2 schijven in RAID 0 of 1 grotere schijf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:30

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Na jarenlang voldoende te hebben gehad aan 1 TB opslag ruimte, wil ik nu uitbreiden naar 2 TB. Ik heb al 1 WD blue schijf (~ 6 maand oud), en vraag me af of het verstandiger is om een tweede te kopen en deze in RAID 0 te zetten, of te vervangen door 1 van 2 TB?

Voordelen van RAID 0: snellere opslag (maar ik schrijf niet zo heel veel) en ik heb nog nut voor mij oude schijf. Voordelen van 1 schijf: neemt minder ruimte in mijn kast in beslag (maar ik heb ruimte zat), en ik kan mijn oude schijf wellicht doorverkopen.

Tot dusver kan ik weinig info vinden die me helpt mijn keuze te bespoedigen. Zie ik iets over het hoofd wat belangrijk in mijn keuze kan zijn?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

RAID 0 is risicovoller. Als één schijf er mee kapt, ben je de inhoud van beide kwijt.
Plus, je kan niet zomaar een tweede schijf toevoegen. Je moet eerste beide schijven leeg gooien, een RAID array maken en dan pas je data er op zetten. Dus je hebt ook nog wat backupwerk te doen, als je data wil bewaren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 4 maart 2018 @ 14:09:
RAID 0 is risicovoller. Als één schijf er mee kapt, ben je de inhoud van beide kwijt.
Plus, je kan niet zomaar een tweede schijf toevoegen. Je moet eerste beide schijven leeg gooien, een RAID array maken en dan pas je data er op zetten. Dus je hebt ook nog wat backupwerk te doen, als je data wil bewaren.
Goed punt over het leeg moeten maken van de schijven, dat wist ik niet. Over backups maak ik me geen zorgen; ik gebruik CrashPlan en volgende maand stap ik over op Backblaze. Dus in principe zou ik dat kunnen doen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan zou ik die overstap eerst doen. Weet je meteen hoe lang het duurt om 1T terug te zetten (en wat dat kost, die hoeveelheid zal niet gratis zijn).
Heel eerlijk: als het puur om opslag gaat heb je met raid 0 alleen een stukje snelheidswinst bij lezen en moet je dus relatief veel doen om dat te bereiken. Persoonlijk zou ik er gewoon die disk bijprikken en de rest laten voor wat ie is. Kun je ook geleidelijk aan overstappen naar backblaze door eerst de nieuwe disk en dan de oude disk over te switchen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08-2025
Een 1TB schijf is ongeveer 45 euro inc verzenden (goedkoopste opties). Een 2TB schijf 60-65 euro ind verzenden. Ik zou gewoon een 2 TB schijf er bij zetten, dan heb je 3TB totaal (niet als 1 schijf, maar goed). Als je het helemaal goed wilt doen en voor de beste prijs / GB gaat, kun je ook voor een 3 of 4 TB schijf gaan. Voor een 3TB schijf betaal je 90 euro (dus 2 1TB schijven, best zonde om een 1 TB schijf te kopen dus), voor een 4TB 130-140 euro, dat is 3 keer zoveel als een 1 TB schijf, maar ook 4 keer zoveel capaciteit.

Simpel gezegd, gewoon 1 grote schijf er bij kopen, aangezien je voor Raid0 toch je data zou moeten verplaatsen. Dan kun je dus makkelijker de data in 1 keer naar een grotere schijf kopiëren. Bovendien kun je dan de andere 1TB nog als backup schijf of als archiefschijf gebruiken.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hmm ja een 2 TB schijf bijprikken klinkt beter als ik het zo lees (3 is echt overkill, en zal ook nog wat jaartjes duren voor dat verandert voor mij). Archief schijf klinkt ook wel interessant; ik heb nog een behuizing voor een externe 3,5" schijf liggen, dus ik zou daar eventueel die 1 TB schijf dan voor kunnen gebruiken.

Pagina: 1