Heatsink Temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:42
Sinds gisteren loopt mijn 1000 MHz Dondervogeltje op 1200 MHz (9 x 133 - 1.70V)
De temperatuur is idle ong. 45°C, stressed een paar graden hoger.

Echter als ik voel aan de heatsink (Alpha PEP66) is die eigenlijk nauwelijks warm.
Is dit normaal??
Of is er iets mis met de geleiding van core naar heatsink door de koelpasta (teveel/te weinig/slechte montage) ??

Bijkomende vraag, ik had alleen oude meuk aan pasta liggen.
Hoeveel graden zou ik nog kunnen winnen door Arctic Silver te gebruiken?
1200 MHz is leuk, maar hoe hoger hoe leuker toch? :+

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 01:15 schreef Sleepie het volgende:
Sinds gisteren loopt mijn 1000 MHz Dondervogeltje op 1200 MHz (9 x 133 - 1.70V)
De temperatuur is idle ong. 45°C, stressed een paar graden hoger.

Echter als ik voel aan de heatsink (Alpha PEP66) is die eigenlijk nauwelijks warm.
Is dit normaal??
Ja, dat betekent dattie koelt. Als het koelblok poepieheet blijft, staat de fan stil
Of is er iets mis met de geleiding van core naar heatsink door de koelpasta (teveel/te weinig/slechte montage) ??

Bijkomende vraag, ik had alleen oude meuk aan pasta liggen.
Hoeveel graden zou ik nog kunnen winnen door Arctic Silver te gebruiken?
1200 MHz is leuk, maar hoe hoger hoe leuker toch? :+
Nah,
die PEP66 is zwaar zat om gewone pasta opzij te duwen als je te veel hebt gebruikt.
Alleen als je de L1 bruggen met potlood hebt ingekleurd, kan een teveel aan pasta op de grafiet komen en je kleurwerk aantasten.

En ik heb wat ervaring opgedaan met Alpha koelers en Goedkope tegen Dure ASilver.

Door die koperen inlay die op de koeler zit, maakt het geen fluit uit. Als het oude pasta is na jah.. misschien effe nieuwe halen voor 5 piek. Maar AS doet het echt niet beter op die koeler.

• Sleepie
Bedankt voor de tip over AS.
Scheelt me weer dure pasta.

Verwijderd

Graag gedaan ;)

• Sleepie
Heb je nog tips misschien hoe ik nog wel een paar graden kan winnen??
Ik wil eigenlijk nog hoger dan 1200 :9

Klopt het dat de temperatuur niet extra zal oplopen als ik alleen de multiplier verander?

Ik heb gemerkt dat bij verhogen van Vcore de temp al snel oploopt (logisch).
Bij verhogen van de FSB idem dito.
Maar bij multiplier verhogen, loopt de temp. niet of nauwelijks op.
Of praat ik nu onzin ?

Verwijderd

Mhh voor een lagere temp zal je naar een grotere koeler en meer airflow in de kast moeten.

De CPU regaeert met temp altijd op de uiteindelijke kloksnelheid.

M.a.w. bij 12x100 wordt de CPU dezelfde temp als op 9*133 .
En uiteraard geeft een hogere Vcore een hogere temp. Tsjah, maar dat heeft de CPU meestal nodig om stabiel een hogere kloksnelheid te halen.

Verwijderd

Hee,
PEP66....

Als je wat zoekt/kijkt naar artikelen over die koeler, zie je dat je hem vrij makkelijk kond modden. Aangezien je misschien wat meer ruimte op dat mobo hebt ????

Ik weet niet hoe het nu zit, maar er kunnen twee fans op. Zit die Delta HP van boven of aan de zijkant? Als 'ie aan de zijkant zit, is er aan de andere kant een opening. Daar kun je een tweede fan zetten die dezelfde kant op blaast als de fan die er nu op zit.. Ook kan je bovenop een fan zetten die naar binnen blaast.

T'is maar een ideetje .. :)

Verwijderd

Je hebt nu 9x133 en 1.75v.
Je kan hem zo ff op 10x133 door het core voltage op 1.85v te zetten, koel blijft ie toch wel. Als ie warmer dan 55 graden wordt is geen ramp hoor, mijne is nu ook iets van 57 graden (hij was zelfs tijdens een HETE zomerdag 65 graden).

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 08:18 schreef Vo0 het volgende:
Je hebt nu 9x133 en 1.75v.
Je kan hem zo ff op 10x133 door het core voltage op 1.85v te zetten, koel blijft ie toch wel. Als ie warmer dan 55 graden wordt is geen ramp hoor, mijne is nu ook iets van 57 graden (hij was zelfs tijdens een HETE zomerdag 65 graden).
Al die hoge voltage's moet je dus niet te lang doen... is niet goed en bovendien kunnen ze later lager (mijne was eerst 12x100 origineel 1.85v, op 1.8 was ie al niet stabiel meer, nu loopt ie op 13x103 met 1.7 volt :) )

• Sleepie
Ik weet dat er twee koelers op kunnen en ik ken die artikelen ook :)

Maar....ik heb het geprobeerd, de Delta bovenop (blaast lucht in de sink) en een coolermaster 6000 RMP aan de zijkant (die lucht eruit zuigt).
Toch meet ik dan hogere temperaturen als met alleen de Delta erop.

Ik denk dat de Coolermaster de Delta als het ware hindert bij zijn werking omdat de Delta maar flow heeft.

Het werkt (bij mij althans) dus niet.
Iemand ervaring mee?

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 00:20 schreef Sleepie het volgende:
Ik weet dat er twee koelers op kunnen en ik ken die artikelen ook :)

Maar....ik heb het geprobeerd, de Delta bovenop (blaast lucht in de sink) en een coolermaster 6000 RMP aan de zijkant (die lucht eruit zuigt).
Toch meet ik dan hogere temperaturen als met alleen de Delta erop.

Ik denk dat de Coolermaster de Delta als het ware hindert bij zijn werking omdat de Delta maar flow heeft.

Het werkt (bij mij althans) dus niet.
Iemand ervaring mee?
die cm remt dat idd af. wat goed helpt is een gat in je kast zagen oven je proc en daar een 9 of 12 cm fan in zetten helpt heel goed en kost niet zo heeeel veel moeite.
Pagina: 1