Toon posts:

Het Midden-Oosten is gewoon niet meer interessant

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waar opende vandaag het nieuws mee op RTL4?. Niet te geloven namelijk met het het Noordsea Jazz festival. Je zou dus denken er is dus geen nieuws was in de wereld vandaag. Maar tegelijkertijd komen via e-mail (en online kranten) van verschillende kanten (nieuws messageboards) berichten binnen, dat een 'Knock-Out'-war elk moment serieus kan uitbreken in het Midden-Oosten. Een report is uitgelekt via Jane's, dat Israel zeer waarschijnlijk (serieuze optie met andere woorden) het Palestijnse leger (officiel alleen maar een politiemacht) volledig zal uitschakelen bij de volgende terroristische aanslag.

Mogelijke bronnen:
- http://www.telegraaf.nl/portal/teksten/portaal.html
- http://www.cnn.com/2001/WORLD/meast/07/13/india.un.hizbollah.reut/index.html
- www.imra.org.il
Verder komt naar buiten dat de Verenigde Naties de afgelopen maanden een bepaalde zaken in de doofpot heeft gestopt. Een film van een Indische VN-er in Libanon, die er samen met enkele andere VN-ers van verdacht worden omgekocht te zijn door de Hezbolla. Mogelijk hebben zij meegeholpen enkele maanden geleden drie Israelische IDF soldaten te arresteren. De VN heeft ondertussen de afgelopen maanden het bestaan van de band ontkend. De afgelopen dagen kwam men eindelijk naar buiten dat ze wel de band hebben, maar dat ze hem niet willen afstaan aan Israel (vreemd he? Amerika oefend nu ook meer druk uit de de VN).

Hallo!!!!! Er zijn vonkjes gesignaleerd in het Kruidvat van de wereld.......geen nieuws dus....Northsea Jazz festival is wel nieuws.

Ongelovelijk!! Wat is jullie mening? Ŝ:(

Enkele mogelijke bronnen van interesse:
- http://www.telegraaf.nl/portal/teksten/portaal.html
- http://www.cnn.com/2001/WORLD/meast/07/13/india.un.hizbollah.reut/index.html
- www.imra.org.il

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

Tsja. RTL4. Daar zouden ze het nog niet aan durven om The Bold and the Beautiful voor een kernoorlog te onderbreken.... :r

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45

Lordy79

Vastberaden

Op zaterdag 14 juli 2001 01:50 schreef Tachyon het volgende:
Tsja. RTL4. Daar zouden ze het nog niet aan durven om The Bold and the Beautiful voor een kernoorlog te onderbreken.... :r
LOL :)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

hmzz.. vrede in het middenoosten :?

dat staat niet in de planning van bepaalde mensen..

dat dit niet word vermeld in het nieuws geeft aan dat we weinig vertrouwen meer kunnen stellen in de berichtgeving van nieuwszenders

censuur .. was dat niet een teken van foute regeringen ?

Verwijderd

Wees gerust: Israel maakt zich op voor een invasie in de PA gebieden :9~
om het terrorisme een halt toe te roepen en om de vele terroristiche daden te vergelden :)

dus dat zal wel weer op de TV binnekort verschijnen :9

ik moet zeggen dat al die herhalingen op TV mij de keel uithangen :r

Verwijderd

Voor luie mensen staat onderaan een conclusie.
Op zaterdag 14 juli 2001 02:17 schreef Flamez het volgende:
hmzz.. vrede in het middenoosten :?

dat staat niet in de planning van bepaalde mensen..

dat dit niet word vermeld in het nieuws geeft aan dat we weinig vertrouwen meer kunnen stellen in de berichtgeving van nieuwszenders

censuur .. was dat niet een teken van foute regeringen ?
Wat een humor weer :)
Waar zie jij censuur? RTL4 heeft gewoon besloten niks uit te zenden over het midden-oosten. En ik vind dat ook niet verrassend. De afgelopen maanden is er elke dag wel nieuws, en als je elke dag hetzelfde nieuws brengt, dan stoppen mensen met kijken. Gelukkig heeft de BVD kunnen voorkomen dat RTL4 alweer nieuws over Israel zou brengen waardoor de kijkers konden genieten van een reportage over het North Sea Jazzfestival, lekker dicht bij huis en het wordt maar 1 keer per jaar gehouden.

En bovendien, mensen die naar RTL4 kijken zijn per definitie niet geinteresseerd in oorlogen in verre landen, tenzij er mooie live beelden van nachtelijke beschietingen zijn zoals in de golfoorlog.

