Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Dedicated Server] Waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-11 04:15
Momenteel huur ik wat VPS'en die ik voor wat zaken (onder andere hosting) gebruik. Er zijn echter een aantal redenen waarom ik naar de mogelijkheden van een DDS aan het kijken ben. De diensten die erop draaien kunnen downtime hebben, maar het liefst niet langer dan een paar uur.

Voor de duidelijkheid: Dedicated server in deze betreft eigen hardware via colocatie, niet gehuurd via een van de cloudpartijen.

Hoe vaak hebben jullie (uit eigen ervaring) hardware falen zien optreden? Ik heb het dan met name over RAM (uiteraard ECC / Reg), moederbord en CPU. PSU en storage zijn uiteraard al redundant (als in RAID).

Nu kan ik hardware falen natuurlijk voor een deel ondervangen met een goede SLA / spare parts op locatie.

Maar ik vraag ik mij af hoe groot de noodzaak is om het redundant uit te voeren. Ik zou de storage natuurlijk via iSCSCI op een andere box kunnen zetten, deze spiegelen, en 2 andere hosts in HA kunnen zetten (een totaal van 4 servers dus). Dat scheelt ongetwijfeld in de downtime, maar de vraag is of dat opweegt tegen de hoeveelheid extra kosten. Natuurlijk regel ik altijd een goede backup voorziening...

Wat is jullie ervaring en hoe pakken jullie dit aan?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom wil je over naar een enkele dedicated server? Als alles op 1 dedicated server kan draaien zou ik zeggen dat je juist veel beter af bent met een paar VPS'en. Alles m.b.t. redundantie en vervanging kan dan in een keer geregeld zijn en je hebt er geen zorg over.

Ik denk niet dat je het zelf beter of goedkoper kan als de schaalgrote in principe één fysieke server is.

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 01-03-2018 21:28 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Mijn ervaring is dat ik altijd reken op 100% HW-uitval, aangezien je het hier over hebt.

Door die parameter op 100% te zetten wordt mijn berekening ook een stuk makkelijker. Want ik hoef enkel maar te kijken naar acceptabele downtime en van daaruit terug te rekenen. En ik downtime heb vanuit de HW dan is die ook 100% stuk :)

Oftewel wil je max een uur downtime hebben dan heb je nodig :
- Een backup per uur op hw die niet stuk is.
Alleen wat ik altijd veel leuker vind om te weten is :
- Hoe zijn je meldingen geregeld, wanneer krijg je door dat het uur begint te lopen, want als jij na 2 uur een melding krijgt tja dan ben je al over je uur heen.
- Hoe lang ga je troubleshooten op afstand voordat je besluit dat het stuk is.
- Hoe lang is je reistijd naar je colocatie? En kom je daar zomaar in of moet je je vooraf aanmelden
En hierna zijn pas je cold-spares relevant.

Oftewel als op zondag om 02:00 de PSU van je enkele dedicated server uitvalt, wat is dan realistisch gezien de tijd dat jij het gefixed hebt als je het op de colocatie zou hebben liggen en hoeveel extra kost een ritje naar de winkel om een nieuwe PSU te halen?

En het is leuk dat je het met name over RAM hebt, alleen is dat nu net een sluip-moordenaar die moeilijk te detecteren kan zijn en je extreem veel troubleshoot tijd kost. Je kan moeilijk even 12 uur memtest gaan draaien op je enige productie-server.
Oftewel RAM zou ik wel altijd als spare hebben (omdat ik dat nogal snel vervang om te testen in een offline omgeving), maar dat kan ook best als spare in jouw desktop zitten mits je maar het juiste RAM aanschaft.
Het is niet de 1e keer dat ik tegen iemand zeg : Rust jouw desktop uit met 8Gb geheugen en prik er daarna je 64Gb cold-spares bij van je server. Als er iets met je server is dan trek je die 64 Gb uit je desktop en kan je gewoon verder terwijl het niet 100% ongebruikt op een plank ligt.

Oftewel het is gewoon een kwestie van terugrekenen hoelang het duurt als het zich voordoet.
Het is (imho) vrij kansloos om te gaan rekenen met uitvalskans van algemene hardware, je kan net alles (dus ook je spare) uit een verkeerde batch hebben waardoor jij na 1 jaar 3 kapotte exemplaren hebt terwijl het gemiddelde op 0,000001% ligt.

Ga er vanuit dat het stuk gaat en hoelang duurt het dan om alles te restoren.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Joseph schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:57:
Momenteel huur ik wat VPS'en die ik voor wat zaken (onder andere hosting) gebruik. Er zijn echter een aantal redenen waarom ik naar de mogelijkheden van een DDS aan het kijken ben. De diensten die erop draaien kunnen downtime hebben, maar het liefst niet langer dan een paar uur.
Gewoon even doorrekenen; wat kost het per uur als "alle diensten" niet beschikbaar zijn?

- omzetderving
- personeelskosten
- etc
- uptime-garantie van datacenter (!!!)

Dat afzetten tegen TCO van N+1 servers en dan ben je er toch?
Ik zou de storage natuurlijk via iSCSCI op een andere box kunnen zetten, deze spiegelen, en 2 andere hosts in HA kunnen zetten (een totaal van 4 servers dus)
Ik mis even hoe je van "enkele VPS'jes" ineens op 4 dedicated/zware servers komt en HA-opstelling; zonder enig inzicht in de daadwerkelijk geleverde diensten (intern en/of extern ontsloten), is het lastig een advies te geven over het aantal pizzadozen wat je moet inzetten en op welke manier. Vergeet ook niet dat HA over het algemeen extra kostenposten meebrengt (hardware, software, beheer) alsmede niet voor alle services/protocollen heel simpel is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-11 04:15
ik222 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:27:
Waarom wil je over naar een enkele dedicated server? Als alles op 1 dedicated server kan draaien zou ik zeggen dat je juist veel beter af bent met een paar VPS'en. Alles m.b.t. redundantie en vervanging kan dan in een keer geregeld zijn en je hebt er geen zorg over.

Ik denk niet dat je het zelf beter of goedkoper kan als de schaalgrote in principe één fysieke server is.
Over het 'waarom' wil ik het liever niet hebben, de tendens is dat dat de discussie doorgaans van de rode draad laat afwijken. Maar misschien moet ik het toch even toelichten.

Ik zit momenteel bij een vrij 'goede' partij, het maakt niet uit welke. Echter merk ik dat de VPS nodes te zwaar overgeboekt zijn, wat ik terug zie in de performance. Ik heb hier meerdere keren contact over gehad, ze erkennen het issue zelfs gedeeltelijk, maar doen er niets aan. Het is voor hun "binnen de acceptabele marge". Voor mij niet.

Natuurlijk kan ik opzoek gaan naar een nog betere partij. Echter, de prijzen liggen nu al hoog en die worden in dat geval alleen maar hoger. Het punt is dat dat niet eens mijn probleem is: voor kwaliteit wil ik best betalen. Maar ik wil ook de afweging maken wat over de langere termijn beter is. Ook hier geld: "Huur is duur". Uiteindelijk kom je namelijk op het punt dat je zoveel betaald hebt dat je daarvan eigen (goede) hardware had kunnen aanschaffen, maar daarna blijf je gewoon hetzelfde doorbetalen. Bij de eigen hardware was je dan eigenaar, waarbij je alleen nog maar voor de 'ruimte' betaald (sim only zeg maar) en uiteraard onderhoud. Maar op de lange termijn is eigen hardware volgens mij wel goedkoper.

Er zijn trouwens heel wat hosters die al een lange tijd op EOL hardware draaien, weet ik uit ervaring. Dat gaat prima. Dus ik denk dat hier in de lange termijn echt wel een voordeel te behalen valt.

En misschien wel het belangrijkste: Aangezien ik eigenaar van de hardware ben, ben ik in controle over de hoeveelheid overboeking.
Gomez12 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:54:
Mijn ervaring is dat ik altijd reken op 100% HW-uitval, aangezien je het hier over hebt.

Door die parameter op 100% te zetten wordt mijn berekening ook een stuk makkelijker. Want ik hoef enkel maar te kijken naar acceptabele downtime en van daaruit terug te rekenen. En ik downtime heb vanuit de HW dan is die ook 100% stuk :)
Leuke aanname. Dus dan moet je ermee rekening houden dat ook alle backup / spiegel hosts uitvallen. Hoeveel keer wil je dat verdubbelen voor het acceptabel is? ;-)
Oftewel wil je max een uur downtime hebben dan heb je nodig :
- Een backup per uur op hw die niet stuk is.
Alleen wat ik altijd veel leuker vind om te weten is :
- Hoe zijn je meldingen geregeld, wanneer krijg je door dat het uur begint te lopen, want als jij na 2 uur een melding krijgt tja dan ben je al over je uur heen.
- Hoe lang ga je troubleshooten op afstand voordat je besluit dat het stuk is.
- Hoe lang is je reistijd naar je colocatie? En kom je daar zomaar in of moet je je vooraf aanmelden
En hierna zijn pas je cold-spares relevant.
Zoals ik al aangaf: Met een goede SLA kun je dat (deels) ondervangen. Dat heet remote hands.

Meldingen regel ik via een externe dienst die SMS alerts stuurt. Zijn er genoeg.

Uiteraard let ik bij mijn keuze voor het DC op afstand en toegangsmogelijkheden. Leuk ding: Als het DC me niet bevalt, kan ik mijn dozen gewoon naar een ander DC brengen.
Oftewel als op zondag om 02:00 de PSU van je enkele dedicated server uitvalt, wat is dan realistisch gezien de tijd dat jij het gefixed hebt als je het op de colocatie zou hebben liggen en hoeveel extra kost een ritje naar de winkel om een nieuwe PSU te halen?
Zoals ik al aangaf zal mijn doos een redundant PSU krijgen. Als er een uitvalt heb ik tijd om die te vervangen.
Oftewel het is gewoon een kwestie van terugrekenen hoelang het duurt als het zich voordoet.
Het is (imho) vrij kansloos om te gaan rekenen met uitvalskans van algemene hardware, je kan net alles (dus ook je spare) uit een verkeerde batch hebben waardoor jij na 1 jaar 3 kapotte exemplaren hebt terwijl het gemiddelde op 0,000001% ligt.

Ga er vanuit dat het stuk gaat en hoelang duurt het dan om alles te restoren.
Als ik besluit 2 servers te spiegelen, is het dus beter om beiden van andere makelij te laten komen? Als er in 2 servers hardware van dezelfde batch zit is de kans redelijk groot dat ze ongeveer op hetzelfde moment ermee stoppen, in het geval van een hardware fout... Iemand met hetzelfde bijltje gehakt?
MAX3400 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:07:
[...]

Gewoon even doorrekenen; wat kost het per uur als "alle diensten" niet beschikbaar zijn?

- omzetderving
- personeelskosten
- etc
- uptime-garantie van datacenter (!!!)

Dat afzetten tegen TCO van N+1 servers en dan ben je er toch?
Downtime komt overal voor, zelfs bij de beste hosters. Een paar uur downtime zal bij mij niet heel veel problemen geven.

De uptime garantie van het DC is een goede.
Ik mis even hoe je van "enkele VPS'jes" ineens op 4 dedicated/zware servers komt en HA-opstelling; zonder enig inzicht in de daadwerkelijk geleverde diensten (intern en/of extern ontsloten), is het lastig een advies te geven over het aantal pizzadozen wat je moet inzetten en op welke manier. Vergeet ook niet dat HA over het algemeen extra kostenposten meebrengt (hardware, software, beheer) alsmede niet voor alle services/protocollen heel simpel is.
Als ik 2 hosts in HA wil zetten is het doorgaans het geval dat de storage door een ander systeem afgehandeld word. Als ik de storage box dan enkel uitvoer heb je alsnog een single point of failure. Vandaar die 4 dozen. Aangezien het als hypervisor word ingesteld ligt de redundante laag ook op het hypervisor niveau. Daar hoef ik met de software dus niet eens rekening mee te houden, die 'weet' het niet eens.

Maar als er mensen zijn met betere ideeën, deel ze vooral. Dat is het hele doel van dit topic. Ik zeg niet dat ik het ga doen, maar ik overweeg het wel.

Trouwens, er zijn heel veel mensen die een DDS afnemen bij een grote cloudpartij. Die zijn ook vaak enkel uitgevoerd. Voordeel is wel dat de cloudpartij compleet verantwoordelijk is voor de hardware. Maar nogmaals, ik denk dat dat met een goede SLA wel te ondervangen is. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
tussenoplossing tussen 2 boxen met actieve iSCSI storage en 2 ESXi hosts:
1 ESXi/HyperV host met lokale storage
1 remote ESXi/HyperV host met lokale storage waar je naar repliceert.

Voordeel:
1. bandbreedte zuinig
2. afstand is minder een probleem (latency) evt gebruik VPN tunnel?
3. Onderliggende switch infra is minder duur en kan makkelijker over 2 sites verspreid worden.
4. 2 sites oplossing biedt veelal meer Disaster recovery (+redundancy) mogelijkheden, waarbij 1 site meer als enkel redundancy gezien wordt.
5. hardware hoeft ook niet identiek te zijn.
6. Uitwijk kan alleen gecontroleerd worden uitgevoerd

Nadeel:
1. replicatie kan max elke 5-15 minuten worden gedaan. Dit betekend max 5-15 minuten dataverlies.
2. Uitwijk moet handmatig worden uitgevoerd
3. mogelijk extra complexiteit bij externe ontsluiting (omzetten DNS records?) en synchroon houden van de configuratie (bv fw regels) over de sites.
Pagina: 1