Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omdat ik geen forum deel over accu's zie, dan maar hier?

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Een forum deel over accu's is er nog niet?
Of ik kan het niet vinden, dus sorry als het hier foutief geplaatst is.

Vaak leest men mooie ontwikkelingen en die verdwijnen in het niets zo lijkt het.
Zo was er x jaar terug een 15 jarig meisje dat een methode had gemaakt om uit transistoren condensatoren langzaam spanning te halen, het was revolutionair en een stad zou op een uur onweer een week stroom hebben...

Accu's dan, geweldige doorbraken werden bekend gemaakt, maar hoe is het nu met.....?

nieuws: Onderzoekers claimen sterk verbeterde accutechniek
reviews: Veelzijdige solid state accu's op Computex
nieuws: Toyota vervijfvoudigt vermogensdichtheid solid-state-accu
nieuws: Onderzoekers claimen sterk verbeterde accutechniek
nieuws: Onderzoekers maken accu op basis van hout
nieuws: Onderzoekers ontwikkelen virtuele accu's
nieuws: Supercondensators krijgen meer energie

[ Voor 4% gewijzigd door notsonewbie op 04-03-2018 00:46 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Lekkere titel ook :+

Ik vind het wel interessant. Ik weet dat er stiekem best veel is gebeurd in accu-land, hoewel dat niet altijd even zichtbaar is. Maar ik ben zeker geen expert op dat gebied.

Maar misschien sowieso een leuk voor Tweakers om eens per week eens artikel van x jaar geleden te pakken om daarvan te onderzoeken wat ervan gekomen is! Is dat wat, @WoutF ?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:57
Ik denk dat er heel veel uitvindingen gedaan worden die in een laboratorium revolutionair lijken, maar in de praktijk praktisch niet op massa-schaal te produceren zijn of te duur uitvallen. Leuk als een accu dubbel zo veel capaciteit heeft, maar als de laptop daardoor dubbel zo duur wordt gaat nietmand dat betalen. Of als het neerkomt op een compleet nieuwe fabricagelijn opbouwen in plaats van wat elementen van een bestaande lijn aanpassen.

Er zit volgens mij gewoon een wereld van verschil tussen wat er technisch op hele kleine schaal kan, en wat er economisch, technisch en praktisch mogelijk is in massaproductie. Daar gaat het die onderzoekers vaak niet om: die willen kennis opdoen, snappen hoe dingen werken. Laat iemand anders zich maar bezig houden met het opschalen van uitvindingen naar massaproductie.

* vanaalten denkt terug aan het artikel over een rolletje plakband als holografisch geheugen... veel aandacht, maar nooit als product gezien...

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 4 maart 2018 @ 00:43:
Ik denk dat er heel veel uitvindingen gedaan worden die in een laboratorium revolutionair lijken, maar in de praktijk praktisch niet op massa-schaal te produceren zijn of te duur uitvallen. Leuk als een accu dubbel zo veel capaciteit heeft, maar als de laptop daardoor dubbel zo duur wordt gaat nietmand dat betalen. Of als het neerkomt op een compleet nieuwe fabricagelijn opbouwen in plaats van wat elementen van een bestaande lijn aanpassen.

Er zit volgens mij gewoon een wereld van verschil tussen wat er technisch op hele kleine schaal kan, en wat er economisch, technisch en praktisch mogelijk is in massaproductie. Daar gaat het die onderzoekers vaak niet om: die willen kennis opdoen, snappen hoe dingen werken. Laat iemand anders zich maar bezig houden met het opschalen van uitvindingen naar massaproductie.

* vanaalten denkt terug aan het artikel over een rolletje plakband als holografisch geheugen... veel aandacht, maar nooit als product gezien...
Ja dat is waar. En het is ook zo dat menig artikel vertelt op een manier: "Mede-uitvinder li-ion-accu ontwikkelt goedkoop te produceren solid-state-accu
Een team wetenschappers onder leiding van de 94-jarige mede-uitvinder van de lithium-ion-accu, heeft een all-solid-state-accu ontwikkeld die over veelbelovende eigenschappen voor grootschalige inzet beschikt.

Volgens de 94-jarige John Goodenough van de Cockrell School of Engineering bij The University of Texas lost de vinding van zijn team een groot aantal problemen van de huidige accu's op, onder andere wat betreft kosten, veiligheid, energiedichtheid, levensduur en snelheid van laden en ontladen.

De energiedichtheid van de solid-state-accucellen van de professor zou drie keer zo hoog liggen als de huidige li-ionvarianten, een groot aantal laad- en ontlaadcycli ondersteunen en in minuten opnieuw geladen kunnen worden. Bovendien is de accu goedkoop te produceren, is deze opgebouwd uit duurzame materialen en functioneert deze ook bij temperaturen onder 60 graden Celsius, wat een probleem is bij andere solid-state-accu-varianten.

Het grote voordeel van solid-state-accu's is dat er geen vloeistoffen inzitten, waardoor ze niet gaan lekken. Bovendien is de kans op explosies kleiner omdat zich geen dendrieten, of een vertakkend netwerk, van lithium vormen als de accu's snel worden opgeladen.

De basis van de accu ligt bij het gebruik van een elektrolyt van glas. Deze maakt het mogelijk een anode van alkalimetalen zoals lithium, natrium of kalium te gebruiken zonder dat dendrietvorming optreedt. De onderzoekers stellen voor bijvoorbeeld het goedkope natrium in te zetten.
De wetenschappers hebben hun werk in het wetenschappelijke tijdschrift Energy & Environmental Science gepubliceerd."

Dat je denkt, dit is er binnen afzienbare tijd.
Echter het lijkt wel of het 'fake news' is, zo vaak als het er _niet_ komt.
Ik bedoel... maak dan ook duidelijk waarom de halleluhja verhalen een onhaalbaar sprookje bleken.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Dat plakband als opslag, 10 GB per rolletje, is zo _gedaan_ dat het dus gewoon bewezen is, dat lees ik uit dat artikel, maar het eindigt met "``We hebben haast'', zegt Noehte bij het afscheid. ``De concurrentie is groot en machtig.''
Soms zullen briljante vindingen van de markt 'weg gekocht worden', zoals de al dan niet bestaande auto-motor op water. Pecunia non olet... :(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg... je loopt hier meer dan lang genoeg rond om te weten dat je veel beter even de moeite kan doen bij de forumcrew navraag te doen als je iets niet zeker weet dan een kanzloze titel als 'Omdat ik geen forum deel over accu's zie, dan maar hier?' te nemen.

Wat je eigenlijk zegt: "Omdat ik te lui ben om navraag te doen dump ik weer eens een topic lukraak..."

Los daarvan is een paar oude links posten en zonder eigen zoekwerk vragen wat er gebeurd is met de genoemde zaken ook weinig inzetvol.

For the record, topics over computeraccu's kunnen prima in Overige Hardware, maar hier geldt net zoals elders dat GoT is voor de vragen waar je met eigen zoekwerk niet uit komt. Dat ontbreekt hier, dus dit topic gaat dicht. Als je zelf opgezocht hebt hoe het met de onderwerpen in je boodschappenlijstje gaat mag je hier prima een topic openen voor deze discussie, maar dan wel met die inzet zichtbaar en daarbij een normale titel graag.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.