Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekwiecono
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-04 12:19
Hallo allemaal,

Ik wil graag advies over mijn situatie.
Momenteel ben ik aan het afstuderen van mijn HBO opleiding Industrieel Product Ontwerpen vanuit Venlo.
Ik heb een ontzettend vette stage plek bij een technische ontwikkelbedrijf, en hier voel ik me op m'n plek.
Nu zit ik met het volgende: ik heb het gevoel dat er meer in zit als alleen deze HBO opleiding.
Ik wil 'iets' na mijn afstuderen doen, maar ik weet niet wat.
De volgende mogelijkheden heb ik tot nu toe overwogen:
(Fulltime)
HBO Werktuigbouwkunde (2 jaar)
TUe Master Industrial Design (2,5 jaar)
(Parttime)
Een van de opleidingen volgen naast een baan in de technische product ontwikkeling.

Ik heb het hier uitgebreid over gehad met mensen uit mijn directe omgeving, en hier krijg ik wisselende reacties van.
De een hecht veel waarde aan werkervaring, de ander vind het doorstuderen nu een betere stap.

Persoonlijk zie ik zeker de waarde van werkervaring in, maar als net afgestudeerde HBO'er heb ik het nog niet ontzettend veel(2 x half jaar stage, 1 jaar partime naast studie op ontwikkelingafdeling gewerkt).

Wat is jullie visie op starters binnen de technische markt?
Waar wordt meer waarde aan gehecht: HBO + TU of HBO + enkele jaren werkervaring?

(Achtergrond informatie:
Als Industrieel Product Ontwerper heb ik een breed werkpakket: ideeën voor nieuwe producten bedenken, conceptueel uitwerken, en ook technisch uitwerken tot een ontwerp wat op industriële schaal geproduceerd kan worden.
Binnen dit pakket liggen mijn interesses en sterktes in het conceptueel en technisch uitwerken van ideeën.
Praktisch: Als ik nu doorstudeer, mag ik nog gebruik maken van het Duo leenstelsel. Als ik nu stop, moet ik daarna de opleiding direct zelf betalen, zonder mogelijkheid tot lenen via Duo.
Ik leen liever niet, maar voor opleidingen zie ik het als een investering in mezelf.)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:41
Doorstuderen als je kans hebt. Een masterdiploma geeft sowieso meer mogelijkheden op de lange termijn, leidt tot een hoger loon, en betere jobs. Daarnaast is het ook een stukje erkenning naar jezelf dat je het kan.

Zie het over 15 jaar. Als je dan op een sollicitatie komt voor een zware job en iemand met exact dezelfde achtergrond en verdere CV. Welke keuze zal een werkgever nemen? 15 jaar werkervaring +HBO of 13 jaar werkervaring + HBO + Master..... dan maakt die 2 jaar niks meer uit.

Daarnaast is een master soms ook gewoon een sleutel op binnen te komen. Er zijn legio bedrijven & vacatures waar je zonder master simpelweg buiten de selectie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kies wat jou het leukste lijkt. De ene studeert graag verder en de ander gaat het liefst zo snel mogelijk aan het werk. Een WO opleiding staat goed op je CV maar twee jaar extra werkervaring op niveau eigenlijk net zo goed. Uiteindelijk gaat het toch veel meer van je eigen kwaliteiten afhangen dan je opleiding.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 07:26
Zorg schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:44:
Doorstuderen als je kans hebt. Een masterdiploma geeft sowieso meer mogelijkheden op de lange termijn, leidt tot een hoger loon, en betere jobs. Daarnaast is het ook een stukje erkenning naar jezelf dat je het kan.

Zie het over 15 jaar. Als je dan op een sollicitatie komt voor een zware job en iemand met exact dezelfde achtergrond en verdere CV. Welke keuze zal een werkgever nemen? 15 jaar werkervaring +HBO of 13 jaar werkervaring + HBO + Master..... dan maakt die 2 jaar niks meer uit.

