BOVAG garantie

Pagina: 1
Acties:

• stuyt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-11 17:41
Beste Tweakers,

Aangezien ik sinds kort een baan heb waarvoor ik 80km per dag moet rijden, ben ik op zoek naar een mooie zuinige auto.

Ik heb een occasion op het oog bij een Toyota dealer, een Yaris uit 2008 (100.000km gereden). Na enig overleggen wil de dealer de Toyota verkopen voor een meeneemprijs van 4700, of voor 5000 met een afleverpakket inclusief garantie.

Het is echter een BOVAG aangesloten dealer, dus ik vroeg mij af of ik niet sowieso garantie heb als ik een aanschafprijs heb boven de 4500 euro, ongeacht of ik het afleverpakket afneem.

Graag hoor ik jullie reactie!

Dank,
Stuyt

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37
Klinkt het te voor de hand liggend dat je dit kan vinden op www.bovag.nl?

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 23:03
Vraag de garage ?
Verdiep je in wat je van plan bent om te kopen.
Sorry hoor maar dit weet een gemiddelde tweaker toch niet ?

Vraag ook vast bij de garage wat er in het aflverpakket is voor dat dat ke volgende topic wordt.

Verder is de yaris wel een goede keus!

[ Voor 88% gewijzigd door wd200 op 04-03-2018 13:49 ]

• biggie0344
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-02-2022
Als het ex garantie is dan teken je ervoor dat je geen bovag wilt. Dat doen sommige dealers :-)
Let goed op waar je, je handtekening onder zet

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wd200 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:47:
Vraag de garage ?
Verdiep je in wat je van plan bent om te kopen.
Sorry hoor maar dit weet een gemiddelde tweaker toch niet ?

Vraag ook vast bij de garage wat er in het aflverpakket is voor dat dat ke volgende topic wordt.

Verder is de yaris wel een goede keus!
Waarom zou dat onbekend zijn in dit sub forum? Waarom überhaupt een Verkeer & Vervoer onderdeel hebben dan?

Zover mij bekend heb je automatisch Bovag garantie, behalve als je expliciet ervan af ziet, en dat zal de dealer vast wel erin verwerkt hebben. In de praktijk houdt dat wat de Bovag claimt dus helemaal niks in, en sowieso zijn die er voor de autobedrijven, niet voor de consument.

De prijs valt me dan weer wel mee wat hij extra wil. Ik ben recent tot €900 tegengekomen, voor 6 maanden garantie, wat geneuzel, en een halve tank benzine. Ja ja, €900 vragen ervoor en dan niet meer dan een halve tank benzine erbij doen.
Hoewel ik zelf niet een auto die echt voldoet voor een goede prijs hierom voorbij zou laten gaan, heb ik bij mijn eigen zoektocht wel een sterke voorkeur gehad voor bedrijven die een beetje vertrouwen in wat ze verkopen hebben, en die niet extra geld willen hebben om te garanderen dat hij niet elkaar uit elkaar valt zodra je het terrein af bent gereden. Oftewel een auto gekocht bij een bedrijf waar garantie en afleverkosten gewoon bij de prijs in zitten. Onder de streep kost het je waarschijnlijk evenveel, maar er is gewoon duidelijkheid vooraf.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 11:55
Je kunt inderdaad korting krijgen als je afziet van garantie. Dat scheelt je in dit geval €300 en je weet zeker dat je niets meer gedaan krijgt (is ook een vorm van zekerheid :) ). Ook al rijd je 10m de garage uit en de auto valt uit elkaar, dan heb je een probleem.

De gewone BOVAG garantie is ook slechts 6 maanden, dus het is gewoon de gok die je neemt. Alleen als je er vanaf ziet, dan niet achteraf gaan klagen over een slechte dealer... BOVAG voorwaarden vind je op https://www.bovag.nl/Bova...waarden-Auto-1-2-2018.pdf.

