Volledige format HDD voor clean Windows install op SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DonDraper
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-12-2025
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje over het formatteren van mijn huidige HDD zodat ik deze kan gaan gebruiken als Storage Device.

Op dit moment gebruik ik één 1TB HDD waar alles op staat (Windows, documenten, programma's etc.). Vanmiddag wordt mijn Samsung 850 EVO (500GB) bezorgd en ik wil graag een clean install doen van Windows 10 op deze SSD en mijn huidige HDD volledig formatteren zodat ik deze kan gebruiken als storage device voor bepaalde documenten en film e.d.

Uiteraard heb ik op internet gekeken naar verschillende guides die dit niet-zo-moeilijk-ogende proces uitleggen, maar ik lees toch een aantal tegenstrijdige dingen waaruit blijkt dat het soms lastig kan zijn om je huidige HDD incl. OS volledige te formatteren.

Mijn vraag dus aan jullie, doorloop ik de goede stappen om hier als volgt te werk te gaan:

1. Windows Media Creation Tool op een USB zetten

2. Huidige HDD formatteren d.m.v. EaseUS Partition Master (tenzij jullie hier een betere suggestie voor hebben) waarbij ik rechtermuisknop Schijf 0 doe (mijn volledige 930,56GB) en op "Wis alle data" klik

3. HDD los koppel van MoBo (ik las dat dit voor de zekerheid een goed idee was wanneer ik een clean install doe op SSD)

4. SSD aansluit

5. USB incl. Media Creation Tool in PC

6. PC opstarten en installatie proces doorlopen.

7. HDD aansluiten en uiteindelijk in de BIOS instellen dat de PC eerst via de SSD opstart en vervolgens de HDD.

Is dit voldoende? Ga ik hierdoor geen problemen krijgen dat de PC misschien nog denkt dat de HDD een bootdevice is? In principe zal ik deze guide volgen -> https://answers.microsoft...b4-4b7a-b3ff-0b053ce2d1c9 maar ik wilde eigenlijk mijn HDD van te voren formatteren omdat ik hoorde dat dit nog wel eens voor problemen kan zorgen als ik eenmaal SSD + HDD aangesloten heb waar beide Win10 op is geïnstalleerd.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima plan. Je hebt neemt ik aan geen data meer nodig van de HDD?

• DonDraper
br00ky schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:26:
Prima plan. Je hebt neemt ik aan geen data meer nodig van de HDD?
Exact. Ga ik dus niet ergens tegen een probleem aanlopen als ik dus via software op mijn HDD besluit deze te formatteren? Dat ie als 't ware dus crasht en mogelijk corrupted wordt o.i.d. omdat dus OS + het formatteer programma op deze HDD staat?

Of hoef ik hier dus niet bang om te zijn? Ik formatteer gewoon mijn huidige HDD en ik kan dan verwachten dat mijn PC automatisch uit gaat en ik vervolgens veilig de HDD uit mijn PC kan halen?

[ Voor 18% gewijzigd door DonDraper op 02-03-2018 12:29 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Ah zo had ik het niet begrepen. Dat gaat niet werken. Je dient je HDD te formatteren buiten je OS om, althans, buiten de draaiende OS om.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 02-03-2018 12:30 ]

• DonDraper
br00ky schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:30:
Ah zo had ik het niet begrepen. Dat gaat niet werken. Je dient je HDD te formatteren buiten je OS om, althans, buiten de draaiende OS om.
Ah, oke, thanks! Dus HDD eruit -> SSD erin -> OS installeren -> zorgen dat SSD dus 1ste boot device is in BIOS -> HDD erin -> HDD volledig formatteren?

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-12-2025
Hoe ik het doe:
HD loskoppelen
SSD erin en Windows installeren
Opstarten, zorgen dat alles werkt, updates etc.
HD weer aansluiten en met Disk Management in Windows formatteren, heb je geen speciale software voor, kan je ook nog eventueel schrijfletter wijzigen. Ook nog een optie om van tevoren wat data te kopiëren (bijv gedownloade Steam games, scheelt tijd).

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DonDraper schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:31:
[...]

Ah, oke, thanks! Dus HDD eruit -> SSD erin -> OS installeren -> zorgen dat SSD dus 1ste boot device is in BIOS -> HDD erin -> HDD volledig formatteren?
correct d:)b
Zo doe ik het altijd en dit voorkomt ook dat een eventuele bootpartitie op de oude HDD terecht komt als die op de eerste sata poort is aangesloten
een quick format is voor je HDD uiteraard voldoende (dit kan je gewoon met schijfbeheer in windows doen)

• DonDraper
Oke, thanks beide! Dan ga ik 't zo doen :)
Pagina: 1