Daarnaast is een master soms ook gewoon een sleutel op binnen te komen. Er zijn legio bedrijven & vacatures waar je zonder master simpelweg buiten de selectie komt.
Ohhh boy wat zit jij ernaast. Je geloofwaardigheid verloor je al door in her begin over salaris te beginnen. Kennelijk is veel verdienen beter dan een leuke baan hebben. Mooie auto en duur huis, maar ongelukkig omdat je werk doet wat of te zwaar is voor je.

Daarnaast doe je net of nooit meer leert bij je werk. Mensen die van school komen beginnen vaak met leren. Ervaring is een stuk belangrijker dan een mooi papiertje.

Je praat over 15 jaar werkervaring, maar TS heeft 0 werkervaring. Wat zal beter staan? Hbo met twee jaar werkervaring of hbo + master met 0 jaar werkervaring. Natuurlijk werkt een papiertje mee, maar ervaring is net zo belangrijk. Betere jobs is ook niet waar, want een hbo functie kan ook zeer goed zijn.

TS, om je vraag te beantwoorden. Mocht je ruimte hebben om door te leren en je situatie het toelaten dan zou ik zeker doorleren. Weet je het niet en zit je te twijfelen dan zou ik lekker een baan zoeken. Vooral omdat je aangeeft dat je nu al een goede stage hebt. Doorleren kan altijd nog of verder ontwikkelen. Dus zie je uitdagingen in een master opleiding en heb je er de tijd voor dan doet het. Wil je ervaring opbouwen om later te zien wat je wilt zoek een mooie baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
grote_oever schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:05:
[...]

Ohhh boy wat zit jij ernaast. Je geloofwaardigheid verloor je al door in her begin over salaris te beginnen. Kennelijk is veel verdienen beter dan een leuke baan hebben. Mooie auto en duur huis, maar ongelukkig omdat je werk doet wat of te zwaar is voor je.

Daarnaast doe je net of nooit meer leert bij je werk. Mensen die van school komen beginnen vaak met leren. Ervaring is een stuk belangrijker dan een mooi papiertje.

Je praat over 15 jaar werkervaring, maar TS heeft 0 werkervaring. Wat zal beter staan? Hbo met twee jaar werkervaring of hbo + master met 0 jaar werkervaring. Natuurlijk werkt een papiertje mee, maar ervaring is net zo belangrijk. Betere jobs is ook niet waar, want een hbo functie kan ook zeer goed zijn.

TS, om je vraag te beantwoorden. Mocht je ruimte hebben om door te leren en je situatie het toelaten dan zou ik zeker doorleren. Weet je het niet en zit je te twijfelen dan zou ik lekker een baan zoeken. Vooral omdat je aangeeft dat je nu al een goede stage hebt. Doorleren kan altijd nog of verder ontwikkelen. Dus zie je uitdagingen in een master opleiding en heb je er de tijd voor dan doet het. Wil je ervaring opbouwen om later te zien wat je wilt zoek een mooie baan.
Ohhh boy, wat zit jij er naast..
Zodra iemand over loon begint verliest hij jou verantwoordelijkheid? Hoezo speelt zoiets niet mee? Lijkt mij wel wezenlijk een factor, niet een alles bepalende factor, maar wel een factor. Hij vraagt zelf naar wat het meest wordt gewaardeerd binnen bedrijven...

Daarnaast; natuurlijk leer je ook als je aan het werk bent, maar dit is toch echt anders. Tijdens je studie leer je hele andere skills dan tijdens het werken zelf, en werken ga je toch wel doen. Ook bied een Master studie de basis om veelal afwisselender werk te kunnen doen binnen een organisatie.

Ik denk niet dat werkervaring gelijk staat aan een goed papiertje. Iemand met MBO + 15 jaar werkervaring heeft een aanzienlijk kleinere kans om een hoge functie binnen een bedrijf uit te oefenen dan iemand met een Master diploma en 10 jaar ervaring.

Natuurlijk zijn er ook mensen met een HBO papiertje die mooie stappen maken, echter is het statistisch gewoon zo dat dit met een Master diploma gewoon sneller en vaker gebeurt.

