Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een goede laptop voor mijn zoon.

Wat ga je met je laptop doen?
ICT opleiding op MBO4 en gaming oa GTA en Leaques of Legend.

Wat is je budget?
Maximaal €1000,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo en Asus. Heb zelf slechte ervairng met Acer en HP. Asus ben ik zeer tevreden met mijn eigen laptop.

Ik kwam via pricewatch en wat googlen hierop uit: https://www3.lenovo.com/n.../Legion-Y520/p/80WK00XCMH Lijkt mij een mooi ding voor het geld.

Ik hoor het graag van de kenners.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ICT opleiding en al 6 jaar lid op Tweakers; dan mag ik toch aannemen dat enig onderzoek al gedaan is?

Welke eisen stelt de opleiding aan de hardware?
Welke eisen stellen de games aan de hardware?
Hoe zwaar mag 'ie zijn / hoe gaat dat ding naar school?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:49:
ICT opleiding en al 6 jaar lid op Tweakers; dan mag ik toch aannemen dat enig onderzoek al gedaan is?

Welke eisen stelt de opleiding aan de hardware?
Welke eisen stellen de games aan de hardware?
Hoe zwaar mag 'ie zijn / hoe gaat dat ding naar school?
ZOON gaat ict doen. Ik niet. O-)

Eisen van de games? Al sla je me dood. Ik ben geen gamer, maar een Musicmaster, lees muziekliefhebber. Hij wil de zwaarste games soepel kunnen spelen.

Gaat straks in een laptop rugzak mee naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:21:
[...]

ZOON gaat ict doen. Ik niet. O-)

Eisen van de games? Al sla je me dood. Ik ben geen gamer, maar een Musicmaster, lees muziekliefhebber. Hij wil de zwaarste games soepel kunnen spelen.

Gaat straks in een laptop rugzak mee naar school.
Games en school, is dat geen ongelukkige combinatie? Denk je dat zoonlief serieus op school bezig is, of huiswerk zit te maken, maar zit'ie te gamen... Hmm, ergens lijkt me die combinatie niet zo geslaagd voor goede schoolprestaties.

Sowieso is zwaarste games en laptops een ongeschikte combinatie. Desktop mets losse GPU zijn en goedkoper en krachtiger. En game laptops zijn vaak lomp/zwaar. Logischer is dan een laptop die primair voor school bedoeld is en schaf daarnaast een desktop aan (en zet die in de huiskamer :-)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-09 10:27
kdekker schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Games en school, is dat geen ongelukkige combinatie? Denk je dat zoonlief serieus op school bezig is, of huiswerk zit te maken, maar zit'ie te gamen... Hmm, ergens lijkt me die combinatie niet zo geslaagd voor goede schoolprestaties.

Sowieso is zwaarste games en laptops een ongeschikte combinatie. Desktop mets losse GPU zijn en goedkoper en krachtiger. En game laptops zijn vaak lomp/zwaar. Logischer is dan een laptop die primair voor school bedoeld is en schaf daarnaast een desktop aan (en zet die in de huiskamer :-)).
Raar om iemands opvoeding te bekritiseren op dit forum.

Musicmasters,

Is dit misschien een optie?
http://www.dell.com/nl-nl...d/inspiron-15-7577-laptop

Succes

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor school heb je het liefst een handelbare 14" met goed specs. oa bij Dell kun je die zelf samenstellen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Musicmasters Waarom opent je zoon dan zelf geen topic?

Los van dat: Begin bij de eisen die school stelt aan de laptop en streep dan af.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
bjvdven schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:59:
[...]

Het was geen kritiek, het was vraag. Je mag toch wel zeggen dat gaming en studieprestaties (doorgaans) niet samengaan? Tenslotte mag pa-lief waarschijnlijk wel dokken voor een laptop...

Daarbij is gaming=zware laptop i.c.m. school=draagbare laptop gewenst + lange autonomie op de accu tegenstrijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

unezra schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:02:
@Musicmasters
Los van dat: Begin bij de eisen die school stelt aan de laptop en streep dan af.
Wat zijn inderdaad de eisen van de school? Wordt er verwacht dat er op eigen laptop virtuele machines gedraaid moeten worden? Zo ja, heeft ie meer aan een goede processor, grote ssd en minimaal 8gb werkgeheugen.

Toch is het een legitieme vraag die @kdekker stelt, stel prioriteiten en kijk of dat binnen het budget past. Gaat school voor? kijk dan eerst naar die specificaties. Als ie er dan nog mee kan gamen is dat meegenomen maar niet iets waar je je in eerste instantie op moet focussen.

