Luceos schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:59:
Maar ondanks dat versie 0.7 binnenkort uitkomt en ze onlangs met een kleine patch met wat features kwamen, zie ik een schommelende interesse voor scum. Ik denk dat de jarenlange beta fase ze niet goed doet. En dat de grote problemen uit voorgaande betas met performance veel spelers heeft weggejaagd. Jammer want het is toch wel een erg leuk spel.
Heb zelf inmiddels 808 uur in deze game zitten, speel vooral op 60-80 slot community servers.
De game is naar mijn mening inmiddels z'n geld al wel waard. Helaas hebben de devs nog een flinke slag te slaan om de community te behouden en te laten groeien. De devs hebben mij het gevoel gegeven dat dit wel echt een passie project is voor hun, de tekorten zijn zeker niet te wijten aan de intenties van de devs.
Ik kan beamen dat de community moeite heeft met de duur van de beta fase. Tegelijkertijd is de community erg vergevend naar de devs toe omdat ze veel met de community communiceren op discord. Bug reports, vragen, opmerkingen overal reageren ze tamelijk vlot en persoonlijk op.
zelf heb ik sinds de overstap van een laptop(1050ti, brakke i7) naar desktop (RTX3060, Ryzen 7) echt 0,0 issues om het spel met prima graphics en steady FPS te draaien. De server performance is weer een ander verhaal.
De problemen die momenteel naar mijn mening de game teisteren zijn:
- Server performance Wanneer je op een server speelt die (zo goed als) vol is krijg je soms te maken met interaction delay, rubberbanding, disconnects.Is echter de vraag of dit issue te wijten is aan de devs van SCUM of aan de partijen die de game servers hosten, zoals pingperfect, g-portal. Speel je bijv op een 80 slot server met 60-70 mensen online is er niets aan de hand, speel je op een 80 slot server met 80 mensen dan beginnen de bovengenoemde issues te spelen. Hetzelfde gebeurd wanneer een 60,50,40,30,20 slot op zijn max spelers zit. Ik kan helaas niet spreken voor de officiële servers omdat ik daar nooit op gespeeld heb.
-Oude bugs/onafgemaakte game elementen Hoewel de devs hard werken aan bugfixes en het aanvullen van content, zijn er toch een hoop oude bugs en niet afgemaakte elementen nog aanwezig in de game welke de immersie en het plezier sterk kunnen verstoren. Lichaam van speler kan verdwijnen bij het dood gaan(bye loot), Cooking system waar constant gedoe mee is, exploits om zonder overtake een squad flag te verwijderen om maar een paar voorbeelden te geven. Er zijn inmiddels een hoop spelers (tijdelijk) gestopt met spelen omdat nieuwe content ze gestolen kan worden, ze hebben meer behoefte aan een verder opgepoetst spel die langzaam maar zeker gewoon af begint te voelen.
- Gebrek aan admin tools Ik heb zelf een kleine 10 slot server gehuurd van g-portal, de logging welke je in kan zien is zeer beperkt, hier valt weinig informatie uit te halen om bijvoorbeeld cheaters op te sporen of andere zaken uit te zoeken welke nuttig kunnen zijn voor het behouden van de sfeer op een community server. admin commands in de game zijn ook zeer beperkt. Wel is er een erg handig tooltje ontwikkeld door een toffe peer uit de community genaamd Scum Admin Helper. Dit is een losse applicatie welke commands kan uitvoeren in de game mits je natuurlijk admin bent vd server waarop je bent ingelogd. Heeft een handige interactive map, item database etc in een mooie gui. Helaas moet deze tool het stellen met de in-game commands voor admins. De enige in-game tool die ik me kan bedenken voor het opsporen van cheaters is de drone functie. Dit is een zeer inefficiënte tool, je moet speciaal als drone op de server inloggen, deze drone kun je vervolgens zelf besturen om spelers te monitoren. Admins kunnen dus echt enkel optreden wanneer ze iemand op heterdaad betrappen.
Mochten er trouwens mede-tweakers zijn die alsnog interesse hebben om de game eens te proberen of opnieuw op te pakken en vragen hebben of graag wegwijs gemaakt willen worden in de game, voel je vrij om een PB te sturen.