Doorleren kan altijd nog, inderdaad, maar een studie doen naast het werk als je eenmaal afhankelijk bent van inkomen is heel lastig.
Ik heb meerdere malen in mijn omgeving mee gemaakt dat er mensen zijn die toch nog een stap willen maken en vastlopen op opleiding. Als je ziet wat het met deze mensen doet om fulltime te werken en daarnaast nog een studie te volgen, dat is gewoon slopend.

Wat ik vooral wil zeggen; Als je de ambitie hebt om nog een stap verder te gaan, doe dat dan inderdaad nu. Een masterstudie zal zeker een impact hebben op je algemene ontwikkeling, je kansen op hogere en meer uitdagende functies (mocht dat zijn wat je wilt uiteraard) (ja ik generaliseer, ja er zijn uitzonderingen, ja het kan anders lopen)

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Dekwiecono Als je de mogelijkheid hebt, zou ik doorgaan voor master. Ik merk zelf wel dat ik tegen een plafond kom aan te zitten zonder een master. Ik heb zelf geprobeerd om een master in deeltijd te doen, maar kon het zelf niet meer opbrengen naast mijn baan en gezin. Zeker bij grote bedrijven is een master echt wel een meerwaarde, bijvoorbeeld om door te groeien naar een management functie. Qua salaris heeft het mij nog geen beperkingen opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 07:26
Paragon93 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:37:
[...]

Ohhh boy, wat zit jij er naast..
Zodra iemand over loon begint verliest hij jou verantwoordelijkheid? Hoezo speelt zoiets niet mee? Lijkt mij wel wezenlijk een factor, niet een alles bepalende factor, maar wel een factor. Hij vraagt zelf naar wat het meest wordt gewaardeerd binnen bedrijven...

Daarnaast; natuurlijk leer je ook als je aan het werk bent, maar dit is toch echt anders. Tijdens je studie leer je hele andere skills dan tijdens het werken zelf, en werken ga je toch wel doen. Ook bied een Master studie de basis om veelal afwisselender werk te kunnen doen binnen een organisatie.

Ik denk niet dat werkervaring gelijk staat aan een goed papiertje. Iemand met MBO + 15 jaar werkervaring heeft een aanzienlijk kleinere kans om een hoge functie binnen een bedrijf uit te oefenen dan iemand met een Master diploma en 10 jaar ervaring.

Natuurlijk zijn er ook mensen met een HBO papiertje die mooie stappen maken, echter is het statistisch gewoon zo dat dit met een Master diploma gewoon sneller en vaker gebeurt.

Doorleren kan altijd nog, inderdaad, maar een studie doen naast het werk als je eenmaal afhankelijk bent van inkomen is heel lastig.
Ik heb meerdere malen in mijn omgeving mee gemaakt dat er mensen zijn die toch nog een stap willen maken en vastlopen op opleiding. Als je ziet wat het met deze mensen doet om fulltime te werken en daarnaast nog een studie te volgen, dat is gewoon slopend.

Wat ik vooral wil zeggen; Als je de ambitie hebt om nog een stap verder te gaan, doe dat dan inderdaad nu. Een masterstudie zal zeker een impact hebben op je algemene ontwikkeling, je kansen op hogere en meer uitdagende functies (mocht dat zijn wat je wilt uiteraard) (ja ik generaliseer, ja er zijn uitzonderingen, ja het kan anders lopen)
Vaak zie ik op tweakers reacties waarbij ik zijn of haar oogpunt we kan snappen, maar in jou geval zie ik dat totaal niet. Niet om te bashen, maar ik zie deze trend wel vaker op tweakers. Even los van je reactie merk ik vaak dat mensen op tweakers minimaal 2500 euro netto moeten verdienen.

