Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Videokaart, mogelijk ook moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• MellowSG
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 21:01
Beste Tweakers,

Inleiding:
Helaas lijkt vorige week mijn GPU te zijn overleden.
Symptomen: Begon met Bruin scherm, verticale strepen, na re-boot wel Bios scherm en windows logo maar waar dan het beureablad moet komen zwart scherm. Uiteindelijk via veilige modus wel bureaublad gekregen en na het verwijderen van de drivers werkt het allemaal ook in normale modus.
Her-installeren AMD drivers wederom zelfde symptomen.
Veel digitale oplossing met AMD cleun driver utility, DDU, andere versies. steeds na installatie of re-boot zwart scherm.
Gegaan voor nieuwe windows instal. Windows 7 waar ik initieel ook op draaide in 2012, met de graphics driver vanaf CD geïnstalleerd, idem, verwijderd en nieuwste driver van internet, idem zwart scherm.

Samengevat ik kan geen graphics driver/windows versie met elkaar laten werken.
Bij windows installatie HD gecheck, geheugen getest, geen enkele error naarvoren gekomen.
Het enige vreemde is dat mijn monitors aangesloten zijn op mijn videokaart en ze "gewoon" werken, en er pas problemen ontstaan bij installeren van de graphics driver van AMD.

Afin, conclusie zou dus erg goed kunnen zijn dat de videokaart defect is, de theory bij installeren van de driver word hij echt gebruik en krijg je dus daarom pas de storingen. Aangezien ik al langere tijd ge-emmer ermee heb (wispulturig en random uitvallen/bevriezen van het beeld, verbeterd na de videokaart in een ander slot te doen) ben ik er ook wel klaar mee en vind ik het tijd voor een vernieuwing.

TL/DR:
Mijn video kaart lijkt stuk en ik wil graag een nieuwe.
Ik kan niet uitsluiten dat er componenten van mijn MOBO met namen de videokaart slot, suboptimaal/kapot zijn. daarom mss ook een nieuw moederbord.
Huidige:
Asus HD7870-DC2-2GD5
Gigabyte GA-Z77X-UD3H

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen: bijv. Skyrim (ESO), C&C3, COD WW2 (een van mijn weinig echt recente games), minecraft (don't judge me!)
Videobewerking: nee.
Algemeen: internet, streamen, Word, voorkeur windows makkelijker met thuiswerken/documenten

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik sta op een budget, ik vind het lastig om in te schatten hoeveel. Ik doe alleen de GPU en eventueel noodzakelijk een MOBO omdat ik niet het geld heb voor een hele desktop. dus tja.
GPU: max 200-300
MOBO: alleen het noodzakelijk, geen gekkigheid.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z77X-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Asus HD7870-DC2-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 139,-€ 139,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10€ 134,50€ 134,50
1LG BH10LS38€ 0,-€ 0,-
1Corsair HX650€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,50

Hierboven is mijn actuele desktop. Het ram is reeds gehalveerd naar 8Gig
pricewatch: Corsair Carbide 500R Black
en hier zit alles in

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een graphics card en eventueel een MOBO, ik wil er niet op achteruitgaan, een maximale high end vind ik ook niet noodzakelijk omdat ik los van de stroringen geen klachten had over de algemene prestaties.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog weinig research zelf heb kunnen doen omdat dit dus een acuut probleem is.
Mijn vroegere eerste desktop met Nvidia Geforce 7600GT was ik altijd erg content mee. Dus zou misschien weer graag terugstappen als dat kan, slim is..:

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 2.0)
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 3G
Zijn deze bijv compatibel en krijg ik echt heel veel verschil ervoor terug? werken deze met mijn huidige MOBO?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

