Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1047429

Topicstarter
Mijn vraag

Kan ik een hypotheek afsluiten bij een Nederlands bank (ik koop een huis in NL) wanneer ik in België op de zwarte lijst sta bij de Nationale Bank van België?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Als ze geen onderzoek doen op forums wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 992889 op 02-03-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 1047429 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:16:
Mijn vraag

Kan ik een hypotheek afsluiten bij een Nederlands bank (ik koop een huis in NL) wanneer ik in België op de zwarte lijst sta bij de Nationale Bank van België?
Denk je dat de Nederlandse bank geen onderzoek gaat doen?
Geen idee hoe je op een zwarte lijst kan komen, maar lijkt mij dat ze dat ook wel snel door hebben.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is mijn vraag aan jullie hé
Ik sta op de zwarte lijst omdat ik een rekening te laat heb betaald (door te verhuizen heb ik dat misgelopen). Ik ben absoluut geen wanbetaler, heb gewoon pech gehad.
Het is ook niet de bedoeling om stiekem ergens anders een lening aan te gaan, ik vraag me gewoon af of het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
Jazekers, dat word vziw gechecked althans destijds, van 2004 tot 2009; heb namelijk een aantal jaren in België gehuurd en toen ik in de koopfase kwam is dat ook besproken door de adviseur.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 22:29
Volgens mij is één van de vragen tijdens het aanvragen van een hypotheek of je 'ergens geregistreerd' staat.
Indien je daar 'nee' op antwoord, pleeg je fraude en kan de hypotheekverstrekker naderhand alsnog je hypotheek afkeuren/afschorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 1047429 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:22:
Dat is mijn vraag aan jullie hé
Ik sta op de zwarte lijst omdat ik een rekening te laat heb betaald (door te verhuizen heb ik dat misgelopen). Ik ben absoluut geen wanbetaler, heb gewoon pech gehad.
Het is ook niet de bedoeling om stiekem ergens anders een lening aan te gaan, ik vraag me gewoon af of het mogelijk is.
Bij 1 Belgische Bank? Of geldt de zwarte lijst voor alle banken?
Door 1 rekening niet/ te laat betalen kun je niks meer bij al die banken?
Hebben ze dat ook al gezegd in een gesprek of iets dergelijks?

In NL hebben we het BKR, maar geen idee of dat te vergelijken is met de 'zwarte' lijst in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21
Iets meer eigen inzet mag wel bij het openen van een topic.

Poging gedaan om de topictitel te verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
Nederlandse banken kijken bij het BKR (bkr.nl). Je kan daar opvragen wat ze over jou geregistreerd hebben. Daar komen dingen als niet betaalde rekeningen of leningen terecht.

Overigens niet te verwarren met de "zwarte lijst". Want daar kom je alleen op als je betrapt bent op (een poging tot) financiële fraude.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij wanbetaling word je op de 'zwarte lijst' gezet van de Nationale bank waartoe alle banken van België toegang tot hebben.
Iedere bank heeft zijn eigen regels dus bij het tonen van 'goede wil' kan je eventueel nog een lening krijgen maar het blijft moeilijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Even ter verduidelijking:
https://www.vlaanderen.be...rte-lijst-van-wanbetalers

In feite is het nagenoeg hetzelfde als het BKR; TS heeft een schuld niet afbetaald (en dat betekend minstens een maand of 3 niet betaald). Zodra de schuld volledig afbetaald is blijft de registratie nog een jaar staan.

Nagenoeg alle banken die actief zijn in Nederland zijn ook actief in België. Ik kan me niet voorstellen dat ze die lijst níet gaan raadplegen. Daarnaast ben je, zoals al eerder gezegd, verplicht het zelf te melden bij aanvragen van de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook even te verduidelijk:
Mijn schuld is afbetaald maar ik sta helaas nog op die lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 06:50
@Anoniem: 1047429 Ga het gesprek aan, maar wees eerlijk over de situatie
Lijkt mij het beste in dit geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 1047429 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:35:
Ook even te verduidelijk:
Mijn schuld is afbetaald maar ik sta helaas nog op die lijst.
Hoelang sta je nog op die lijst? Is dat een jaar? 5 jaar?
Is het het wachten gewoon waard totdat je van die lijst af ben?

Ben je ook daadwerkelijk naar een bank geweest?
In NL hoeft een BKR notering namelijk niet te betekenen dat je geen hypotheek kunt afsluiten. Wel heb je natuurlijk gradaties in die noteringen, de één weegt zwaarder dan de andere.

Edit: Ik zou overigens niet verwachten dat als het in België niet lukt, het in NL wel zou lukken. Daarnaast moet je je afvragen of je dat uberhaupt wilt en of het wel gunstig voor je is. Nu lijkt het meer een zoektocht naar een noodgreep zonder al te veel na te denken.

[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 02-03-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Martinusz schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:37:
Hoelang sta je nog op die lijst? Is dat een jaar? 5 jaar?
Croga schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:31:
https://www.vlaanderen.be...rte-lijst-van-wanbetalers

In feite is het nagenoeg hetzelfde als het BKR; TS heeft een schuld niet afbetaald (en dat betekend minstens een maand of 3 niet betaald). Zodra de schuld volledig afbetaald is blijft de registratie nog een jaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik sta er nog tot eind augustus 2018.
Maar heb mijn droomhuisje gevonden, anders had ik natuurlijk gewacht.

Ik heb volgende week een afspraak bij de hypotheekadviseur in NL, we zullen zien wat ervan komt.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerThomas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
In Nederland kun je een BKR registratie aanvechten.

Als je gegevens uit België opzoekt:
[...]
Vindt u dat u onterecht op de zwarte lijst geregistreerd staat, dan kunt u ook gratis een klacht indienen bij de Inspectie van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie.
[...]
De vraag is natuurlijk wel of ze je situatie accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Anoniem: 1047429 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:31:
Bij wanbetaling word je op de 'zwarte lijst' gezet van de Nationale bank waartoe alle banken van België toegang tot hebben.
Iedere bank heeft zijn eigen regels dus bij het tonen van 'goede wil' kan je eventueel nog een lening krijgen maar het blijft moeilijk.
Als je 1 keer iets te laat betaald hebt (en daarna gewoon netjes betaald hebt) dan is er niets aan de hand kan ik je uit ervaring vertellen.

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:34
Martinusz schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:25:
[...]

In NL hebben we het BKR, maar geen idee of dat te vergelijken is met de 'zwarte' lijst in Belgie.
In België is dat een 'NBB toets'.
In Duitsland een 'Schufa' toets.

Beide toetsen (en nog meer voor andere landen), zullen Nederlandse kredietverstrekkers raadplegen.
Pagina: 1