 11 uur ga ik weg en daarvoor krijg ik 'm in ieder geval heb ik al wel gehoord... Dan los ik op vakantie het probleem wel op... een backup maken kan dan alleen niet meer dus een low-level format doen we maar niet.

Als ik 'm maar opgestart kan krijgen dan zien we wel.

Trouwens dat van TCP/IP zou ook nog een mogelijkheid zijn. Ik had daar wat dingen aan verandert (probeerde 'm op m'n werks lan aan te sluiten) maar dat lukte even niet (hij kreeg wel via DHCP een ip, kon wel telnetten, maar proxy-shit leek het niet te doen). En ik heb verder deze instellingen niet terug gezet naar de instellingen thuis...

Iemand hier op m'n werk opperde nog een mogelijkheid: dat de hd kapot is (hij beweerde dat dat mij oude labtops nog wel eens voorkwam). Dat laatste hoop ik niet (als ie boot run ik voor de zekerheid wel disk-ehbo).

• Infinitive
Ik zal 'm eens in een DHCP netwerk pluggen. Je weet nooit... wachten op het CDtje is ook niet alles.

(appletalk heb ik trouwens niet aanstaan).

• Infinitive
werkte niet... kreeg een adres-fout.

Overnieuw opgestart met shift ingedrukt gaf een type10 fout...

Pagina: 1