Laat ik even mij situatie vertellen. Ik heb een hbo diploma en heb master geprobeerd. Ik werd er dood ongelukkig van en heb uiteindelijk 2 jaar “weggegooid”. Inmiddels werk ik op een goede functie in een ziekenhuis in Nederland. Ik, met mijn team, maak het onderandere mogelijk dat de zorg in mijn ziekenhuis verbeterd. Ik zie mensen voorbij komen die zware trajecten hebben (denk bv aan oncologie patiënten), maar door mijn werkzaamheden maken wij het de patiënt beter en dragelijker. Zeer gewaardeerd werk, maar m’n salaris ligt met een HBO functie ver onder het gemiddelde van een hbo verdienende. Doe ik dezelfde functie buiten het ziekenhuis dan verdien ik bijna de helft meer. Ik ga met plezier naar mijn werk en kom in de avond met plezier thuis waar twee kinderen op me zitten te wachten zodat ik nog lekker kan spelen met hun. Nu heb ik een kameraad en die heeft de diploma’s en de salaris. Her dubbele salaris dan dat ik heb. Duurste spullen, maar hij ziet zn kinderen nauwelijks. Zit regelmatig in het buitenland en zn kinderen moeten gewoon in de avond wakker gemaakt worden om papa nog gezien moet worden.

Waar kies jij voor? Dubbel salaris of niet. Ik wil hier geen zielig verhaal uithangen, maar salaris en diploma zeggen weinig in de wereld. Natuurlijk kan ik met mijn hbo diploma geen snijder worden, maar met een diploma zul je nooit een snijder worden. Ervaring en doorzettingsvermogen is een zeer belangrijk aspect.

Ik denk dat jij je overigens ook vergist. Er zijn veel bedrijven die liever een mbo’er met werkervaring hebben dan een hbo’er met minder werkervaring. Ook kun je met een master diploma je uit de markt prijzen. Een kandidaat met een master diploma kan soms moeilijker een functie op hbo niveau krijgen dan een hbo’er.

Daarbij blijft mijn reactie gelden. Weet wat je wilt en ga ervoor. Weet je het niet, heb je de tijd en kun je master aan dan ga hiervoor. Anders ga lekker werken. De ervaring en salaris komen dan vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vaak zie ik op tweakers reacties waarbij ik zijn of haar oogpunt we kan snappen, maar in jou geval zie ik dat totaal niet. Niet om te bashen, maar ik zie deze trend wel vaker op tweakers. Even los van je reactie merk ik vaak dat mensen op tweakers minimaal 2500 euro netto moeten verdienen.

Laat ik op die eerste zin maar niet ingaan. En ik ben het helemaal met je eens, salaris is echt niet alles, maar om het nou helemaal buiten beschouwing te laten vind ik ook wat. De een hecht er geen waarde aan, de ander een beetje, en je hebt personen waar het alles bepalend is. Ik val in de 2e categorie die ik zojuist schets. Ik vind het fijn dat als mijn wasmachine kapot is, ik niet begin te zweten dat ik mijn hypotheek dan niet kan betalen. En ik kan met vakantie als ik dat wil. Daar hecht ik waarde aan.

Laat ik even mij situatie vertellen. Ik heb een hbo diploma en heb master geprobeerd. Ik werd er dood ongelukkig van en heb uiteindelijk 2 jaar “weggegooid”. Inmiddels werk ik op een goede functie in een ziekenhuis in Nederland. Ik, met mijn team, maak het onderandere mogelijk dat de zorg in mijn ziekenhuis verbeterd. Ik zie mensen voorbij komen die zware trajecten hebben (denk bv aan oncologie patiënten), maar door mijn werkzaamheden maken wij het de patiënt beter en dragelijker. Zeer gewaardeerd werk, maar m’n salaris ligt met een HBO functie ver onder het gemiddelde van een hbo verdienende. Doe ik dezelfde functie buiten het ziekenhuis dan verdien ik bijna de helft meer. Ik ga met plezier naar mijn werk en kom in de avond met plezier thuis waar twee kinderen op me zitten te wachten zodat ik nog lekker kan spelen met hun. Nu heb ik een kameraad en die heeft de diploma’s en de salaris. Her dubbele salaris dan dat ik heb. Duurste spullen, maar hij ziet zn kinderen nauwelijks. Zit regelmatig in het buitenland en zn kinderen moeten gewoon in de avond wakker gemaakt worden om papa nog gezien moet worden.

Een master is niet voor iedereen iets, de een vind het de beste tijd van z'n leven, de ander wordt er dood ongelukkig van. Gelukkig is iedereen anders.

