Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop Werktuigbouwkunde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
De programma's die ik wil gebruiken zijn vooral Solidworks 2017-2018, Inventor 2015-2016, AutoCAD en school programma's zoals Word en dergelijken. Gamen is zeker geen vereisten, speel geen zware game's.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal €900,- euro uitgeven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Deze laptop is voor school en stage's dus word veel meegenomen, daarom het liefst geen 17" inch schermen. 15" is ook groot genoeg voor mij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor merk maar, heb nu een Dell maar ondanks zijn (volgens mij) goede specs. matige prestaties.

Hoe groot moet de opslag zijn?
De opslag moet in iedergeval groot genoeg zijn om mijn schoolwerk, programma's en dergelijken op te slaan. SSD is geen vereisten maar zou wel fijn zijn.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier al gekeken ?
categorie: Laptops

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:03
Naar mijn gevoel heb je geen superzware laptop nodig, de meeste van die programma's zijn echt niet zo veeleisend op processorkracht of grafische kaart.
Een SSD is véél belangrijker dan je denkt, en ik zou minstens 256GB nemen.

Zorg vooral voor een superdraagbaar toestel dat makkelijk een uur of 7-8 op een batterij verder kan, dat zal belangrijk zijn in je dagelijks gebruik. En kijk ook eens naar de 14' modellen, die zijn véééél beter draagbaar.

Elk merk heeft wel iets in die categorie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je gelijk hebt over dat een SSD belangrijk is maar omdat ik nu op mijn laptop een 1TB HDD (waarvan 170 GB gebruikt) heb ben ik bang dat ik het met alleen een SSD van 256 GB niet ga redden. Of lijkt dit meer dan ik denk?

Ik heb even gekeken naar laptops en kwam uit bij deze: pricewatch: Acer Swift 5 SF514-51-5330
Ik heb niet zoveel verstand van laptops, maar kan deze laptop programma's als Solidworks vloeiend aan? omdat hij een intel videokaart heeft en niet een AMD of NIVDIA? en hoe lang gaat zo'n laptop ongeveer mee?

Bedankt voor je reactie

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:45
Tommie12 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:24:
Naar mijn gevoel heb je geen superzware laptop nodig, de meeste van die programma's zijn echt niet zo veeleisend op processorkracht of grafische kaart.
Een SSD is véél belangrijker dan je denkt, en ik zou minstens 256GB nemen.

Zorg vooral voor een superdraagbaar toestel dat makkelijk een uur of 7-8 op een batterij verder kan, dat zal belangrijk zijn in je dagelijks gebruik. En kijk ook eens naar de 14' modellen, die zijn véééél beter draagbaar.

Elk merk heeft wel iets in die categorie.
Uhm, als ik dit zo lees ben jij niet helemaal bekend met het werk wat TS er mee wil gaan doen.

Sowieso zijn sommige gpu's veel beter geschikt voor CAD dan anderen, al heb ik te weinig kennis om te zeggen specifiek welke dat zijn. Wellicht dat iemand anders daar iets zinnigs over kan zeggen.
En het openen van grotere assemblies kan redelijk zwaar worden, het is wel prettig dan fatsoenlijke specs te hebben zodat je nog steeds vloeiend kan blijven werken. Niets zo vervelend als werken aan een 3D model dat continu hapert.

Daarnaast zou ik nooit een 14" laptop kopen specifiek voor CAD werk, tenzij het de bedoeling is om zo goed als altijd te gaan werken met een externe monitor. Hiervoor is 15" al aan de kleine kant. In mijn ervaring zijn laptops voor CAD werk zelden "superdraagbaar".

Wel eens over de SSD trouwens.

Verwijderd

Zou zelf de Xiaomi Notebook Pro aanschaffen voor zoiets. Goede SSD, prima scherm en redelijk mobiel. Zie ook review van [~Applejuicev2]. Als student kun je gratis Windows downloaden via Surfspot.nl dus met een schone Windowsinstallatie (drivers via http://www.mi.com/service/bijiben/drivers/15/) werkt dat dan allemaal prima. Het grootste nadeel is het opsturen voor garantie, maar of dat bij een MediaMarkt nou veel beter gaat durf ik ook niet te stellen.

