Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:08

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Hoe kun je bepalen welk objectief geschikt is voor je doel. Een pragmatische manier zou wellicht zijn om reviews te lezen en voorbeelden te bekijken, maar ik zou het graag zelf willen kunnen beredeneren.

Een voorbeeld. Stel ik wil een mus van pakweg 7 cm hoog op een afstand van 30 meter toch wel 50% van mijn sensorhoogte laten vullen.

Ik heb op wikipedia het volgende gevonden mbt vergroting. Die is dus gelijk aan de (image distance - focal length)/focal length. Ik heb geen idee wat ik met image distance moet, maar ik neem aan dat die vaststaat voor een camera en dus niet per objectief of zoomniveau verschilt. Verder moet ik neem ik aan rekening houden met de cropfactor van de sensor aangezien 300mm op een 2x crop gelijk staat aan 600mm op FF.

Ik denk dat wat ik zeg wel ongeveer klopt en ik hoor het graag als het niet zo is. Nu kom ik alleen niet verder. Mijn vragen concreet zijn; hoe kom ik image distance te weten? Hoe vertaal ik deze gegevens naar een concrete bepaling van vereiste focal length bij een zeker fotografiedoel?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:47

Fiber

Beaches are for storming.

Image distance is de afstand tot je onderwerp (vanaf je sensor). dan kun je zelf verder rekenen.

Bijvoorbeeld:

Onderwerp op 24cm = 240mm
(Macro)lens van 180mm

240-180 = 60 / 180 = 30 procent...

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 01-03-2018 18:42 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 23:00
Ik kan je niet direct verder helpen, maar ik heb hier wel een wiki pagina met afstanden van de lens naar de sensor per camera, is dat wat je bedoelt met image distance?
Wikipedia: Flange focal distance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Hm ik denk het, waar @Fiber het over heeft is volgens mij object distance (zie de wiki)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nou ja, hoe dan ook, voor een musje op 30 meter beeldvullend heb je een hele flinke teletoeter nodig. (Of een hele kleine sensor.)

Beste is om gewoon eens een leuke camera en een paar lenzen te huren en dan gewoon uitproberen. Minder denken, meer praktiseren...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ja daar heb je op zich wel gelijk in, maar ik heb een 40-150 lens met een m4/3 camera en die valt me wat dat betreft een beetje tegen. En toen vroeg ik me af wat een 300mm dan zou doen vs die 150. Is de magnificatie dan 2x zo groot? Waarschijnlijk niet als je naar de formule kijkt.
Het zou uit te rekenen moeten zijn lijkt me. En als dat lukt is het een stuk goedkoper dan huren/kopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
DirtyBird schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:04:
Mijn vraag
Hoe kun je bepalen welk objectief geschikt is voor je doel. Een pragmatische manier zou wellicht zijn om reviews te lezen en voorbeelden te bekijken, maar ik zou het graag zelf willen kunnen beredeneren.

Een voorbeeld. Stel ik wil een mus van pakweg 7 cm hoog op een afstand van 30 meter toch wel 50% van mijn sensorhoogte laten vullen.

Ik heb op wikipedia het volgende gevonden mbt vergroting. Die is dus gelijk aan de (image distance - focal length)/focal length. Ik heb geen idee wat ik met image distance moet, maar ik neem aan dat die vaststaat voor een camera en dus niet per objectief of zoomniveau verschilt. Verder moet ik neem ik aan rekening houden met de cropfactor van de sensor aangezien 300mm op een 2x crop gelijk staat aan 600mm op FF.

Ik denk dat wat ik zeg wel ongeveer klopt en ik hoor het graag als het niet zo is. Nu kom ik alleen niet verder. Mijn vragen concreet zijn; hoe kom ik image distance te weten? Hoe vertaal ik deze gegevens naar een concrete bepaling van vereiste focal length bij een zeker fotografiedoel?
http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm
Reken met een cropfactor van 1 (fullframe) is het makkelijkste, kun je daarna altijd terugrekenen naar de gewenste camera.
DirtyBird schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:14:
Ja daar heb je op zich wel gelijk in, maar ik heb een 40-150 lens met een m4/3 camera en die valt me wat dat betreft een beetje tegen. En toen vroeg ik me af wat een 300mm dan zou doen vs die 150. Is de magnificatie dan 2x zo groot? Waarschijnlijk niet als je naar de formule kijkt.
Jawel, 2x zoveel mm geeft 2x zo groot onderwerp.
In jouw geval heb je 2500mm op MFT nodig om een mus van 7cm op 30m afstand voor de helft beeldvullend te krijgen. Good luck with that ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 01-03-2018 19:17 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En dan wordt het opeens ook duidelijk waarom het goedkoper is om in camouflage te investeren als je echt kleine vogeltjes wil fotograferen...:

Afbeeldingslocatie: https://www.cameratools.nl/_clientfiles/king/HBN/xxlarge1/Kameleon%20katoenen%20camouflagekleed.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je weet de hoogte van het af te beelden beeldvlak, 14cm (2 keer de hoogte van de mus), je weet de afstand tot de mus, 30m. je kan dan met behulp van driehoeksmeetkunde (soscastoa) de verticale hoek die de lens zou moeten hebben uitrekenen.

In dit geval is dat pakweg 0,267º als ik me niet vergis, ongeveer een 5000mm lens (35mm equivalent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Universal Creations schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:14:
[...]

http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm
Reken met een cropfactor van 1 (fullframe) is het makkelijkste, kun je daarna altijd terugrekenen naar de gewenste camera.

[...]

Jawel, 2x zoveel mm geeft 2x zo groot onderwerp.
In jouw geval heb je 2500mm op MFT nodig om een mus van 7cm op 30m afstand voor de helft beeldvullend te krijgen. Good luck with that ;)
Vergroting is niet linear met focal length dus zo makkelijk gaat dat niet geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
DirtyBird schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:33:
[...]

Vergroting is niet linear met focal length dus zo makkelijk gaat dat niet geloof ik.
Jawel, op grotere afstanden klopt dit perfect. Op hele korte afstanden krijg je last van een veranderende beeldafstand en dus een langere effectieve brandpuntsafstand, maar daar zullen we het verder maar niet over hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DirtyBird schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:33:
[...]

Je kan eventueel ook naar Wikipedia: Angle of view kijken.

Bij de meeste lenzen staat echter tenminste de diagonale beeldhoek gespecificeerd, meestal ook de horizontale en verticale, je kan dan eenvoudig kijken of dat overeenkomt met de benodigde beeldhoek.

Een mus half beeldvullend op 30m is zoals je inmiddels wel hebt gezien trouwens wel een redelijk ambitieuze eis.

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 01-03-2018 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:17 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan misschien het beste voor een [url="https://https://nl.swarovskioptik.com/birding/digiscoping"]digiscoping[/url]-setup gaan als je zoiets nog een beetje betaalbaar wil houden, zeker als je gewoon ook eens met het oog door een kijker wil kijken.

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 01-03-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vergeet niet dat je bij dit soort extreme vergrotingen erg moet zoeken om je onderwerp te vinden, een zoomlens kan uitkomst bieden, een vogel in het midden van de lens krijgen en dan verder inzoomen om m vullend te krijgen gaat een heel stuk makkelijker dan meteen met maximale vergroting. dan zit je te turen waar je onderwerp nou precies zit.

dan zie je met eigen ogen "jaah hij zit op die tak", en pak je de camera en kijkje van links naar rechts terwijl je niets anders ziet dan lege takken :+

ora et labora

Pagina: 1