GPU: twee schermen! is het zinvol twee HDMI uitgangen te willen of is dat raar? gebruik nu continu verloopstekker dat voelt ook zinloos.
MOBO: Tja, geen gekkigheid persé, uitbreiding naar eventueel extra video kaart maar 1tje red ik me nu ook mee qua prestaties. heb 1 ram stick mss in de toekomst weer eens uitbreiden maar 8 gig heb ik weinig verschil gemerkt tov van mijn eerdere 16.
USB poorten denk dat elke gemiddelde er wel genoeg heeft, toetsenbord, muis, printer.
Audio: mijn boxen zijn zo oud als ik nieuwe koop stem ik die wel af op de PC
USB werkt niet altijd standaard (WIN7 installeren) dus ergens hecht ik waarde aan de PS2 poort O-)

Ga je overklokken?
Nee, daar heb ik onvoldoende kennis voor, mijn voorkeur is sterk, "optimaal vanuit de doos".

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de BBG van maart afgewacht maar daar werd ik ook niet vrolijk van...

Gebaseerd op mijn actuele systeem, "beperkt" budget welke videokaart adviseren jullie
Adviseren jullie ook een vernieuwing MOBO? zo ja dan welke icm videokaart

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou eerst goed uitzoeken of er echt wel iets mis is. De artefacts die je beschrijft kunnen passen bij een gare videokaart, maar ook andere dingen. Heb je al eens zo kaal mogelijk geboot en van daaruit verder gewerkt? Wellicht de videokaart van een bekende lenen en daarmee testen?

Als je zeker bent dat je videokaart gaar is, zou ik daar mee beginnen. Waarom geld steken in een (oud) platform als je al weer probleemloos verder kan als de videokaart alleen de schuldige is?

Zeker nu videokaarten belachelijk duur zijn, is dat al een extra aanslag op je budget.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 02-03-2018 15:17 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Je moederbord vervangen voor betere sis in dit geval hooguit nuttig als ie stuk is. Een nieuw Z77 moederbord is - buiten dat hij lastig te verkrijgen is - onzin als het puur om de specificaties gaat, dan moet je eigenlijk gewoon een nieuwe PC kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 02-03-2018 15:02 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• MellowSG
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 21:01
br00ky schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:57:
Heb je al eens zo mogelijk geboot en van daaruit verder gewerkt?
Wat bedoel je hier precies mee ? Ik heb dit topic ook gemaakt vanaf de genoemde desktop, hij "werkt" maar ik kan geen werkbare graphics driver installeren.
Verder heb ik inderdaad nog niet een andere kaart erin gestopt, dit is ook bij het gebrek van beschikbaarheid van een andere kaart..
Nat-Water schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:00:
dan moet je eigenlijk gewoon een nieuwe PC kopen.
Mijn inziens met een nieuwe MOBO en graphics kaart heb je relatief een nieuwe computer. Ik hoef niet persé hetzelfde moederbord te hebben, maar ik zie wel een logica om eerst de videokaart te vervangen en dan pas het moederbord, maar 1 van mijn punten is meer, stel een nieuwe video kaart kan die zomaar prima in dit huidige moederbord
Ik heb verder gewoon nu niet het budget om een hele nieuwe desktop te maken, bijv. een SDD vernieuwen terwijl die prima werkt.

Vanuit de BBG's begrijp ik inderdaad dat er niet veel slechter moment is om een nieuwe video kaart aan te schaffen, mijn hoop is gevestigd in dat ik niet de absolute high end nodig heb.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07

br00ky

Moderator Harde Waren
MellowSG schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:16:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee ? Ik heb dit topic ook gemaakt vanaf de genoemde desktop, hij "werkt" maar ik kan geen werkbare graphics driver installeren.
Verder heb ik inderdaad nog niet een andere kaart erin gestopt, dit is ook bij het gebrek van beschikbaarheid van een andere kaart..
Daar was een woord weggevallen ;). Ik zie trouwens W7. Heb je W10 al geprobeerd?
maar 1 van mijn punten is meer, stel een nieuwe video kaart kan die zomaar prima in dit huidige moederbord
Ja, waarom niet? Dit is geen moederbord uit een OEM bakje met vendor lock.

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 02-03-2018 15:20 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Pagina: 1