hifi + boxen in nieuw appartement

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-07-2022
hallo, ik zie door het bos de bomen niet.
we hebben een appartement gekocht : nog in aanbouw.
we moeten nog alle technische voorzieningen laten uitvoeren waaronder ook aansluiting voor audio.

zelf zijn we niet voor het draadloze systeem van audi.

onze wens is :
- 2 (kleine) boxen in de zithoek
- 2 (kleine) boxen in de keuken (niet gescheiden van de zithoek door een muur)
- 2 (kleine) boxen in de buro (aparte ruimte)
- 2 (kleine) boxen in de badkamer (aparte ruimte)

alle boxen moeten afzonderlijk kunnen aan of afgezet worden. dit doen we nu dmv een soort splitter maar dit is blijkbaar voor slechts 3 ruimtes mogelijk.

welke hifi installatie raden jullie aan ?
welke kleine boxen ?

is er mogelijkheid om ook de televisie aan te sluiten op de boxen van de zithoek.

graag advies, waarvoor dank.

din

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Systemen zat toch die dit kunnen? Bluesound, Sonos etc etc. Beste advies: ga luisteren. Speakers zijn smaakgevoelig.

[ Voor 6% gewijzigd door 445033 op 01-03-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Qua speakers durf ik niets te zeggen, is maar net wat je partner leuk vind en wat in je budget past (handig ook om dit niet te vermelden!). Inbouwspeakers kunnen best lekker klinken.

Om het geheel aan te sturen kun je kijken naar een zone of matrix mixer, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.proaudioshop.nl/Audac-MTX-88-p-17746.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
inderdaad : systemen zat : maar ik verkies om NIET draadloos te werken.
alle merken pushen je naar draadloze systemen.
ik ben gisteren gaan kijken naar bose : ze stellen je daar ahw een (betere) transistorradio voor in elke ruimte. dat is niet mijn bedoeling.

ik blijf op dit moment steken in de klassieke systemen : een tuner met airplay en boxen met draad in de verschillende ruimtes. maar is dit niet voorbijgestreefd ?

echt sonos vind ik persoonlijk niet zo goed qua geluid.
bose was beter, maar zoals ik al zei : ik wil vooral niet dat er toestellen overal rond staan.

alvast dank voor de reacties, ik hoop dat er nog tips binnenlopen.

ik ga de link van sypie nu eens bekijken.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:28

Theck88

If it's hard just KISS!

dinneke schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:16:
inderdaad : systemen zat : maar ik verkies om NIET draadloos te werken.
alle merken pushen je naar draadloze systemen.
ik ben gisteren gaan kijken naar bose : ze stellen je daar ahw een (betere) transistorradio voor in elke ruimte. dat is niet mijn bedoeling.

ik blijf op dit moment steken in de klassieke systemen : een tuner met airplay en boxen met draad in de verschillende ruimtes. maar is dit niet voorbijgestreefd ?

bose was beter, maar zoals ik al zei : ik wil vooral niet dat er toestellen overal rond staan.

alvast dank voor de reacties, ik hoop dat er nog tips binnenlopen.

ik ga de link van sypie nu eens bekijken.

mvg
Ik begrijp de redenatie niet helemaal, wellicht kun je wat meer toelichten en aangeven welke systemen je zelf al had gevonden? Wat is het budget? Wat zijn "Kleine" luidsprekers? Wat moet het allemaal kunnen afspelen/weergeven?

Klopt dit is klassiek en zal zo blijven, hoogstens een receiver of mixer met aansturing voor meerdere zones en moderne aansluitingen. De luidsprekers zullen dan wel bekabeld aangesloten moeten worden.

De markt voor eenvoudige Multi-room systemen is op dit moment al redelijk volwassen en bewezen. Deze systemen bestaan uit diverse draadloos op zichzelf staande luidsprekers (Sonos, Bose Soundtouch, HEOS etc.). HEOS kan eventueel samenwerken met een receiver waaraan je bekabeld je favoriete luidsprekers kunt koppelen. Dat je deze systemen niet voldoende vind klinken en daarmee afvallen, snap ik.

ik wil vooral niet dat er toestellen overal rond staan.
Maar dat heb je dan met bekabelde luidsprekers toch ook?

