Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ik zat na te denken over een simpele en goedkope manier om enkele DC-apparaten te voeden met een variable AC óf DC input. Het geheel moet fatsoenlijk draagbaar zijn.

Met een (laptop)voeding kan je makkelijk en veilig van 110-230V terug naar zeg 12-20V. Afhankelijk van wat ik heb liggen is dit (vrijwel) gratis. Met bijv 2 oude servervoedingen kan je zelfs naar 24V.

Dit is een oplossing voor stap 1 die een input vraagt van 9-30V DC (max 14A).
Voor stap 2 heb ik een constante 12V nodig, onafhankelijk van de input.

Als ik dat uitteken kom ik op zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4C3JQ19.png
Weergave is wat versimpeld en bevat verder geen zekeringen of schakelaars, anders dan de keuzeschakelaar voor AC/DC. Klopt dat en zo ja, is het veilig?

Inmiddels ontdekt dat ik voor stap 2 een buck/boost converter kan inzetten. Al zie ik vooral losse printplaatjes, terwijl als je alleen een step-down of step-up converter zoekt, je ook kant en klare oplossingen ziet met behuizing en koelblok. Iemand nog suggesties waar ik op moet letten?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
Uh, dit is een beetje een gek schema. Je gebruikt het symbool voor transformator voor dingen die dat helemaal niet zijn. Dat kan gevaarlijke verwarring scheppen, want een buck/boost converter heeft doorgaans helemaal geen isolatie! En die linker "transormator" stelt zeker de laptopvoeding voor (en daar komt dus DC uit)? Een buck/boost converter zal anders niet blij zijn met AC op de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Sorry, Visio heeft voor zover ik kan zien geen symbool voor een adapter. Ook ben ik nog niet zo thuis in het op de juiste manier weergeven van dit soort zaken. Dus ja, het transformator symbool heb ik generiek gebruikt.

Maar AC en DC zijn wel degelijk gescheiden. Op een klein stukje linksboven na is het hele schema DC.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Waarom vervang je niet gewoon ne trafo door een AC-DC voeding?
en dan dat je je DC ingang op de uitgang van je voeding?

En dit samen in een boost/buck convertor??

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ok, ik ben kennelijk een slechte tekenaar, want dat is volgens mij wat ik geprobeerd heb te tekenen.

Dit iets beter/duidelijker?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9ZbFTEw.png

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Ik heb ooit zoiets gefabriekt voor een laptop die op 230V en op 12V moest kunnen werken, in dat geval zat er geen schakelaar in maar twee diodes om de verschillende voedingen aan elkaar te knopen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou denk ik ipv een schakelaar een relais gebruiken..?

een beetje 24VDC relais schakelt ook wel op 19V al..
als je hem in die kring opneemt, en dat als er dus AC ( DC19V) gebruikt wordt automatisch die voedingsbron kiest...

en als er geen AC ( DC19V) aanwezig is zal er automatisch geschakelt worden naar de DC bron

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ik ben er nog niet helemaal over uit welke componenten ik zou gebruiken, maar het ging me meer over het overall design. 14A gelijkstroom is ook niet niks en ik ben nog niet zo thuis in de materie. Hou het graag veilig, geen zin in vonken of brand. Er komen uiteraard wat zekeringen tussen zodra ik meer details heb uitgedacht.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

hoeveel vermogen heb je voor de 12V lijn nodig? Is dat ook 10+ amp?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Nee dat is veel minder: fan, ledje en een usb lader.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien dat je je oplossing beter in de "Automotive Sector" kan gaan zoeken? Nou rijd ik inmiddels al lang niet meer met vrachtwagens en/of touringcars maar daar waren we járen geleden al genoodzaakt om 12V/24V DC om te zetten naar ±230V AC :)

Een simpele AC/DC convertor neemt niet veel ruimte in overigens.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Het gaat een beetje om dit concept, maar dan ietsje uitgebreider.
Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170623/d26111660349db48fbb28c7e7e389212.jpg

Zoals gezegd gaat het om 2 soorten input en 1 soort output.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Is in dat geval een AC en DC lader niet veel makkelijker? Moet je alleen misschien de DC wat terugbrengen, ligt aan de lader.

[ Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 05-03-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een laadkoffer.....

Je schema klopt wel, en een simple 3A buck converter is maar een klein printje....
Ik zou als schakelaar een auto-relais pakken en aansluiten aan de voeding via een 1A buck converter of een simplele 7812. Dan schakelt die automatisch om..

Een AC/DC lader is meestal geen goede keuze voor hoog vermogen laders. Veel van deze laders hebben een zwakkere voeding dan de lader aan kan en zullen pas maximaal kunnen werken op een externe voeding.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
memphis schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:30:
Een laadkoffer.....

Je schema klopt wel, en een simple 3A buck converter is maar een klein printje....
Ik zou als schakelaar een auto-relais pakken en aansluiten aan de voeding via een 1A buck converter of een simplele 7812. Dan schakelt die automatisch om..

Een AC/DC lader is meestal geen goede keuze voor hoog vermogen laders. Veel van deze laders hebben een zwakkere voeding dan de lader aan kan en zullen pas maximaal kunnen werken op een externe voeding.
Daarom ook het idee om lader en voeding gescheiden te houden. Dan heb ik de meeste flexibiliteit in de componenten, en kan ik ook gewoon een 4-6s Lipo pakken als voeding voor het laden van kleinere accu's, of een auto-accu.

Maar zelf printjes maken, hoe simpel ook, ga ik nog niet aan beginnen. Kant en klaar uiteraard geen probleem.

#team_UTC+1

Pagina: 1