AnthonievS schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:27:
[...]
Ik heb echt nog nooit naar AMD gekekend dus ik ben ook een beetje "bang" om over te stappen.
Stel ik zou er voor open staan, wat voor combo zou het beste zijn met AMD?
Ik doe overigens nooit aan overclocken dus ik weet niet in hoeverre ik profijt heb aan een K!
Zelf had ik nog naar een i5 8400 gekeken ik weet niet of die enige potentie heeft als een goedkope upgrade voor mijn i5 4460?
AMD komt over een paar maandjes met een tweede generatie Ryzen, afhankelijk van wanneer je zou willen aanschaffen is dat iets om rekening mee te houden
Op dit moment zou je, omdat AM4 moederborden goedkoper zijn dan Z370 borden, het topmodel Ryzen 7 1800X kunnen halen voor ongeveer hetzelfde geld als een i5 8600K. Dan krijg je twee extra cores (en 10 extra threads). Daar heb je in de huidige games echter niet zoveel aan. Zeker wanneer je focust op hoge FPS, dan wil je een sterke single core performance en een hoge kloksnelheid, en dan is Intel gewoon de beste keuze.
In nieuwere games zal multicore steeds belangrijker worden, en dan zie je dat in sommige gevallen een 1800X sneller kan zijn dan zelfs de i7 8700k. Daarom is een Ryzen CPU naar mijn mening is een goede investering voor de toekomst, al zal als je enkel naar pure gaming benchmarks kijkt, de 8600K een heel klein beetje sneller zijn.
Als je doel is, zo'n hoog mogelijke framerate in PUBG, dan is het toch vooral singlecore performance waar je op moet letten, en dus hogere kloksnelheden. Dan blijft Intel, nogmaals als je puur kijkt naar gaming benchmarks van games die op dit moment beschikbaar zijn, koning.
De 8400 zou ik dan overslaan, die klokt standaard op 2.8ghz (turbo naar 4.0) terwijl de 8600k standaard op 3.6ghz werkt (turbo naar 4.3).
Het prijsverschil is wel vrij groot en je betaalt ook zeker voor de overklokmogelijkheid, maar als je maximale prestaties, dan zal je moeten overklokken

dat is de enige manier om aan écht hoge kloks en dus écht sterke singlecore prestaties te komen.
Als je doel is, alles stabiel kunnen spelen op je 60hz 4K TV, dan kan je prima uit de voeten met een 8400k of een Ryzen 1600X, en wellicht zelfs minder. De i7 4790k (en evt overklokken) is dan ook een prima optie.