Voordelen van een draadloos systeem zijn:
- Geen kabels trekken
- Relatief klein
- Individueel aan te sturen (diverse bronnen, diverse ruimtes etc.)
- Hoog comfort gehalte
- Bediening met smart-Phone, tablet of op het apparaat zelf.
- Groot aanbod van streamingsdiensten

Nadelen:
- Je zit vast aan bepaalde merken
- Het geluid moet je bevallen
- Er is een goede WiFi dekking nodig of bekabelde internetaansluiting zijn

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
dank u wel theck, ik begin er stilaan te geraken.

ik ben in een electro zaak geweest en daar hebben ze me al verder kunnen helpen.
ze gaan me op basis van het plan advies geven.

ik denk dat het moeilijk is om hier een volledig advies te krijgen zonder een plan en verdere uitleg.

voorlopig zou ik gaan voor een yamaha receiver en verder zoeken we dan nog naar boxen.
de digibox voor teevee en de aansluitingen met de boxen zouden ook moeten lukken.

bedankt aan allen om toch een reactie te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

dinneke schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:55:
dank u wel theck, ik begin er stilaan te geraken.

ik ben in een electro zaak geweest en daar hebben ze me al verder kunnen helpen.
ze gaan me op basis van het plan advies geven.

ik denk dat het moeilijk is om hier een volledig advies te krijgen zonder een plan en verdere uitleg.

voorlopig zou ik gaan voor een yamaha receiver en verder zoeken we dan nog naar boxen.
de digibox voor teevee en de aansluitingen met de boxen zouden ook moeten lukken.

bedankt aan allen om toch een reactie te plaatsen.
Een elektrozaak? Of een audiozaak?
Je moet niet bij de elektricien zijn in elk geval ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
audio zaak bedoelde ik.
maar ik sta nog altijd open voor advies hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25

Jag

Laat je iig geen dure kabels aansmeren. Daar zit veel marge op en dus voor een winkel lekker om te verkopen. Je zal ook flinke lengtes nodig hebben als je multi zone gaat werken vanaf 1 receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter v D
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 15:44
https://www.denon-hifi.nl/nl/heos/heos-drive

Of, als appbediening niet gewenst is:

http://denonpro.com/products/view3/dn-508mxa met losse afspeelapparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
inderdaad ik denk momenteel nog om te vertrekken van 1 receiver jag : maar ik ben er niet van op de hoogte dat kabels voor boxen bv. duur zijn.

ter info : ik ben een vrouw, ik zoek het zoveel mogelijk zelf uit.

@ peter : dat van die denon/neos drive ga ik eens verder bestuderen. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je kan het zo gek maken als je wilt met kabels, het kan gerust meer dan 100e per meter kosten. Maar ook iets minder exotisch kan het nog 5 of 10 euro per meter kosten. Als je in een HiFi zaak koopt, zullen ze vaak aanbieden er kabels bij te verkopen. Dat is interessant want er zit veel marge op. Maar je kan er helemaal op leeg lopen.

Mijn advies zou zijn om los je kabels te kopen. 2,5mm^2 is een mooie dikte voor binnenshuis, tenzij je echt 50meter+ moet afleggen. Je kan dan 100m op een rol kopen. Je kan ofwel kopen nemen (duurder), meestal verkocht onder de noemer OFC. Ofwel CCA (aluminium met een beetje koper), dat heeft een 30% hogere weerstand maar is een stuk goedkoper In theorie zou het hoorbaar kunnen zijn als je cca over grote afstanden gebruikt (lees 20m+) in combinatie met speakers met lage impedantie ("hoeveel ohm ze zijn").