Je zou ook nog naar het gewicht van de laptop kunnen kijken, ook niet onderschatten als je 4 jaar lang dat ding moet mee sleuren naar school (op de fiets?).

[ Voor 10% gewijzigd door Lawwie op 06-03-2018 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:02:
@Musicmasters Waarom opent je zoon dan zelf geen topic?

Heeft hij volgens mij ook al gedaan, maar gezien zijn leeftijd wil ik graag zelf ook iets wijzer worden. Tevens mag pa lappen. ;)

Eisen van de school weet ik helaas nog niet. Ik neem aan als je een beetje fatsoenlijke specs hebt dat geen probleem moet zijn. Zit er ook nog ernstig over te twijfelen een game pc te bouwen en later een laptop erbij te nemen. Maar dan komt het onder aan de streep weer duurder uit.

@kdekker Dat is een kwestie van opvoeden en belang laten inzien van school. Op een telefoon kan hij ook gamen. Zelf dicipline heb ik ze hier al vroeg bijgebracht. Zouden meer ouders moeten doen. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
@Musicmasters Op lange termijn lijkt het me wel de goedkopere oplossing.
Of een laptop waar je extern een gpu op aan kan sluiten, maar dat is weer een andere tak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:16:
[...]

Heeft hij volgens mij ook al gedaan, maar gezien zijn leeftijd wil ik graag zelf ook iets wijzer worden. Tevens mag pa lappen. ;)

Eisen van de school weet ik helaas nog niet. Ik neem aan als je een beetje fatsoenlijke specs hebt dat geen probleem moet zijn. Zit er ook nog ernstig over te twijfelen een game pc te bouwen en later een laptop erbij te nemen. Maar dan komt het onder aan de streep weer duurder uit.
Specs van school kunnen héél specifiek zijn. Als 'ie er op moet gaan zitten virtualiseren, heb je een andere laptop nodig dan als 'ie er enkel een beetje powerpoint op moet gaan draaien. Dat scheelt honderden € in aanschaf.

Als je niet eerst de specs van school pakt en een laptop koopt die gelijk of beter is, heeft je zoon straks een heel ander probleem. :) Dus nee, het is zeker niet zo dat je er met een beetje fatsoenlijke specs wel bent.

Het kan ook zijn dat 'ie vanaf dag 1 een laptop nodig heeft en je dus eerst die moet aanschaffen. Zou het iig niet snel combineren. Lekker een losse game PC en een laptop voor school, met de specs die voor school nodig zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
[...]
@kdekker Dat is een kwestie van opvoeden en belang laten inzien van school. Op een telefoon kan hij ook gamen. Zelf dicipline heb ik ze hier al vroeg bijgebracht. Zouden meer ouders moeten doen. 8)
Ik doe mijn best :-) maar ik zie toch wel nadelige effecten (ondanks de afspraken) met (m.i. meer dan) matig gebruik van smartphone/PC/laptop. Reële argumenten en pubers zijn niet zaken die altijd even goed samengaan. Alle opvoedkundige kwaliteiten van ouders ten spijt. Maar goed: dit is geen opvoedingstopic.

Al zou het best leuk zijn als tweakers eens een onderzoek deed naar de negatieve aspecten van IT. Als ICT deskundigen in de ouderrol zijn ze misschien niet helemaal blind daarvoor??? Een boek als 'digitale dementie' van Manfred Spitzer is zeer interessant om te lezen, al is het advies tamelijk offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderalan
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 17:12
kdekker schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:56:
[...]

Je mag toch wel zeggen dat gaming en studieprestaties (doorgaans) niet samengaan?
Verschilt natuurlijk per persoon. Gamen is voor de meeste mensen prima te combineren met school en andere hobbies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

[...]
Dit lijkt mij wel het beste! Lekker mobiel werken op school en thuis gamen of verder werken. Je kunt een simpele office laptop nemen, en een deftige game pc samenstellen. Zoals @Arunia ook zegt is dat op lange termijn goedkoper en dan weet je zoon ook beter wat hij nodig heeft en fijn vindt werken qua workflow en schoolzaken.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king-martijn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-04-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
sanderalan schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:49:
[...]

Verschilt natuurlijk per persoon. Gamen is voor de meeste mensen prima te combineren met school en andere hobbies.
Wetenschappelijk is anders bewezen (lees bijv. Mafred Spitzer: digitale dementie, waar een hele rij wetenschappelijke onderzoeken gebruikt wordt). Dus 'prima te combineren' is maar net wat je er onder verstaat. Dat ze (uiteindelijk) de school halen met goed gevolg voor een examen is wat anders dat gamen de schoolprestaties positief zou beïnvloeden. Want van dat laatste geloof ik niet dat het waar kan zijn.

