Laptop sneller maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berten25
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05-2024
Hallo,
Ik heb een Samsung Notebook 3 (355E5C-S02DE). AMD Vision E2, 4GB Ram, 300GB HDD. Ik heb hem nu 6 jaar en hij is verschrikkelijk langzaam. Ik heb hem nodig voor studio software (Nuendo 4) en heb dus een snellere laptop nodig. Ik wil mijn laptop upgraden met een nieuwe SSD en 4GB RAM extra. Ik vroeg me af of dit goed zal helpen en of de volgende componenten compatibel zijn voor mijn laptop.
Dit is mijn huidige HDD:

Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/images/PnRqxA
Ik wil deze SSD er in zetten:

https://www.coolblue.be/n...gston-a400-ssd-120gb.html

Er zit nu een Samsung DDR3 4GB RAM in. Ik wil er een identieke bij zetten of 2 nieuwe Kingston DDR3’s van elk 4 RAM.

Weet iemand of dit gaat met het moederbord van deze laptop? Ik weet niet welk type moederbord ik heb maar hopelijk heeft iemand er meer verstand van.

Grtz!

[ Voor 8% gewijzigd door Berten25 op 03-03-2018 11:47 ]

Beste antwoord (via Berten25 op 03-03-2018 13:12)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet niet eens of de laptop "snapt" dat er een SSD in komt; mogelijk dat de controller het wel snapt maar weet niet of de BIOS AHCI ondersteund waardoor de eventuele SSD mogelijk niet optimaal kan worden aangesproken.

De investering die je wil gaan doen; even uit mijn hoofd zo rond de 130 Euro, vind ik wel vrij fors voor een laptop van die leeftijd. Ik denk persoonlijk dat je eerst maar eens moet uitzoeken "waarom" de laptop traag is; misschien is je OS vervuild met allerlei extra software die je helemaal niet nodig hebt. Of je gebruikt Nueno te heftig op een manier waarop de fabrikant (in 2007 alweer) helemaal geen rekening mee heeft gehouden.

Als je de BBG's bekijkt, kan je voor een bedrag van 400 tot 600 Euro best een hele aardige nieuwe laptop aanschaffen; vaak met 4 tot 8GB RAM, een rappere HDD of SSD en ook een CPU die iets meer opgewassen is tegen de elementen. Je hebt in je huidige laptop ook nog eens een 5400rpm disk zitten; die zijn by design al niet heel snel maar ook de cache van die disk blijft achter bij modernere laptop-disks.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je processor is niet de snelste, en aan de hand van de specs kun je lezen welke RAM er in kan en wat max.
meer info:
https://www.notebookcheck...0.html#toc-specifications

https://www.notebookcheck...ok-Processor.73564.0.html

[ Voor 49% gewijzigd door Hackus op 03-03-2018 11:53 . Reden: Meer info door link ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet niet eens of de laptop "snapt" dat er een SSD in komt; mogelijk dat de controller het wel snapt maar weet niet of de BIOS AHCI ondersteund waardoor de eventuele SSD mogelijk niet optimaal kan worden aangesproken.

De investering die je wil gaan doen; even uit mijn hoofd zo rond de 130 Euro, vind ik wel vrij fors voor een laptop van die leeftijd. Ik denk persoonlijk dat je eerst maar eens moet uitzoeken "waarom" de laptop traag is; misschien is je OS vervuild met allerlei extra software die je helemaal niet nodig hebt. Of je gebruikt Nueno te heftig op een manier waarop de fabrikant (in 2007 alweer) helemaal geen rekening mee heeft gehouden.

Als je de BBG's bekijkt, kan je voor een bedrag van 400 tot 600 Euro best een hele aardige nieuwe laptop aanschaffen; vaak met 4 tot 8GB RAM, een rappere HDD of SSD en ook een CPU die iets meer opgewassen is tegen de elementen. Je hebt in je huidige laptop ook nog eens een 5400rpm disk zitten; die zijn by design al niet heel snel maar ook de cache van die disk blijft achter bij modernere laptop-disks.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berten25
MAX3400 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:00:

Oke duidelijk! Ik ga het risico dan niet nemen. Ik moet over 1/2 jaar een MacBook aanschaffen voor mijn opleiding. Als de investering van die €130 geen gegarandeerd succes is dan kan ik het beter bij de MacBook leggen...
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Berten25 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:44:
Hallo,
Ik heb een Samsung Notebook 3 (355E5C-S02DE). AMD Vision E2, 4GB Ram, 300GB HDD. Ik heb hem nu 6 jaar en hij is verschrikkelijk langzaam. Ik heb hem nodig voor studio software (Nuendo 4) en heb dus een snellere laptop nodig. Ik wil mijn laptop upgraden met een nieuwe SSD en 4GB RAM extra. Ik vroeg me af of dit goed zal helpen en of de volgende componenten compatibel zijn voor mijn laptop.
Dit is mijn huidige HDD:

[afbeelding]
Ik wil deze SSD er in zetten:

https://www.coolblue.be/n...gston-a400-ssd-120gb.html

Er zit nu een Samsung DDR3 4GB RAM in. Ik wil er een identieke bij zetten of 2 nieuwe Kingston DDR3’s van elk 4 RAM.