Kabels kan je online bij bijvoorbeeld amazon kopen (onder de noemer amazon basic) of bij allekabels.nl bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
het appartement is natuurlijk ook niet zoooo groot.
het is wel een duplex : dus 18 meter lang en 6 meter breed.
de box die meest achteraan (dus meest ver van de receiver) moet komen staat op 18 m van de receiver.
van die 2.5 mm2 hoorde ik ook reeds dat dat aanbevolen is.

zelf kopen is geen optie : ik zit bij een projectontwikkelaar.
ik ben al blij dat ik mag kiezen waar en wat ik wil..... maar het prijsplaatsje zal er ook wel zijn.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

O nou dan zullen ze heus niks exotisch gebruiken. Monteren ze het ook af met wandcontact dozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-03 13:42
Misschien nog een optie om te overwegen: een versterker/receiver met 2 bookshelfves (Wharfedale Diamond 220 bijvoorbeeld) in de hoofdruimte waar je het meeste luistert en in de overige 3 ruimtes een setje actieve speakers (Edifier R1700BT of R1280T kan ik ten zeerste aanraden!) gekoppeld aan een Google Chromecast Audio of een variant daarop. Zodoende kun je alle 4 de zones los van elkaar schakelen in bijvoorbeeld Spotify of TuneIn zonder dat je een 'centrale' app nodig hebt.
Voordeel: alles streamen via Wifi en geen Bluetooth dus minder signaal verlies.

[ Voor 7% gewijzigd door jarnotimmermans op 02-03-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
@jag : het gebouw is nog in ruwbouwfase : ik kan nog alle mogelijke opties toevoegen : mits extra te betalen wel, maar dat wist ik. ik heb het ervoor over : het is een mooie locatie, mooi appartement, ik zou het graag goed inrichten. het is een kwestie van zeker de juiste bekabeling te voorzien.

@jarno : het lijkt voor mij latijn, maar ik zoek het op op internet. ben echt een leek : ik gebruik nu gewoon een airplayer van Denon en heb een splitter : mogelijkheid voor living, keuken en badkamer aan of af te zetten.
ik kan alles bedienen met mijn smartphone, behalve de zones : die moet ik manueel aan of uit zetten, maar dat vind ik op zich nu geen probleem.

thanks guys !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-05 15:34

JAMF

010 the number of the best

En met je projectontwikkelaar bespreken dat de leidingen 'leeg' - dus met alleen een trekdraad worden opgeleverd.

Dan heb je zelf de keuze voor je speakersnoeren en de wijze van afmonteren.
Dus als je het profi zou willen aanpakken door de speakers met neutrik speakon pluggen en wanddozen aan te sluiten kan je dat gewoon zelf (laten) doen.

Bij een aannemer krijg je waarschijnlijk pruts voor een hoofdprijs..

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
dank jamf, dat is inderdaad iets om over na te denken: "lege" leidingen.
goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dinneke schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:16:
Waren de hoofdletters uitverkocht? ;)
Je hebt het steeds over boxen, wellicht is speakers of luidsprekers een betere term.
En klein en goed gaan niet echt samen.. welke van de twee vind je belangrijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
vandaag naar bose lifestyle systeem 650 en 600 gaan kijken en luisteren.
dat zijn dus ook "kleine" boxen / speakers.
geluid vond ik wel goed.
iemand hiermee ervaring ?
sorry, ik typ geen hoofdletters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Veel te duur voor het gebodene. In welke situatie dan ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 977269

De vraag mist waanzinnig aan info.. Al jaren fan van echt goede audio liefst in stereo maar das mijn muzieksmaak eigen en zelf drager van NAD met met speakers van bose there is no beter.
Maar geluid ligt heelllll gevoelig ligt aan de muziek wat je graag luisterd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinneke
het voorstel was als volgt :
- bose lifestyle 600 of 650 in de zithoek
- in de keuken 2 inbouw boxen van B&W met tweeter
- in de badkamer 1 inbouw box van B&W
- in de bureau 1 inbouw box van B&W

alles aangesloten op het bose lifestyle systeem met mogelijkheid om in de verschillende zones : zithoek, keuken, badkamer, bureau andere muziek of kanalen te gebruiken.

nu twijfel ik of het een goed idee is om muziek in de zithoek te beluisteren met een surround systeem. ik lees dat dat hiervoor niet geschikt is.

en wat denken jullie van het voorstel dat ons gegeven is ?
Pagina: 1