Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-07 06:17

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Voor een mini-ITX build die ik in de zomervakantie wil gaan maken, was ik op zoek naar goedkoop DDR3 geheugen, omdat het geen snelheidsmonster hoeft te worden.

Zodoende kwam ik op een bekende Chinese shoppingsite waar tientallen shops DDR3 geheugen verkopen, waar ze bij vertellen dat het "alleen voor AMD processoren" is. Dit geheugen is dan bijna de helft goedkoper dan gewoon DDR3 geheugen bij dezelfde shop.

Welk verschil bedoelen ze en zijn er tweakers die dit geheugen gewoon gebruiken op een Intel processor?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom post je geen link naar dit speciale geheugen? Zo is het natuurlijk lastig om ook maar iets gekwalificeerds te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit bedoel je ?

Ebay "AMD only ram" for ASUS M2n68-la(narra3)

[ Voor 53% gewijzigd door Hackus op 04-03-2018 17:46 . Reden: juiste link ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-07 13:17
aawe mwan schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:09:
Voor een mini-ITX build die ik in de zomervakantie wil gaan maken, was ik op zoek naar goedkoop DDR3 geheugen, omdat het geen snelheidsmonster hoeft te worden.

Zodoende kwam ik op een bekende Chinese shoppingsite waar tientallen shops DDR3 geheugen verkopen, waar ze bij vertellen dat het "alleen voor AMD processoren" is. Dit geheugen is dan bijna de helft goedkoper dan gewoon DDR3 geheugen bij dezelfde shop.

Welk verschil bedoelen ze en zijn er tweakers die dit geheugen gewoon gebruiken op een Intel processor?
Waarschijnlijk hebben ze zitten klooien met de SPD timings, dit werkt wel in combinatie met AMD, met Intel meestal niet. Youtube filmpje voor DDR2, zal hetzelfde gelden voor DDR3.

YouTube: 8 GB RAM for $18 shipped? Bargain or did I get scammed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Volgens deze thread op superuser was er in het DDR2 tijdperk een verschil in ondersteunde architecturen van geheugen; alleen AMD ondersteunde (sinds het AM2 platform) een "extended column address range".

Volgens deze thread op arstechnica is daar bij DDR3 een eind aan gekomen: de eerste DDR3 chipset van Intel is de P35 en deze ondersteunde het ook nog niet, maar de tweede DDR3 chipset, de P45, wel.

In de video van PhilsComputerLab gaat het over DDR2 en dan is het inderdaad logisch dat het zeker niet gaat werken op een Intel moederbord. Al doen die fake SPD waarden natuurlijk verder niet veel goeds vermoeden.

Ze zouden werken op een AM3 moederbord. Maar zouden ze ook werken op een H81 moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Ga er maar vanuit dat het inderdaad alleen werkt op AMD systemen. Komt soms ook voor dat het unbuffered ECC is, wat niet werkt op i5 en i7 processoren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:02:
Ga er maar vanuit dat het inderdaad alleen werkt op AMD systemen. Komt soms ook voor dat het unbuffered ECC is, wat niet werkt op i5 en i7 processoren.
Als je echt "unbuffered" geheugen bedoelt, dan zouden de ECC bits toch gewoon genegeerd moeten worden als de processor het niet ondersteunt? Daarnaast zijn er tegenwoordig ook een paar goedkope Intel processoren die unbuffered ECC ondersteunen, dus als dat een oplossing zou zijn...

-update-

Uiteindelijk vond ik hier: High Density DDR3 Memory ("nur für AMD"?) een aantal mensen die jaren geleden al uitgeprobeerd hebben om "only for AMD" DDR3 geheugen op Intel te gebruiken.

Deze modules bevatten x4 geheugenchips en "nieuwere" Intel CPU's (oa 3e generatie i3 en i5) ondersteunen officieel alleen x8 en x16. De data in de SPD klopt niet en het is van je BIOS afhankelijk of je moederbord zelfs maar wil starten met die data. Op AM3 en AM3+ moederborden werken ze meestal zonder problemen.

[ Voor 68% gewijzigd door aawe mwan op 04-03-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:11
Ik heb zelf "Amd only geheugen" ddr2 geheugen gehad op een am2+ systeem en dat werkte als een zonnetje, later heb ik dit geheugen verkocht aan iemand met een intel systeem en werkte echt niet.

Het probleem blijkt te zitten in het verschil tussen double sided en single sided geheugen, AMD kan allebei probleemloos draaien en Intel niet. Vraag me niet naar verdere details. :)
Pagina: 1