Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 14:21
Voor een webshop in baby artikelen/kleertjes moeten er foto's gemaakt worden.
De achtergrond is in de meeste gevallen een wit doek.

Heeft er iemand ervaring met semi "professionele" foto's maken met een IPhone ( 8 ) of IPad.

Tuurlijk is er een verschil met een Foto Camera maar is het in dit geval de moeite waard hier een bv. compact camera voor aan te schaffen of voldoen foto's voor een webshop al met in dit geval een IPhone.

Ik vind de foto's van de IPhone 8 prima maar om mij heen hoor ik ook mensen die "professionele" shoots maken voor op een website vandaar mijn vraag waarom, want ik zie niet altijd het verschil.
En omdat alles in eigenbeheer blijft ook de foto's maken vind ik het moeilijk, vooral omdat we niks met foto's maken hebben behalve het maken van vakantie/kids enz foto's.

Waar moet je bv. op letten als je dit soort foto's maak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-05 11:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Belangrijkste in dit geval is voldoende licht en een goede uitlichting. Dan zou je met een iPhone een aardig eind kunnen komen, aangezien het gebrek aan instellingen niet zo’n issue is voor dit soort foto’s. Maar alles valt en staat met de kwaliteit die je wilt. Een compactcamera gaat niet beter voor jou zijn, maar een professionele setup zou dat wel kunnen (let op: KUNNEN) zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:32
Het is maar net hoe je de foto maak. Vaak is de kwaliteit van de foto niet het eerste punt waar mensen over vallen. iPhone 8 maakt zeer goede foto. Zorg daarbij dat je goede belichting hebt. Een proffesionele shoot kan slechtere foto’s maken dan jij met je iPhone. Ik sta flink onder de indruk van mijn iPhone X foto’s een een professionele camera is in mijn geval niet gelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik denk dat je er dan wel goed aan doet de portretlens te gebruiken (lees dat er 2 lenzen op de iphone zitten?). Mijn ervaring is dat productfotografie en groothoek niet goed samengaan. De portretlens heeft een langere brandpuntsafstand (56mm vs 28mm), waardoor verhoudingen natuurgetrouwer zullen aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:34:
Ik denk dat je er dan wel goed aan doet de portretlens te gebruiken (lees dat er 2 lenzen op de iphone zitten?). Mijn ervaring is dat productfotografie en groothoek niet goed samengaan. De portretlens heeft een langere brandpuntsafstand (56mm vs 28mm), waardoor verhoudingen natuurgetrouwer zullen aanvoelen.
Uiteindelijk bepaalt de afstand tot je object het perspectief. Een bepaalde lens zorgt er alleen maar voor dat , bij gelijke afstand, eenzelfde beeld (qua perspectief) groter of kleiner op je sensor terecht komt.

De verhoudingen zoals jij het noemt (=perspectief), zullen bij een andere lens dan ook niet veranderen, als de afstand tussen camera en object gelijk blijft.

Als de TS de mogelijkheid heeft om te croppen (want je hoeft geen 12 megapixel foto's op een webshop ;)), dan is een bepaalde lens helemaal niet per se noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Osiris schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:42:
[...]

Uiteindelijk bepaalt de afstand tot je object het perspectief. Een bepaalde lens zorgt er alleen maar voor dat , bij gelijke afstand, eenzelfde beeld (qua perspectief) groter of kleiner op je sensor terecht komt.

De verhoudingen zoals jij het noemt (=perspectief), zullen bij een andere lens dan ook niet veranderen, als de afstand tussen camera en object gelijk blijft.

Als de TS de mogelijkheid heeft om te croppen (want je hoeft geen 12 megapixel foto's op een webshop ;)), dan is een bepaalde lens helemaal niet per se noodzakelijk.
Ik denk dat er dit wordt bedoeld (extreem voorbeeld):
Afbeeldingslocatie: https://cdn.photographylife.com/wp-content/uploads/2015/08/Perspective-Distortion.jpg

Over het algemeen is er met groothoek meer vervorming, dus daarom kan je in dit geval beter de portretlens pakken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
g0tanks schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:46:
[...]