En met het nieuws valt het ook nog wel mee. Er zijn al maanden lang grote vonken in het kruidvat en af en toe zijn er ook redelijk grote explosies. Het bericht van de telegraaf is gebaseerd op geruchten en is ook niet terug te vinden bij andere kranten. Het Israelische leger wil al vanaf het begin de Palestijnen uitschakelen maar de dreiging van het westen.

Israel had alle Palestijnse kampen al lang weg kunnen vegen, maar bij elke actie tegen de Palestijnen krijgen die meer sympathie van het westen. De enige reden dat het gedrag van Israel (Palestijnen uit hun gebied verdrijven om vervolgens de kampen die de palestijnen in buurlanden hebben opgezet binnen te vallen) wordt getolereerd is dat het westen nog met een schuldgevoel uit de 2de wereldoorlog zit. Joden hadden recht op een eigen staat waardoor er een einde zou komen aan eeuwen van onderdrukking. Israel was altijd het slachtoffer en kreeg alle sympathie. Nu F-16's palestijnse wijken beschieten en bulldozers de huizen met de grond gelijk maken is het duidelijk geworden dat Isreal zelf een onderdrukker is geworden en de palestijnen het slachtoffer. Sommige westerse landen hebben dat nu door maar zijn nog goed bevriend met Israel. Die landen hebben nog geen partij gekozen, al lijkt iedereen het erover eens te zijn dat de palestijnen moeten worden geholpen. Maar die besluiteloosheid zal wel eens om kunnen slaan in harde acties als Israel nog meer zware acties tegen de palestijnen gaat voeren.

Israel zal dus wel twee keer nadenken voordat ze grote aanval op de palestijnen doen (een paar tanks zijn eigenlijk al genoeg). Ook omdat de palestijnen ontzettend veel media aandacht hebben gehad. Politici zijn gevoelig voor beelden van vermoorde kinderen.

Er zijn andere oorlogen op dit moment aan de gang waar nog veel meer doden vallen dan in Israel. Waren zie je niet dagelijks beelden van dode monikken in Tibet en hoor je geen berichten over de oorlog tussen de Koerden en de Turkije en Irak? Daar zijn werkelijk al honderduizenden doden gevallen. Niet dat de situatie in Israel niet ernstig is, maar met 500 doden tel je tegenwoordig echt niet meer mee. Aangezien je pas in het nieuws komt als je systematisch 95% van een bepaalde bevolkingsgroep hebt uitgeroeit of er meer dan een miljoen doden vallen in een burgeroorlog kun je je beter afvragen waarom Israel uberhaupt zo vaak in het nieuws komt.

Waarom is die oorlog zo veel belangrijker dan al die andere oorlogen? Het antwoord is hierboven eigenlijk al gegeven en het komt er op neer dat nog steeds met de tweede wereldoorlog te maken heeft. De oorlog in Israel laat zien dat Joden niet alleen zielig zijn en al eeuwen vervolgd worden, maar dat ze zelf ook een slechte kant hebben en zelf ook slachtoffers maken als ze de kans ervoor krijgen. Een geruststellende gedachte, of niet? Alsof de Joden de tweede wereldoorlog nog eens overdoen, alleen dan spelen zij de Duitsers.
Dat de meeste doden vallen door zelfmoordaanslagen van palestijnen vergeten we dan maar even...

Israel zou zich meer moeten gedragen als het democratische land dat het wil zijn. Zolang zij de mensenrechten schenden door palestijnen te martelen, wetten behouden die het toestaat fysieke druk op gevangen uit te oefenen en palestijnse nederzettingen op Jordaans en Egyptisch grondgebied verwoest gedragen zij zich niet beter dan hun eigen onderdrukkers en zijn dus sancties nodig. De palestijnen zijn ook niet onschuldig, maar Israel heeft de grens al meerdere keren letterlijk en figuurlijk overschreden.

Conclusie: Van censuur is geen sprake, want de hele midden-oosten kwestie is werkelijk niet zo interessant. Er is geen belangrijk nieuws uit Israel en zeker niet voor RTL4 kijkers.
Ja, Israel onderdrukt palestijnen en het westen doet daar tot nu toe weinig tegen, maar dit kan binnenkort wel eens veranderen. Bovendien zijn er nog veel meer oorlogen waar veel meer doden vallen, maar waar veel minder media aandacht voor is. Zelfs het aantal mensen dat per dag aan AIDS overlijd is vele malen hoger dan het totaal aan doden in de oorlog in Israel.
Het is dus eerder verwonderlijk dat Israel zoveel aandacht krijgt en het is zeker niet vreemd als er 1 dag geen nieuws over Israel komt.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 14 juli 2001 01:50 schreef Tachyon het volgende:
Ach de uitslag is toch al bekend Israel wint toch. Ik kan me niet herinneren dat een van de landen in het Midden Oosten gewonnen heeft van Israel.