Ik zie in mijn eigen gezin nadelige gevolgen van 'spelen' met de computer op schoolprestaties. Nu is 1 persoon/gezin geen gezaghebbende steekproef, maar ook om me heen zie en hoor ik soortgelijks. Het is waar dat leerlingen met gamen de school halen, maar je vergeet dan erbij te zeggen dat ze zonder gamen (nog) betere cijfers gehad zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderalan
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 17:12
kdekker schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:29:
[...]

Wetenschappelijk is anders bewezen (lees bijv. Mafred Spitzer: digitale dementie, waar een hele rij wetenschappelijke onderzoeken gebruikt wordt). Dus 'prima te combineren' is maar net wat je er onder verstaat. Dat ze (uiteindelijk) de school halen met goed gevolg voor een examen is wat anders dat gamen de schoolprestaties positief zou beïnvloeden. Want van dat laatste geloof ik niet dat het waar kan zijn.

Ik zie in mijn eigen gezin nadelige gevolgen van 'spelen' met de computer op schoolprestaties. Nu is 1 persoon/gezin geen gezaghebbende steekproef, maar ook om me heen zie en hoor ik soortgelijks. Het is waar dat leerlingen met gamen de school halen, maar je vergeet dan erbij te zeggen dat ze zonder gamen (nog) betere cijfers gehad zouden hebben.
Natuurlijk zorgt het gamen niet voor betere schoolprestaties, je besteedt dan ook tijd aan iets dat niet met leren te maken heeft. Maar datzelfde argument kun je gebruiken voor het kijken van televisie of zelfs de meeste sportactiviteiten.
Een uurtje of twee gamen per dag is heus niet de grootste boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
sanderalan schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:13:
[...]

Natuurlijk zorgt het gamen niet voor betere schoolprestaties, je besteedt dan ook tijd aan iets dat niet met leren te maken heeft. Maar datzelfde argument kun je gebruiken voor het kijken van televisie of zelfs de meeste sportactiviteiten.
Een uurtje of twee gamen per dag is heus niet de grootste boosdoener.
Als je nu je laatste zin vervangt door: een uurtje of twee meer school/werkuren is niet het grootste probleem.
Dan valt wellicht meer op dat per dag 2 uur gamen wel heel erg veel is op jaarbasis :)
Sporten is nog goed voor je lijf. Van TV kijken mag je idd afvragen of het nuttig is. Wellicht vragen we ons dat te weinig af. We dwalen wel een beetje van het topic af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 13:51
kdekker schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:29:
[...]

Als je nu je laatste zin vervangt door: een uurtje of twee meer school/werkuren is niet het grootste probleem.
Dan valt wellicht meer op dat per dag 2 uur gamen wel heel erg veel is op jaarbasis :)
Sporten is nog goed voor je lijf. Van TV kijken mag je idd afvragen of het nuttig is. Wellicht vragen we ons dat te weinig af. We dwalen wel een beetje van het topic af...
Voor zover ik zie ben jij vooral degene die OT gaat hier. Vader wil graag een laptop voor zijn zoon kopen waar hij schoolwerk op kan maken en tevens op kan gamen. Dat jij met het advies komt om een laptop en een desktop te kopen is prima. Het is echter niet aan ons om te bepalen waar die desktop komt staan of wat dan ook (computer van een 16-jarige in de woonkamer zetten seriously?)

Ik heb enkele jaren geleden ook een MBO4 ICT opleiding gedaan in de richting van systeembeheerder. Hierin draaiden wij regelmatig virtuele omgevingen (Windows server 2x, Ubuntu 2x, pfsense 1x en 1x win10 client) waardoor een i7 en behoorlijk wat werkgeheugen goed van pas komt. Als ik wat voor school deed was het ook voornamelijk op school, waardoor een krachtige laptop voor mij erg handig was. Ik had echter ook klasgenoten die thuis een zware desktop hadden staan en op school met een kleine laptop aan kwamen puur voor tekstverwerken e.d.

Probeer erachter te komen wat je zoon gedurende zijn opleiding allemaal gaat krijgen, dan kunnen wij daarna ook een beter advies geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjvdven schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:59:
[...]

Musicmasters,

Is dit misschien een optie?
http://www.dell.com/nl-nl...d/inspiron-15-7577-laptop

Succes
Ziet er niet slecht uit met die 1060 grafische kaart en 16GB en een i7.

Van de week naar de open dag geweest van zijn toekomstige school en een leraar wist te vertellen dat er genoeg van die gasten rondlopen met een gaming laptop. Als ik een i5 zou kopen zou het geen probleem moeten zijn. Mijn zoon wil richting applicatie en media ontwikkelaar gaan. Moet toch lukken met dit ding? Hij doet op dit moment een pilot op zijn huidige school waar hij de grondbeginselen leert van programmeren en hij vindt dit geweldig.

