Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-09 12:55
Mijn vraag
Ik ga een nieuwe PC bouwen, en ben nog op zoek naar een SSD.
Nou zie ik in veel benchmarks dat de Samsung 850 EVO sneller is dan de 860 EVO? En hoe zit het met de Crucial mx500?
Welke van deze 3 haalt de hoogste snelheden? Kloppen de benchmarks, of heb ik verkeerd gelezen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Volgens mij geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De benchmarks ;)

Beste antwoord (via MarnickS op 03-03-2018 13:28)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten

In de meeste gevallen is het verschil verwaarloosbaar en de hogere prijs niet echt waard. Ik zou in veel gevallen eerder voor meer SSD opslag gaan dan snellere (NVMe) opslag.

Alleen het raw data transfers zijn de NVMe gebaseerde SSD's echt veel sneller, alleen hoe vaak doe je dat?. In reallife applicaties is een NVMe misschien 1% sneller.

[ Voor 22% gewijzigd door Tortelli op 03-03-2018 10:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Neem een M.2 SSD op een PCIe x4 poort. Die zijn het snelst.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:05

BoltYes

This is the Way

Een onboard SSD is sneller, verder zal je de verschillen waarschijnlijk niet echt merken. Ben zelf fan van de Samsung modellen en de evo 960 is ook alweer een tijdje te verkrijgen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Wat ga je met je pc doen? Normaliter zal je geen verschil merken tussen de verschillende SSDs namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
redfoxert schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:43:
Neem een M.2 SSD op een PCIe x4 poort. Die zijn het snelst.
Dit inderdaad, en mocht het inderdaad wel een SATA SSD worden staar je niet blind op die paar MB/S verschil. Wat een SSD echt snel maakt zijn het aantal iops. Kies bij een SATA versie gewoon voor de goedkoopste en betaal niet 3-5 tientjes extra voor een snellere. Dat zeggende, met de cruciale mx serie en de Samsung evo 960 serie zit je wel goed. Ook een 850 is prima.

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 03-03-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
BoltYes schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:45:
Een onboard SSD is sneller, verder zal je de verschillen waarschijnlijk niet echt merken. Ben zelf fan van de Samsung modellen en de evo 960 is ook alweer een tijdje te verkrijgen.
Wat is een onboard ssd dan? Een moederbord met een ingebouwde ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
WEBGAMING schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:12:
[...]

Wat is een onboard ssd dan? Een moederbord met een ingebouwde ssd?
Hij bedoelt ook een M.2 SSD, deze plaats je in de regel direct op het moederbord. Echter zegt alleen M.2 helemaal niets, want hierin heb je SSDś met SATA en met PCIe interface, waarbij de eerste gewoon even snel zijn als de 2.5" varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Dat snap ik. Maar on board zou zeggen dat het ingebouwd zit op het moederbord. Een m.2 ssd is geen onboard ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Relevante software en hardware die ik gebruik
Volgens mij geen
Ze zijn allemaal even snel, ze doen namelijk geen ene donder zonder een systeem waarin ze komen!

Iedereen kan gewoon op Google de benchmark opzoeken die past bij zijn gebruik. Daar heb je ons niet voor nodig.

Als je hier een advies wilt, dan zul je ook met relevante informatie moeten komen:
In welk systeem komen ze en wat doe je met dat systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:05

BoltYes

This is the Way

@WEBGAMING Ik bedoel rechtstreeks op het moederbord geprikt middels PCIe wat her en der onboard wordt genoemd, geeft het beestje een naam ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
BoltYes schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:51:
@WEBGAMING Ik bedoel rechtstreeks op het moederbord geprikt middels PCIe wat her en der onboard wordt genoemd, geeft het beestje een naam ;)
Je kunt het beter gewoon bij de echte benamingen houden, want er zijn ook moederborden die alleen maar Sata aankunnen voor het M2 -slot. Dan is een losse Pci-E-kaart/M2-converter (2x/4x) dus sneller dan je "Onboard".

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

In de meeste gevallen is het verschil verwaarloosbaar en de hogere prijs niet echt waard. Ik zou in veel gevallen eerder voor meer SSD opslag gaan dan snellere (NVMe) opslag.

Alleen het raw data transfers zijn de NVMe gebaseerde SSD's echt veel sneller, alleen hoe vaak doe je dat?. In reallife applicaties is een NVMe misschien 1% sneller.

[ Voor 22% gewijzigd door Tortelli op 03-03-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
Bedankt!
Ik zal kijken wat een SSD met PCIe interface kost en als dat te duur is neem ik waarschijnlijk de Crucial.
Edit: ik denk dat ik deze Kingston ga nemen (pricewatch: Kingston KC1000 + PCI-e adapter 240GB)
Maar bij mijn moederbord staat: PCIe 2.0 x16 slot werkt in x4 mode.
Maakt dat iets uit? Want ik lees dat daardoor de snelheid weer minder word.

[ Voor 101% gewijzigd door MarnickS op 03-03-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
MarnickS schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:57:
Bedankt!
Ik zal kijken wat een SSD met PCIe interface kost en als dat te duur is neem ik waarschijnlijk de Crucial.
Edit: ik denk dat ik deze Kingston ga nemen (pricewatch: Kingston KC1000 + PCI-e adapter 240GB)
Maar bij mijn moederbord staat: PCIe 2.0 x16 slot werkt in x4 mode.
Maakt dat iets uit? Want ik lees dat daardoor de snelheid weer minder word.
Over welk moederbord gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
ETHART schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:23:
[...]

