Asus GL553VD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 14:57
Hoi allen,

Mijn vriendin heeft deze laptop. Origineel komt deze met een 1TB HDD. Maar er zijn een aantal problemen geweest en hij was vooral erg traag, liep vaak vast. Mijn vermoeden was dat de HDD gewoon niet helemaal lekker was.

Dus ik heb afgelopen weekend de HDD vervangen voor een SSD. Dus gewoon lekker alles op de SSD, geen HDD meer.

Ik heb dit proces zelf al behoorlijk vaak doorlopen dus het was niks nieuws, maar ik liep toch tegen wat driver problemen aan. Laptop wilde bijvoorbeeld geen games opstarten omdat direct3d versneller uit stond.. Dat klopte, deze stond uit zag ik in Dxdiag. Dit heb ik vandaag kunnen fixen.

Maar er was ook een ander probleem. Ik wilde mijn vriendin gaan blijmaken met de laptop nadat ik klaar was met het installeren. Na het indrukken van de "aan/uit" knop, kwam er even "Asus" voorbij met de slogan "In search of incredible". Vervolgens hoort het Windows logo te komen maar het bleef zwart.. (Note: Vanaf dit moment wist ik nog niet van de direct3d error, dit was vrijdag) Het gekke is dat ik die middag de laptop talloze keren opnieuw heb opgestart. En nu deed hij het dus ineens niet.. Na een aantal keren proberen startte dan toch eindelijk Windows weer op.. Het gaat nu dus soms goed en soms krijg ik een zwart scherm. Op deze manier is het ook heel erg lastig troubleshooten.

Wat ik heb geprobeerd:
  • Drivers updaten/downgraden
  • Alles loskoppelen van de laptop bij opstarten
  • Beide GPU's bekeken en lijken geen problemen te ondervinden
  • Boot order gecheckt
Waarschijnlijk nog wel wat dingen, die zal ik toevoegen wanneer ze mij te binnen schieten.

Normaal lukt troubleshooten wel aardig maar het is nu zo willekeurig dat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen.. In elke omstandigheden gaat het soms goed of soms fout..

Wat denken jullie?
Excuses voor het lange verhaal

TL;DR: Laptop geeft na opstarten soms zwart scherm, soms niet.. Na meerdere malen opnieuw opstarten beland ik eindelijk in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Heb je windows opnieuw geinstalleerd of over gezet vanaf je hdd?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Opnieuw geïnstalleerd. Helemaal clean.

Heb nu nog steeds last van het zwarte scherm. Een aantal keer de knop inhouden en opnieuw proberen lijkt het op te lossen. Maar ik kan verder niet zien waarom het gebeurt.. Erg vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Windows maakt trouwens gebruik van uefi. Als ik de laptop opstart zie ik heb Windows logo en volgens internet betekent dat dat legacy boot staat ingeschakeld in plaats van uefi boot. Je hoort dat Windows logo niet te zien bij het opstarten begrijp ik.

Maar ik kan in de Asus bios zo niet de boot optie zien om deze te wijzigen naar uefi ipv legacy..

Iemand idee waar ik dit aanpas?

[ Voor 4% gewijzigd door Hapkoek op 06-03-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Iemand enig idee? Of zal ik Windows opnieuw installeren met de "oude" BIOS waar ik de weg beter ken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Lijkt erop dat ik Windows weer opnieuw ga installeren..
Pagina: 1