Ik neig toch steeds meer naar het kopen van deze Dell. Iemand nog motieven waarom dit echt niet wijs is? Ik weet dat een pc makkelijker is te upgraden, maar vindt een laptop toch wel erg praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjw01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-03 22:21
Net zoals in de andere thread van 900 euro, zou ik deze aanschaffen:

https://www.bol.com/nl/p/...-6-inch/9200000084212616/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wjw01 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:44:
Net zoals in de andere thread van 900 euro, zou ik deze aanschaffen:

https://www.bol.com/nl/p/...-6-inch/9200000084212616/
Was het even wachten waard. Vandaag deze via Ibood besteld: http://www.ibood.com/nl/n...legion-gaming-laptop.html

Stoppen er wellicht nog een grotere SSD in. Top voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-09 20:26
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:29:
[...]

Ziet er niet slecht uit met die 1060 grafische kaart en 16GB en een i7.

...

Ik neig toch steeds meer naar het kopen van deze Dell. Iemand nog motieven waarom dit echt niet wijs is? Ik weet dat een pc makkelijker is te upgraden, maar vindt een laptop toch wel erg praktisch.
Ik weet dat je al iets anders hebt, maar voor 799,- heb je dus niet de 1060 maar een 1050... Staat daar een beetje misleidend geadverteerd.
Stoppen er wellicht nog een grotere SSD in.
Voor gaming haal je daar weinig voordeel mee, schijnt. Ik heb daar zelf van de week een beetje onderzoek op gedaan, maar de consensus is dat dit niet heel erg nodig is. Wellicht voor een spel die veel loading times nodig hebt. Hier meer info:
https://www.pcgamer.com/h...ffect-gaming-performance/

Dus, games - en de meeste andere bestanden - gewoon op de HDD neerzetten. Mocht zoonlief VM's willen draaien, dan is een SSD wel fijn. Maar, dat zou je ook gewoon via een extern SSD'tje kunnen doen via USB 3.0. Daar heb ik ervaring mee, en dat is lekker vlot.

Gefeliciteerd met de aankoop, die Lenovo lijkt me erg leuk.

[ Voor 16% gewijzigd door claudior op 28-03-2018 22:35 . Reden: onnodige gequote tekst verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
claudior schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:33:
[...]

Ik weet dat je al iets anders hebt, maar voor 799,- heb je dus niet de 1060 maar een 1050... Staat daar een beetje misleidend geadverteerd.

[...]

Voor gaming haal je daar weinig voordeel mee, schijnt. Ik heb daar zelf van de week een beetje onderzoek op gedaan, maar de consensus is dat dit niet heel erg nodig is. Wellicht voor een spel die veel loading times nodig hebt. Hier meer info:
https://www.pcgamer.com/h...ffect-gaming-performance/

Dus, games - en de meeste andere bestanden - gewoon op de HDD neerzetten. Mocht zoonlief VM's willen draaien, dan is een SSD wel fijn. Maar, dat zou je ook gewoon via een extern SSD'tje kunnen doen via USB 3.0. Daar heb ik ervaring mee, en dat is lekker vlot.

Gefeliciteerd met de aankoop, die Lenovo lijkt me erg leuk.
Bedankt nog voor je info. Klopt die SSD zou iets groter mogen ivm VM. Dat zei ook een toekomstige leraar van hem. We gaan het zien.

Wbt games had ik toevallig hierover van de week al info gekregen. Ik wist niet dat je een game ook op de HDD kon installeren want ik game niet en wist niet anders dat als je iets installeert dat automatisch op de C schijf, lees SSD komt.

Mijn zoon kan niet wachten, Ibood duurt even. In eerste instantie betaalt hij hem zelf van zijn gespaarde centen en als hij echt daadwerkelijk de studie gaat doen betaal ik een stukje mee/terug in het kader van een stukje opvoeding/verantwoording dragen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede studie/gamelaptops bestaan niet. Laptops voor studenten moeten niet te zwaar zijn en gamelaptops zijn zwaar. Ik heb het meerdere malen gezien. Studenten beginnen aan een opleiding en komen met een gamelaptop aan. Binnen het jaar is die omgeruild voor iets praktischers. Tenzij de student is gestopt met de opleiding. Iets wat ook nogal eens voorkomt en dan zit je met zo'n duur ding. Beste om een licht apparaat te kopen met een degelijk toetsenbord en iets wat te upgraden is (geldt niet altijd voor Lenovo).
Pagina: 1