Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compact en stil mini-ITX systeem voor programmeren

Pagina: 1
Acties:

• das_phantom
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-08-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn voornaamste activiteit is programmeren: Android Studio, Pycharm en IDEA. Daarnaast wil ik de pc aansluiten met een hdmi-kabel op een fullhd televisie. Voor mij belangrijk is om in de toekomst bij aanschaf van een 4k televisie deze ook te kunnen aansluiten. Het gaat daarbij om het afspelen van videobestanden.

Gamen doe ik vooralsnog op mijn PS4, dus dat is geen wens. Het zou mooi zijn als het systeem zo'n 5 jaar mee kon gaan. Ik kom van een Lenovo g780 Ideapad, die ik aansluit op een fullhd monitor. Deze laptop wil ik verkopen omdat ik nauwelijks onderweg ben. De laptop is nu zo'n vijf jaar en werkt an sich nog prima, echter zou ik willen dat genoemde applicaties sneller opstarten. Nu dien ik regelmatig enige tijd te wachten, het werkt frustrerend. Ik werk het liefst met meerdere applicaties naast elkaar open.

Ik heb gekozen voor een mini-itx systeem omdat de case op een bureau zal moeten staan naast de monitor, in de huiskamer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 700 euro is mijn wens. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Philips 42 inch 3D Smart TV (42PFL7008K/12) en iiyama Prolite XB2483HSU.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 289,-€ 289,-
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 133,90€ 133,90
1Cooler Master Elite 110€ 39,55€ 39,55
1Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15€ 87,25€ 87,25
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 58,01€ 58,01
1WD Green SSD M.2 (G1G0B) 240GB€ 72,-€ 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,71

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk.Doorgaans ga ik voor een goede prijs / kwaliteitsverhouding. Ik hoef niet het beste product, maar wel beter dan het minste.

Ik ben nu uitgegaan van een Intel-build. Hier altijd goede ervaringen mee gehad. AMD zou ook mogen.

Verder neig ik sterk naar een Linux-OS.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou mooi zijn als het systeem redelijk stil is en compacter is beter. De laptop hoor ik nooit en die staat onder de tafel. Na inlezen heb ik het gevoel gekregen dat de uitgekozen case van Coolermaster hieraan redelijk voldoet, althans voor deze prijs.

Verder voorkeur voor 3-4 USB-poorten. Het moederbord heb ik uitgekozen omdat deze zowel WIFI heeft als dual-hdmi. Zowel monitor als TV zijn met hdmi aangesloten. Ik heb mijn focus gelegd op in ieder geval een prima en moderne processor. De overige componenten heb ik daarna uitgekozen, met wel gelet op het mini-itx formaat.

Licht de voorkeur voor een systeem dat out of the box werkt, vandaar mijn keuze voor een boxed cpu en een case die al voorzien is van een fan.

Voeding heb ik uitgekozen na een calculatie welk wattage ik nodig zal hebben. Verder gelet op (semi) modulariteit en certificering. Mijn voorkeur is een energiezuinig systeem, hier let ik sterk op bij aanschaf van nieuwe apparaten.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
1. Graag een laatste controle of de uitgekozen componenten compatible zijn.
2. Als het systeem overkill is voor mijn wensen of als ik iets beters kan krijgen voor dit budget, dan hoor ik dat graag.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-11 16:59

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

waarom koop je een intel core i7 alleen voor tv en programmeren? je kunt beter een i3 nemen. goed er zit nu een i5 in maar een i7 is overkill
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 178,50€ 178,50
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 139,24€ 139,24
1Seagate Barracuda, 1TB€ 40,49€ 40,49
1Cooler Master MasterCase Pro 3€ 46,-€ 46,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 105,-€ 105,-
1Corsair CX450M€ 49,50€ 49,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 132,43€ 132,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,16
je kunt beter alleen harde schijven nemen want die zijn goedkoper en zo lang duurt het toch niet.

• das_phantom
Hallo Ludwig,

Zelf dacht ik ook dat de processor wellicht goedkoper kon met mijn gebruiksdoel. Scheelt behoorlijk op dit budget. Dank voor het meedenken.

Betreft HDD, dacht dat m.2 nog sneller zou zijn, maar dit hoeft niet perse zo te zijn lees ik nu. Verder gebruik ik max 200 gb, vergeten te vermelden. Zal eens kijken of ik dan alleen de 2.5 SSD goedkoper kan vinden dan met m.2, met zelfde opslagcapaciteit.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-11 23:02
Wat voor programma's ga je precies schrijven? Een Tetriskloon en een machinelearning algoritme zullen andere hardware nodig hebben.
M.2 is een connector, het alternatief is een SATA connector, hiervoor heb je in totaal 2 kabels nodig voor je doorgaans 2.5" SSD of 3.5" HDD.
NVME is een protocol dat hogere bandbreedte heeft, grote bestanden zullen dus sneller geladen worden. Voor gamen maakt dit niet zoveel uit, maar voor jou misschien wel.
Er zijn ook SSDs met een M.2 connector, maar een SATA interface, deze zijn even snel als een gewone 2.5" SSD.
Ik geloof dat er van de SATA interface meerdere versies zijn, zoals SATA-600 en SATA-300.

