Goedemorgen Tweakers,
Ik heb deze site al vaak bezocht voor oplossingen, maar voor mijn probleem kan ik geen goede oplossing vinden.
Heb speciaal voor dit probleem maar eens een account gemaakt.
Hoop ook dat ik dit topic goed geplaatst heb.
Mijn vraag:
Ik heb 2 klasse. Testknoppen en Venster.
In de klasse Venster heb ik een JTextField in een Jpanel gestopt.
Nu wil ik vanuit de klasse Testknoppen tekst plaatsen met een JButton met ActionListener, in de JTextField van het klasse Venster.
Hier de klasse Venster:
Hier de klasse Testknoppen:
De actie venster.vak.setText werkt dus niet en is fout, maar kom er niet uit wat ik moet veranderen.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik denk dat het probleem is dat ik ergens een "setter" moet maken voor het JTextField, maar kom er niet goed uit.
Alvast bedankt voor de eventuele hulp.
Ik heb deze site al vaak bezocht voor oplossingen, maar voor mijn probleem kan ik geen goede oplossing vinden.
Heb speciaal voor dit probleem maar eens een account gemaakt.
Hoop ook dat ik dit topic goed geplaatst heb.
Mijn vraag:
Ik heb 2 klasse. Testknoppen en Venster.
In de klasse Venster heb ik een JTextField in een Jpanel gestopt.
Nu wil ik vanuit de klasse Testknoppen tekst plaatsen met een JButton met ActionListener, in de JTextField van het klasse Venster.
Hier de klasse Venster:
import javax.swing.*; import java.awt.*; import java.awt.event.*; import java.util.*; import javax.swing.border.*; public class Venster { JPanel display; JTextField vak; public Venster() { display = new JPanel (); vak = new JTextField ( "0",18 ); display.add ( vak ); } } |
Hier de klasse Testknoppen:
import javax.swing.*; import java.awt.*; import java.awt.event.*; import java.util.*; import javax.swing.border.*; public class Testenknop extends JFrame { public static void main( String args[] ) { JFrame frame = new Testenknop (); frame.setSize( 290, 400 ); frame.setDefaultCloseOperation( JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); frame.setTitle( "Rekenmachine" ); frame.setContentPane( new Paneel () ); frame.setVisible( true ); } } class Paneel extends JPanel { Venster venster; JButton knop; JTextField info; public Paneel () { Venster venster = new Venster (); knop = new JButton ( "zet tekst" ); knop.addActionListener( new KnopHandler () ); add ( venster.display ); add ( knop ); } class KnopHandler implements ActionListener { public void actionPerformed( ActionEvent e ) { venster.vak.setText( " Hier staat tekst" ); } } } |
De actie venster.vak.setText werkt dus niet en is fout, maar kom er niet uit wat ik moet veranderen.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik denk dat het probleem is dat ik ergens een "setter" moet maken voor het JTextField, maar kom er niet goed uit.
Alvast bedankt voor de eventuele hulp.