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 10:25 schreef PolarBear het volgende:

[..]

Ach de uitslag is toch al bekend Israel wint toch.
En in die uitslag kan ik me goed vinden :)

Verwijderd

Het is inderdaad niet interessant: ik val zo'n beetje in slaap bij weer een bericht over het midden-oosten, maar ik ben dan ook geen politicus.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:57
hybridz legt naar mijn gevoel goed uit wat er nu aan de hand is...

Maar ik wil nog even ingaan op die media aandacht en het niet ingrijpen van het westen...

Het conflict in Israel kenmerkt zich net als de conflicten in joegoslavië aan het feit dat men een van de vechtende partijen aan de kant van het westen schaart, en dat ze zich relatief dichtbij west europa afspelen, en europa er ook consequenties van ondervind (asielzoekers)... die toestanden tussen bijv. India en Pakistan zijn voor ons ver van ons bed oorlogen...

Ook kenmerkt Israel zich idd. aan het feit dat in Israel joden wonen, maar het kenmerkt zich ook aan het feit dat Jeruzalem een van de bolwerken van het christendom is...

Joegoslavie kenmerkt zich aan het feit dat de Serviërs ooster-orthodox christelijk zijn... een stroming waarmee de katolieke kerk (lees het westerse geloof) nog steeds in de clinch ligt, veel meer dan de Islam van de albanezen, je hoort dus ook veel minder van hen, terwijl de albanezen volgensmij veel ergere gruweldaden uithalen.

Aldus, grote religieuze belangen behouden ons (niet mij) van het het ingrijpen in Israel... zeker daar in Amerika de Joodse bevolkingsgroep veel belangrijke politieke posities bekleed.... en dit heeft sowieso als gevolg dat geheime diensten hun best zullen doen om de media aandacht ergens anders op te doen focusen...

Dat Israel dus relatief veel media aandacht krijgt vind ik dus onzin... aangezien in zoŽn conflict onze belangen spelen, en die andere conflicten, hoe oneerlijk dat dan ook mag zijn, ons weinig kunnen schelen...

ohja...
Op zaterdag 14 juli 2001 10:28 schreef BAZZA het volgende:

[..]

En in die uitslag kan ik me goed vinden :)
Dit forum heet W&L, als je nou niks relevants (ontopics) te zeggen hebt zeg dan niks....

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 12:47 schreef XElDiablo het volgende:
ohja...
[..]

Dit forum heet W&L, als je nou niks relevants (ontopics) te zeggen hebt zeg dan niks....
Doe niet zo zeurderig.

• XElD
Op zaterdag 14 juli 2001 13:00 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Doe niet zo zeurderig.
Maar het is wel SG/HK/FOK niveau....

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 13:09 schreef XElDiablo het volgende:

[..]

Maar het is wel SG/HK/FOK niveau....
Dit is ook offtopic, als je hier mee verder wil verzoek ik je de mail daarvoor te gebruiken en niet verder dit forum vervuilen.

• XElD
Sowieso een beetje zinloos.... mischien ben ik wel een beetje te veel would-be modje bezig... :D

Verwijderd

ach voor nieuws around the world moet je gewoon CNN of BBC World kijken, zenders zoals RTL4 zijn gewoon waardeloos, ze hebben gewoon te weinig geld om met iets nieuws te komen van een gebeurtenis wat niet eerder werd uitgezonden op zeg maar CNN. Dus ik denk om meteen te roepen dat het Midden-Oosten gewoon niet interessant is een beetje te ver gaan. Op animal planet maken ze eerder melding van een koe me 3 poten dan een mogelijke uitbraak van oorlog in het Midden-Oosten, maar ja daar schieten we ook niet veel mee op.. :)

Verwijderd

Hybridz..
dat het nu opvallend stil is qua nieuws betreffende israël en palestijnen is mij iets te toevallig..

zeker als blijkt dat Israël een grootscheepse aanval heeft gepland op het palestijnse 'leger'

want teveel media aandacht kon wel eens roet in het eten gooien voor die planning..

maar omdat ze effe ongestoord hun gang willen gaan word het ook in de media stil gehouden

als jij zulke informatie niet belangrijk vind.. en informatie over gebeurtenissen dicht bij huis belangrijker vind
dan moet je opletten wat er gebeurd als het in het middenoosten uit de hand loopt..
als de arabische wereld er zich in gaat mengen
want dan ga je dat ook zeker dicht bij huis merken

demonstraties , vernielingen, bomaanslagen

maar jij hebt het dan niet aan zien komen want je zit nog na te dromen over je north sea jazz festival

en loop je swingend langs een synagoge waar net een autobom afgaat...