Als het niet veel duurder is zou ik een M.2 SSD nemen, dat scheelt sws 2 kabels.

• das_phantom
SpeedQber schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:26:
Wat voor programma's ga je precies schrijven? Een Tetriskloon en een machinelearning algoritme zullen andere hardware nodig hebben.
M.2 is een connector, het alternatief is een SATA connector, hiervoor heb je in totaal 2 kabels nodig voor je doorgaans 2.5" SSD of 3.5" HDD.
NVME is een protocol dat hogere bandbreedte heeft, grote bestanden zullen dus sneller geladen worden. Voor gamen maakt dit niet zoveel uit, maar voor jou misschien wel.
Er zijn ook SSDs met een M.2 connector, maar een SATA interface, deze zijn even snel als een gewone 2.5" SSD.
Ik geloof dat er van de SATA interface meerdere versies zijn, zoals SATA-600 en SATA-300.

Als het niet veel duurder is zou ik een M.2 SSD nemen, dat scheelt sws 2 kabels.
Dank voor je uitleg. Heb dit artikel gelezen zojuist: https://nl.hardware.info/...-in-de-praktijk-conclusie. De SSD die ik had uitgekozen is SATA-600.

Met PCI-e 3.0 x4 interface is de prijs zo'n 100 euro, bijvoorbeeld pricewatch: Intel 600p 256GB. Zou ik dus nog kunnen overwegen.

M.2 SSD had ik inderdaad ook gekozen ivm minder kabels, ik las dat dat weer makkelijker zou zijn in een krappe kast.

Programmeren is vooralsnog een hobby, met kleine applicaties, ga hier wel professioneel verder mee, richting a.i. of data-analyse, moet nog blijken komende jaren. Kun je aangeven op welke wijze dit mijn keuze zou kunnen beïnvloeden?

[ Voor 7% gewijzigd door das_phantom op 04-03-2018 20:44 ]

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 11:35
Je zou ook nog voor een Intel Nuc kunnen gaan. Ik heb zelf de nuc6i7kyk https://tweakers.net/pric...i7kyk-(skull-canyon).html.
Klein, relatief stil en kan 3 schermen op 4k@60hz. Moet alleen zelf nog geheugen en een m.2 inprikken.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-11 23:02
Op wat voor termijn verwacht je echt professioneel te worden? Met een i3-8100 kan je alles doen, alleen kan het gewoon langer duren.
AI is nog steeds vrij breed, maar ik begrijp dat je nog niet specifiek kan zijn. Zoek wat voorbeelden die je interessant vindt, en probeer uit te vinden wat doorgaans de bottleneck is (CPU, RAM, SSD).
Voor AI denk ik dat CPU voor veel toepassingen de bottleneck is, al kunnen grote neurale netwerken ook flink wat RAM gebruiken.
Data-analyse kan slaan op enorme databases die niet in het RAM passen, dan is een goede SSD erg handig. Wellicht heeft RAM bandbreedte ook invloed.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 21:15
persoonlijk ben ik geen fab van de kast die je gekozen hebt: hij is wél vrij groot (15L) maar er passen géén fatsoenlijke cpu koeler of gpu in.

Volgens mij kan je beter kiezen voor óf een echt kleine kast óf een vergelijkbare kast waar in de toekomst wél een andere cpu koeler en gpu in passen categorie: Behuizingen

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Voor de echte snelheid van een SSD op PCI-e 3.0 x4 zou ik je pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB aanraden.
Als het alleen om het inbouwgemak gaat dat kan je beter kijken naar: pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB of direkt een maat groter bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB

De Cooler Master Elite 110 heeft van zichzelf een vrij luide fan (naar mijn idee) en totaal geen geluidsdemping. (De kast is één groot rooster) Om je build stil te krijgen zal je dus zelf wat moeten aanpassen. Mogelijk kan je iets doen met de aansturing van de casefan, of je kan 'm allicht vervangen door een betere.
Zelfde verhaal voor de CPU koeler. Je zal sowieso de fancurve aan willen passen. Let bij het kiezen van een koeler op de beperkte hoogte. Er zijn overigens prima koelers die daar in passen, zoals de pricewatch: Noctua NH-L9i