Jij hecht meer waarde aan tijd met de familie en voor jou en anderen waardevol werk doen dan een baan hebben die wellicht meer verdient, mooi, een ander maakt de keuze andersom, ook mooi. Iedereen is vrij om die keuze te maken, betekent niet dat je een van beiden slechter is. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Waar kies jij voor? Dubbel salaris of niet. Ik wil hier geen zielig verhaal uithangen, maar salaris en diploma zeggen weinig in de wereld. Natuurlijk kan ik met mijn hbo diploma geen snijder worden, maar met een diploma zul je nooit een snijder worden. Ervaring en doorzettingsvermogen is een zeer belangrijk aspect.

Als ik voor een dubbel salaris kan kiezen kies ik daar uiteraard voor. De vraag is wel, gaat het ergens van ten koste? Dan wordt de overweging anders. Uiteraard is deze afweging voor iedereen weer anders, we blijven althans mensen.

Op het punt dat salaris en diploma weinig zeggen ben ik het (let wel: persoonlijk) niet eens.

Ik denk dat jij je overigens ook vergist. Er zijn veel bedrijven die liever een mbo’er met werkervaring hebben dan een hbo’er met minder werkervaring. Ook kun je met een master diploma je uit de markt prijzen. Een kandidaat met een master diploma kan soms moeilijker een functie op hbo niveau krijgen dan een hbo’er.

Klopt, er zijn zat bedrijven die meer waarde hechten aan werkervaring. En er zijn zat bedrijven die juist lager opgeleide mensen aannemen omdat ze minder kosten. Wat ik wil zeggen is dat, als je een hogere functie ambieert (om welke reden dan ook; geld, macht, soort functie, verantwoordelijkheid, etc), een masterdiploma je hierbij zeker helpt.

Daarbij blijft mijn reactie gelden. Weet wat je wilt en ga ervoor. Weet je het niet, heb je de tijd en kun je master aan dan ga hiervoor. Anders ga lekker werken. De ervaring en salaris komen dan vanzelf wel.

Mee eens

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:41
[...]

Standard reactie van mensen die een master niet hebben afgemaakt. Zie je vaak hier in de topics. Stellen dat een hbo met werkervaring oer definitie een beter perspectief biedt dan een master. Beetje zelfde niveau als mensen die zeggen ja maar Steve Jobs heeft ook zijn universiteit niet afgemaakt. Het is een feit dat er voor hogere jobs hogere diploma’s nodig zijn. Dat is er niet naast zitten dat is gewoon de realiteit. Ervaring is minstens net zo belangrijk maar met een papiertje heb je nou eenmaal meer kansen. Ik heb het inderdaad over een lange termijnperspectief. Niet over een momentopname in het prille begin van een carrière.

Daarnaast zeg ik niet dat jobs op hbo niveau slecht zijn net zo min als doorleren. Net zo min als veel verdienen dat beter zou zijn dan een leuke baan. Geen idee hoe je deze standpunten uit mijn tekst haalt. Beetje raar...

En om je voor te zijn. Ik zie mijn kinderen elke dag, ik stop ze elke nacht in bed. Drie keer in de week voetbal en elke dag met plezier naar mijn werk..... en ik ken ook iemand met een hbo die altijd op pad is en nooit haar kinderen ziet... enkele gevallen benoemen kan iedereen natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-04 21:06
Ik heb 2 jaar geleden het zelfde meegemaakt, toen der tijd zat ik in t afstudeertraject voor HBO. En zat ik te denken om een WO master er na te doen. Ik vond mijn stage hartstikke leuk echter smachtte ik naar meer diepgang. Toen der tijd heb ik tijdens het afstuderen op TU/e de avondcursus basiswiskunde (https://www.tue.nl/studer...rstudenten/basiswiskunde/) gevolgd om te kijken of de Universiteit mij überhaupt wel ligt.

Op TU/e Eindhoven zijn er ook speciale begeleiders voor instromers waar ik ook eerst op gesprek ben geweest om mijzelf te informeren over de pre-master en master traject. Mijn advies is zeker om dat te doen als je geïnteresseerd bent om een WO-master te gaan doen.