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32

Elvhenk

Madam Mikmak

Oh Flamez, ik lust best af en toe een conspiracy theorietje, maar je gaat me toch te ver zo hoor. :P
En eerlijk gezegd ben ik ook geregeld flauw van het nieuws over het Midden-Oosten. Ze doen maar. Uiteindelijk zijn het toch "neven" van elkaar (bij wijze van spreken) en dat ruziet zo lekker.

Verwijderd

nah Elvhenk je doet net of het nooit eerder is voorgekomen dat grootmachten opzettelijk stoken om conflicten te laten escaleren..

omdat het het nu toevallig 2001 is wil niet zeggen dat de "way's of the world" plotseling verbeterd zijn en dat dit soort dingen niet meer gebeuren

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Het zal allemaal best met die grootmachten, maar daar je toch geen invloed op. En als je wordt opgeblazen omdat je net langs een synagoge loopt als daar een bom afgaat, dan heb je gewoon PECH! Je kan daar allemaal geen rekening houden met je looproute omdat er ergens in de wereld gevochten wordt.

Als je dan toch aanneemt dat eenieder zijn eigen lot kiest (zie jouw reply op draad "leven na de dood") dan kan je ook bedenken dat je zo'n soort dood erbij gekozen hebt. Zoiets denk ik nl. wel. Ik maak me er dus niet druk om, (moet toch oud worden in dit leven). hehe

Verwijderd

Pech hebben kan gebeuren maar ik vind het niet zo grappig als iemand anders die pech mij onnodig bezorgd

en doen ze het toch dan wil ik wel graag van tevoren gewaarschuwd zijn
en niet overrompeld worden omdat de pers het 'niet de moeite waard' vond om te vermelden of het niet mocht vermelden...

en uit BDE's kun je overigens ook opmaken dat sommige sterfgevallen nog niet bedoeld waren..

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op zaterdag 14 juli 2001 18:56 schreef Flamez het volgende:
en uit BDE's kun je overigens ook opmaken dat sommige sterfgevallen nog niet bedoeld waren..
Daarom waren het ook Bijna Dood Ervaringen...

Verwijderd

doh :P

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 14:36 schreef Flamez het volgende:
Hybridz..
dat het nu opvallend stil is qua nieuws betreffende israël en palestijnen is mij iets te toevallig..
Niks toeval, iedereen is gewoon moe van alle oorlogen.
zeker als blijkt dat Israël een grootscheepse aanval heeft gepland op het palestijnse 'leger'
Dat denk jij. Maar Israel wil al vanaf het begin het palestijnse leger vernietigen. Dat komt vaker voor bij oorlogen. De enige reden waarom ze dat nog niet gedaan hebben is omdat ze dan het laatste beetje sympathie van het westen verliezen.
want teveel media aandacht kon wel eens roet in het eten gooien voor die planning..
De laatste tijd is alle media aandacht inderdaad in het nadeel van de Israeli's geweest. Maar het gaat te ver om aan te nemen dat er nu expres geen media aandacht meer is omdat de Israeli's daarmee geholpen zijn. Dat is een nogal zware beschuldiging, en die kan volgens mij niet maken zonder dat je hele sterke aanwijzingen hebt. Wat ik tot nu toe heb gelezen is allemaal speculatie.
maar omdat ze effe ongestoord hun gang willen gaan word het ook in de media stil gehouden
En wie zou daarvoor kunnen zorgen dan en heeft er ook belang bij? De meeste media is alleen geinteresseerd in kijkcijfers. De BVD kan het niet en heeft ook geen reden.
De Mossad? :P
als jij zulke informatie niet belangrijk vind.. en informatie over gebeurtenissen dicht bij huis belangrijker vind
Heb ik dat gezegd? Ik noemde Tibet, Turkije en Irak. De laatste keer dat ik op de wereldkaart keek lag dat nog niet dicht bij huis. En die miljoenen AIDS-doden zijn vooral in Afrika.
dan moet je opletten wat er gebeurd als het in het middenoosten uit de hand loopt..
als de arabische wereld er zich in gaat mengen
want dan ga je dat ook zeker dicht bij huis merken

