MarnickS schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:23:
[...]
Dat 2e heb ik zeker gelezen. En ik twijfel ook nog steeds wat ik nou ga kiezen. Met sommige dingen (oa rar uitpakken) is nvme veel sneller, maar met de meeste dingen is er geen verschil. Maar ik denk dat het een Samsung 860 EVO of Crucial gaat worden, want dat is net wat simpeler, goedkoper en het is waarschijnlijk gewoon snel genoeg.
De processor is een AMD Ryzen 5 2400g, niet heel bijzonder dus.
De pc word voor bijna alle denkbare dingen gebruikt behalve gaming. Zo af en toe een klein beetje videobewerking, soms wat foto's bewerken. Gewoon simpele dingen als mail, office en Chrome. En wat prutsen met de computer, dat kan van alles zijn.
Fijn dat je nu ook inhoudelijk reageert.
Uit je antwoord blijkt maar weer hoe belangrijk het is de juiste info te geven.
Die Ryzen-processor zal dus het m2-slot als Pci-e 3.0 2x aansturen. Dat betekent dat een mooie 960 Evo (want een mooi ding/mooie techniek is het!) beperkt wordt van 3200 MB/s tot zo'n 1700-1900 MB/s. Een Ryzen APU schijnt 8 pci-e 3.0 lanes te hebben, waarvan 4 voor de chipset. Dan zijn er net 4 over voor het m2-slot.
Tenzij je echt videobewerking doet of echt een aantal Virtual Machines hebt draaien die veel I/O hebben, ben je beter uit met een gewone Sata SSD (2,5"of m2).
Ik heb een bord met een Pci-e 2.0 2x m2-aansluiting, dus dan wordt de snelheid nog meer afgeknepen (tot 900 MB/s. Ik ben toen niet voor een 500 GB Evo 960 gegaan (al had die ook gewoon met een adapter in een PCI-E-slot gekunt op volle snelheid), maar voor een 1 TB MX500. Ik had meer aan de extra opslag dan aan de weinige extra snelheid.
[
Voor 14% gewijzigd door
White Feather op 03-03-2018 13:42
]