Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ander verwarmingssysteem? Groot overschot E en tekort Gas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mvnoort
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 02-03-2018
Hallo beste lezer,

Ik constateer bij mijn ouders (in 2015 een volledig gerenoveerde halve boerderij in gebruik genomen) twee jaarafrekeningen (2016 en 2017) voor energie die mij verbazen.

Het dak ligt vol met PV; de hoeveelheid opgewekte energie is 3400 kWh en geleverd is 3300 (netto krijgen ze in beide jaren € 160 terug voor elektra). Gas is dramatisch hoog (vind ik): 4.000 m3/jaar.

Het lijkt mij zinnig te kijken naar aanwending van de E voor de warmtevoorziening ten koste van de hoge afname G. Maar hoe vlieg je zoiets aan?

Elke kleine tip is welkom.

Groet, Martin

Acties:
  • +4Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
De 1e tip zal zijn, isoleren.

En de 2e tip ook...

4000 m3 gas is nogal wat...
In warmtepomp termen heb je 8000 kWh nodig om dat op te vangen.
Waarmee wordt dat gas opgestookt?

Edit: 3e tip is ook isoleren

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 02-03-2018 17:13 (18%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
Tja, toch niet zo moeilijk, wat heb je zelf al bedacht?

Gas gaat op aan verwarming neem ik aan. Verwarming/warmte begint bij de efficiëntie van de cv ketel en moet vervolgens ook nog binnen blijven. Wellicht heeft @AUijtdehaag daar een tip voor.

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Begin hoe dan ook met isoleren.
Dus eerst isoleren en dan pas naar andere zaken kijken.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikasefffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 00:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mvnoort Halve boerderij in 2015 "in gebruik" genomen, maar wanneer "volledig" gerenoveerd?
Blijkbaar niet voldoende aandacht aan isolatie besteed, zou ik zeggen.
Hoe oud zijn je ouders? Hoeveel vermogen hebben ze? Ehh - hoeveel geld willen ze investeren?
Edit: In k€ niet in kW ;) - Lees je eerst maar in in de materie is mijn advies.
EDIT2: ISOLEREN (zoals @AUijtdehaag al adviseerde - maar dat is een open schuurdeur - hopelijk niet op de boerderij O-) )

dunklefaser wijzigde deze reactie 02-03-2018 19:42 (35%)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:51
quote:
mvnoort schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:01:
(...)
Het dak ligt vol met PV; de hoeveelheid opgewekte energie is 3400 kWh en geleverd is 3300 (netto krijgen ze in beide jaren € 160 terug voor elektra). Gas is dramatisch hoog (vind ik): 4.000 m3/jaar.
(...)
Ik kan een overschot van 3400-3300 = 100 kWh/jr niet "groot" noemen. Dat ze €160 terugkrijgen op de electriciteitsrekening zou best wel eens kunnen liggen aan de heffingskorting van €373 die iedereen krijgt.
Ik zou dus eerst proberen dat dramatische gasverbruik omlaag te krijgen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik roep wel isoleren, maar zit zelf nog met enkel glas op de bovenverdieping.
Maar wel all-electric! :+

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True