Nu 2 Jaar later kan ik volgende periode beginnen aan afstuderen. Ik kan voor mijzelf concluderen dat het juiste stap geweest en ik zeker meer diepgang heb gevonden die in het HBO er niet was. Echter moet je er rekening mee houden dat dit niet voor iedereen is. Bij de pre-master valt ca. 50% af en vergeleken met HBO is het zeker meer werk wat je aan je studie moet besteden.

Ps. Ik studeer Embedded Systems waarschijnlijk zijn de ervaringen van andere opleidingen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dekwiecono schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:25:
De volgende mogelijkheden heb ik tot nu toe overwogen:
(Fulltime)
HBO Werktuigbouwkunde (2 jaar)
TUe Master Industrial Design (2,5 jaar)
(Parttime)
Een van de opleidingen volgen naast een baan in de technische product ontwikkeling.
Waarom zou je Werktuigbouwkunde willen doen? In het algemeen vind ik een tweede HBO opleiding minder nuttig dan een master.

Mijn advies - ook al is het enigszins als leek - zou zijn om voor de master te gaan. Het borduurt immers voort op wat je al gedaan hebt en zal dus een verdieping zijn. En een verdieping lijkt mij altijd waardevoller dan een verbreding (2e HBO opleiding in andere richting).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekwiecono
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-04 12:19
Tsurany schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:52:
Kies wat jou het leukste lijkt. De ene studeert graag verder en de ander gaat het liefst zo snel mogelijk aan het werk. Een WO opleiding staat goed op je CV maar twee jaar extra werkervaring op niveau eigenlijk net zo goed. Uiteindelijk gaat het toch veel meer van je eigen kwaliteiten afhangen dan je opleiding.
Inderdaad, ik ben het met je eens dat persoonlijke kwaliteiten veel belangrijker zijn dan alleen een diploma. Ik ben benieuwd hoe ik mijn kwaliteiten kan verbeteren middels een vervolgopleiding (zoals een master of cursussen)
[...]
Ik heb (gelukkig) de vrijheid om de keuze te kunnen maken. Het viel me in mijn stages en bijbanen erg op dat stagairs die al enige werk ervaring hebben vele malen meer gewaardeerd worden door het bedrijf, omdat ze praktischer ingesteld waren. Diegene zonder werkervaring waren nog te theoretisch/student, en weinig ondernemend in hun project.
DeveloperNL schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:16:
@Dekwiecono Als je de mogelijkheid hebt, zou ik doorgaan voor master. Ik merk zelf wel dat ik tegen een plafond kom aan te zitten zonder een master. Ik heb zelf geprobeerd om een master in deeltijd te doen, maar kon het zelf niet meer opbrengen naast mijn baan en gezin. Zeker bij grote bedrijven is een master echt wel een meerwaarde, bijvoorbeeld om door te groeien naar een management functie. Qua salaris heeft het mij nog geen beperkingen opgelopen.
Dit is voor mij de voornaamste reden om nu mogelijk een master te doen, en niet in deeltijd naast een baan.
Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat zoiets me enorm veel energie kost, en dat er andere zaken (privé, hobby) onder lijden.
encryped schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:20:
Ik heb 2 jaar geleden het zelfde meegemaakt, toen der tijd zat ik in t afstudeertraject voor HBO. En zat ik te denken om een WO master er na te doen. Ik vond mijn stage hartstikke leuk echter smachtte ik naar meer diepgang. Toen der tijd heb ik tijdens het afstuderen op TU/e de avondcursus basiswiskunde (https://www.tue.nl/studer...rstudenten/basiswiskunde/) gevolgd om te kijken of de Universiteit mij überhaupt wel ligt.

Op TU/e Eindhoven zijn er ook speciale begeleiders voor instromers waar ik ook eerst op gesprek ben geweest om mijzelf te informeren over de pre-master en master traject. Mijn advies is zeker om dat te doen als je geïnteresseerd bent om een WO-master te gaan doen.