Over welk moederbord gaat het?
Over een ASRock AB350M Pro4. (pricewatch: ASRock AB350M Pro4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
Die heeft een M.2 slot met PCIe 3.0 x4 ondersteuning, dan is het onzinnig om een SSD via een adapter in een normaal PCIe slot te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Dan kun je gewoon deze nemen,
pricewatch: Kingston KC1000 240GB

Die gaat dan in de M.2 poort boven het bovenste PCIe x16 slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Dan zou ik trouwens eerder een 960 Evo nemen: pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
Ik neem deze waarschijnlijk.
Als ik alleen naar de specs kijk is deze sneller dan de hierboven genoemde Kingston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
@MarnickS Wat een dramatisch topic is dit zeg.

Er wordt meerdere keren aangegeven om niet zomaar een NVMe-ssd te kopen en er wordt gevraagd met wat je het gaat gebruiken en wat je er mee doet. Daar komt geen enkele keer een reactie op!

Als je geen advies wilt, maak dan ook geen topic aan, maar ga naar Google.

Van het bord dat je daar noemt, is ook niet duidelijk of dat nu met Pci-e 3.0 4x of 2x wordt aangestuurd. Want dat is afhankelijk van de processor:
- 1 x Ultra M.2 Socket (M2_1), supports M Key type 2242/2260/2280 M.2 PCI Express module up to Gen3 x4 (32 Gb/s) (with Ryzen Series CPU) or Gen3 x2 (16 Gb/s) (with A-Series APU)**
En kijk hier eens naar:
Tortelli schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:56:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
White Feather schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:14:
@MarnickS Wat een dramatisch topic is dit zeg.

Er wordt meerdere keren aangegeven om niet zomaar een NVMe-ssd te kopen en er wordt gevraagd met wat je het gaat gebruiken en wat je er mee doet. Daar komt geen enkele keer een reactie op!

Als je geen advies wilt, maak dan ook geen topic aan, maar ga naar Google.

Van het bord dat je daar noemt, is ook niet duidelijk of dat nu met Pci-e 3.0 4x of 2x wordt aangestuurd. Want dat is afhankelijk van de processor:

[...]

En kijk hier eens naar:

[...]
Dat 2e heb ik zeker gelezen. En ik twijfel ook nog steeds wat ik nou ga kiezen. Met sommige dingen (oa rar uitpakken) is nvme veel sneller, maar met de meeste dingen is er geen verschil. Maar ik denk dat het een Samsung 860 EVO of Crucial gaat worden, want dat is net wat simpeler, goedkoper en het is waarschijnlijk gewoon snel genoeg.

De processor is een AMD Ryzen 5 2400g, niet heel bijzonder dus.

De pc word voor bijna alle denkbare dingen gebruikt behalve gaming. Zo af en toe een klein beetje videobewerking, soms wat foto's bewerken. Gewoon simpele dingen als mail, office en Chrome. En wat prutsen met de computer, dat kan van alles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
MarnickS schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:23:
[...]

Dat 2e heb ik zeker gelezen. En ik twijfel ook nog steeds wat ik nou ga kiezen. Met sommige dingen (oa rar uitpakken) is nvme veel sneller, maar met de meeste dingen is er geen verschil. Maar ik denk dat het een Samsung 860 EVO of Crucial gaat worden, want dat is net wat simpeler, goedkoper en het is waarschijnlijk gewoon snel genoeg.

De processor is een AMD Ryzen 5 2400g, niet heel bijzonder dus.

De pc word voor bijna alle denkbare dingen gebruikt behalve gaming. Zo af en toe een klein beetje videobewerking, soms wat foto's bewerken. Gewoon simpele dingen als mail, office en Chrome. En wat prutsen met de computer, dat kan van alles zijn.
Fijn dat je nu ook inhoudelijk reageert.

Uit je antwoord blijkt maar weer hoe belangrijk het is de juiste info te geven.
Die Ryzen-processor zal dus het m2-slot als Pci-e 3.0 2x aansturen. Dat betekent dat een mooie 960 Evo (want een mooi ding/mooie techniek is het!) beperkt wordt van 3200 MB/s tot zo'n 1700-1900 MB/s.
Een Ryzen APU schijnt 8 pci-e 3.0 lanes te hebben, waarvan 4 voor de chipset. Dan zijn er net 4 over voor het m2-slot.

Tenzij je echt videobewerking doet of echt een aantal Virtual Machines hebt draaien die veel I/O hebben, ben je beter uit met een gewone Sata SSD (2,5"of m2).

Ik heb een bord met een Pci-e 2.0 2x m2-aansluiting, dus dan wordt de snelheid nog meer afgeknepen (tot 900 MB/s. Ik ben toen niet voor een 500 GB Evo 960 gegaan (al had die ook gewoon met een adapter in een PCI-E-slot gekunt op volle snelheid), maar voor een 1 TB MX500. Ik had meer aan de extra opslag dan aan de weinige extra snelheid.

[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 03-03-2018 13:42 ]

Pagina: 1