Gaming Monitor +120Hz 1080p - TN of VA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Ik zoek een?
Een monitor voor gaming. Hij moet minimaal 120 Hz hebben en FreeSync met low framerate compensation (laagste framerate minimaal 2,5x de max framerate). 1080p 24-27 inch.

Wat is je budget?
+- 300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral gaming, maar soms ook series.
Mijn PC is momenteel een i5 2500K met R9 290x.
Huidige monitor: pricewatch: LG E2442T-BN Zwart

VA of TN
De grootste twijfel zit bij mij tussen VA en TN beeldschermen (IPS is boven mijn budget op +120 Hz).
VA staat nogal bekend om motion blur. Nu lijkt het erop dat deze ervaring vooral uit het verleden stammen.
Is het haalbaal om de overstap te maken naar VA op +120 Hz?

Ik heb de voorkeur op onderstaande monitoren:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus MG248Q Zwart€ 326,49€ 326,49
1Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart€ 279,-€ 279,-
1MSI Optix G24C Rood, Zwart€ 249,-€ 249,-
1MSI Optix MAG24C Rood, Zwart€ 291,90€ 291,90
1Samsung LC24FG73 Zwart€ 314,75€ 314,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.690,14

Asus is nu slecht verkrijgbaar TN.
Iiyama, TN scherm. Max 120Hz met FreeSync.
MSI G24C, VA scherm. Weinig reviews over te vinden.
MSI MAG24C opvolger G24C VA. Weinig reviews over te vinden.
Samsung, geen low framerate compensation. Komt misschien met een firmware update?

De curve van de VA schermen is geen probleem, ook geen vereiste.

Beste antwoord (via LongBowNL op 02-03-2018 17:23)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
VA en motion blur is wat mij betreft een broodje aap verhaal. Ik werk al jaren uitsluitend met VA schermen en heb er nog nooit last van gehad. Ik vind het zelf ook rustiger ogen dan IPS waar ik op mijn werk naar moet kijken, maar dat zou zomaar tussen mijn oren kunnen zitten. De 1 ms die MSI voor reactietijd geeft moet je trouwens niet te veel op letten, dit is gewoon meetkundige onzin. Geen parameter om mee te vergelijken.

De MSI schermen zijn beiden nog erg nieuw, en het is uberhaupt nieuw voor MSI om schermen te maken. Het gaat om Samsung panelen, dus de kans zit er dik in dat het paneel hetzelfde is als in de Samsung LC24FG73. Het verschil tussen de MAG24C en de G24C is mij vooralsnog onduidelijk. De schermen zijn beiden 23.6" (Staat fout in de Pricewatch). Ik vermoed dat het gaat om hoogte verstelbaarheid en de aanwezigheid van een audiojack of USB hub.

Als algemeen advies: nooit op firmware upgrades rekenen. Dat valt altijd tegen (en zeker bij Samsung, maar ik ben bevooroordeeld tegen Samsung).

Zelf kan ik alleen maar aanbevelen voor VA te gaan, en het lijkt financieel haalbaar te zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• lactaxative
VA en motion blur is wat mij betreft een broodje aap verhaal. Ik werk al jaren uitsluitend met VA schermen en heb er nog nooit last van gehad. Ik vind het zelf ook rustiger ogen dan IPS waar ik op mijn werk naar moet kijken, maar dat zou zomaar tussen mijn oren kunnen zitten. De 1 ms die MSI voor reactietijd geeft moet je trouwens niet te veel op letten, dit is gewoon meetkundige onzin. Geen parameter om mee te vergelijken.

De MSI schermen zijn beiden nog erg nieuw, en het is uberhaupt nieuw voor MSI om schermen te maken. Het gaat om Samsung panelen, dus de kans zit er dik in dat het paneel hetzelfde is als in de Samsung LC24FG73. Het verschil tussen de MAG24C en de G24C is mij vooralsnog onduidelijk. De schermen zijn beiden 23.6" (Staat fout in de Pricewatch). Ik vermoed dat het gaat om hoogte verstelbaarheid en de aanwezigheid van een audiojack of USB hub.

Als algemeen advies: nooit op firmware upgrades rekenen. Dat valt altijd tegen (en zeker bij Samsung, maar ik ben bevooroordeeld tegen Samsung).

Zelf kan ik alleen maar aanbevelen voor VA te gaan, en het lijkt financieel haalbaar te zijn.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:46
Welke games ga je spelen dat je zo'n hoge framerate wil? Samen met een R9 290 lijkt me 120fps behalen erg lastig.

Ik heb zelf een VA scherm (LG 34UC88-B) en dat bevalt me prima, ik heb geen last van motion blur. Ik doe meer dan gaming op dat scherm, en qua kleuren kan ik je zeker een VA-paneel aanraden.
Aan de andere kant bestaan er goede TN-panelen en slechte VA-panelen. Een keertje testen zou ideaal zijn, monitoren zijn imho vrij persoonlijk.

Tot slot, firmware updates hoef je niet te verwachten. Ik heb zo'n Samsung 28" 4K monitor gehad, die is een jaar later vervangen door hetzelfde model met hetzelfde typenummer (waarvan 1 letter verschilt) in dezelfde behuizing en hetzelfde paneel. De opvolger had wél Freesync. Op z'n voorganger had het in theorie ook gekund, maarja :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Richh schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:42:
Welke games ga je spelen dat je zo'n hoge framerate wil? Samen met een R9 290 lijkt me 120fps behalen erg lastig.
Dat is waarom FreeSync zo belangrijk is. Ik haal zo'n +- 120 FPS in Fortnite. Low Framerate Compensation is heel belangrijk bij PUBG. Daarnaast ga ik weer upgraden zodra de prijzen van de GPU's wat gaan zakken. (Wat wellicht erg lang kan gaan duren :| )

Ik zie dat de range van de MSI (en dus ook het Samsung scherm) 90-144Hz is. Als het scherm gelijk is, lijkt mij de Samsung beter, aangezien ze deze met Quantum Dot aanprijzen.

Ik denk dat ik misschien de Samsung ga uitproberen en met CRU het onderste deel van de range aan pas. 55 Hz zou te halen moeten zijn...

EDIT
Kom net deze tegen, voldoet aan alle eisen. Behalve het formaat. Veel te groot voor 1080p...
pricewatch: BenQ EX3200R Zilver, Zwart

[ Voor 12% gewijzigd door LongBowNL op 02-03-2018 17:26 ]

• lactaxative
Quantum Dot moet je niet opletten. Dit is gewoon weer het volgende marketingtrucje van die Koreaanse quasi-oplichters. reviews: Samsungs QLED-televisies: quantum dots in de strijd tegen oled