demonstraties , vernielingen, bomaanslagen
Het is al uit de hand gelopen. De arabische wereld heeft zich er al lang in gemengd (ze doen meer dan het westen). En nu merken we er ook al wat van. Maar er zijn relatief weinig Israeli's of Palestijnen in Nederland, dus daar zullen we ook niet de meeste last van hebben. Ik maak me veel meer zorgen over de oorlogen tussen Turken en Koerden, of Molukse jongeren die de overheid willen dwingen in te grijpen op de Molukken.
maar jij hebt het dan niet aan zien komen want je zit nog na te dromen over je north sea jazz festival
Dan kom ik toch bij jou op bezoek?
Want jij zit natuurlijk zwaar bewapend met een voedselvoorraad voor maanden klaar in je bunker...
en loop je swingend langs een synagoge waar net een autobom afgaat...
Of je komt onder de auto bij het oversteken...
Je wou toch niet zeggen dat ik een grotere kans heb net langs die synagoge te lopen als die autobom afgaat dan jij, omdat ik er geen rekening mee hou? Of mijd jij voorlopig alle synagoges, moskeeën en andere mogelijke doelwitten?

Ik kom trouwens bijna nooit langs de synagoge en daar kan je met de auto niet eens komen. Die zit namelijk midden in de stad. Een autobom is dus al uitgesloten :P

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 23:14
Op zaterdag 14 juli 2001 01:30 schreef Watkrijgenwenauw het volgende:
Waar opende vandaag het nieuws mee op RTL4?
Niet met het Midden-Oosten, want jouw "wereldnieuws" is al enkele dagen oud. Het Israelisch plan kwam maandag of dinsdag al in het nieuws, en er is sindsdien niet veel meer mee gebeurd, en het RTL-nieuws heeft de kwestie VN ook al eerder deze week behandeld. Als jij het nieuws had bijgehouden zou je al ruim voor vandaag op de hoogte zijn geweest van deze "vonkjes". Ga nou niet het RTL-nieuws de schuld daarvan geven.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het onderstaande laat sommigen koud, maar door het niet te willen horen of niet te willen weten, blijven de gevolgen niet uit. Dit geldt ook voor twee andere belangrijke kruitvatten, namelijk het beruchte Kasjmir (volgens voormalig president Clinton de gevaarlijkste regio op aarde) en Macedonie (het huidige kruitvat in de Balkan. Israel is alleen helemaal speciaal door de ongelovelijke strategische positie en waarde voor het Westen (vooral Amerika).

Citaten uit de voorpagina van de Jerusalem Post van vandaag:

(Sat. 21:10) Terror victim dies
By The Jerusalem Post Internet Staff
David Cohen, 28, of Beitar, died Friday after sustaining gunshot wounds to his head and chest on Thursday.
More News

(08:00) Israeli killed outside Hebron
The Jerusalem Post Internet Staff
An Israeli was killed overnight and another sustained light-moderate injuries between Kiryat Arba and Hebron, south of Jerusalem.
More News

IDF retaliates for roadside attacks
By Arieh O'Sullivan
Erez Shmulian, in his 20s, was seriously wounded in the head. His wife, Ilanit, also in her 20s, and their seven-month-old son, Elisha, were lightly wounded.
More News

'There's only so much we can take,' warn settlers
By Etgar Lefkovits
"We are shot and killed almost on a daily basis. There is only so much even the most sober and responsible population can take," said spokesman Yehudit Tayar.
More News

PA urges US intervention
By Lamia Lahoud
The PA is urging the United States to stop Israeli attacks on Palestinian installations in Area A and in Nablus, and the demolition of Palestinian homes.
More News

Indyk: No alternative to Arafat
By Maia Ridberg
Arafat is Israel's best hope for peace since the alternative is Hamas or Hizbullah, Indyk said in his final public address as US ambassador.
More News

Moving toward unilateral disengagement
Analysis By Gerald M. Steinberg
As was widely expected, the cease-fire negotiated a month ago had little impact, and like its numerous predecessors, is passing quickly from the scene.
More News

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 23:14
Maar wat wil je nauw, Watkrijgenwenauw? Dat het nieuws er elke dag mee opent? Want elke dag worden er wel mensen gedood. Elke dag zeggen massa's mensen opnieuw "dit is de laatste druppel". Elke dag wordt er wraak genomen. Als je dat nieuws ook elke dag als eerste brengt op het journaal, weet je zeker dat de interesse wegzakt. "Dat verhaal kennen we wel" zeggen mensen dan, en zappen verder. Is dat wat je wilt?

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Pagina: 1