Weet iemand of dit gaat met het moederbord van deze laptop? Ik weet niet welk type moederbord ik heb maar hopelijk heeft iemand er meer verstand van.

Grtz!
Van een ssd ipv hdd wordt iedere laptop beter, juist ook de oudere, die voelen dan een stuk vloeiender aan! Dan moet je wel zelf windows en je programma's opnieuw kunnen installeren (de oude windows overzetten is een minder goed plan).

Het is me niet helemaal duidelijk of die laptop nu ook een m2 slot heeft, zo ja dan kun je er een m2 ssd naast zetten en de hdd houden als opslag. 120gb KAN namelijk wel voor windows maar dan houdt je niet veel ruimte over voor programma's en opslag.

RAM zou ik niet doen, 4gb is genoeg, maar een ssd vind ik zeker wel het overwegen waard!

PS je plaatje doet het niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:14
dragon2 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 10:44:
[...]

Van een ssd ipv hdd wordt iedere laptop beter, juist ook de oudere, die voelen dan een stuk vloeiender aan! Dan moet je wel zelf windows en je programma's opnieuw kunnen installeren (de oude windows overzetten is een minder goed plan).

Het is me niet helemaal duidelijk of die laptop nu ook een m2 slot heeft, zo ja dan kun je er een m2 ssd naast zetten en de hdd houden als opslag. 120gb KAN namelijk wel voor windows maar dan houdt je niet veel ruimte over voor programma's en opslag.

RAM zou ik niet doen, 4gb is genoeg, maar een ssd vind ik zeker wel het overwegen waard!

PS je plaatje doet het niet
Dit is een 1.7 GHz AMD ultra zuinige dual core Apu met een Passmark rating van 820. Die was al traag toen hij uit kwam. Ja, je kunt hier een ssd in zetten en dan zal het minder schokkend werken zijn, maar nog steeds heb je deze supertrage processor. Die was al minder dan de helft zo snel als de Intel ultra low vltage uit die tijd (Pentium 997). Een normale mobile i3 uit die tijd deed 2400 in Passmark (2310M@2.1Ghz.)

Toentertijd werd al aangegeven dat een 2 GHz Intel/AMD recommended was:https://www.soundonsound.com/reviews/steinberg-nuendo-4

De dual core-processsoren waren al even uit.

@Berten25 Als je kijkt in taskmanager, dan kun je zien of je processor druk bezig is of dat hij niets staat te doen. Bij het laatste is het de hdd die te traag is.

Wat mij betreft leuk om te weten, maar weinig zinvol, ook al omdat al eerder is aangegeven dat het de vraag is of de ssd goed gebruikt kan worden.

Ik zou er geen geld meer aan spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyna20
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-10 22:15
Inderdaad wat de meeste hier zeggen. Cpu is je bottleneck hij zal vast iets sneller worden, maar absoluut niet veel. Die 130 euro die je wilt investeren kan je beter een oud laptopje kopen, met een i3 processor. En je huidige verkopen. En daar een SSD voor kopen. Dan kan je die half jaar vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
White Feather schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Dit is een 1.7 GHz AMD ultra zuinige dual core Apu met een Passmark rating van 820. Die was al traag toen hij uit kwam. Ja, je kunt hier een ssd in zetten en dan zal het minder schokkend werken zijn, maar nog steeds heb je deze supertrage processor.
Uiteraard wordt ie niet supersnel. Maar ik heb al bij aardig wat oude laptops een ssd ingebouwd, en echt iedereen is er blij mee. Oude c2d, celerons, trage amd (zoals deze), het is het nog steeds waard als je de laptop nog wilt gebruiken. Iedere oude ssd is dan goed, 2e hands ook prima, want de snelheid van de ssd maakt hier niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berten25
dragon2 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:43:
[...]