[ Voor 16% gewijzigd door BugBoy op 04-03-2018 15:52 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
BugBoy schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:52:
Je kunt inderdaad korting krijgen als je afziet van garantie. Dat scheelt je in dit geval €300 en je weet zeker dat je niets meer gedaan krijgt (is ook een vorm van zekerheid :) ). Ook al rijd je 10m de garage uit en de auto valt uit elkaar, dan heb je een probleem.
Onjuist. Je hebt altijd recht op een conform product. Als de auto meteen uitelkaar valt was ie niet conform. Dit geldt ook als er “geen garantie” is afgesproken.

Een geschil oplossen zal in de praktijk lastig zijn bij dit soort toko’s, maar elke jurist maakt er gehakt van.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stuyt schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:35:
Beste Tweakers,

Aangezien ik sinds kort een baan heb waarvoor ik 80km per dag moet rijden, ben ik op zoek naar een mooie zuinige auto.

Ik heb een occasion op het oog bij een Toyota dealer, een Yaris uit 2008 (100.000km gereden). Na enig overleggen wil de dealer de Toyota verkopen voor een meeneemprijs van 4700, of voor 5000 met een afleverpakket inclusief garantie.

Het is echter een BOVAG aangesloten dealer, dus ik vroeg mij af of ik niet sowieso garantie heb als ik een aanschafprijs heb boven de 4500 euro, ongeacht of ik het afleverpakket afneem.

Dank,
Stuyt
Om welke garantie gaat het (de €300,- verschil) ?
Je onderhandelt en er wordt aangegeven dat de garantie vervalt bij €4700,- Dat betekend dat ze zo ver zakken met de prijs, dat ze alleen akkoord gaan bij afzien van garantie. Dat heeft niets te maken met de grens van €4500,- voor aanspraak op Bovag garantie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BugBoy
123RR schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:20:
Onjuist. Je hebt altijd recht op een conform product. Als de auto meteen uitelkaar valt was ie niet conform. Dit geldt ook als er “geen garantie” is afgesproken.
Natuurlijk zal ook een auto niet in tweeën uiteenvallen na 10m. Maar het wordt dan een discussie wat conform is. Een auto met die prijs is niet nieuw en dan kan er dus wat aan mankeren. Als je afziet van garantie, dan wordt dat een heel lastig verhaal.

Afzien van garantie is alleen een goed idee als je precies weet wat je koopt (daar moet je dus wel verstand van hebben) en je eventuele tegenvallers uit eigen zak kunt betalen. Als je een beetje kerel bent, dan klaag je niet achteraf als je te zuinig was om voor de garantie te betalen. Dan neem je je verlies en betaal je gewoon leergeld. Als je dat niet wilt, dan gewoon voor de garantie gaan...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• 123RR
BugBoy schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:08:
[...]

Natuurlijk zal ook een auto niet in tweeën uiteenvallen na 10m. Maar het wordt dan een discussie wat conform is. Een auto met die prijs is niet nieuw en dan kan er dus wat aan mankeren. Als je afziet van garantie, dan wordt dat een heel lastig verhaal.

Afzien van garantie is alleen een goed idee als je precies weet wat je koopt (daar moet je dus wel verstand van hebben) en je eventuele tegenvallers uit eigen zak kunt betalen. Als je een beetje kerel bent, dan klaag je niet achteraf als je te zuinig was om voor de garantie te betalen. Dan neem je je verlies en betaal je gewoon leergeld. Als je dat niet wilt, dan gewoon voor de garantie gaan...
Van een Yaris uit 2008 (10K nieuw) die voor 4,5K met 100.000km wordt verkocht mag je het een en ander verwachten. In ieder geval dat ie de komende paar maanden goed rijdt. Dus ja, als de motor kapot loopt na 2 maanden dan is de auto niet conform.

Hoe lang die periode duurt is een grijs gebied, maar kort na aanschaf sta je als koper heel sterk.

