Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-07 10:11
Ik heb nu een paar maanden een Clevo p650se in bezit (tweede hands). Deze laptop was bij overname al bijzonder luid, zeer indringend en hoge frequentie. Na opstarten schoot ie naar max CPU load en het leek wel alsof er een stofzuiger aanstond. Na wat tweaken en Clevo control center heb ik het terug kunnen brengen naar idle. Bij de minste of geringste game load daarentegen schiet ie weer naar de max. Uit wanhoop heb ik via een dealer de CPU en CPU fans vervangen en koelpasta vervangen. Geen echt effect. Mijn zoon gamed soms met de laptop en moet gewoon een Noise Cancelation headphone opzetten om geen last te hebben van het enorme lawaai. De laptop wordt zelfs zo heet dat tijdens het gamen de W knop blijft "plakken" lijkt wel. Hij zegt dat het niet zo erg is (hij kan tenminste gamen duh) maar ik vermoed dat de laptop op deze manier geen lang leven beschoren is.

Wat kan ik nog doen? Ik hoor dat Clevo luidruchtig is maar zo luidruchtig als dit is volgens mij niet normaal :( Graag jullie advies...

[ Voor 4% gewijzigd door Spam op 02-03-2018 12:14 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:27
Tja, daar zitten nu eenmaal wat onderdelen in die heet kunnen worden.
Opstarten en gamen zijn nogal resource intensieve acties, logisch dat je dan de laptop hoort. Bij opstarten zijn meestal ook bepaalde drivers nog niet geinitialiseerd, waardoor de fan hard kan aanslaan.

Er van uitgaand dat alles goed gemonteerd en koelpasta goed aangebracht is, kun je nog een fan profiel aanmaken. Een profiel dat eerder de fan speed verhoogt en de maximale temp wat lager zet dan normaal wil meestal wel een stuk stiller zijn bij normaal gebruik (al klinkt dat misschien onlogisch).

Verder wat settings mogelijk omlaag zetten in spellen.
Ook mogelijk de CPU en GPU te undervolten. Geregeld kunnen die met best wat minder voltage werken dan ze standaard krijgen vanuit de fabriek/drivers. Kan wel wat performance kosten, maar dat moet je je dan afvragen of dat t waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:37
Ben niet zo bekend met Clevo, zijn dit niet dezelfde barebones die BTO gebruikt voor notebooks?
Gezien dit een model van 3 jaar oud is en de hardware nog prima mee krijg ik het gevoel alsof de koeling niet in orde is. Zoals @Goudstalen zegt kun je nog wel e.e.a. softwarematig beperken, maar dit lijkt me niet de bedoeling. Wat je zou kunnen doen is de achterkant van de notebook (met een notebookstandaard) verhogen en zorgen dat deze op een vlak oppervlak zetten zodat er meer lucht in de laptop komt.

Misschien een idee om toch even terug te gaan naar de dealer voor wat opheldering, als er nieuwe fans én de pasta is vervangen zou je naar mijn mening een significant verschil moeten merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Wat @fenderB ook al zegt, als fans vervangen zijn en koelpasta vervangen is, moet er wel verandering zijn, vraag is of de laptop ook stofvrij gemaakt is, vaak is het zo bij gaming notebooks dat ze veel stof aantrekken en vasthouden, omdat ze zwaarder gebruikt worden dan een normale laptop.

De P650SE van Clevo staat er NIET om bekend om veel te blazen, uiteraard wel onder load (als u gamed) maar bij normaal gebruik moet hij echt normaal functioneren.

PS. Misschien ook even de bios updaten naar de laatst bekende versie.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-07 10:11
De laptop is volledig stofvrij. Zowel met de stofzuiger als met gecomprimeerde lucht. Meer dan dit kan ik niet doen. De bios updaten heeft ook geen soelaas gebracht.

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Spam schreef op zondag 11 maart 2018 @ 01:01:
De laptop is volledig stofvrij. Zowel met de stofzuiger als met gecomprimeerde lucht. Meer dan dit kan ik niet doen. De bios updaten heeft ook geen soelaas gebracht.
Kijk ook even naar de stof tussen de heatsinks en de behuizing, daar kan zeker nog wat zitten, anders is een onderhoudsbeurt waarbij alle koelpasta vervangen wordt missschien nog een goede optie.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Hoi

Er zitten 2 ventilators in kijk eerst eens welke herrie maakt.

Haal de Heatsinks er af en doe goede koelpasta op je GPU en CPU ( voorzichtig met een wattenstaafje en alcohol schoonmaken )

Nu moet je de stalen schroef houders even iets buigen zodat je meer druk op je GPU en CPU krijgt.

Klein drupje Kryonaut Grisly er tussen en monteren.

Zorg dat je statisch ontladen bent even de kraan of een rand aarde vastpakken.

NOOIT met een stofzuiger bij een computer komen statische elektriciteit is a bitch :P

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Betere koelpasta gebruiken, niet te dik.
Verder zou je ook een coolpad kunnen overwegen waar je hem opzet tijdens het gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
Bezit zelf de P650SG maar dan met de custom BIOS van Premamod, daarnaast heb ik ook de control center software geïnstalleerd staan.

Mocht je control center nog niet hebben, kan je dat op onderstaande locatie vinden:
http://www.clevo.com/en/e...el=P65xSE&ltype=9&submit=

Zet deze vervolgens op 'quiet' daarnaast wat voor koelpasta is er gebruikt? Indien de originele adviseer ik je om deze te vervangen, maar ook dan zodra als je een spel opstart wordt er helaas veel warmte geproduceerd en gaat de laptop dus herrie maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Jammer dat de TS niet even de moeite neemt om zijn eigen topic netjes af te sluiten of een reactie te geven op de hulp en tips die hij heeft gehad!

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Pagina: 1