Ik gebruik een ipod touch met de app 'equalizer', een goede set IEM's & een Fiio Q1 Mark 2. Nu vroeg ik mij af of iemand hier de ideale equalizer setting voor mij kan maken. Ik weet totaal niet welke frequenties je moet instellen enzo om alle geluiden en instrumenten tot zijn recht te laten komen. Je kan die settings normaal delen via mail.
Die bestaat niet.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dat instellen om geluiden en instrumenten tot hun recht te laten komen gebeurt in het opname- en mix/masteringproces. Het instellen van een equalizer is wat mij betreft afhankelijk van persoonlijke smaak. In mijn geval betekent dat géén equalizer
Wat voor jou fijn klinkt is goed, gewoon experimenteren.
Je zou kunnen beginnen met het neutraal maken van je oordopjes. Daarvoor moet je wel een meting zien te vinden (of maken).
Sites met metingen zijn bijvoorbeeld:
http://graphs.headphone.com/
http://reference-audio-analyzer.pro/report/hp.php (Russisch)
Sites met metingen zijn bijvoorbeeld:
http://graphs.headphone.com/
http://reference-audio-analyzer.pro/report/hp.php (Russisch)
[ Voor 35% gewijzigd door TBTL op 02-03-2018 10:33 ]
Maar het klopt toch dat je je oortjes kan beschadigen door een foute EQ? Of niet?
Dan moet je het volume wel idioot hoog opschroeven, wat sowieso niet goed is. Dan beschadig je je oren hoogstwaarschijnlijk eerder dan de dopjes. Ik weet wel waar ik meer waarde aan hecht
Een equalizer is eigenlijk gewoon gemaakt om nonlineariteit in speakers te corrigeren, however veel muziek houdt daar op enige manier al enigszins rekening mee.
Wat je met de equalizer kan corrigeren is kleine dips en bulten in de frequentie response, maar eigenlijk niet de globale kromming over alle frequenties oftewel speakers zijn eigenlijk altijd slecht in erg laag en erg hoog en reageren als een bult van laag naar hoog waarin het beste in het midden zit.
Die globale kromming wordt al met meeste muziek rekening gehouden door de master, daarom ook dat puur lineair maken eigenlijk nooit echt mooi klinkt dan verlies je teveel detail in het midden.
Wat je met de equalizer kan corrigeren is kleine dips en bulten in de frequentie response, maar eigenlijk niet de globale kromming over alle frequenties oftewel speakers zijn eigenlijk altijd slecht in erg laag en erg hoog en reageren als een bult van laag naar hoog waarin het beste in het midden zit.
Die globale kromming wordt al met meeste muziek rekening gehouden door de master, daarom ook dat puur lineair maken eigenlijk nooit echt mooi klinkt dan verlies je teveel detail in het midden.
How do you save a random generator ?
Ja dat doe ik dus wel met de bass.Marcel schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:56:
Dan moet je het volume wel idioot hoog opschroeven, wat sowieso niet goed is. Dan beschadig je je oren hoogstwaarschijnlijk eerder dan de dopjes. Ik weet wel waar ik meer waarde aan hecht
Maar ik zet het niet te hard.
Mijn oren beginnen enkel te jeuken en vochtig te worden meer niet. Ik luister daarom ook niet lang. Als ik lang wil luisteren zet ik de bassboost uit op mijn amp.
Oh ok. Ik ga anders eens een screenshot sturen van hoe mijn EQ bolletjes staan. Is dat OK?enchion schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:03:
Een equalizer is eigenlijk gewoon gemaakt om nonlineariteit in speakers te corrigeren, however veel muziek houdt daar op enige manier al enigszins rekening mee.
Is ok, maar heeft geen nut. Want geluidssmaak is persoonlijk, dus het is net wat jij lekker vind klinken. Wel is het zo dat de lage tonen meestal links, en de hoge tonen rechts zitten. En verder zul je ws ook zien dat omdat je twee hoofdtelefoons gebruikt, de verschillende settings voor de verschillende hoofdtelefoons anders zijn.
Tot slot: als je de laatste bent die wat in het topic heeft gezegd en je wilt wat toevoegen, edit dan je post ipv een nieuwe te maken.
Tot slot: als je de laatste bent die wat in het topic heeft gezegd en je wilt wat toevoegen, edit dan je post ipv een nieuwe te maken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Pagina: 1