• das_phantom
Jesse schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:34:
Voor de echte snelheid van een SSD op PCI-e 3.0 x4 zou ik je pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB aanraden.
Als het alleen om het inbouwgemak gaat dat kan je beter kijken naar: pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB of direkt een maat groter bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB

De Cooler Master Elite 110 heeft van zichzelf een vrij luide fan (naar mijn idee) en totaal geen geluidsdemping. (De kast is één groot rooster) Om je build stil te krijgen zal je dus zelf wat moeten aanpassen. Mogelijk kan je iets doen met de aansturing van de casefan, of je kan 'm allicht vervangen door een betere.
Zelfde verhaal voor de CPU koeler. Je zal sowieso de fancurve aan willen passen. Let bij het kiezen van een koeler op de beperkte hoogte. Er zijn overigens prima koelers die daar in passen, zoals de pricewatch: Noctua NH-L9i
Dank voor je reactie. Samsung EVO 960 was ik ook op uitgekomen inmiddels!

Wat betreft de kast, ik ga hier nog naar kijken, of ik inderdaad de casefan zal upgraden naar iets beters. Ik begrijp dat ook de standaard cpu koeler niet fantastisch is en ik die ook beter kan upgraden?

@Rrob

Heb je misschien een suggestie voor een compacte en stillere kast die een upgrade is ten opzichte van de Elite 110? Ik heb meerdere malen de lijst doorzocht maar voor rond deze prijs zie ik niet veel beters. Wat betreft ruimte zou de Elite 130 meer bieden maar deze is niet veel beter wat betreft geluidsniveau las ik.

@ArisB
Ik begon met een NUC, maar had het vermoeden toch meer waar voor mijn geld te krijgen met een mini-ITX-build. Wel fijn zo compact als de NUC maar iets groter mag wel als het meer oplevert.

Hieronder overigens mijn vernieuwde lijst op basis van jullie feedback. Er is nog wel ruimte gekomen voor eventuele verbetering, met nu de focus op de case e.d.

Voeding zou ik ook nog even naar moeten kijken bedenk ik, alhoewel deze wel redelijk geluidsvriendelijk is vermoed ik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 178,50€ 178,50
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 133,90€ 133,90
1Cooler Master Elite 110€ 39,55€ 39,55
1Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15€ 87,25€ 87,25
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 58,01€ 58,01
1Samsung 960 EVO 250GB€ 116,83€ 116,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 614,04

• Rrob
Echt stille itx kasten bestaan niet, er is gewoonweg geen ruimte voor geluiddempende materialen. Maar je hebt geen extreem stille kast nodig als je er voor zorgt dat je onderdelen geen geluid maken!
In jouw build zitten drie geluidsbronnen: de ventilatoren van je kast, cpu en behuizing. Die voeding zal vrij stil zijn en gezien jouw lichte verbruik kan de casefan ook wel uit of op de laagste stand. Blijft over je cpu koeler, ik heb geen ervaring met de nieuwste stock koelers van intel maar die van een paar generaties terug vind ik niet stil. Idle zijn ze nog duidelijk hoorbaar (en op een vrij irritant toontje maar dat is persoonlijk).
Elke kast uit mijn lijstje heeft de mogelijkheid een grotere cpukoeler in te bouwen en is dus in potentie stiller dan beide coolermasters waar dat niet kan. Je kunt natuurlijk ook eerst gewoon de stock koeler proberen (scheelt weer €25), achteraf een cpu koeler vervangen is niet zo veel werk.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
@Rrob je hebt helemaal gelijk, hoewel je met koelers zoals pricewatch: Noctua NH-L9i of pricewatch: Cryorig C7 behoorlijk ver kan komen.
De beste oplossing voor een stille build is een kast waar een goeie towerkoeler in past, zoals het lijstje wat je voorstelde.

[ Voor 27% gewijzigd door Jesse op 07-03-2018 11:26 ]

• Rrob
deze stopt volledig met draaien als je cpu koel genoeg is pricewatch: Arctic Freezer 33.

edit> vreemd trouwens dat arctic de enige is die zoiets maakt..

[ Voor 16% gewijzigd door Rrob op 08-03-2018 10:24 ]

• das_phantom
Dank voor jullie input. Ik ga waarschijnlijk voor deze kast pricewatch: Fractal Design Node 304. Mocht het geluid toch tegenvallen dan ga ik aan de slag met de fans.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:53

Harrie

NederVlaming

Ga je nog een klassieke 3.5" hardeschijf plaatsen?
Indien niet, zou ik zo'n kastje overwegen: pricewatch: In Win Chopin Zilver
Past toch veel beter in de huiskamer?

Je hebt wel wat minder keuze in processor koelers (maar ik zelf heb gewoon de stock koeler nog op mijn G4600 processor zitten), en er passen geen uitbreidingskaarten in. Maar je gekozen moederbord is toch al zeer compleet.
Pagina: 1