Uiteraard wordt ie niet supersnel. Maar ik heb al bij aardig wat oude laptops een ssd ingebouwd, en echt iedereen is er blij mee. Oude c2d, celerons, trage amd (zoals deze), het is het nog steeds waard als je de laptop nog wilt gebruiken. Iedere oude ssd is dan goed, 2e hands ook prima, want de snelheid van de ssd maakt hier niet uit.
Bedankt! Ik ga er over nadenken. Nog een vraagje. Ik kan van iemand een Lenovo krijgen (i3). Kan ik mijn harde schijf hier gewoon in zetten en werkt het dan plug en play? Of gaat dat niet zo simpel? Dezelfde vraag heb ik voor het werkgeheugen. Gewoon insteken en klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:35
Bedankt! Ik ga er over nadenken. Nog een vraagje. Ik kan van iemand een Lenovo krijgen (i3). Kan ik mijn harde schijf hier gewoon in zetten en werkt het dan plug en play? Of gaat dat niet zo simpel? Dezelfde vraag heb ik voor het werkgeheugen. Gewoon insteken en klaar?
Je kan de harde schijf over zetten maar je kan waarschijnlijk beter de harde schijf gebruiken die er al in zit, deze zal waarschijnlijk sneller zijn en harde schijven gaan ook niet eeuwig mee.
Je Windows installatie zal misschien wel werken maar dan is het zeer aan te raden om je Windows opnieuw te installeren dan gebruik je ook de juiste licentie code.

Het werkgeheugen ligt er aan, als er DDR4 geheugen in de Lenovo zit zal dat natuurlijk niet werken daarnaast moet er ook fysiek plek vrij zijn in de laptop. Kortom daar is iets meer informatie voor nodig.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Dit is een 1.7 GHz AMD ultra zuinige dual core Apu met een Passmark rating van 820.
Onder de 8000 haal ik mijn neus al op eigenlijk ;) laat staan 820
[...]
Ik zou er geen geld meer aan spenderen.
Ik ook niet.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berten25
TheBrones schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:14:
[...]

Je kan de harde schijf over zetten maar je kan waarschijnlijk beter de harde schijf gebruiken die er al in zit, deze zal waarschijnlijk sneller zijn en harde schijven gaan ook niet eeuwig mee.
Je Windows installatie zal misschien wel werken maar dan is het zeer aan te raden om je Windows opnieuw te installeren dan gebruik je ook de juiste licentie code.

Het werkgeheugen ligt er aan, als er DDR4 geheugen in de Lenovo zit zal dat natuurlijk niet werken daarnaast moet er ook fysiek plek vrij zijn in de laptop. Kortom daar is iets meer informatie voor nodig.
Oke, ik wilde namelijk graag mijn schijf er in zetten zodat ik al mijn bestanden heb en meteen aan de slag kan. Programma’s enzo werken dan ook meteen zeker? De schijf die er nu in zit kan ik dan aan de kant leggen voor als ik de lapot weer terug geef.

[ Voor 6% gewijzigd door Berten25 op 05-03-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berten25
Berten25 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:22:
[...]

Oke, ik wilde namelijk graag mijn schijf er in zetten zodat ik al mijn bestanden heb en meteen aan de slag kan. Programma’s enzo werken dan ook meteen zeker? De schijf die er nu in zit kan ik dan aan de kant leggen voor als ik de lapot weer terug geef.
Werkgeheugen is identiek aan die wat in mijn Samsung zit. Een Samsung DDR 3 4RAM. Er is nog een plaats vrij voor een 2e RAM kaart
Even over het werkgeheugen. Ik heb er een 2e kaart bijgezet (nu dus 2x 4GB) maar de laptop geeft aan dat hij nogsteeds 4GB RAM heeft. De 2 kaarten zijn niet identiek. Eentje is 1333 MHZ en de andere 1600. Voor de rest zijn ze het zelfde.

[ Voor 17% gewijzigd door Berten25 op 04-03-2018 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Verder inhoudelijk:
Ik heb zelf tot kort ook een vergelijkbare subnotebook op basis van oude AMD APU gehad, evengoed geconstateerd dat het traag werd en zowel RAM (naar 4GB) als WiFi (naar 802.11ac 2x2) als HDD (naar SSD) geupgrade en... hoewel elk van die drie merkbaar verschil leverde bleef het baggertraag. Heb het toen aan m'n schoonvader gegeven en hij gaf het na 6 maanden ook al terug wegens voor hem (65+) onwerkbaar traag.
Het probleem is dat een moderne Web2.0 website deze CPU gewoon op 100% weet plat te trekken.

Enige wat wel merkbaar verschil gaf: overstappen op Firefox Quantum (build 57 of hoger). Dat verdeelde de last tenminste goed over de beide cores waardoor sites die anders onbruikbaar waren wel weer acceptabel werden.

Ik zou iig geen geld stoppen in deze hardware, hooguit dus aan software werken om te zorgen dat je je cores optimaal gebruikt en geen background processen doet terwijl je erop werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1