Het installeren/configureren is geen rocket science en prijs/kwaliteit is een stuk beter dan bovenstaande Acer.

Zie verder ook de draadjes die hier reeds op Tweakers lopen.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:00:
Zou zelf de Xiaomi Notebook Pro aanschaffen voor zoiets. Goede SSD, prima scherm en redelijk mobiel. Zie ook review van [~Applejuicev2]. Als student kun je gratis Windows downloaden via Surfspot.nl dus met een schone Windowsinstallatie (drivers via http://www.mi.com/service/bijiben/drivers/15/) werkt dat dan allemaal prima. Het grootste nadeel is het opsturen voor garantie, maar of dat bij een MediaMarkt nou veel beter gaat durf ik ook niet te stellen.

Het installeren/configureren is geen rocket science en prijs/kwaliteit is een stuk beter dan bovenstaande Acer.

Zie verder ook de draadjes die hier reeds op Tweakers lopen.
Hou er rekening mee dat de programma's die hij gebruikt baat kunnen hebben bij de nvidia quadro of amd tegenhanger. Nu is de een intel gpu over het algemeen een stuk slechter dan de nvidia MX150 maar toch is het raadzaam door de topic starter om te kijken of de nvidia MX150 voldoende bied voor hem.

Verwijderd

geforce5_guy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:07:
[...]

Hou er rekening mee dat de programma's die hij gebruikt baat kunnen hebben bij de nvidia quadro of amd tegenhanger. Nu is de een intel gpu over het algemeen een stuk slechter dan de nvidia MX150 maar toch is het raadzaam door de topic starter om te kijken of de nvidia MX150 voldoende bied voor hem.
Daar ben ik mij van bewust en die gebruik ik ook voor professionele werkzaamheden, echter beginnen die modellen veelal bij €2,000+ wat (ver) buiten het budget van TS is.

• Tommie12
Echt ontwerpen.... dan heb je inderdaad een tweede scherm nodig.

Mijn dochter doet haar achitectuurontwerpen op een Macbookpro13’ met een extra scherm.

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ga je studeren aan de uni? Dan zou ik voor een laptop gaan die door hen aangeboden wordt. Zijn vaak flinke kortingen, geschikt voor de opleiding en goede garantieregeling.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat @SteveWoz zegt

Met dit werk is een laptop met een pro gpu'tje wel erg fijn (intel gpu niet doen), alleen al voor de prestatie en features in solidworks. En een beetje cpu met rappe cores.

Er zijn wel instappers te krijg, bijv een instap precision: http://www.dell.com/nl-nl...workstation/xctop3510emea (wel bagger standaard config zie ik, 4gb en een 7200rpm hdd...)

Of concessies doen, voor 500 euro heb je een oudere refurbished 15" zbook, wel niet super portable..

2de hands precision met goede specs rond jouw budget: V&A aangeboden: Aangeboden: Dell M3800 Precision Mobile Workstation

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 02-03-2018 21:43 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ten eerste bedankt voor het reageren allemaal @Tommie12 @Verwijderd @Arrne @geforce5_guy @Hackus, ik heb echter nog een vraag de laptop die ik heb uitgekozen voldoet hij volgens jullie? en gaat deze lang mee? Heeft iemand misschien ervaring met een Lenovo?

Lenovo Legion Y520 15
-Intel Core i7-7700HQ Processor (2.80 GHz 2400 MHz 6MB)
-16.0GB pc4-19200 DDR4 SODIMM 2400MHz
-1TB HDD & 128GB SSD
- Nvidia GeForce GTX1050 4GB GDDR5

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb goede ervaring met Lenovo t/m de W540 (2015)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tommie12
Ik heb goede ervaringen met de X1 Carbon. Super draagbaar en vlot.

15’ in een dik formaat is goed om op je bureau te gebruiken, maar met die 2.5kg echt te zwaar om veel mee te nemen.
Door dat gewicht is die ook kwetsbaarder voor beschadiigingen.

Enkel jij weet of je daar mee kan leven.

Pagina: 1