Toon posts:

Is modulerende CVthermostaat wel nuttig bij vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

• HansDelft
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2018
Ik heb nu een aan/uit thermostaat. En we hebben op de gehele beganegrond vloerverwarming.
Vorige week heb ik een nieuw CVketel laten plaatsen, waarbij mijn installateur vroeg of ik al een modulerende thermostaat had.
Ik vraag mij nu af of een modulerende thermostaat in combinatie met vloerverwarming wel zin heeft? :?

Door de grote slanglengtes in de vloer heeft de vloerwarming een grote traagheid; het duurt toch wel 45 minuten/1 uur voordat de bgg/woonkamer op temperatuur is (voor 3 a 5 graden temp.stijging).
Daarbij heeft mijn systeem in de woonkamer (zowel met oude als nieuwe ketel) overshoot (ca. 1 graad) (bij instelling op 20 graden wordt het eerst toch 20 graden).…

Kan ook met vloerverwarming met een modulerende thermostaat energie worden bespaard. Of is dat vanwege de traagheid nauwelijks haalbaar?
Daarnaast willen wij aan opwarmsnelheid niet inboeten. De verwarming van de rest van huis is voor ons ondergeschikt, omdat wij met 2 zijn en boven meestal maar 3 kleine radiatoren hebben aanstaan.
Ik ben bang dat een modulerende thermostaat misschien wel iets energie/kosten kan besparen, maar dat zij ook iets minder comfort (opwarmsnelheid) zal geven….
Maar is dat ook zo? Graag jullie advies.
Nb. Ik zie dat modulerende thermostaten toch al snel zo'n € 150 kosten dus even uitproberen vind ik een beetje duur experiment... :?

HansDelft

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-05-2021
5 graden temperatuurstijging in 3 kwartier is behoorlijk vlot met vloerverwarming.
Ik heb een modulerende themostaat i.c.m.vloerverwarming, en wil nooit meer anders.
Het opwarmen gaat net zo snel, je hebt alleen minder last van die overshoot. Meer comfort dus.
Bovendien gaat bij terugmoduleren de aanvoerwatertemperatuur (en dus ook de retourtemperatuur) omlaag, wat gunstig is voor het rendement van je ketel. En dat kun je in Euro's uitleggen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moet de vraag niet zijn: Is een modulerende thermostaat wel nuttig bij een modulerende ketel bij vloerverwarming?

Zelfs met een aan/uit thermostaat zal een moderne ketel moduleren.

• HansDelft
Bedankt JW.. Die 5 graden binnen 3 kwartier is misschien wat optimistisch. Ik heb wel 3 slanggroepen op bgg van 45 m2 liggen.

@Wolly. Volgens mij ook; de ketel past zelf ook zijn vlam aan naar de warmte die nodig is om het retourwater weer op de ingestelde watertemperatuur te krijgen. Inderdaad is eigenlijk de vraag of de modulatie van de thermostaat nog iets toe voegt aan de modulatie van de ketel.
Uiteindelijk kan alleen de vlam van de ketel worden gemoduleerd, dacht ik....

Met andere woorden: bij een modulerende ketel gaat de aanvoertemperatuur toch ook al omlaag (en navenante rendementswinst). Wat kan een modulerende thermostaat dan nog toevoegen? Door naar het verschil in actuele en gewenste kamertemperatuur te kijken, kan de thermostaat de ketel wel laten moduleren maar vanwege de traagheid zal de ketel/vloerverwarming toch steeds te laat is. Tenzij... de thermostaat nog slimmer is. Is daar misschien de eigenschap zelflerend dan voor bedoeld...?

HansDelft

• JW te R
Hans heeft het over een nieuwe ketel, dus ik ga er van uit dat die kan moduleren.
Een moderne ketel zal ook bij een aan/uit thermostaat moduleren, maar dat doet ' ie dan uitsluitend om de watertemperatuur constant te houden bij een wisselende warmte-afname. De aanvoerwatertemperatuur varieert dus niet, waardoor je gemeten ruimtetemperatuur wat gaat pendelen.