Ik denk dat er dit wordt bedoeld (extreem voorbeeld):
[afbeelding]

Over het algemeen is er met groothoek meer vervorming, dus daarom kan je in dit geval beter de portretlens pakken.
Leuk voorbeeld, klopt helemaal, bij een andere afstand tussen camera en object!. Je gaat mij niet vertellen dat deze 2 foto's op dezelfde afstand genomen zijn ;) Links staat de fotograaf op een aardige afstand van het model. Rechts staat de fotograaf er pal tegenaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 04-03-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Gewoon de foto’s met je iPhone maken.
De kwaliteit en kleur zijn meer dan goed voor productfoto’s op een website.

Daarbij heb je op je iPhone nog flink wat apps waarmee je de foto’s kan bewerken zoals pluisjes en vlekjes weghalen en misschien teksten toevoegen.

In ieder geval niet te moeilijk gaan denken en je vooral niet onderdompelen in de wereld van verschillende lenzen, groothoeken en sluitertijden.
Nergens voor nodig in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:51

sapphire

Die-hard pruts0r

In de eerste instantie dacht ik "met een iPhone, die is gek" maarja waarom niet? De camera is er goed genoeg voor.

Ik zou wel investeren in wat randproducten. Dan bedoel ik een nette achtergrondrollen/doek, daglicht lamp zodat de kleertjes goed en natuurgetrouw belicht worden. Iets van een paspop body zodat de kleertjes netjes zijn en eventueel een statiefje voor de telefoon zodat de foto's recht zijn en vanuit gelijk oogpunt (oog netter bij veel foto's.

Veel dingen kunnen redelijk goedkoop gemaakt/gedaan worden dus het hoeft echt de wereld niet te kosten. En voor eventuele tips kun je vast hier nog wel terecht.

Denk dat menig geen hier wel eens zo wat in elkaar geknutseld heeft. Ik iig wel met een groot vel wit karton van de boekhandel, paar piepschuimplaten van een verpakking en een paar lampen :)

Toch even gaan googlen omdat ik stiekem goedkope, creatieve oplossingen en knutselen gewoon leuk vind. Dus misschien heb je wat aan deze links:

https://www.practicalecom...e-Gorgeous-Product-Photos
https://www.slrlounge.com/product-photography-on-a-budget/
https://pixc.com/blog/how...hone-product-photography/

[ Voor 17% gewijzigd door sapphire op 04-03-2018 13:12 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@Osiris, daar had ik idd niet aan gedacht, goed punt. Uit praktisch oogpunt is het dan wel weer prettiger als de foto uit de camera direct goed is, maar verkleinen zal er idd toch bij horen, dan kan er net zo goed gecropped worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed advies is wel om de foto’s niet te maken met de standaard camera applicatie maar met een app als Camera+. Daarmee schiet je in RAW en heb je later meer mogelijkheden.

Ook zijn er mooie resultaten te halen met opzet objectieven als die van Moment. Of stabilisatoren en statieven.

De opties zijn eindeloos, juist door de hoeveelheid accessoires en apps in de Appstore.

Ook is er ook YouTube heel veel te vinden rond de nieuwe iPhones en de foto functionaliteiten. Hier is zeker een hoop te leren.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
Ik lees het al weer, genoeg opties om te fotograferen met een iPhone.

Bedankt voor de tips & tricks ik ga ermee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Gaat het om product fotos of om sfeerfotos met modellen?
Product fotos zijn vaak beschikbaar waar je de kleding etc inkoopt. En vaak ook de sfeerfotos.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
Het zijn sfeer foto’s en soms modellen.
Product foto’s zijn idd ook niet het probleem.

De doelstelling is ook on sfeer foto’s te gaan maken in eigen beheer
Pagina: 1