Toon posts:

Map Mijn Documenten verplaatst - wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn (kleine SSD) C-schijf aardig vol begon te raken wilde ik de map Mijn Documenten verplaatsen naar de D-schijf.

Dit heb ik als volgt gedaan:

1) Map aangemaakt -> D:\Macadamia\Documenten
2) In de Verkenner - linkerkolom "Documenten" aangeklikt met de rechtermuisknop (zie afbeelding hieronder)

http://nl.tinypic.com/r/95yn15/9

3) Vervolgens geklikt op Eigenschappen, tabblad Locatie, nieuwe locatie opgegeven en hop, de boel (50 GB) werd verplaatst (duurde wel even hoor, een minuut of 5 schat ik).

Daarna even in de eigenschappen van mijn C-schijf gekeken, maar die stond nog steeds bomvol.

Wat blijkt nou: al mijn documenten staan keurig in D:\Macadamia\Documenten
Maar ze staan óók nog in C:\Gebruikers\Macadamia\Documents

Als ik in de verkenner naar een willekeurig document op de D-schijf ga en ik check de locatie, dan staat het document echt op de D-schijf.
Zelfde geldt voor de documenten op de C-schijf.
Ik lijk ze dus ineens dubbel te hebben. Ondanks dat ik duidelijk aangaf de boel te vwillen verplaatsen.

Overigens:
In C heeft de map Documents een geel (standaard map-)icoontje
In D heeft de map Documenten een "document"-icoontje (zie ook de afbeelding)

Wat nu? Blijkbaar heb ik iets niet goed begrepen over de werking van het filesysteem van Windows. Dus de inhoud van C:\Gebruikers/Macadamia\Documents deleten vind ik te spannend.
Wat ik wil is meer ruimte op mijn C-schijf. Iemand een idee wat hier verkeerd is gegaan en hoe ik dit oplos?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2018 11:37 . Reden: Afbeelding niet zichtbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 15:35

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Je kunt ook nog een éxtra kopie maken op een externe schijf (sowieso: backups altijd goed!) en daarna je data op C verwijderen. Mocht het dan echt fout zijn, heb je altijd je reservekopie nog.

Edit: over de oorzaak kan ik niet snel iets zeggen. Bij die handvol keren dat ik zo gewerkt heb, is dit niet aan de orde geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door Bastiaan op 04-03-2018 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tip!

Ik vraag me alleen af wat het verschil is tussen de mappen Documenten (die ik dus verplaatst heb, met het document-icoontje) en Documents (met het gele map-icoon). Heb zo het vermoeden dat daar het probleem zit.

Overigens kan ik de map Documents (C:\Gebruikers\Macacamia\Documents) ook helemaal niet via de rechtermuisknop (- Eigenschappen - tabblad locatie) verpplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die "map" documents is waarschijnlijk ook geen map maar een reparse / junction-point (oftewel alleen een verwijzing naar....).

Maak er maar eens een bestandje aan met een herkenbare naam (beginnen met een underscore, dan komt 'ie mooi bovenaan te staan zodat je niet hoeft te zoeken). Datzelfde bestandje zie je vervolgens in meerdere "mappen" terug.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:02:
Die "map" documents is waarschijnlijk ook geen map maar een reparse / junction-point (oftewel alleen een verwijzing naar....).

Maak er maar eens een bestandje aan met een herkenbare naam (beginnen met een underscore, dan komt 'ie mooi bovenaan te staan zodat je niet hoeft te zoeken). Datzelfde bestandje zie je vervolgens in meerdere "mappen" terug.
a.u.b. als je geen ervaring hebt met het verplaatsen van de map "Mijn Documenten" reageer dan niet, in plaats van te gokken en TS op het verkeerde been te zetten.

@Verwijderd Verplaats eens handmatig alle bestanden en mappen die in C:\gebruikers\jouwnaam\documenten staan en kijk of de documenten map op de D: schijf niet leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:12:
[...]

@Verwijderd Verplaats eens handmatig alle bestanden en mappen die in C:\gebruikers\jouwnaam\documenten staan en kijk of de documenten map op de D: schijf niet leeg is.
De documentenmap op de D-schijf is niet leeg. Hij neemt ruimte in (zo'n 50 GB).
Wijzigingen in C:\....Documents worden niet weergegeven in D:\....Documenten en andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:12:
[...]

a.u.b. als je geen ervaring hebt met het verplaatsen van de map "Mijn Documenten" reageer dan niet, in plaats van te gokken en TS op het verkeerde been te zetten.
>>knip<<
Ik heb beroepsmatig vanuit enterprise klantomgevingen (+25000 werkstations) wel een klein beetje ervaring met dat soort centraal te managen instellingen, hoor :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:19:
[...]

Wijzigingen in C:\....Documents worden niet weergegeven in D:\....Documenten en andersom
https://support.microsoft...f-the-my-documents-folder wellicht kan je hiermee verder.

De huidige Windows installatie op jouw machine gedraagt zich niet zoals zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 15:35

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:19:
[...]

Dan lijkt het goed te zijn gegaan, maar is de boel inderdaad gekopieerd in plaats van verplaatst. Loopt er niets meer op de achtergrond aan bewerkingen, aangezien Windows bij een verplaatsing de bron pas verwijderd als de data op het doel staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Laat Treesize als admin draaien en bekijk er je c schijf bekijken mee en post hier een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Registerinstellingen nog gecontroleerd, die verwijzen wel naar de nieuwe (D:\) locatie.
Bastiaan schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:31:
[...]

Dan lijkt het goed te zijn gegaan, maar is de boel inderdaad gekopieerd in plaats van verplaatst. Loopt er niets meer op de achtergrond aan bewerkingen, aangezien Windows bij een verplaatsing de bron pas verwijderd als de data op het doel staat?
Het lijkt er sterk op.
Heb hetzelfde proces uitgevoerd met Afbeeldingen en Muziek. Daarmee ging het wel goed.
Inmiddels een backup van de oorspronkelijke map gemaakt en zometeen even opnieuw opstarten. Als de documenten dan nog steeds bereikbaar zijn lijkt het alsof de boel om de een of andere reden gekopieerd is ipv verplaatst.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1