Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geefr externe Wifi antenne op labtop verbetering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jan_oniem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-11 07:43
TP-Link wifi via USB

Straks op een camping wil ik mijn Asus labtop ook gebruiken als hotspot voor 2 smartphones.
Nu zie ik hier nog een TP-Link externe wifi antenne liggen, zou mijn ontvangst daarmee (ook zelfs in de caravan) verbeteren ten opzichte van de ingebouwde?

Aanvulling: De Labtop is een Asus K555L en de Wifi adapter een TP-LINK TL-WN822N Ver 3.0

[ Voor 9% gewijzigd door jan_oniem op 02-03-2018 18:19 ]

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30
JE weet het pas als je het probeert. Je kunt in elk geval spelen met de antenne positie, zeker als je een usb verlengkabel gebruikt

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zonder type-nummer is het lastig antwoorden; niet in de laatste plaats omdat je ook een laptop uit 1994 kan hebben (want niet beschreven) en die kan dus bezwijken onder het geval als er meerdere machines tegelijk willen internetten. Vergeet ook niet dat een WiFi-hotspot best eens een halvering van de snelheid kan realiseren; als jouw TP_Link bijvoorbeeld maar 150Mbps als maximum heeft en je haalt nu thuis bijvoorbeeld maar 76Mbps, kan je in hotspot-modus misschien zelfs onder de 40Mbps uitkomen.

En ja, "in de caravan"... Je weet van welk materiaal dat ding gemaakt is; voornamelijk plastic en isolatie-materiaal; dat absorbeert enorm signalen. Advies is dan ook om uit te zoeken of je op 5GHz WiFi kan ontvangen; 2.4GHz geef ik je nog geen 20 meter naar het dichtstbijzijnde access-point.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jan_oniem schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:06:
[afbeelding]

Straks op een camping wil ik mijn Asus labtop ook gebruiken als hotspot voor 2 smartphones.
Nu zie ik hier nog een TP-Link externe wifi antenne liggen, zou mijn ontvangst daarmee (ook zelfs in de caravan) verbeteren ten opzichte van de ingebouwde?

Aanvulling: De Labtop is een Asus K555L en de Wifi adapter een TP-LINK TL-WN822N Ver 3.0
Je verhaal en je onderdelen kloppen niet met elkaar. Je wilt een externe antenne gebruiken, maar het TP-Link apparaat is een USB WiFi-adapter.

De WN822N is redelijk verouderd (WiFI-n , 2.4GHz-only) adapter. Of het beter werkt hangt helemaal af van twee dingen:
1) welke WiFi-adapter zit er in je laptop (een bepaald model wordt vaak met verschillende adapters geleverd, dus alleen K555L zegt niet zoveel)?
2) hoe en met welke specs wordt de WiFi op de camping geleverd?

Het feit dat je het over een caravan hebt doet me vermoeden dat minstens de helft van de uitdaging zit in demping door (isolatielagen in) de constructie van je caravan. Wat dus echt zoden aan de dijk zou zetten zou zijn een outdoor antenne en/of adapter die je buiten plaatst. Dat gaat met deze WN822N niet lukken, dit is een indoor-apparaat.

Verder heb je waarschijnlijk sowieso een tweede adapter nodig als je je laptop als hotspot wilt gebruiken, want de ene adapter maakt verbinding met de camping-WiFi - als je die verbinding ook nog wilt delen heb je een tweede nodig.

Dus simpelste is om wat je hebt te gebruiken, met de USB adapter in de buurt van een raam (of idealiter als het weer het toestaat buiten boven de deur ouzo). Daarmee verbind je met de camping. En dan deel je die verbinding met je tweede WiFi op de laptop zelf.

Let wel op dat je bij dat laatste een ander (niet overlappend) kanaal kiest dan de camping-WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Vergeet ook niet, dat als jij een oud apparaat hebt (die bv. alleen b/g aan kan), hij de "sneller" -n apparaat dwingt om naar de lage b/g band te gaan. Veel mensen weten dit niet.

De "traagste" apparaat bepaald wat de snelheid wordt voor de rest.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:44:
Vergeet ook niet, dat als jij een oud apparaat hebt (die bv. alleen b/g aan kan), hij de "sneller" -n apparaat dwingt om naar de lage b/g band te gaan. Veel mensen weten dit niet.

De "traagste" apparaat bepaald wat de snelheid wordt voor de rest.
Het is iets genuanceerder.

Je daadwerkelijke data wordt nog steeds op de hogere snelheid verstuurd, het zijn de headers die begrijpelijk moeten zijn voor de oude meuk en daarom (veel) inefficiënter verstuurd worden.

Dat is echter niet grootste impact op je throughput. Die komt door de airtime, oftewel hoe lang een radio de frequentie bezet houdt. Als je een WiFi-b apparaat hebt, kan het maximaal 11Mbps link rate aan. Dat vertaalt zich naar maximaal zo'n 6Mbps netto throughput. Als jij dus een 3Mbps Netflix stream kijkt daarmee zal dat dus minimaal 50% van de totale zendtijd in beslag nemen.

Stel dat je naast die oude meuk een nieuwe WiFi-n apparaat hebt (ac is 5GHz-only, dus kan nooit samen met b moeten werken), dan kan het in theorie maximaal 144Mbps link rate aan. Daarvan haal je in praktijk bij perfect signaal èn de lucht voor jezelf zo'n 100Mbps. Maar door de 3Mbps Netflix stream op het WiFi-b apparaat blijft er maar de helft van de zendtijd over, waardoor jij in plaats van max 100Mbps nu max 50Mbps haalt. Die 3Mbps stream met WiFi-b kost je op WiFi-n 50Mbps.

Het kan nog erger, stel dat je niet een perfecte verbinding hebt met die oude meuk en je haalt maar 5.5Mbps link rate. Daarmee haal je max 3.5Mbps netto. Diezelfde Netflix stream van 3Mbps vreet nu ruim 90% van de bandbreedte waardoor je moderne apparaat terugvalt van 100Mbps naar 10Mbps. Althans, dat kan. Waarschijnlijker is dat jullie de zendtijd exact 50/50 gaan verdelen, waardoor je met je nieuwe apparaat net iets minder dan 50Mbps gaat halen en met je oude 1.75Mbps - waardoor de Netflix stream daarop onspeelbaar wordt...

Oslik blyat! Oslik!

• jan_oniem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-11 07:43
Bedankt allen voor snelle uitvoerige reacties. Ik ga het gewoon proberen.
Pagina: 1