Server en PC intern geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triblade_8472
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 23:18
Hi,

Ik zit af-en-toe te kijken naar de huidige stand van zaken in RAM-land. Wat mij opviel was dat de DDR3 1x 8GB reep die ik zocht opeens de helft goedkoper is (prijs: oplopend) dan ik eerder zag.

Wat blijkt, het is HP geheugen. Dit is voor zover ik heb kunnen vinden specifiek server geheugen.

Ik heb twee vragen:
1) Klopt het, wat ik denk?
2) Is er een scheiding te maken tussen server en PC geheugen?

Het is zo heel lastig voor mensen om bruikbaar intern geheugen te vinden denk ik. Voor mij wel iig.

Voorbeeld:
Dit geheugen: hp-516423-b21

Er staat bij Spare IT specifiek vermeld: "Let op! Het gaat hier om server geheugen.
Dit is niet te gebruiken in combinatie met een desktop computer."

Bron: https://www.spareit.nl/se...er/geheugen-20/516423-b21

Mvg,
Tri.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 23:29
1. Ja het klopt wat je denkt
2. Ja, servers (en soms ook workstations) maken gebruik van ECC geheugen. Normaal PC geheugen is non-ECC. Je moederbord moet ECC geheugen ondersteunen om het te kunnen gebruiken.

Meer leesvoer hier: Wikipedia: ECC memory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ECC is niet zo'n probleem, een chipset of cpu die dat niet ondersteunt gebruikt het gewoon niet.

Het verschil zit in registered of unbuffered. Registered geheugen is vrijwel altijd ECC, andersom is ECC geheugen niet altijd registered.

Pricewatch heeft hier een mooi filter voor, bij "geheugen correctie codes" kan je registered geheugen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triblade_8472
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 23:18
Bedankt voor de antwoorden. Gelukkig ben ik wel zo ver dat ik dat snap.

In ieder geval kan ik het met 'moeite' filteren. Maar ik vind het zeer omslachtig. En ik denk dan ook dat vele gebruikers van de site dit of niet snappen, of ook zeeeer onhandig vinden.

Wat mij betreft zou het een eigen categorie moeten zijn óf een specifieke(re) filter voor server of PC geschikt geheugen.

En uiteraard snap ik ook het lastige ervan. Wanneer je voor je PC geheugen zoekt met wél ECC erin, dan is het ook weer niet geweldig. Tja...