Met een modulerende thermostaat beinvloed je de gevraagde watertemperatuur, en zal de ketel sterker gaan moduleren. Het effect is een stabiele ruimtetemperatuur.
Bij mijn thermostaat (Honeywell Evohome Opentherm) kon ik per zone opgeven of er gebruik gemaakt werd van vloerverwarming of radiatoren, waarmee het regelgedrag kon worden beinvloed.

Als de thermostaat zelflerend is zal deze inderdaad rekening gaan houden met de traagheid van de vloer.

• HansDelft
@JW te R Dat klinkt goed. Dan ga ik toch zelflerende modulerende thermostaat bekijken. Is die Evohome Opentherm zelflerend? En wat houden die zones in? Ik heb in huis naast de vloerwarming op bgg elders in huis radiatoren. Die kan de ketel niet apart aansturen....

HansDelft

• JW te R
Je kunt de Evohome thermostaat inderdaad zelflerend maken. Honeywell noemt dat 'adaptieve start'. Je stelt het klokschema in op de gewenste temperatuur op een bepaalde tijd, en de thermostaat bepaalt zelf hoe laat hij moet gaan stoken om dat te halen. Dat werkt verrassend goed.

Wat betreft zoneregeling:
In verreweg de meeste centraal verwarmde huizen wordt de verwarming geactiveerd d.m.v. één thermostaat in een referentieruimte (meestal de woonkamer). De overige ruimtes werken met thermostaatkranen maar krijgen alleen warmte aangeleverd als er in de referentieruimte een warmtevraag bestaat.
Als je de thermostaat in de referentieruimte laag draait, kom je waarschijnlijk niet aan de thermostaatkranen in de andere ruimtes. Als deze zijn ingesteld op een comforttemperatuur zullen deze naarmate de temperatuur daalt deze dus steeds verder open gaan. Zodra de ketel in actie komt om de nachttemperatuur in de referentieruimte te handhaven zal een onevenredig groot deel van de warmte naar deze ruimtes gaan.
Bij zoneregeling heeft elke ruimte zijn eigen thermostaat, die alleen verantwoordelijk is voor de warmtevraag in die ruimte. Als je een dag in je kantoortje thuis zit is het prettig als je de woonkamer niet warm hoeft te stoken.
Bijkomende voordelen: Je kunt per ruimte een ideale temperatuur instellen, en ook per ruimte een stookschema maken. Vergeten de thermostaat omlaag te draaien kan niet meer. Dat gaat vanzelf.

Plaatjes vind je hier

• HansDelft
Duidelijk JW.
Ik overweeg nu om mijn warmwatervat/indirect gestookte boiler er weer tussen te plaatsen en het vat dus weer met 3wegklep en aan te sluiten op CVketeluitgang. Als ik dat zou doen zou dan de zelflerende/modulerende thermostaat in de woonkamer daardoor niet "in de war" raken? Het ene moment doet nl. de boiler warmtevraag aan de ketel en het andere moment het CVsysteem (vloerverwarming). Lijkt mij dat de slimme/zelflerende thermostaat door het boilervat op het verkeerde been wordt gezet. En dan zou een zelflerende/modulerende thermostaat misschien niet veel effect hebben. Of toch wel?

HansDelft

• JW te R
Het is me niet helemaal duidelijk wat het doel van die boiler is. Gaat het hier om warm tapwater, of heb je ook een zonwarmtecollector?
Als een warmwaterboiler geintegreerd is met de ketel zal de ketelsturing zelf regelen of hij gaat stoken voor de ruimteverwarming of voor de boiler. Warmwaterbereiding heeft in dat geval voorrang.

Als de warmwater boiler afzonderlijk moet worden aangestuurd wordt het wat ingewikkelder, maar er zijn zeker mogelijkheden.

Ik heb mijn Evohome Opentherm aangesloten op een zelfgebouwde besturingsunit, die zich naar de Evohome toe gedraagt als een gas-cv ketel. Deze unit haalt de warmte uit een buffertank die met zonnewarmte en hout-cv wordt geladen. Pas als die buffer is uitgeput komt de gas-cv in actie.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee