Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 14:17
Mijn vraag
Ik ben een beetje aan het rondkijken of ik een 1TB HD in mijn PS4 kan doen, omdat de 500GB die er standaard in zit vol begint te raken. Nu weet ik dat je een backup kunt maken van de originele HD, en deze backup later kan terugzetten op een nieuw geplaatste HD, maar dat lijkt me nogal omslachtig.

Kun je ook de originele HD uit de PS4 halen, en déze als een backup "restoren" naar de nieuw geplaatste HD? Of moet je daadwerkelijk een 3e HD hebben om in te zetten als "backup & restore" schijf?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op Google heb ik al gezocht naar of dit kan, maar kan er eigenlijk niets over vinden. Er zijn talloze guides over hoe je een nieuwe HD kunt plaatsen, en hoe je een backup & restore kunt doen, maar niet of (en evt. hoe) je de originele PS4-HD kunt terugzetten op een direct geplaatste nieuwe HD.

't Is een kleine vraag, maar ben toch wel erg benieuwd! :)

Beste antwoord (via Kapotlood op 02-03-2018 12:54)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:45

Nemesizz

Untouchable

Originele HD in een USB-behuizing stoppen en een "restore" doen
En dit punt wil juist niet.

De PS3 en PS4 kunnen alleen FAT32 (en exFAT schijnbaar) gebruiken bij een externe schijf. De interne filesystem op de schijf is anders, dus als je die originele HDD in een USB behuizing stopt, word deze niet herkent door de Playstation.

Bovendien is een restore net als bij veel backup's op een PC een soort 'image' , je kunt niet de HDD 1 op 1 overkopieëren (deels door de copyprotection).

Toen ik een backup maakte van m'n PS3, werd dat dus een groot gecomprimeerde file, die je later terug te zetten was, het zijn niet alle bestanden los die je even over kopieërd. Vergelijk het meer als een soort ISO.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Op Google heb ik al gezocht naar of dit kan, maar kan er eigenlijk niets over vinden.
Waarschijnlijk omdat het dan ook niet kan :P

Zo heel extreem omslachtig is het niet om een (3e, dus externe) HDD te gebruiken om een backup te maken en terug te zetten.

De PS4 heeft slechts een enkele HDD connector, dus je oude 500GB kun je nergens anders op aansluiten.
In een externe behuizing drukken wil ook niet, want via USB poort word de filesystem van de schijf niet support (volgens mij alleen FAT32). Via een PC clonen wil ook niet, vaak omdat filesystem niet support word, maar ook de kopieerbeveiliging, zo gauw je een nieuwe schijf plaatst word deze altijd geformatteerd.

Dus ook als je bijvoorbeeld je 500GB bewaard, later terug wil zetten nadat je een 1TB erin hebt gehad, zal deze naar alle waarschijnlijkheid ook gewist worden.

De Playstation 3 ging het op ongeveer dezelfde manier, en heb er dus ook (helaas) een keer 'gebruik' van moeten maken. Zoveel mogelijk van games uninstallen (om de backup zo klein mogelijk te houden, dus eigenlijk alleen userdata/savegames had ik over), backup maken op een externe schijf, en dan weer terug zetten na het wisselen van de HDD.

Bij de PS4 maar meteen bij aanschaf de HDD geupgrade precies om die reden.

Let wel op, als je een nieuwe schijf plaatst (en dus geformateerd word in het PS4 filesystem), dat je dan ook de initialisatie software download, de gewone updates (die vaak de 1e hit op google is) werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Maar als ik de oude PS4 HD in een USB-behuizing doe, en deze terug zet op een nieuwe HD die ik in de PS4 zet, dan zou je toch de "backuP" kunnen overslaan en gelijk verder gaan met de "restore"? Je zou dan eigenlijk alleen de stap overslaan dat je een backup maakt van de HD, dus:
- Originele HD er uit
- Nieuwe HD er in
- USB-stick gebruiken voor het installeren van het file-system
- Originele HD in een USB-behuizing stoppen en een "restore" doen

Dat is ongeveer zoals het met een PC ook gaat ten slotte, dus heel onlogisch klink ik toch niet? Of is de PS4's systeem beperkender wat dat betreft?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Originele HD in een USB-behuizing stoppen en een "restore" doen
En dit punt wil juist niet.

De PS3 en PS4 kunnen alleen FAT32 (en exFAT schijnbaar) gebruiken bij een externe schijf. De interne filesystem op de schijf is anders, dus als je die originele HDD in een USB behuizing stopt, word deze niet herkent door de Playstation.

Bovendien is een restore net als bij veel backup's op een PC een soort 'image' , je kunt niet de HDD 1 op 1 overkopieëren (deels door de copyprotection).

Toen ik een backup maakte van m'n PS3, werd dat dus een groot gecomprimeerde file, die je later terug te zetten was, het zijn niet alle bestanden los die je even over kopieërd. Vergelijk het meer als een soort ISO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ahh ok, vandaar :)

Bedankt voor de uitleg! Ik had echt gehoopt dat de PS4 z'n eigen filesystem ook kon lezen als het om een externe HD gaat, maar dat werkt dus alleen maar met FAT32/exFAT. Helaas pindakaas in dat geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:43
Nemesizz schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:12:
[...]
Dus ook als je bijvoorbeeld je 500GB bewaard, later terug wil zetten nadat je een 1TB erin hebt gehad, zal deze naar alle waarschijnlijkheid ook gewist worden.
Voor als iemand dit later terugleest: het leuke is dat bij het terugzetten de disk wel gewoon werkt en het systeem gewoon start met de games die op de 500GB schijf staan! Ik heb deze actie zelf uitgevoerd toen ik mijn ps4 weer in originele toestand bracht.

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Volgens mij zou Sony het met een update prima mogelijk moeten kunnen maken om de originele PS4-HD te kunnen lezen als deze via USB wordt aangesloten, en deze ook in te kunnen zetten als "restore" schijf. Ik download niet graag 500GB aan games opnieuw, dus als ik twéé keer 500GB zou moeten kopiëren (backup én restore), kost dat me aardig wat meer tijd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

psych schreef op maandag 5 maart 2018 @ 00:01:
[...]

Voor als iemand dit later terugleest: het leuke is dat bij het terugzetten de disk wel gewoon werkt en het systeem gewoon start met de games die op de 500GB schijf staan! Ik heb deze actie zelf uitgevoerd toen ik mijn ps4 weer in originele toestand bracht.
Dit was bij mijn PS3 helaas niet het geval, dus ging er vanuit dat het bij de PS4 niet anders zou zijn.
Zo gauw je daar een schijf wisselt, is het altijd weer format helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:43
Mocht je iemand kennen met een 1 TB ps4 dan kan het wel, hetzij wat omslachtig...

Ik heb namelijk mijn ps4 day one editie gekopieerd naar mijn ps4 pro echter dan moet je wel e.e.a. met primair en niet primair doen en de 'luxe' dat je even iemands ps4 daarvoor mag gebruiken.

Ik vraag me echter wel af waarom je dit zou willen doen, PS+ cloud saves voor je online save games en spellen opnieuw installeren is niet zo'n ding als je hem in standby modus laat staan een nachtje, mits je verbinding goed genoeg is.

Andere oplossing is tegenwoordig: je kan gewoon een externe schijf aan je ps4 hangen :) mocht je puur je opslag willen vergroten.
Pagina: 1