Dat verhaal over “beetje kerel” ontgaat me. Een “beetje verkoper” staat achter zijn product.

Je kunt dan wel “zonder garantie” verkopen, je dient volgens de wet(!) een conform product te verkopen. De enige mogelijkheid om geen enkele verplichting als verkoper te hebben is jouw product als defect te verkopen. Maarja, vind maar eens een koper die “defecte” auto koopt voor dat bedrag.

• BugBoy
123RR schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:31:
Dat verhaal over “beetje kerel” ontgaat me. Een “beetje verkoper” staat achter zijn product.
Dat komt omdat je op de diverse fora (incl. Tweakers) je genoeg mensen hebt die overal voor het goedkoopste kiezen, maar dan wel top-notch service verwachten. Als je bewust kiest voor geen garantie om een paar euro's te besparen, dan moet je ook de consequenties aanvaarden.

• 123RR
BugBoy schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:39:
[...]

Dat komt omdat je op de diverse fora (incl. Tweakers) je genoeg mensen hebt die overal voor het goedkoopste kiezen, maar dan wel top-notch service verwachten. Als je bewust kiest voor geen garantie om een paar euro's te besparen, dan moet je ook de consequenties aanvaarden.
Zo denkt de autohandelaar.

De jurist en iedereen die om zijn eigen centen geeft denkt daar anders over.

Waarom zou je ergens extra voor betalen als je er toch al recht op hebt?

• BugBoy
123RR schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:44:
Waarom zou je ergens extra voor betalen als je er toch al recht op hebt?
Je recht hebben en je recht krijgen zijn twee verschillende zaken. Daarbij gaat de BOVAG garantie verder dan waar je standaard recht op hebt (maar je erg lastig kunt verhalen).

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 02:43
[...]

Garantie heb je al in de vorm van non-conformiteit. BOVAG- garantie bijkopen voor 300 euro is een stukje geruststelling voor jezelf, maar verder niet heel noodzakelijk.

Zou een proefrit maken, afspreken bij een APK punt waar niet gerepareerd wordt en daar de auto even op de brug laten zetten. Het ding daar laten nakijken. Onderhandelen, nieuwe apk eisen en zorgen dat de gevonden punten van de inspectie verholpen worden of aanwenden voor de onderhanding. Met die keuring weet je waar je aan toe bent, heb je eerlijk advies en voldaan aan je onderzoeksplicht als particuliere, niet -professionele koper.
BugBoy schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:49:
[...]

Je recht hebben en je recht krijgen zijn twee verschillende zaken. Daarbij gaat de BOVAG garantie verder dan waar je standaard recht op hebt (maar je erg lastig kunt verhalen).
BOVAG: Bond van Autmobiel- en Garagebedrijven.
Staan die meer in dienst van de autobedrijven, of de klagende particulieren?

Ik zou nog liever een rechtbijstandverzekering afsluiten voor een jaartje, dan 300 euro betalen voor 'garantie' die je wettelijke gezien al hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door koektrommeltje op 04-03-2018 19:59 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Na 2x flinke ellende gehad te hebben voor mij geen wagen meer zonder garantie.
Verder alleen nog maar bij een garage met alle boekjes en stempels erbij.

Zit je met een gemiddelde Toyota aardig safe het is en blijft techniek.

Mijn profiel op Discogs

• ShadowWorrier
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-10-2024
Standaard heb je met dit bedrag inderdaad garantie maar ik denk inderdaad dat de -300 prijs exclusief garantie is. IS trouwens wel een vrij klein verschil, toen ik een auto kocht was het verschil met of zonder bovag 1000 euro (op een bedrag van 7000 euro)

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 02:43
Andere dag teruggaan, andere verkoper aanspreken en niet over garantie hebben. Behoort die optie tot de mogelijkheden eigenlijk?