Nu 2 Jaar later kan ik volgende periode beginnen aan afstuderen. Ik kan voor mijzelf concluderen dat het juiste stap geweest en ik zeker meer diepgang heb gevonden die in het HBO er niet was. Echter moet je er rekening mee houden dat dit niet voor iedereen is. Bij de pre-master valt ca. 50% af en vergeleken met HBO is het zeker meer werk wat je aan je studie moet besteden.

Ps. Ik studeer Embedded Systems waarschijnlijk zijn de ervaringen van andere opleidingen anders.
Bedankt voor deze informatie, ga ik zeker mee aan de slag!
Inderdaad, de master is niet voor iedereen. Toevallig gister bij de informatiemiddag over de masters van TUe geweest, en die hebben al meer informatie kunnen geven over de inhoud van de premaster. De premaster zal zich voor mij waarschijnlijk richten op meer kennis rondom programeren en digitale producten. Niet geheel nieuw voor me, maar denk ik zeker nuttig binnen mijn vak.
Lethalis schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:22:
[...]

Waarom zou je Werktuigbouwkunde willen doen? In het algemeen vind ik een tweede HBO opleiding minder nuttig dan een master.

Mijn advies - ook al is het enigszins als leek - zou zijn om voor de master te gaan. Het borduurt immers voort op wat je al gedaan hebt en zal dus een verdieping zijn. En een verdieping lijkt mij altijd waardevoller dan een verbreding (2e HBO opleiding in andere richting).
Als ik zie hoe ontzettend veel vacatures er binnen de techniek zijn, en hoeveel vraag naar werktuigbouwkundigen, dan zou extra technische kennis nooit kwaad kunnen.
Toch heeft het niet mijn voorkeur, want mijn passie ligt bij Industrieel ontwerpen en de gerelateerde werkzaamheden.

Ik zie de master nu als een mogelijkheid om mij persoonlijk flink te laten groeien. In bedrijven kan dit natuurlijk ook, maar ik denk inderdaad op een ander vlak.
De persoonlijke ontwikkeling binnen een bedrijf hangt denk ik helaas niet alleen van jezelf af; je leidinggevende en het bedrijf moeten ook open staan om je verder te laten groeien.

Hoe is jullie ervaring rondom cursussen, opleidingen en persoonlijke ontwikkeling binnen een bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Zelf ben ik een stapelaar (mavo, meao, heao) en na afloop van het heao heb ik getwijfeld om wel of niet door te gaan aan de universiteit. Uiteindelijk niet gedaan vanwege praktische zaken; ik woonde toen al samen met mijn vriendin en nog 2 á 3 jaar studeren en extra schuld opbouwen zag ik toen niet zitten. Ik heb daar in eerste instantie later wel spijt van gehad. Althans, dat dacht ik. Nog weer later - wijsheid komt met de jaren kennelijk - ben ik tot de conclusie gekomen dat ik van een universitaire studie waarschijnlijk niet heel veel gelukkiger zou zijn geworden, puur omdat WO ánders is dan HBO en je persoonlijkheid er wel bij aan moet sluiten.

Onderstaande tabel laat verschillen zien tussen HBO en WO

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iE6EeUk.png
(bron)

Denk goed na waar je het beste zou passen. Punt is wel dat als je het nu niet doet, het later niet makkelijker in zal zijn te passen in je dagelijkse leven. Vraag jezelf daarnaast ook af wat een Master Industrial Design je zou brengen boven je huidige HBO (een tweede HBO lijkt me alleen zinnig als je iets anders wilt gaan doen).

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-04 20:29
Je kan het altijd proberen, collega van mij ook gedaan die vond het na een half jaar niet meer leuk en daarna fulltime begonnen, probeer te kijken of je parttime kunt blijven werken. Als het dan toch niet lukt of het je niet bevalt kan je vragen of je 40u per week mag komen. Ik zou niet een 2e HBO doen maar een Master met een pre-master en misschien wat vakken apart kun je vaak de richting opgaan die je wilt, aangezien je al een HBO hebt zit je qua kennisniveau wel goed en zul je met ervaring in een iets andere branche ook daarin wel verder komen denk ik.
Pagina: 1