Proefrit maken, naar APK-punt die niet repareert en m even op de brug zetten voor inspectie en onderhandelen maar. Boven 4500 euro uitkomen en niet over garantie hebben. Dan heb je met wat handigheid alsnog die bovag garantie?

Verwijderd

Ad de Jong schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:00:

Precies, neem garantie. Ik heb mijn vorige auto gekocht (15.000 euro 2e hands), had er 4 dagen in proefgereden (1200 km ook nog eens!), helemaal perfect, betaal ik hem en na 15 km stopt hij ermee, heb na 2 weken een andere gekocht met flinke korting op de prijs (en had mijn 15.000 euro natuurlijk terug). Uiteindelijk moest er een compleet nieuwe motor in (auto heeft de garage daarna als onderdelenauto gebruikt).

Dit was een Mercedes met 75.000 km op de teller (diesel) uit een recent bouwjaar met NAP en alles erop en eraan. En ik had hem ook laten keuren door een andere garage (aankoopkeuring) en ik had een maat mee die automonteur is en die hem ook nog gecontroleerd had.

Dus tja, ik zou nooit kopen zonder garantie, en als het maar 300 euro prijsverschil is...

Met mijn huidige auto heb ik de airco laten repareren onder de garantie (had 6 maanden garantie genomen), net voor de zomer stopt hij ermee, had ik die kosten er ook weer uit (al is die stomme airco na 3 jaar weer kapot, maar heb geen zin om 1000+ euro ervoor te lappen wat het wel kan kosten).

Garantie heb je waarschijnlijk niet nodig, maar ik heb zo al 2 voorbeelden uit mijn eigen situatie met een duurdere auto, je zal maar net als ik opeens zoveel pech krijgen :X

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:45
[...]

Ik ben het hier helemaal met je eens hoor.

Maar hoe zit het dan op de bekende gaspedaal/autoscout/autowereld/autotrack-sites? Hier worden massaal occasions van 5000 euro aangeboden door BOVAG-garages, die echter wel doodleuk melden dat de BOVAG-garantie pas geldt vanaf het (niet verplichte) middelste afleverpakket ter waarde van 799 euro.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

stuyt schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:35:
Beste Tweakers,

Het lijkt mij duidelijk wat er mogelijk is?

Als u een gebruikte auto koopt bij een BOVAG-autobedrijf, heeft u recht op minimaal zes maanden garantie. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden:
  • Ofwel de tweedehands gekochte auto heeft minimaal € 4.500,- gekost.
  • Ofwel de aankoopwaarde van de tweedehands auto is minder dan € 4.500,- maar is hoger dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.
U heeft geen recht op garantie als u bij de aankoop schriftelijk heeft afgezien van garantie.

Testing, one, two ...

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39
Ik denk dat als je echt geïnteresseerd bent, maar niet het risico kunt lopen om binnen afzienbare tijd weer flinke kosten te hebben, dat je een Dekra keuring kunt overwegen. Kost 375 zo uit mijn hoofd en zijn onafhankelijk. Het enige dat jij moet regelen is een brug waar ze de auto op kunnen zetten.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:06
Ad de Jong schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:00:

Boekjes en stempels zeggen niks. Ooit bij autobedrijf als bijbaan gewerkt, daar ging de verkoper ff zitten met 2 stempels en 3 verschillende pennen en onderhoud van de afgelopen jaren was ineens dik voor elkaar...

• 123RR
ybos schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:14:
[...]

Boekjes en stempels zeggen niks. Ooit bij autobedrijf als bijbaan gewerkt, daar ging de verkoper ff zitten met 2 stempels en 3 verschillende pennen en onderhoud van de afgelopen jaren was ineens dik voor elkaar...
Dit dus, en met een viltstift in de motorruimte wordt de distributieriem gedaan.(Ook als de auto een distributieketting heeft. :X )

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:40
ybos schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:14:
[...]

Hahaha jezus dat is gewoon gewone pure opliching :').
Pagina: 1